PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe thuisbios



olemla
08-11-2006, 09:23
Hallo allemaal,
De verbouwing is klaar!
Dat wil zeggen, dat we er een kamer extra bijhebben. Vooral bedoeld als logeerkamer, maar aangezien we niet elke dag logees hebben dacht ik er goed aan te doen deze kamer tevens te gaan gebruiken als thuisbios.
De ruimte is niet echt groot, slechts 3.00 x 3.70 meter maar volgens mij moet daar toch wel iets mogelijk zijn.
De binnenmuren heb ik allemaal behangen met zwart en rood behang.
Ik vond behang toch iets warmer aandoen dan alleen de muren verven,
maar dat ik meer een gevoelskwestie.
Het plafond is wel zwart geverft met verf van de Gamma ("nacht") en de kozijnen ook, zodat deze er een beetje 'uitspringen'. In de ruimte zit slechts 1 raampje van 100x50 cm, dus verduisteren is hier geen enkel probleem. En natuurlijk zit er ook een deur in (hoe kom je anders binnen, niet dan?) Nadeel van deze deur is echter dat ik niet op de verste wand kan gaan projecteren, omdat de bank anders voor de deur komt te staan.
Dus moet ik gaan projecteren op een afstand van minder dan 3.00 meter.
Ik besef dat dat niet echt ideaal is, maar het zal toch moeten...
Oorspronkelijk dacht ik een spanscherm te kopen van 200cm breedte, maar dat zal nu waarschijnlijk 160cm worden... Lijkt me toch ook nog best aanvaardbaar. Als audioapparatuur zal ik gebruik gaan maken van mijn homecinemasetje dat ik al enige jaren heb (JVC QP-112AL) en qua beamer zit ik te denken aan de Acer PH112. Inderdaad niet echt professioneel misschien, maar het mag niet teveel kosten (haha).
Misschien valt het allemaal heel erg tegen maar wellicht kan ik dan in de toekomst eens iets anders gaan kopen.
Via onderstaande link kunnen jullie de foto's van de bouw en inrichting zien.
Ik hoop dat er reacties komen wat jullie wel en niet goed vinden en misschien zijn er nog tips om het anders te doen, onder andere met betrekking tot opstelling en apparatuur.
De link: http://www.annagerrits.com/foto_s_verbouwing/index0.html

A3aan
08-11-2006, 09:38
<...>En natuurlijk zit er ook een deur in (hoe kom je anders binnen, niet dan?) Nadeel van deze deur is echter dat ik niet op de verste wand kan gaan projecteren, omdat de bank anders voor de deur komt te staan.
Dus moet ik gaan projecteren op een afstand van minder dan 3.00 meter.
Ik besef dat dat niet echt ideaal is, maar het zal toch moeten... <...>Ik zou ZEKER overwegen iets aan die deur te doen!

Ik snap wel dat dichtmetselen bezwaren geeft. Dag en nacht in je HT zitten is wat veel, ook al worden voedsel, drinken en nieuwe DVD's via het raam aangereikt.... :wink:

Maar wat te denken van een van de volgende opties:
* de deur + deurpost verwijderen en een nieuwe deurpost en deur neerzetten die naar buiten opent (gezien vanuit de kamer). Ongebruikelijk, maar toch. (mogelijk is hergebruik van bestaande deur en post mogelijk)
* in plaats van de deur een schuifdeur monteren
* in plaats van de deur een vouwdeur monteren (vast de goedkoopste, maar niet helemaal de mooiste oplossing).

In elk geval: bezint eer je begint.

Qua behang: behang is acoustisch ook prettiger dan geverfde muren (zeker als je slordig, dus bobbelig behangen hebt :wink: )

Qua scherm: ach, waarom 160? Waarom geen 200? Je kunt altijd besluiten kleiner te projecteren dan je scherm, maar andersom is lastiger.

olemla
08-11-2006, 09:46
Bedankt A3aan voor je reactie en je tips...
Wat betreft de deur... Deze gaan naar 'buiten' open dus draait niet naar binnen in de nieuwe kamer. Als ik de bank (die 235cm breed is) voor de deur ga zetten moet deze er toch zeker 40cm vanaf staan anders kom je er wel heel moeilijk in. En als ik die 40cm dan van de 70cm dat de kamer langer is aftrek zit ik met een verschil van 30cm... En om daarvoor nu alles te veranderen? Is kleiner projecteren dan de afmeting van het scherm niet erg lelijk? Ik bedoel dat je dan een witte rand om het geprojecteerde beeld hebt.

A3aan
08-11-2006, 10:00
Bedankt A3aan voor je reactie en je tips...
Wat betreft de deur... Deze gaan naar 'buiten' open dus draait niet naar binnen in de nieuwe kamer. Als ik de bank (die 235cm breed is) voor de deur ga zetten moet deze er toch zeker 40cm vanaf staan anders kom je er wel heel moeilijk in. En als ik die 40cm dan van de 70cm dat de kamer langer is aftrek zit ik met een verschil van 30cm... En om daarvoor nu alles te veranderen?
O, :shock: je wilt ook nog naar binnen LOPEN :shock: (in plaats van over de bankleuning mompel mompel mompel ... ) :? Nee dat aspect had ik even over het hoofd gezien. :oops:


Is kleiner projecteren dan de afmeting van het scherm niet erg lelijk? Ik bedoel dat je dan een witte rand om het geprojecteerde beeld hebt.Ja, dat is waar.
Maar (ervan uitgaande dat je maar een keer een scherm wilt kopen), PROBEER liever eerst grote projectie (al is het op een laken). Dan kun je beoordelen of 160 een fijne breedte is of dat je toch liever op 200 kijkt (of 180, of whatever). Naar mijn mening is een scherm (projectiegrootte) niet gauw te groot. Dat is smaak.
Na die test en constatering wat je lekker vindt koop je pas een scherm op de best bevallende maat.

Herjan
08-11-2006, 10:04
Indrukwekkend! Je zou mee moeten doen met Het Blok!

Nee, echt. Ziet er super uit. Over het scherm: in tegenstelling tot A3aan, vind ik wel dat een scherm te groot kan zijn. Als je er te dicht op zit, kan het onoverzichtelijk worden. Ik heb nu een scherm van 2 meter breed en zit er zo'n 4 tot 5 meter vanaf. Da's goed te doen.

olemla
08-11-2006, 10:06
je wilt ook nog naar binnen LOPEN (in plaats van over de bankleuning mompel mompel mompel ... ) Nee dat aspect had ik even over het hoofd gezien.

hahaha, ja... je moet ook overal aan denken he?

Wat betreft de schermgrootte, ik zal hier zeker rekening mee houden, bedankt!

olemla
08-11-2006, 10:07
Bedankt Herjan voor je complimenten!

Seth__Gekko
08-11-2006, 10:54
Mijn complimenten, ziet er super uit!

Olivier vd D.
08-11-2006, 11:01
Ik zit zelf op 2,75 m van mijn scherm van 1,35m breed en dat gaat prima met een resolutie van 1024x576 (Optoma Themescene H57). Door de rugleuning en de zithouding denk ik dat jij ongeveer op dezelfde afstand zal zitten. Groter projecteren kan wel, maar dan moet je minimaal met een resolutie van 1280x720 kunnen projecteren denk ik, anders ga je pixels/screendooreffect zien. Of 2 meter breed lukt weet ik niet. Met een 1080p projector wel, maar dan heb je een beurs nodig van pakweg 4000 euro denk ik. ;-)

Herjan
08-11-2006, 11:08
Wellicht een goede richtlijn: een scherm met een breedte van de helft van de zitafstand. Bij mij 4,5 meter afstand en 2 meter breed en bij Moondust 2,75m afstand en een breedte van 1,35m.

Olivier vd D.
08-11-2006, 11:26
Dat is wat te kort door de bocht denk ik. De resolutie speelt absoluut een rol, en wellicht ook nog andere factoren die hier niet genoemd worden. Misschien is het voor de TS het handigst om eerst de projector te kopen en daarmee te experimenteren alvorens het scherm te kopen.

olemla
11-12-2006, 15:32
Ik heb inmiddels mijn eigen thuisbioscoopje klaar. De beamer hangt, net als het projectiescherm en de home-cinema set is aangesloten.
Ik heb een Acer PH112 en een Proluxx spanscherm. Toch heb ik zo mijn bedenkingen met betrekking tot de beeldkwaliteit. Een van de redenen kan zijn dat ik op slechts 2.75 meter afstand projecteer. Bovendien geeft de projector slechts een resolutie van 720x576 bij 50Hz.
Dit lijkt mij niet zo'n erg hoge resolutie of valt dat wel mee?
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die zelf ook een thuisbios heeft en daarmee erg tevreden is en die eens een keertje bij mij wil komen kijken en zeggen wat hij ervan vind. En misschien heeft iemand nog wel tips hoe het anders c.q. beter kan.

