PDA

Bekijk de volledige versie : Diepere betekenissen in films/symboliek



Nathan Strik
08-04-2002, 18:16
Ik ga de diepte in proberen te duiken in deze thread.

Ik vraag me af: wie van jullie kijkt er wel eens naar de diepere betekenissen bij films? Kijk je een film alleen om het verhaal of vind je symboliek ook belangrijk?

De reden waarom ik films vaak toppertjes vind namelijk is als er veel dingen in zitten die je niet 1, 2, 3 eruit zou halen op het eerste gezicht. Natuurlijk is het verhaal belangrijk, maar naar mijn mening is het ook interessant bij veel films om bij herhaaldelijk kijken of het lezen van discussies op Internet wat dieper op de materie in te gaan.

Ik kwam op dit onderwerp onder andere na het kijken van The Ninth Gate, een film met super veel symboliek erin. Maar ook een "commerciëel" produkt als The Matrix barst van de symboliek (niet te vergeten de verwijzingen naar de Bijbel en Alice in Wonderland).

Dus wat is jullie mening hierover en wat vinden jullie nu goede of slechte films qua symboliek?!?

Ben benieuwd naar jullie reacties...

Sander Meijer
08-04-2002, 19:20
.. Groundhog Day ... Dat we gevangen zitten in onze dagelijkse sleur

Pay it Forward - Een betere maatschappy begin bij jezelf

American History X -- Alle mensen zijn gelijk, dus ook negers

ET - heeft ook symboliek ... die touching vingers is een verwijzing naar Michelangelo's handreiking van god .. is best wel erg eigenlijk .. in bijna elke film waar iets buitenaards is ... wordt het als slecht en gevaarlijk gezien...

Jeroen Groot
08-04-2002, 22:26
Vond de afsluitende regel van T2 ook wel bol staan van de symboliek:
'Cause if a machine, a Terminator, can learn the value of a human life, maybe we can too

Nathan Strik
08-04-2002, 22:36
.. Groundhog Day ... Dat we gevangen zitten in onze dagelijkse sleur Grappig dat je dat zegt... ik haal er bij Groundhog Day meer de moraal uit dat je altijd het beste uit je dag/leven moet proberen te halen.
Is wel leuk dat verschillende mensen verschillende dingen uit een film kunnen halen...

Sander Meijer
09-04-2002, 00:03
... dat haal ik er ook wel uit ... een Carpe Diem film :)

Art
27-04-2002, 19:03
Ik denk dat ik het beste het hier kan plaatsen.:D In Memento heet de hoofdpersoon Leonard Shelby. Spreek die achternaam is hardop uit. Shall be! Vond ik toch wel toepasselijk op de gehele film:cool:

JayLunar
27-07-2002, 11:02
Erg weinig reacties op zo’n interessante thread... :confused:

De symboliek van mijn favoriete niet-engelstalige film Stalker vind ik erg indrukwekkend:

Stalker is een Russische film uit 1979 over ‘de zone’, een hermetisch afgesloten gebied bezaaid met puin (de zone kan worden gezien als Rusland). In deze zone bevindt zich een ruimte waar de innigste dromen van diegenen die er binnentreden uit zullen komen. (hier zullen de idealen van het communisme gerealiseerd worden). Deze ruimte schijnt gevormd te zijn door een meteoriet (de Russische revolutie). De ‘Stalker’ (oftewel het communisme) is een persoon die de gave heeft de zone veilig binnen te dringen teneinde ‘de ruimte’ te bereiken. In de film neemt de Stalker een schrijver en een wetenschapper (de Russische politieke leiding misschien?) mee de zone in, wat trouwens een gevangenisstraf (koude oorlog?) voor de Stalker kan opleveren. De Stalker gedraagt zich erg vaag en onduidelijk en neemt allerlei onbegrijpelijke omwegen om tot ‘de ruimte’ te komen, waardoor de schrijver en de wetenschapper steeds meer wantrouwen krijgen. De Stalker beweert dat deze omwegen nodig zijn om boobytraps, zoals de gehaktmolen (misschien de koude oorlog of de executies van Stalin?), te vermijden. Na verloop van tijd zijn de schrijver en wetenschapper het vertrouwen kwijt en gaan ze tot maatregelen over, waaruit blijkt dat ze niet eerlijk geweest zijn (corruptie).

