PDA

Bekijk de volledige versie : Sony STR-DA1200 vs Yamaha RX-V659 (+ Mission ;-)



Solburn
01-11-2006, 16:44
Ik ben zwaar aan het twijfelen welke van deze twee recievers ik moet kopen.

De Sony is net op de markt en heeft veel mogelijkheden, waaronder HDMI wat ontbreekt op de Yamaha .. Daarin tegen is het vermogen van de Yamaha een stuk hoger en vraag ik mij sterk af of de Sony aan de kwaliteit van Yamaha kan tippen. Over de Sony kan ik helaas ook geen reviews vinden.

Wat raden jullie aan??? :wink:

DVDProfilersFilmgek
02-11-2006, 13:30
Ik ben zwaar aan het twijfelen welke van deze twee recievers ik moet kopen.

De Sony is net op de markt en heeft veel mogelijkheden, waaronder HDMI wat ontbreekt op de Yamaha .. Daarin tegen is het vermogen van de Yamaha een stuk hoger en vraag ik mij sterk af of de Sony aan de kwaliteit van Yamaha kan tippen. Over de Sony kan ik helaas ook geen reviews vinden.

Wat raden jullie aan???

Sony kan heel mooie versterkers maken, onderschat dat niet. Vermogen is niet zaligmakend, of hij moet op de kermis de buren overschreeuwen. De aangesloten speakers bepalen wat mogelijk is op het gebied van vermogen.

Persoonlijk zou ik momenteel geen nieuwe reciever aanschaffen, zeker niet als je de HDMI aansluiting aantrekkelijk vind. Helaas doet deze Sony daar niet veel mee, alleen het beeld lijkt doorgeschakeld te worden :roll:

De Sony kan ook de nieuwe formaten HD audio nog niet verwerken!

Hier vond ik de technische specs:

http://www.sony.lv/view/ShowProduct.action?product=STR-DA1200ES&productsku=STRDA1200ESB.CEL&site=odw_en_LV&pageType=TechnicalSpecs&category=HFC+Receiver

Echt helpen kan ik je helaas niet, wilde alleen even waarschuwen dat we net in zo'n overgangsperiode zitten met HDMI en HD audio, de echt nieuwe systemen komen pas volgend jaar een beetje op de markt, en ook dat lijkt mij niet aantrekkelijk(kinderziekten).

Gerco Stuivenberg
02-11-2006, 17:14
Wanneer je een receiver gaat kiezen, is het ook verstandig om ervoor te zorgen dat deze klankmatig "matcht" met de luidsprekers die je er op aan wilt sluiten. De verschillen tussen die van Sony en van Yamaha zijn groot. De Yamaha klinkt gedetailleerd en de Sony warm.

Met "matchen" bedoel ik dat de luidspreker dan de overschotten en de tekortkomingen van de versterker of receiver goed compenseert.

Mastermano
02-11-2006, 17:37
Wij hebben de twee receivers in de winkel staan en ze klinken allebei goed.
Ik heb een tijdje geleden mijn yamaha rx-v450 verkocht om een versterker aan te schaffen uit hogere prijsklasse.
Ik heb voor de yamaha rx-v659 gekozen, omdat:
• ipod dock aansluiting (voor 75 euro, ipv 89 of 129 van HK en denon). De sony heeft helemaal geen ipod dock aansluiting.
• Mijn vorige receiver was een yamaha en daar was ik zeer te spreken over.
• Zone 2 aansluiting, voor als ik nog twee boxen wil voor bijv. naast mijn computer
• Ik vind de ab's van yamaha ook gemakkelijk in bediening.

De sony heeft hdmi aansluitingen, maar het is maar net wat je zelf belangrijk vind. Ik vind het zelf niet echt belangrijk. Ik zal mijn hdmi apparaten tzt direct op mijn tv aansluiten. De meeste lcd's hebben tegenwoordig 2 hdmi aansluitingen. Ik heb ook de yamaha s557 dvd speler en die heeft geen hdmi, dus die zal ik toch via component aansluiten.
Misschien dat de sony ook beter presteert op stereo gebied, maar dat heb ik niet getest.

Ik ga de receiver gebruiken icm jbl e60 speakers. Het zijn beide behoorlijk "felle" merken. Ik zelf ervaar dat niet als vervelend. Andere weer wel. Dus wat Gerco al zegt. Let ook op wat voor speakers je hebt of wil aanschaffen en hoe je dat icm met de twee merken vindt klinken.

Over HD audio heb ik niet nagedacht, maar is dat niet gewoon hetzelfde signaal? Kan dat niet via coax of optische kabel doorgestuurd worden.

