PDA

Bekijk de volledige versie : breedbeeld



surfer
08-04-2002, 12:41
Ik heb nu een philips 4:3 t.v. Sinds kort ook een DVD speler.
Het beeld dat ik nu bij DVD films krijg is niet mooi. Twee zwarte balken en plat beeld.

Ik wil dus een breedbeeld tv kopen. Mijn vragen zijn nu:
Is het beeld op een breedbeeld tv van gewone tv weergave niet kleiner (lager dan bij een gewone tv?
Krijg je nooit geen zwarte balken meer op een breedbeeld tv bij televisie weergave?

De meningen zullen verdeeld zijn maar ik weet nog steeds niet wat verstandig is: mijn 60 cm 4:3 tv inruilen voor een 70 cm breddbeeld of niet?

Martin van Tuijl
08-04-2002, 13:03
Krijg je nooit geen zwarte balken meer op een breedbeeld tv bij televisie weergave?

De meningen zullen verdeeld zijn maar ik weet nog steeds niet wat verstandig is: mijn 60 cm 4:3 tv inruilen voor een 70 cm breddbeeld of niet? Als je veel DVD kijkt is het absoluut aan te raden een breedbek te kopen. Je krijgt dan (in de meeste gevallen) de film precies zo te zien zoals de regisseur het bedoeld heeft. Dat is ook de reden waarom je ook op een breedbeeld heel vaak zwarte balken blijft hebben. Dit heeft te maken met in welk formaat de film is opgenomen.
Als je hier meer over wilt weten dan
zou ik dit artikel even lezen als ik jou was (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=6)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Arnold van Oostrum
08-04-2002, 13:27
Allereerst gefeliciteerd met je keuze om tot aanschaf van een breedbeeld tv over te gaan.

Het kijken met een breedbeeld tv zal anders zijn dan met je huidige 4x3 televisie, want:
1) bij gewone 4x3 uitzendingen heb je op een breedbeeld televisie links en rechts een zwarte balk (een breedbeeld tv heeft zoals de naam als zegt een breder beeld). De meeste breedbeeld televisie vergroten een 4x3 beeld uit dat helemaal of nagenoeg beeldvullend wordt. Maar hierdoor krijg je een beetje vervorming (het beeld wordt links en rechts iets uitgerekt) en boven en onder valt een klein beetje beeld weg (men zoomt als het ware op het 4x3 beeld in om het beeldvullend te maken). De mate van vervorming en de mate van wegvallen van boven- en onderzijde is niet bij alle merken hetzelfde.

2) DVD's kijken zal een genot zijn. DVD's met een 1.78:1 of 1.85:1 zullen op een breedbeeld tv mooi onvervormd beeldvullend weergegeven worden. Films met het zeer brede 2.35:1 beeldformaat geven op een breedbeeld tv boven en onder nog wel een zwarte balk, maar die is vergeleken bij een 4x3 tv stukken kleiner.

3) Zoals al gezegd is een breedbeeld televisie breder dan een gewone. Wil je 4x3 beelden evengroot zien als op je gewone televisie, moet je kijken naar de hoogte van het beeld. Dit betekent dat een 55 cm gewone televisie dezelfde beeldhoogte heeft als een 70 cm breedbeeldtelevisie. De volgende beeldgrootte is 82 cm breedbeeld, wat ongeveer overeenkomt met de beeldhoogte van een 61 cm gewone tv.

Inruilen van je televisie is afhankelijk vna je eigen wensen en de leeftijd van het apparaat. Wil je breedbeeld i.v.m. DVD's kijken?Zo ja, bepaal dan of inruil interessant is.
Als je veel DVD's kijkt is breedbeeld echt te adviseren. Het is een veel natuurlijker wijze van kijken. Je bent er zo aan gewend en zult dan niet meer terugwillen.

Succes met het kiezen.

Martin van Tuijl
08-04-2002, 13:45
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Je kan ook even het stukje van Arnold lezen hier boven. Die weet het altijd nog een ietsie beter op een rijtje te zetten. :D

ferry8
08-04-2002, 14:16
als je een dvd op een 4:3 televisie met letterbox bekijkt zie eigelijk precies hetzelfde als een breedbeeld maar dan met de zwarte balken. Maw er gaat toch geen beeld verloren met letterbox ?

Een voordeel van gewone 4:3 beeld met balken is toch dat je bij het kijken van een dvd, het 'dvd gevoel' blijft behouden ( want je ziet de zwarte balken'. En bij breedbeeld waar e zwarte balken er niet zijn heb je dat gevoel minder omdat je eigelijk naar 'gewoon beeld' kijkt. dit is maar een theorie hoor want een breedbeeld bezit ik nog niet. Ben erg tevreden met mijn 4:3 maar denk er toch over om in de zomer een breedbeeld je kopen

surfer
08-04-2002, 19:17
Bedankt voor de info,

Het is me nu wel duidelijk. Kan nog niet beslissen maar dit heeft meer te maken met het financiƫle plaatje. Een breedbeel 100 hz 82 cm (ik wil dezelfde hoogte houden als een 60 cm 4:3 tv) is toch wel rond de 2000,- als het niet al veel meer is dus nog even wachten...

starbuck
09-04-2002, 09:18
Ik heb een sony wega 82 cm ( 4-3 )

Ben voorlopig nog niet van plan om een breedbeeld aan te schaffen, tuurlijk weet ik dat ik bij het kijken van dvd-film een klein gedeelte beeld mis, maar dat weegt niet op tegen de vervorming van het gewone tv-beeld. Een voetbal wedstrijd met een anti-ronde bal vind ik echt verschrikkelijk, alternatief is de 2 zwarte balken aan de zijkant met als gevolg een super klein beeld.


zolang ik meer gewone tv kijk dan dvd zal er ook geen breedbeeld in huis komen.

Dit is een verschrikkelijke "zonde" om hier op dvd.nl te zeggen maar het is nou eenmaal mijn persoonlijke smaak.;) :)

Martin van Tuijl
09-04-2002, 12:55
maar dat weegt niet op tegen de vervorming van het gewone tv-beeld. Een voetbal wedstrijd met een anti-ronde bal vind ik echt verschrikkelijk, alternatief is de 2 zwarte balken aan de zijkant met als gevolg een super klein beeld.Het hangt een beetje af wat voor breedbeeld standen je hebt.
4x3 oprekken naar 16x9 geeft altijd vervorming, maar bij de ene stand meer dan de ander. 4x3 beeld in de 'superzoom' stand van mijn tv (Philips) geeft een heel aardig (breed)beeld. Verder valt het mij op dat de laaste tijd meer en meer programma's in 16x9 worden uitgezonden. 'De Belg' doet zelfs sinds een tijdje het nieuws in 16x9.
En aan die grote zwarte balken bij een 4x3 uitzending was ik zo gewend. Maar goed dat is persoonlijk misschien.

Nathan Strik
09-04-2002, 14:25
En aan die grote zwarte balken bij een 4x3 uitzending was ik zo gewend. Maar goed dat is persoonlijk misschien. Ik ook... je raakt er echt in no time aan gewend. Mij valt het niet eens meer op...

Jeroen Driessen
09-04-2002, 14:58
Ik ook... je raakt er echt in no time aan gewend. Mij valt het niet eens meer op...
Ik heb hem op 14:9 staan (Sony 32FX65). Zijn de balken kleiner en je hebt geen vervormd beeld. Alleen mis je boven en onder een stukkie, maar da's voor mij geen probleem.

starbuck
09-04-2002, 19:32
Alleen mis je boven en onder een stukkie, maar da's voor mij geen probleem.

en ik mis aan de zijkanten een stukkie, da's voor mij geen probleem;) :)