Stalker kan op erg veel verschillende manieren geinterpreteerd worden, en dat is ook één van de dingen dat Stalker zo’n fantastische film maakt. Het bovenstaande is dus één van mijn interpretaties, die overigens niet helemaal compleet is. Ik heb ook nog een andere theorie over ‘de zone’, waarbij de mentor en de vrouw van de Stalker een grote rol spelen, maar dat is misschien iets voor een Stalker-thread...? ;)

Ik ben zeer geinteresseerd in de mening en interpretaties van anderen die dit one-of-a-kind meesterwerk hebben gezien... voor degenen die zichzelf cinefiel zouden willen noemen en die Stalker nog niet hebben gezien, heb ik de volgende mededeling -> ga ‘m zien. NU! :)

Rob P.
27-07-2002, 11:47
Interessante thread.
Ik vind het zelf heel erg leuk om de symboliek uit een film te halen, maar ik kan ook erg gefrusteerd raken wanneer ik wéét dat de regisseur er iets mee bedoelt maar ik echt gewoon geen flauw idee heb wat. Nog bedankt hè MR. Lynch!

Voordat ik verderga vraag ik me alleen af of deze thread nou gaat over Symboliek of de Moraal van de film? Want daar lijken de meeste antwoorden meer op..

Nathan Strik
27-07-2002, 11:50
Erg weinig reacties op zo’n interessante thread... :confused: Wow Jay, je haalt wel een oudje naar boven zeg! :D

Maar deze thread is inderdaad toentertijd niet aangeslagen. Misschien is dit een leuk idee voor een tweede leven.

Ik zat bijvoorbeeld deze week drie avonden lang aan de breedbek gekluisterd voor de drie Godfather films. En de diepere betekenis die eraan hangt volgens mij is dat het verhaal van Michael Corleone maar weer eens aangeeft dat het niet zo makkelijk is om te veranderen. In de derde film heeft hij alles bijna legaal en dan gebeuren er dingen die de Corleones toch weer de verkeerde kant op sturen.
Of zoals Al Pacino heel mooi zegt op een gegeven moment: "Just when I thought I was out, they pull me back in!"

En Jay... Stalker lijkt me best interessant. Ik zal eens rondspeuren...

Nathan Strik
27-07-2002, 11:52
Voordat ik verderga vraag ik me alleen af of deze thread nou gaat over Symboliek of de Moraal van de film? Want daar lijken de meeste antwoorden meer op.. Er staat "diepere betekenissen/symboliek", dus ik denk dat moraal daar ook een beetje onder valt.
Maar symboliek is ook een heel dankbaar onderwerp natuurlijk.

Edwin V
27-07-2002, 18:08
Natuurlijk hebben films wel een diepere betekenis maar vaak wordt daar (ook door de regisseur) teveel waarde aan gehecht, alleen maar om de film interessanter te maken. Dat sommige mensen dit dan als waarheid verkondigen heeft meer te maken met hun gebrek aan fantasie dan het gebrek aan fantasie van de mensen die een film gewoon leuk vinden.

Wat ik wil zeggen is dat die diepere betekenis door iedere kijker zelf wordt bepaald.

Zo huurt R. Dangerfield in de komedie Back to School voor een scriptie de schrijver zelf om te zeggen wat de betekenis van zijn boek was. Hij krijgt vervolgens van de leraar een onvoldoende omdat hetgeen in de scriptie stond volgens hem helemaal niet door de auteur werd bedoeld. Wie heeft gelijk? De schrijver of de leraar? De schrijver heeft niet gelijk (als ie dat wel vind slaat ie de plank volledig mis wat schrijven betreft) en de leraar ook niet. Wat je er zelf van maakt is de waarheid.

MattDVD
27-07-2002, 18:31
Shrek: Schoonheid zit binnen in je ( of iets in die zinsverband:D )

Donovan
27-07-2002, 18:36
Shrek: Schoonheid zit binnen in je ( of iets in die zinsverband:D )

Ook uit Shrek: Robin Hood (zo engels als het maar kan) is in deze film een klojo ("he steals from the rich, gives to the poor and takes a wee percentage") en heeft dus een frans accent ;)

Rochan
27-07-2002, 19:19
Requiem for a Dream, de zgn illegale verslaving (de jongeren) en legale verslaving (de moeder).:rolleyes:

Louis Bouduin
27-07-2002, 21:31
Omdat we van het moraal van het verhaal tot interpretaties en velerlei begrippen op een hoopje gooien even iets over symboliek in de film.
(Niet voor mensen die het niet intresseert.)

Film kan op drie mogelijke manieren naar de werkelijkheid verwijzen. Iconisch, indexiaal en symbolisch.
Filmbeelden (en geluiden) zijn in eerste instantie een registratie, zij verwijzen op iconische wijze naar de werkelijkheid. What you see/hear is what you get.
In een indexiale verwijzing wordt een verschijnsel geinterpreteerd als een verwijzing naar een ander verschijnsel. Bijvoorbeeld: een man zit in een kamer met zijn linkerbeen in het gips; op de schoorsteenmantel staat een foto van de man naast een sportwagen, dus hij is mogelijk een autopiloot die een ongeval heeft gehad.
Van een symbolische verwijzing is sprake wanneer de verwijzing tot stand komt op grond van een conventie, een afspraak dus. Bijvoorbeeld: wit staat voor morele zuiverheid. Denk maar eens aan die oude westerns waarin de goeden witte hoeden droegen en de slechten zwarten. Zwart als kleur staat voor duisternis, diepste rouw, dwaling, zonde. Op die manier was het meteen duidelijk voor wie je moest supporteren.
Een symbool verwijst naar onzichtbare, maar belangrijke dingen zoals gedachten, ideeën en gevoelens. Waar denk je aan bij het zien van: een fakkel, een hart, een anker, een hakenkruis, enz. Het symbool wil iets zichtbaar en voelbaar maken. Zo is het hart natuurlijk niet alleen maar een spier, het staat ook voor liefde, zoals de zwaan het symbool is van eeuwige trouw. De zwaan leeft namelijk streng monogaam en blijft vrijwel altijd alleen voor de rest van zijn leven als hij zijn partner verliest, enz.
Symboliek is dus het geheel van: handelingen, situaties, voorwerpen en afbeeldingen, die bij de waarnemer bepaalde betekenisvolle ervaringen veroorzaken.
Gezien het overdrachtelijk karakter van symbolen, ontstaat de ontroering niet zozeer door de reële betekenis van het voorwerp of het gebaar, maar door datgene wat het in ons onbewuste oproept.

boudewijn
27-07-2002, 23:17
...

Film kan op drie mogelijke manieren naar de werkelijkheid verwijzen. Iconisch, indexiaal en symbolisch.
...

als aanvulling op louis semiologische verhaal...
wat mij help bij het zoeken en eventueel vinden van een dan wel of niet gemeende diepere betekenis, zijn de volgende 4 termen (uit Film Art van Bordwel&Thompson).

Ik zal het letterlijk overtypen. De schrijvers beschrijven hier 4 manieren waarop een kijker een film kan interpreteren. Als voorbeeld wordt THE WIZARD OF OZ gebruikt.

1. Referential Meaning. In the Depression, a tornado takes a girl from het family's Kansas farm to the mythical land of Oz. After a series of adventures, she returns home.

2. Explicit Meaning. A girl dreams of leaving home to escape her troubles. Only after she leaves does she realize how much she loves her family and friends.

3. Implicit Meaning. An adolescent who must soon face the adult world yearns for a return to the simple world of chilhood, but she eventually accepts the demands of growing up.

4. Symptomatic Meaning. In a society where human worth is measured by money, the home and the family may seem to be the last refuge of human values. This belief is especially strong in times of economic crisis, such as that in the United States in the 1930's.

Je kan zien hoe de schrijvers per stap hun blik verbreden en meer kijken naar de tijd en plaats waarin de film gemaakt werd, ze plaatsen de film in zijn sociaal-historische context.
Een erg leuk principe om zelf toe te passen op je favoriete films. Je zult merken dat wanneer je wat oefent je makkelijker films zult gaan analyseren en de zogehete 'diepere betekenissen' zult vinden.

Hanna
28-07-2002, 14:53
Omdat we van het moraal van het verhaal tot interpretaties en velerlei begrippen op een hoopje gooien even iets over symboliek in de film.
<<<<<<<<KNIP ER DE KNIP>>>>>>>>>>
Gezien het overdrachtelijk karakter van symbolen, ontstaat de ontroering niet zozeer door de reële betekenis van het voorwerp of het gebaar, maar door datgene wat het in ons onbewuste oproept.

:eek: :eek: :eek: jij bent echt de enige man die mij stil kan krijgen omdat hij me weet te overtreffen met zijn intelligentie ;)....:)!!!!!!!!

Kaplan
29-07-2002, 21:56
In een indexiale verwijzing wordt een verschijnsel geinterpreteerd als een verwijzing naar een ander verschijnsel. Bijvoorbeeld: een man zit in een kamer met zijn linkerbeen in het gips; op de schoorsteenmantel staat een foto van de man naast een sportwagen, dus hij is mogelijk een autopiloot die een ongeval heeft gehad.


Ah Rear window, tevens in die scene een blik op een kapotte camera. Wellicht aangereden door een auto bij het nemen van een foto? Dat is de kunst van het weglaten. en een prima manier om een karakter te introduceren zonder een voice over of dialoog te gebruiken.

In "The art of watching films" van Boggs staat ook een aantal pagina's over symboliek en ook hoe men soms wel erg ver gaat met het interpreteren van beelden. Als voorbeeld wordt genoemd een scene uit Family Plot van Hitchcock waarin hoofdrolspeler Bruce Dern in een auto door een hek rijdt en een kruis omver rijdt. Een criticus: Dit staat voor Hitchcock's anti-catholicisme. (Eigenlijk waren het gewoon twee stukjes hout die slechts op een kruis leken)
Het nummerbord van de auto -885 DJU- werd door een franse criticus uitgebreid verklaard. De scenario schrijver Ernest Lehman verklaarde dat het nummerbord was gebruikt omdat het van hemzelf was en daarom veilig(wettelijk) om te gebruiken.

Louis Bouduin
29-07-2002, 23:09
In "The art of watching films" van Boggs staat ook een aantal pagina's over symboliek en ook hoe men soms wel erg ver gaat met het interpreteren van beelden. Als voorbeeld wordt genoemd een scene uit Family Plot van Hitchcock waarin hoofdrolspeler Bruce Dern in een auto door een hek rijdt en een kruis omver rijdt. Een criticus: Dit staat voor Hitchcock's anti-catholicisme. (Eigenlijk waren het gewoon twee stukjes hout die slechts op een kruis leken)
Het nummerbord van de auto -885 DJU- werd door een franse criticus uitgebreid verklaard. De scenario schrijver Ernest Lehman verklaarde dat het nummerbord was gebruikt omdat het van hemzelf was en daarom veilig(wettelijk) om te gebruiken.

Ja, dat is het risico van het interpreteren: je kunt je er natuurlijk volslagen belachelijk mee maken. Langs de andere kant zitten er altijd wel dingen in een film die de maker op dat moment zelf niet gezien of voorzien heeft en die wel een zinnige betekenis kunnen hebben.

Rob P.
29-07-2002, 23:15
Volgens mij wel een mooi voorbeeld van Symboliek: Chocolat.
De chocolade wordt volgens mij gebruikt als symbool voor de verleiding. Het in het begin zo conservatieve dorp weigert om (ook nog 's op zondag)chocolade te kopen. Vevolgens besluiten enkele toch maar toe te geven, maar dan stiekem. Uiteindelijk draait het er op uit dat iedereen het toch wel durft te proberen, en juist de burgemeester die het iedereen verbied om naar deze heidense winkel te gaan er zelf het meest van geniet.
Zo draait het er uiteindelijk op uit dat samen met de populairiteit van de winkel de vrijheid van de dorpsbewoners langzaam ontluikt.

Misschien heeft iemand anders er wel een andere kijk op...(vast wel!:) )

Sander Dubbeldam
29-07-2002, 23:19
ok symbolieken:

gladiator.

Maximus doet bij elk gevecht aarde/modder/zand in zijn handpalmen uitvrijven is dit gewoon voor de gein of voor grip op het zwaard? of zit hier ook iets achter dan?

Alphawolf
30-07-2002, 07:25
ok symbolieken:

gladiator.

Maximus doet bij elk gevecht aarde/modder/zand in zijn handpalmen uitvrijven is dit gewoon voor de gein of voor grip op het zwaard? of zit hier ook iets achter dan?

Maximus is een generaal tegen wil en dank. Hij wil niets liever dan terugkeren naar zijn vrouw, z'n kind en landerij.
De hemel ziet hij dan ook telkens als zoiets als een graanveld.
Voor de laatste slag met de Germanen houdt hij z'n mannen ook voor dat hij binnenkort bezig zal zijn met de oogst binnen te halen. Als man van de natuur grijpt hij dan ook telkens terug naar de aarde waarmee hij verbonden is. Hij voelt 't, hij ruikt eraan.
Het is niet voor niets dat bv. zelfs het introfilm van 'Dreamworks' (het vissende jongetje op de maan) dat anders blauw is, bij de Gladiatorfilm bruin is, de kleur van de aarde.

kaptein Pikaard
31-07-2002, 10:00
Ik had bij AI meer zo'n gedachten gang van stel je voor dat je echt geen kinderen kunt krijgen zou je dan met zo'n robot kind dat kunnen op vangen,is zo'n kind wel de oplossing?het iz gewoon en surrogaat voor je eigen kind.

Alphawolf
01-08-2002, 10:58
Ik lees met veel genoegen jullie interessante reacties,
hoewel ik denk dat de vraagstelling iets te ruim is.
Alleen over kleurgebruik (bij bv Matrix, Gladiator, Harry Potter etc.)
en symbolen van kleuren ('wit'voor maagden, 'rood' voor sloeries)
zouden er pagina's gevuld kunnen worden.

Discussieer svp over dit onderwerp verder. Ik lees geboeid mee.

Aan Louis Bonduin en Boudewijn: kunnen jullie wat literatuur noemen waar jullie deze kennis vandaan hebben (en svp wel Nederlandse, Duitse of Engelse titels maar geen Franse want dan moet ik, net als het grootste deel van Nederland, afhaken)
Alvast bedankt. :p

Louis Bouduin
01-08-2002, 13:45
Aan Louis Bonduin en Boudewijn: kunnen jullie wat literatuur noemen waar jullie deze kennis vandaan hebben :p

Er staan tussen de regels in deze thread al enkele intressante titels vermeld, zoals de Art of Watching Films van Boggs. Verder heb ik de volgende boeken met veel plezier gelezen (en er ook wel degelijk iets van geleerd):

Understanding Movies, Louis D. Giannetti
The Oxford Guide to Film Studies, John Hill
Film Directing Shot by Shot, Steven D. Katz
Film Art, An introduction, David Bordwell

Allemaal boeken die nog wel te verkrijgen zijn. Verder nog wat studiemateriaal, maar het allerbelangrijkste is toch: zelf zoveel mogelijk films in allerlei genres bekijken, proberen te begrijpen waarom iets werkt, of je iets leert van een bepaalde film, of je door een van de personages wordt aangesproken, en ondanks alle meningen nooit bang zijn om je eigen opinie te vormen. :)

Hanna
01-08-2002, 13:49
Volgens mij wel een mooi voorbeeld van Symboliek: Chocolat.
De chocolade wordt volgens mij gebruikt als symbool voor de verleiding. Het in het begin zo conservatieve dorp weigert om (ook nog 's op zondag)chocolade te kopen. Vevolgens besluiten enkele toch maar toe te geven, maar dan stiekem. Uiteindelijk draait het er op uit dat iedereen het toch wel durft te proberen, en juist de burgemeester die het iedereen verbied om naar deze heidense winkel te gaan er zelf het meest van geniet.
Zo draait het er uiteindelijk op uit dat samen met de populairiteit van de winkel de vrijheid van de dorpsbewoners langzaam ontluikt.

Misschien heeft iemand anders er wel een andere kijk op...(vast wel!:) )

Volgens mij staat in de film de chocolade voor liefde. namelijk; door de chocolade (liefde) 'ontdooit' het dorp en komt het nader tot elkaar. het wordt wakkergeschud en verteld dat het in het leven om de liefde gaat mbv 'het vrouwtje met de chocolade'...

Alphawolf
01-08-2002, 18:18
Allemaal boeken die nog wel te verkrijgen zijn. Verder nog wat studiemateriaal, maar het allerbelangrijkste is toch: zelf zoveel mogelijk films in allerlei genres bekijken, proberen te begrijpen waarom iets werkt, of je iets leert van een bepaalde film, of je door een van de personages wordt aangesproken, en ondanks alle meningen nooit bang zijn om je eigen opinie te vormen. :)

Dank voor de lijst.
Naast kijken naar en discussiëren over films probeer ik inderdaad ook via literatuur m’n kennis uit te breiden.
Debatteren met andersdenkenden is overigens het leukste want er is immers geen één waarheid.
Enne … mocht ik binnenkort ineens intelligente opmerkingen gaan maken, dan weet je dat ik de boeken heb gelezen …:D

Louis Bouduin
01-08-2002, 18:23
Dank voor de lijst.
Naast kijken naar en discussiëren over films probeer ik inderdaad ook via literatuur m’n kennis uit te breiden.
Debatteren met andersdenkenden is overigens het leukste want er is immers geen één waarheid.
Enne … mocht ik binnenkort ineens intelligente opmerkingen gaan maken, dan weet je dat ik de boeken heb gelezen …:D

Blij dat ik je van dienst heb kunnen zijn. In ieder geval veel plezier er mee. :)

lieshout84
01-08-2002, 18:29
Fight club (overigens de stomste film die ik ooit gezien heb)
Iedereen zoekt naar een andere persoon, de persoon die je graag zou willen zijn.

Denk ik.

Rob P.
01-08-2002, 23:37
Volgens mij staat in de film de chocolade voor liefde. namelijk; door de chocolade (liefde) 'ontdooit' het dorp en komt het nader tot elkaar. het wordt wakkergeschud en verteld dat het in het leven om de liefde gaat mbv 'het vrouwtje met de chocolade'...

Ja, ik snap wat je bedoelt. Jij ziet de Chocolade meer als middel waardoor het volk ontdooit. Maar ik zie het meer als iets wat parallel meeloopt in de film. De bevolking wist volgens mij ook wel wat liefde was voordat het chocolade winkeltje er was. Alleen durfde ze zich er nooit aan over te geven, ze durfde zich nooit te laten verleiden. Omdat het niet hoort. Helemaal als je de rol van het geloof hierbij nog eens betrekt. Ze zeggen ook niet voor niks op het einde van de film in de inmiddels al wat 'lossere' kerkdienst:"I think we can't go around measuring our goodness by what we don't do."

R. Schaap
07-04-2003, 15:57
:D

Hilde
07-04-2003, 16:10
Ik vind de film the Day The Earth Stood Still iets hebben.
het is niet alleen een leuke film maar deze film heeft ook een boodschap, de alien die op Aarde een bezoekje brengt komt in vrede en die vind het heel erg dat er op Aarde zo veel oorlog en ellende is. Hij vind dat het zo niet langer kan en dat probeert hij aan iedereen duidelijk te maken

godofgamblers
07-04-2003, 16:18
Het Internationaal Rotterdam's Filmfestival draait vaak films met
een diepere betekenis.

Ik de volgende daar gezien :

Tape
Waking Life
Mulholland Drive
Spider
Fear X

Dushen

Oudgebruiker3
07-04-2003, 19:00
Met betrekking op kleurgebruik: Draco Malfoy, de 'bad guy' uit Harry Potter, heeft lichtblond haar, terwijl Potter, de 'held', donker haar heeft. Apart :)

Eddy
07-04-2003, 19:22
Er zijn diverse films met symboliek te noemen, maar één van de leukste films vind ik Bride Of Frankenstein. James Whale gebruikt erg mooi allerlei bijbelse symboliek door de hele film heen. Van de schaapjes in het bos tot de blinde violist, maar natuurlijk ook de manier waarop het monster wordt vastgebonden en meegenomen en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. James Whale weet zijn visie op het christendom (en op de samenleving) erg mooi in zijn film te verwerken.

Kaplan
07-04-2003, 21:06
Zag laatst Meet John Doe op DVD (prachtige regiovrije uitgave van laureatedvd met heel veel interesante extra's. ) Capra is bekend om zijn films met een boodschap.
In Meet John Doe is het: Praat eens wat meer met je buurman. (zeer goede remake hiervan is Network met Peter Finch, sinds kort verschenen op regio 2)

In de feature over Cary Cooper op de dvd van Meet John Doe zie je een fragment waarin Cooper wordt ondervraagd door McCarthy's
Un-American Activities Committee (HUAC) Een van Cooper's bekendste rollen was natuurlijk die van Will Kane in High Noon welke film door menigeen gezien wordt als een allegorie voor de McCarthy zuiveringen in de jaren vijftig. Maar het is ook nog eens een allegorie voor de gebeurtenissen die we de laatste tijd meemaken. Zie de link.http://slate.msn.com/id/2062601/

daviddekam
07-04-2003, 21:38
Toffe thread Nathan (y). Ik zal er ook gelijk wat posten, weet niet of het wel echt symboliek is, maar is wel leuk vond ik.

In The matrix is Neo "The One" da's allemaal bekend. Alleen zitten er leuke qoutes in de film verborgen die dit nog eens benadrukken, het heeft vooral met Jezus te maken. Hij word gezien als een Jezus een soort verlosser. Dit heb ik van een site gekopieerd, dit heb ik niet zelf in de film gezien/ontdekt, maar ik vond het wel intressant:


Early on in the movie a guy refers to Neo as his own "personal Jesus Christ". Cypher says, "You scared the bejesus out of me" when Neo surprises him. Mouse says, "Jesus Christ, he’s fast" while Neo is being trained. Trinity says, "Jesus Christ, they’re killing him" while Neo is getting pummeled by the Agents. And his civilian name, "Anderson", suggests the antecedent cognomen "Christian".

Maguffin
07-04-2003, 21:57
De symboliek van mijn favoriete niet-engelstalige film Stalker vind ik erg indrukwekkend:


Leuk topic.
Stalker is een film die inderdaad bol staat van de symboliek. De Russen hebben zowiezo een filmtaal waarin bijna elk klein dingetje wat betekent, maar Tarkovsky spant daarin wel de kroon.

Stalker is gelukkig een film die zonder de diepere mening zeker ook kan boeien, maar door het einde en de vreemde spanning zelf de meest ongeinteresseerde kijker laat gissen naar diepere betekenis.

In Stalker zitten inderdaad verschillende lagen, maar een laag die mij vooral interesseerde was dat de Zone eigenlijk onze hersenen zijn (in deze film die van het telekinetische meisje op het einde, volgens mij).
Stalker is daarbij het handelende (fysieke) deel, de wetenschapper ons geheugen(de feiten) en de schrijver is het onderzoekende (vragen stellen) deel.
Tijdens hun reis door de zone veranderen de drie personages eigenlijk van taakbeschrijving en ontwikkelen de hersenen zich tot iets meer iets groters, ze passen zich aan.
Over de precieze taakbeschrijving van Stalker ben ik het niet helemaal zeker, het zou ook kunnen dat hij ons instinct is, het onbewuste (zou ook wel een paar dingen verklaren).

Als je naar Stalkers hoofd kijkt, zie je ook een lichte vlek op de rechterkant (als mn geheugen me niet in de steek laat) van zijn hoofd.
Op dezelfde plek zit bij de hoofdpersoon van PI ook een vreemd soort litteken, waar de jongen uiteindelijk ook een boor inzet.

PI staat trouwens ook bol van de symboliek, van de Kaballah tot numerologie wat eigenlijk voor een beetje teleurstellend einde zorgt, wat gelukkig goed wordt gemaakt door de prachtige sfeer.

Als je symboliek zoekt dan kan je dat trouwens ook prima vinden in de clips van Tool. Die jongens houden zich nogal bezig met het occulte en de leer van uber magier Aleister Crowley om de filosofien van oa Terence Mckenna niet te vergeten.

Matrix is misschien wel de leukste film voor symbolische verwijzingen.
Op de website staat ook een zooi artikels over alle verschillende lagen in de matrix.
Leuk weetje vond ik toch wel dat "Anderson" ook Mensenzoon betekent. "Anders" betekent namelijk in oud Germaans ofzoiets "mensheid".
En dat Neo een anagram voor One is, was ook wel lekker vergezicht, maar desalniettemin leuk om te lezen.


Nog wat populaire films met diepere lagen.

Pulp Fiction
Wat zit er in die koffer ?!
Velen denken dat het Marcellus Wallas zijn ziel is.
Als je de koffer opent komt er een soort magisch / hemels licht uit.
Het duo Jackson en Travolta komt de koffer ophalen en ze krijgen te maken met een "divine intervention".
De code van de koffer is "666".
En de ziel wordt volgens bepaalde culturen langs de nek verwijderd en waar zit bij Mr Wallas een pleister ... jawel, in zijn nek.

Dan schijnen alle klokken in de film op 4.13 ofzoiets te staan (volgens Tarantino toeval), maar volgens anderen een toepasselijk hoofdstuk in de bijbel. Hoofdstuk in de bijbel, kwam dat niet al in Pulp Fiction voor ?

Tarantino heeft de theorie al ontkracht, maar ik vind hem wel erg goed bedacht.


In de film Speed zien sommigen ook een hoop symboliek.
De film staat volgens sommigen voor de evolutie van de mens en de toekomst van onze wereld.
De buschauffeur/ neanderthaler, staat voor het begin van de mens en als je goed kijkt bestaan de passagiers van de bus uit zowat alle nationaliteiten die er zijn (ruimgenomen).
Dus een bus met vertegenwoordigers van alle grote mensenrassen die wordt bestuurd door onze oorsprong gaat op een enorme afgrond af.
De afgrond is dan natuurlijk de Apocalyps, die wij volgens deze film dus wel overleven.
Wie Dennis Hopper in deze theorie is zou ik echt niet weten... een wraakzuchtige God misschien ?

De film schijnt ook vol te zitten met het cijfer "23" wat dankzij de Illuminatus Trilogie tot magisch cijfer is verworden. Naja meer een soort magische injoke voor ingewijden, die het dus erg dankbaar in films, boeken en meer van dat soort dingen verwerken.
Let er maar eens op, het cijfer komt opvallend veel voor, of zou dat komen doordat je er onbewust naar gaat zoeken ? :)
In ieder geval gaat Joel Schumacher een film over het cijfer en de fascinatie ervan maken.


Mhh erg leuk zo'n symbolische rant... moet ik vaker doen.
En dan heb ik het nog geen eens over Lynch films gehad... oof :).

John
07-04-2003, 22:13
In The matrix is Neo "The One" da's allemaal bekend.


Neo....... One.........

Is over nagedacht.... ;)

daviddekam
08-04-2003, 06:38
In The matrix is Neo "The One" da's allemaal bekend.


Neo....... One.........

Is over nagedacht.... ;)

Dank U :roll:

John
08-04-2003, 16:37
In The matrix is Neo "The One" da's allemaal bekend.


Neo....... One.........

Is over nagedacht.... ;)

Dank U :roll:


nou, de eer is niet aan jou, maar aan de regisseurs :) :)

daviddekam
20-04-2003, 12:36
*schopje* Ik vond de thread wel intressant namelijk...........

Ro1671
26-05-2004, 22:51
Schopje (jaar later :))!

Ikzelf vind het mooi in de film Heat, dat deNiro en Pacino allebei het zelfde zijn, maar dan in elkaars tegenweg (politie/crimineel) en dan het einde..... damn.. wat vond ik t moeilijk om mans genoeg te zijn om tranen in te houden :)

Wizz-Art
27-05-2004, 19:39
Arlington Road- Dat het een fabeltje is dat het goede uiteindelijk overwint en hoe goed kennen we de mensen eigenlijk waar je bij op de koffie gaat of waar je je kind laat logeren? Iedereen heeft een donkere kant.
Dat haal ik uit deze film.

Ramon van Dam
05-04-2005, 16:48
Tja, The Matrix gaat echt héél ver qua symboliek, er zitten zoveel symbolen en lagen in die 98% van de kijkers niet eens doorheeft... erg mooi om te zien, en je gaat de film nóg meer waarderen!

Paul_Knoop
05-04-2005, 19:08
The 25th Hour over het omgaan met tegenslag en hoe je verder moet als het een uitzichtloze situatie lijkt

1der
05-04-2005, 19:31
Het motto van Schindler's List is ''Whoever saves one life saves the world entire''
Ik weet dat het een Joods gezegde is en dat Spielberg het dus niet zelf bedacht heeft, maar persoonlijk vind ik hem een beetje ongepast.
Uiteraard was het werk van Schindler goed, maar deze zin vind ik.....ik weet het niet helemaal....een beetje ongepast in relatie met de Holocaust.

A3aan
08-04-2005, 11:47
Ook over het boek Lord of the Rings bestaan boeken als 'thematiek in in de ban van de ring'.
Zeker als je ook 'de simarillion' meeneemt zit er in deze boeken veel symboliek.
Voor beginners: op de bijlagen bij de extended editions wordt hierover ook wel e.e.a. gezegd, maar dat is m.i. slechts het topje van de ijsberg.

Dennis Kuijper
08-04-2005, 12:49
The passion of the Christ.

Maarten van Krimpen
09-04-2005, 15:07
Met zo'n dagje vervelen stuit je nog eens op interessante threads als deze. Ik ben niet echt goed in het herkennen van symboliek, dus zou iemand mij de (eventuele) symboliek kunnen uitleggen van:

- Magnolia
- Metropolis
- Una Giornata Particolare
- