PDA

Bekijk de volledige versie : Ongelijke klank in voorspeakers



mark_a
15-11-2006, 01:02
Ik heb vandaag een Marantz SR7500 gekocht en hierop mijn KEF Q7 aangesloten. Nu lijkt het of de beide fronts een verschillende klankleur hebben. Ik moet wel zeggen dat ik nog goedkope kabel ertussen heb hangen. Kan dit het zijn? Kabel wordt trouwens wel snel vervangen.

Ik ben de 1e minuut vergeten om het plastic afdekfilter van mijn tweeter af te halen. Ik heb alleen niet hard gedraaid dus ik denk dat dat de tweeter niet aan kan passen?

joostpolletje
15-11-2006, 07:52
Plastic afdekfilter?!

Rob Eric Blank
15-11-2006, 08:49
Een tweeter niet kan aanpassen. Hoge tonen zijn ZEER gevoelig voor alles wat voor die tweeter staat.
En nu je dit plaatje weggehaald heb?

Seth__Gekko
15-11-2006, 09:02
Bedoel je misschien het zwarte stofdoek ervoor? Ik hoop niet dat je aan de units zelf iets hebt aangepast?

joostpolletje
15-11-2006, 09:10
Ik snap ook niet wat je met het afdekfilter bedoelt?!

Alexander D
15-11-2006, 09:25
Wat je nog zou kunnen testen:

De Q7 zijn speakers die je biwire kunt aansluiten (er passen dus 4 stekkers in waarbij de onderste dmv een plaatje verbonden zijn met de bovenste). Eerst de speakerkabel los maken en dan het plaatje verwijderen.

Daarna de speakerkabel bij beide speakers in de onderste twee aansluitingen doen en vooral zacht wat muziek aanzetten. Klinkt het links en rechts gelijk alles weer afzetten en de kabels in de bovenste aansluitingen van beide speakers doen. Nu weer muziek draaien en kijken of het nog gelijk klinkt of dat je misschien zelfs uit die ene kant helemaal niets hoort. In de geval is er een speakerunit kapot.

Succes.

A3aan
15-11-2006, 09:49
Bovendien: hoge tonen gaan behoorlijk rechtdoor (niet de bocht om). Daardoor geldt voor hoge tonen (en het hogere midden) heel erg dat de opstelling van je speakers een grote rol speelt in het klankbeeld.
Dat geldt voor de afstand tot de speakers, de acoustiek rond de speakers, maar vooral ook hoe je de speakers richt.

Voor het optimum op de sweetspot moet je je speakers echt richten op die sweetspot (ook al staan ze dan voor het oog niet meer netjes).
Voor een bredere sweetspot richt ik ze meestal op een punt net vóór de sweetspot.

mark_a
15-11-2006, 20:04
Ik snap ook niet wat je met het afdekfilter bedoelt?!

Toen ik de speakers kocht zat er plastic over de tweeter geplakt. Er stond op remove voor use maar in ieder geval weet niet hoe ik het verder uit moet leggen. Ik ga zo even testen met m'n speaker omgewisseld (recht-links, links - rechts). Ik hoop dat het goed gaat. Ik laat het nog weten. Ik heb trouwens niks aan de units aangepast :).

Hotsparky
15-11-2006, 22:31
Je bedoeld die afdekkapjes van Kef? Die zitten nieuw altijd voor de tweeter. Je moet deze er van tevoren afhalen, dat klopt. Het lijtk me niet dat als je daar even mee speelt dat je je speaker gelijk beschadigd.

Ik zou het even aankijken en komt er geen verandering in je geluid even terug gaan naar de winkel. Ik denk alleen niet dat je klankverschil mag hebben tussen 2 speakers doordat je goedkope kabels gebruikt.

mark_a
16-11-2006, 01:54
Ik heb zojuist erg lang getest kabel omgegooid etc. Alleen ik zit nu met de 2 dingen:
- Ik heb het gevoel dat mijn rechter speaker harder klinkt.
- Het klinkt alsof het geluid vooral van links en niet uit het midden komt. Dit was ook al zo toen ik de rechter (hardklinkende speaker) nog links had staan.

Beetje tegenstrijdig dus.

joostpolletje
16-11-2006, 07:57
Dan ben ik wel eens benieuwd wat voor plastic afdek kapje dat is..

Alexander D
16-11-2006, 09:18
Ik heb zojuist erg lang getest kabel omgegooid etc. Alleen ik zit nu met de 2 dingen:
- Ik heb het gevoel dat mijn rechter speaker harder klinkt.
- Het klinkt alsof het geluid vooral van links en niet uit het midden komt. Dit was ook al zo toen ik de rechter (hardklinkende speaker) nog links had staan.

Beetje tegenstrijdig dus.

Tja, het blijft natuurlijk maar gissen voor ons. Heb je mijn tip al uitgevoerd? Dan kun je in ieder geval weer wat uitsluiten.

Wat ook invloed heeft:

Staat 1 speaker in de hoek en de andere halvewege de muur? Dan zal de speaker in de hoek waarschijnlijk harder klinken. Misschien moet je eea even testen met een db-meter dan weet je of het verschil er echt is of dat jij maar denkt dat het er is.

Succes weer. :wink:

Olivier vd D.
16-11-2006, 09:30
Je kan de speakers na enige tijd spelen van plaats verwisselen (links naar rechts en vice versa) en luisteren of het hetzelfde klinkt als ervoor (dus weer met dezelfde afwijking)? Zo ja, dan lijkt er niets mis met je speakers en is de akoestiek de oorzaak. Zo nee, dan klinken je speakers idd niet gelijk en zal je terug moeten gaan naar de winkel indien je er absoluut zeker van bent dat alles correct is aangesloten. Succes!

mark_a
16-11-2006, 20:28
Ik heb je tips uitgevoerd alexander. Dus plaatje er tussen uit en luisteren maar. Het laag lijkt in orde te zijn het hoog toch iets ongelijk.

Ik ga zo m'n speakers om m'n front B aansluiten. Dit om uit te sluiten of het niet aan de versterker ligt. Als ik dan nog het probleem heb ga ik m'n hele setup verplaatsen om te luisteren of ik dan nog hetzelfde probleem heb. Verder staan de speakers tot op de cm gelijk qua afstand tot de luisterplek. Ze hebben naar de muur toe evenveel 'lucht'. De linker speaker heeft zo'n 100cm tot de muur.

Ik heb geen DB meter dat is wel lastig. Zal proberen vanavond een afbeelding te plaatsen dan weten jullie waar ik het over heb.

mark_a
16-11-2006, 21:28
Bij deze een foto. Ga er vanuit dat de speaker rechts 3 meter de ruimte heeft.

http://i129.photobucket.com/albums/p217/Crown_Dutch/IMG_0811.jpg

Gerco Stuivenberg
16-11-2006, 21:53
Het is normaal dat 2 luidsprekers niet 100% hetzelfde klinken. Dit komt door de tolerantie van de toegepaste onderdelen. Daar kan je dus niets aan doen.
Het heeft ook een voordeel. Je kunt de weergave dan aanpassen aan de eigenschappen van de akoestiek.

Het zou ook kunnen komen doordat de set nog niet ingespeeld is.

Alle units (of weergevers) van de luidsprekers doen het wel?
Dit kun je het beste controleren met muziek op een lage geluidssterkte zodat je dicht bij de luidspreker kunt komen zonder een gehoorbeschadiging op te lopen.

mark_a
16-11-2006, 22:17
Het is natuurlijk wel vreemd dat het geluid van links blijft komen ook al wissel ik de speakers om. Ik heb nu de speakers aangesloten op luidspreaker ingang B en het geluid komt nog steeds van links. Morgen misschien even db meter aanschaffen om het een en ander te meten. Iemand tips voor een goed (niet te duur) apparaat?

