PDA

Bekijk de volledige versie : Hoogaf-filter op subwoofer en receiver



Earv
12-11-2006, 11:56
Hoi! Op mijn Yamaha YST-SW515 subwoofer zit een instelbaar hoogaf-filter (40 tot 140 Hz). Dus alles lager dan de waarde die ik instel, neemt de sub voor z'n rekening.

Maar er zit ook zo'n instelling op mijn receiver: alles lager dan de waarde die ik instel, stuurt-ie naar de sub.

Moeten die twee instellingen altijd precies met elkaar kloppen? Dus als ik bijvoorbeeld mijn receiver vertel dat hij alles beneden 100 Hz naar de sub moet sturen, maar tegelijkertijd de sub vertel dat-ie alleen maar geluid beneden de 50 Hz moet verwerken, zit ik dan met een 'geluidsgat' tussen 50 en 100 Hz?

Hotsparky
12-11-2006, 12:17
Je moet de cross-over op je sub helemaal open of uit zetten. De instellingen regel je op je reciever. Als je je corss over van je sub dicht draait mis je een gedeelte van het LFE kanaal.

A3aan
14-11-2006, 09:02
Dus als ik bijvoorbeeld mijn receiver vertel dat hij alles beneden 100 Hz naar de sub moet sturen, maar tegelijkertijd de sub vertel dat-ie alleen maar geluid beneden de 50 Hz moet verwerken, zit ik dan met een 'geluidsgat' tussen 50 en 100 Hz?Ja, dan zit je met een geluidsgat.
Hotsparky heeft helemaal gelijk. De knop op je sub is voor gebruik van je sub als 'passive' sub en je hebt hem nu in gebruik als 'active' sub.

(hier had ik een veeeel langer verhaal van kunnen maken :lol: )

Hotsparky
16-11-2006, 13:19
Haha ja daar ben ik wel van overtuigd. Ik denk als je de hele uitleg er op gooit je meerdere A4tjes kunt plaatsen :D

Maar kort gezegd, kijk even wat voor specs je speakers hebben en kijk naar de ondergrens van je speakers. Ga daar een stukje boven zitten (proberen dus). En kijk waar het het lekkerst klinkt en stel hem daar op af. Vervolgens daarna met een db meter alle speakers op 75 db gelijk instellen.

Earv
16-11-2006, 13:48
OK, bedankt voor jullie antwoorden, ze zijn heel duidelijk!

Wat betreft de ondergrens van mijn speakers: dat weet ik niet, helaas... Ik heb een set Dynaudio Nuance Mk2 zelfbouwspeakers kunnen overnemen van een collega, maar die weet het frequentiebereik daarvan niet meer. Ik kan het ook nergens op internet vinden, en Dynaudio beantwoordt mijn mail niet. Iemand toevallig enig idee...?

A3aan
22-11-2006, 11:19
met een audio-test-cd-tje of een test-dvd (met die laatste kun je wel wat meer) kom je er snel genoeg achter.

Kies de glijdende toon ('frequency-sweep'). Je hoort een toon die van hoog naar laag (of andersom) glijdt. Om te laten weten waar je bent zitten er piepjes of stopmomenten in de glijdende toon (vergelijk die met de lijt op het hoesje van de testcd/dvd).
Als je naar de testtoon luistert merk je al gauw dat de lage tonen onder een bepaalde frequentie (veel) zachter klinken dan de hogere tonen. Stel die frequentie in.

Verwachting:
bij goede floorstanders: 40 Hz
bij bookshelfs: 80 à 100 Hz
bij satelietspeakertjes: 200 Hz of nog hoger