DVDProfilersFilmgek
02-11-2006, 17:44
Wij hebben de twee receivers in de winkel staan en ze klinken allebei goed.
Ik heb een tijdje geleden mijn yamaha rx-v450 verkocht om een versterker aan te schaffen uit hogere prijsklasse.
Ik heb voor de yamaha rx-v659 gekozen, omdat:
• ipod dock aansluiting (voor 75 euro, ipv 89 of 129 van HK en denon). De sony heeft helemaal geen ipod dock aansluiting.
• Mijn vorige receiver was een yamaha en daar was ik zeer te spreken over.
• Zone 2 aansluiting, voor als ik nog twee boxen wil voor bijv. naast mijn computer
• Ik vind de ab's van yamaha ook gemakkelijk in bediening.

De sony heeft hdmi aansluitingen, maar het is maar net wat je zelf belangrijk vind. Ik vind het zelf niet echt belangrijk. Ik zal mijn hdmi apparaten tzt direct op mijn tv aansluiten. De meeste lcd's hebben tegenwoordig 2 hdmi aansluitingen. Ik heb ook de yamaha s557 dvd speler en die heeft geen hdmi, dus die zal ik toch via component aansluiten.
Misschien dat de sony ook beter presteert op stereo gebied, maar dat heb ik niet getest.

Ik ga de receiver gebruiken icm jbl e60 speakers. Het zijn beide behoorlijk "felle" merken. Ik zelf ervaar dat niet als vervelend. Andere weer wel. Dus wat Gerco al zegt. Let ook op wat voor speakers je hebt of wil aanschaffen en hoe je dat icm met de twee merken vindt klinken.

Over HD audio heb ik niet nagedacht, maar is dat niet gewoon hetzelfde signaal? Kan dat niet via coax of optische kabel doorgestuurd worden.

HD audio noem ik het maar even voor het gemak, je hebt er een DTS en DD versie van. De speler dient daarvoor decoders aan boord te hebben, of de Reciever dient daar een decoder voor te hebben, de Sony heeft dan wel HDMI aansluitingen, hij heeft geen decoders aan boord om eventueel in de toekomst komend HD geluid te decoderen.

Solburn
02-11-2006, 20:53
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Het lijkt er inderdaad op dat de sony geen "audio" doorschakeld, liever iets goeds dan half werk (zeg ik altijd :wink: ) anders ga ik het toch niet gebruiken (als ik het al nodig zou hebben nu).

Ik heb ook een iPod maar persoonlijk vind ik het aansluiten van een iPod pure onzin mede omdat ik de versterker aan ga sluiten op mijn Vista Media Center waarmee je honderdkeer makkelijk door je gehele muziek + dvd, foto verzamelijk kan bladeren :D .

Ik neig nu wat meer naar de Yamaha. Maaaar heb Mission speakers (m35i + m34i) deze speakers staan er om bekend dat ze ook aan de schelle kant zijn niet echt de ideale match met de yamaha, de sony zou dan ideaal zijn (theoretisch gezien) ... hoewel ik me net bedenk :idea: dat ik de Mission speakers heb beluisterd bij Correct met een Yamaha versterker en dat klonk heel heel goed, beter dan menig andere speaker vond ik.

Mastermano, je hebt niet toevallig ook de Mission speakers in je winkel staan?? :)

Gerco Stuivenberg
02-11-2006, 21:20
Ik neig nu wat meer naar de Yamaha. Maaaar heb Mission speakers (m35i + m34i) deze speakers staan er om bekend dat ze ook aan de schelle kant zijn niet echt de ideale match met de yamaha, de sony zou dan ideaal zijn (theoretisch gezien) ... hoewel ik me net bedenk :idea: dat ik de Mission speakers heb beluisterd bij Correct met een Yamaha versterker en dat klonk heel heel goed, beter dan menig andere speaker vond ik.
Je kunt dan idd beter kiezen voor de Yamaha. Missions dikken de hoge tonen meer aan en de Yamaha het hoog-midden waardoor het "gat" tussen hoog en midden beter opgevuld wordt. Zou je de Missions aansluiten op een Sony, dan zouden deze de klankeigenschappen van Sony versterken. Dit is dus niet de bedoeling.

Voor deze zuilen heb je ook een wat zwaardere versterker nodig. De Yamaha voldoet hierin ook beter dan de Sony.

Solburn
02-11-2006, 22:07
Bedankt Gerco, heb de Yamaha nu net gelijk maar besteld, via het internet (€ 403,- :D )

Iedereen bedankt voor de hulp!