Harrie van Geleuken
16-11-2006, 22:34
Ik heb vandaag een Marantz SR7500 gekocht en hierop mijn KEF Q7 aangesloten. Nu lijkt het of de beide fronts een verschillende klankleur hebben. Ik moet wel zeggen dat ik nog goedkope kabel ertussen heb hangen. Kan dit het zijn? Kabel wordt trouwens wel snel vervangen.

Ik ben de 1e minuut vergeten om het plastic afdekfilter van mijn tweeter af te halen. Ik heb alleen niet hard gedraaid dus ik denk dat dat de tweeter niet aan kan passen?

Zorg dat beide kabels evenlang zijn,vooral bij de frontspeakers.
Supra luidsprekerkabel is een merk wat aan de prijs is,maar het verschil is wel degelijk hoorbaar !

mark_a
16-11-2006, 22:35
Ik heb niet gelijke lengte speaker kabel (scheelt 50 cm). Als ik de kabels omdraai maakt het trouwens niet uit. Ik weet dat het met goede speakerkabel beter klinkt maar daar gaat het nu helemaal niet om zoals je hebt kunnen lezen. Het gaat om het feit dat de speakers ongelijk klinken.

Gerco Stuivenberg
16-11-2006, 22:37
Iemand tips voor een goed (niet te duur) apparaat?
Gewoon een analoge meter is voldoende om je set op de juiste manier in te stellen. Die heb je al voor ong. 25 Euro :wink:

Olivier vd D.
16-11-2006, 22:59
Nogmaals, je kunt de speaker als oorzaak van de ongelijkheid in klank uitsluiten of aanwijzen door na een tijdje spelen de speakers fysiek om te wisselen terwijl de rest van de setup ongewijzigd blijft (kabels dus fysiek niet verplaatsen, alleen opnieuw aanlsuiten op de andere speaker). Zelfde afwijking: oorzaak ligt niet bij speakers (wellicht de versterker die een ongelijk signaal afgeeft). Niet dezelfde afwijking: de speakers zijn (deels) de oorzaak van de ongelijkheid in klank. Terug naar de winkel met je verhaal.

Een db-meter aanschaffen lijkt me in dit stadium niet nodig. Je hebt immers nog genoeg opties om de oorzaak van het probleem te vinden. Tenzij je je eigen oren natuurlijk niet vertrouwt.

mark_a
16-11-2006, 23:02
Ik heb de speakers dus al omgewisseld. De linker speaker klonk eerst harder nu de rechter. Maar het geluid blijft nog wel steeds links hangen. Ik heb nu ook m'n speakers om de front B uitgangvan mijn versterker aangesloten, dit was eerst op Front A. Veranderd niks aan de klank. Het lijkt mij sterk dat er meer dan 1 versterker in m'n receiver kapot zal zijn, maar ik sluit niks uit.

edit: ik had trouwens op een oude sony versterker ook al het gevoel dat de speaker ongelijk klonken. Ik ga zo (of morgen nog even alles omgooien). Speaker in een totale andere hoek e.d. plaatsen.

Olivier vd D.
16-11-2006, 23:08
Ik heb de speakers dus al omgewisseld. De linker speaker klonk eerst harder nu de rechter.
Dan zijn de speakers dus (deels) de oorzaak van het ongelijke geluid, mits jij het idd juist hoort.


Maar het geluid blijft nog wel steeds links hangen.
Dat zou dan kunnen duiden op een ongelijk signaal vanuit de versterker, maar ik vermoed dat het gewoon de akoestiek is. De gehele set elders stationeren zou meer duidelijkheid hieromtrent moeten geven.