Het resultaat zien jullie hieronder:
http://members.lycos.nl/olemla/hpbimg/bios%20(1).jpg
http://members.lycos.nl/olemla/hpbimg/bios%20(2).jpg
http://members.lycos.nl/olemla/hpbimg/bios%20(3).jpg
http://members.lycos.nl/olemla/hpbimg/bios%20(4).jpg
http://members.lycos.nl/olemla/hpbimg/bios%20(5).jpg

Paul H.
11-12-2006, 21:14
Ik heb er weinig verstand van maar het ziet er in ieder geval goed uit.

Johan van den D.
11-12-2006, 22:29
Ziet er inderdaad gezellig uit.

Kwa afstanden weet ik dat ik op de ideale afstanden zat, scherm was 2,22 meter breed en zat op 3,75 meter afstand.

Waarom dit de ideale situatie was weet ik niet en heb die "berekening" ook niet bedacht, weet alleen wel dat het prettig kijken was.

Seth__Gekko
12-12-2006, 08:15
Heel mooi hoor!

Ik zou alleen ook proberen de plakplintjes aanpakken, dat wit zit erg in het zicht.

joostpolletje
12-12-2006, 08:33
Inderdaad ziet het er leuk uit..
Plakplintjes rood maken.

A3aan
12-12-2006, 11:09
Heel netjes, mooi strak-maar-toch-gezellig. Is vast fijn kijken!

Plakplintjes inderdaad ook even behangen (ik zou ook liever voor behang kiezen voor de muren, maar dan voor de acoustiek).

Albert Kostwinder
12-12-2006, 12:06
Met een dergelijke dlp zul je minimaal 2x de schermbreedte moeten projecteren. Wil je een optimaal beeld krijgen zal de projector minimaal 720p, zoniet hoger moeten zijn op een dergelijke kijkafstand. :wink:

Olivier vd D.
12-12-2006, 13:45
Ik heb inmiddels mijn eigen thuisbioscoopje klaar. De beamer hangt, net als het projectiescherm en de home-cinema set is aangesloten.
Ik heb een Acer PH112 en een Proluxx spanscherm. Toch heb ik zo mijn bedenkingen met betrekking tot de beeldkwaliteit. Een van de redenen kan zijn dat ik op slechts 2.75 meter afstand projecteer. Bovendien geeft de projector slechts een resolutie van 720x576 bij 50Hz.
Dit lijkt mij niet zo'n erg hoge resolutie of valt dat wel mee?
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die zelf ook een thuisbios heeft en daarmee erg tevreden is en die eens een keertje bij mij wil komen kijken en zeggen wat hij ervan vind. En misschien heeft iemand nog wel tips hoe het anders c.q. beter kan.
De outputresolutie van de Acer PH112 is 848x480. De resolutie van je bronmateriaal (dvd's) is 720x576. De Acer zet 720x576 dus om naar 848x480. In de breedte verlies je dus geen resolutie, maar in de hoogte wel. Zie hier (http://www.projectorcentral.com/Acer-PH112.htm) voor de specs van de Acer PH112. Je hebt dus een beamer met een relatief lage outputresolutie. Het kan best zo zijn dat je te dicht op je scherm zit. In dat geval zou je dus pixels zien als de film loopt (dus niet als de dvd-speler op pause staat). Zie je pixels, dan zit je te dichtbij. Zie je geen pixels, maar ben je niet tevreden over de projectie, dan woprdt het wellicht sparen voor een betere beamer. Overigens, om je enigszins gerust te stellen. Iedereen die een beamer koopt, zit aanvankelijk heel aandachtig de beeldkwaliteit te bestuderen. Ik schrok me aanvankelijk ook rot. Het keek om de een of andere reden niet lekker, het zwartniveau leek belabberd en ik zagen het regenboogeffect. Maarja, ik was volledig gefocust op de beeldkwaliteit. Een paar maanden geleden betrapte ik mezelf erop dat ik al tijden geen regenboogeffect meer had gezien. Juist, ik lette er ook niet meer op. Ook het ongemakkelijke kijken naar de projectie verdween als sneeuw voor de zon na enige weken. EN het zwartniveau...tsja, laatst zag ik in de bios dat het daar ook alles behalve perfect is. Alleen bij films met heel veel donker denk ik er nog weleens aan, voor de rest niet. Kortom, de kans is vrij groot dat je gewoon moet wennen aan je nieuwe beeld.

Leuke kleurstelling in je bioskamer trouwens. Ik heb het ongeveer hetzelfde (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31694.25).

olemla
13-12-2006, 09:56
Allemaal hartstikke bedankt voor jullie (veelal positieve) reacties!


PAL resolutie, dus in principe bij SD materiaal voldoende; anders moet het signaal toch gescaled worden
Hoe kan het signaal gescaled worden? Kan ik dat zelf en is het resultaat dan een beter en scherper beeld?


Ik zou alleen ook proberen de plakplintjes aanpakken, dat wit zit erg in het zicht.
Klopt, ga ik ook zeker doen... Denk dat ik daar overzetplinten ga plaatsen, dan valt het helemaal niet meer op.


Het kan best zo zijn dat je te dicht op je scherm zit
Denk dat dit inderdaad wel het geval is. Moet ook met volledige zoom projecteren en zelfs dan krijg ik het scherm nog net niet helemaal vol.


Iedereen die een beamer koopt, zit aanvankelijk heel aandachtig de beeldkwaliteit te bestuderen.
Daar heb je zeker gelijk in... Mensen die voor het eerst bij mij komen kijken vinden het allemaal prachtig. Ik in het begin ook, maar ik let nu inderdaad ook vooral op beeldkwaliteit. Zal wel minder worden! Zeker als je echt in de film zit wordt dat al minder.


Het keek om de een of andere reden niet lekker, het zwartniveau leek belabberd en ik zagen het regenboogeffect.
Hier heb ik tot dusver eigenlijk nog geen last van.

Olivier vd D.
13-12-2006, 16:41
PAL resolutie, dus in principe bij SD materiaal voldoende; anders moet het signaal toch gescaled worden
Hoe kan het signaal gescaled worden? Kan ik dat zelf en is het resultaat dan een beter en scherper beeld?
Scalen gebeurt sowieso al, want de resolutie van het bronmateriaal is niet de outputresolutie van de beamer. Of je in jouw geval van upscalen (van lagere resolutie naar een hogere) of downscalen (van hogere resolutie naar een lagere) spreekt weet ik niet, maar zolang je je dvd-speler niet de opdracht geeft of kan geven om 480p (848x480) uit te spugen (dus te scalen) zal jouw projector moeten scalen naar de outputresolutie van 848x480. Ik heb weleens verhalen gehoord van mensen die zeggen dat ze hun dvd-speler op 720p (1280x720) laten uitspugen (upscalen) en het vervolgens weer door hun beamer laten downscalen. Dat zou dan net ff mooier zijn. Ik heb het zelf getest en ik zie het verschil niet. En als het verschil er is, dan lijkt het me niet noemenswaardig. Scherpte wordt volgens mij voornamelijk bepaald door een combinatie van de outputresolutie, de scherpteinstelling, de schermgrootte en de kijkafstand. De outputresolutie staat vast, maar de scherpteinstelling, de schermgrootte en de kijkafstand kan je zelf bepalen. Er zijn (zoals Herjan al eerder aangaf) wel richtlijnen, maar uiteindelijk zul je zelf een geschikte combinatie van voornoemde variabelen moeten zien te vinden.



Het kan best zo zijn dat je te dicht op je scherm zit
Denk dat dit inderdaad wel het geval is. Moet ook met volledige zoom projecteren en zelfs dan krijg ik het scherm nog net niet helemaal vol.
De juiste volgorde lijkt mij dat je aan de hand van de gewenste/verplichte kijkafstand gaat bepalen wat de beste schermgrootte is. Als je de schermgrootte weet, kan je uitrekenen waar je de beamer moet positioneren. Ik krijg de indruk dat je wat hebt gegokt en dat dat nu dus niet mooi uitkomt. Als je je scherm niet vol krijgt met de projectie, dan heb je toch ergens een rekenfoutje gemaakt denk ik. Of bedoel je het anders?



Iedereen die een beamer koopt, zit aanvankelijk heel aandachtig de beeldkwaliteit te bestuderen.
Daar heb je zeker gelijk in... Mensen die voor het eerst bij mij komen kijken vinden het allemaal prachtig. Ik in het begin ook, maar ik let nu inderdaad ook vooral op beeldkwaliteit. Zal wel minder worden! Zeker als je echt in de film zit wordt dat al minder.
Als je altijd naar een gewone tv hebt gekeken, is het gewoon ff wennen. Maar als je pixels en/of het zogenaamde screendoorffect (gaasstructuur) ziet tijdens een film waarvan de beeldkwaliteit in principe zo goed als perfect moet zijn (digitale animatiefilms b.v.), dan moet je toch gaan sleutelen aan de schermgrootte, kijkafstand, etc.



Het keek om de een of andere reden niet lekker, het zwartniveau leek belabberd en ik zagen het regenboogeffect.
Hier heb ik tot dusver eigenlijk nog geen last van.
Gelukkig!