DVDProfilersFilmgek
17-11-2006, 00:32
Rechter oor even uitbaggeren, gehoortestje laten uitvoeren aan de menselijke oortjes, en dan de techniek weer eens gaan beoordelen. :idea:

Het kan je wel eens gebeurt zijn dat je zelf een gehoorbeschadiging hebt opgelopen, waar je nu mee geconfronteerd wordt terwijl je je daar eerder niet van bewust was :cry:

Of zit er nog zo'n oorpropje in je oren die je vergeten was te verwijderen :wink: :?:

Helaas is niet altijd de techniek de schuld van ongelijk klinkende speakers maar laten onze oren ons wel eens in de steek. Tip, ga eens samen met een ander naar je installatie luisteren :idea: Een second opinion kan in dit geval je eigen twijfel een beetje helpen, twee weten/horen meer dan 1 :wink:

Heb helaas zelf ook ooit 2 ongelijk klinkende speakers gehad, na een reparatie was er een onderdeeltje geplaatst met een andere waarde dan in de andere box, ik heb tijden aan mezelf getwijfeld, totdat het uitkwam 8)

De aanhouder wint, je vind op een gegeven moment vanzelf de oorzaak. Sterkte :!:

Alexander D
17-11-2006, 09:03
Ik heb de speakers dus al omgewisseld. De linker speaker klonk eerst harder nu de rechter. Maar het geluid blijft nog wel steeds links hangen. Ik heb nu ook m'n speakers om de front B uitgangvan mijn versterker aangesloten, dit was eerst op Front A. Veranderd niks aan de klank. Het lijkt mij sterk dat er meer dan 1 versterker in m'n receiver kapot zal zijn, maar ik sluit niks uit.

edit: ik had trouwens op een oude sony versterker ook al het gevoel dat de speaker ongelijk klonken. Ik ga zo (of morgen nog even alles omgooien). Speaker in een totale andere hoek e.d. plaatsen.

Als je dat met je oude receiver ook al had zijn er eigenlijk nog maar twee opties:

1. Jij ervaart het zo maar het is niet waar dus je oren houden je voor de gek.
2. Het ligt aan de akoustiek in de ruimte. :wink:

Jasper_K
17-11-2006, 13:31
Wat hier natuurlijk ook invloed op kan hebben is wat er verder in de kamer staat. Als er bij voorbeeld aan de rechterkant een bankstel staat kan dit invloed hebben op hoeveel het geluid gereflecteerd wordt.

Wat je ook nog kan testen: zet de speakers een meter vooruit en kijk wat er gebeurt. Op de foto zie ik dat er schuin achter de linkerspeaker een deur zit met een raam erin. Mischien dat dit glas het geluid meer weerkaatst dan de muur die achter de andere speaker staat. Als je ze meer naar voren zet kun je dit verschil denk ik beperken omdat er dan wat meer ruimte om de speakers heen zit.

mark_a
19-11-2006, 02:55
Ik heb iemand anders laten luisteren en die hoorde echt geen verschil tussen de beide speakers. Ik heb nu alles teruggezet zoals het eerst stond. Ik koop een DB meter en als ik dat heb gemeten en het geluid gelijk is geloof ik dat m'n oren me voor de gek houden :wink:.

Alexander D
19-11-2006, 10:15
Ik heb iemand anders laten luisteren en die hoorde echt geen verschil tussen de beide speakers. Ik heb nu alles teruggezet zoals het eerst stond. Ik koop een DB meter en als ik dat heb gemeten en het geluid gelijk is geloof ik dat m'n oren me voor de gek houden :wink:.

Upgraden die oren..... :lol:

mark_a
19-11-2006, 14:41
Ik heb iemand anders laten luisteren en die hoorde echt geen verschil tussen de beide speakers. Ik heb nu alles teruggezet zoals het eerst stond. Ik koop een DB meter en als ik dat heb gemeten en het geluid gelijk is geloof ik dat m'n oren me voor de gek houden :wink:.

Upgraden die oren..... :lol:

Hehe nou dat gaat net iets te ver :P.

Nu trouwens alles in de oude opstelling terug staat viel me gelijk wat op. Het geluid blijft echt links hangen. Toen de speakers de ruimte hadden kwam het echt uit het midden. Nu heb ik het rechter kanaal op +1 Db gezet en komt het ook uit het midden.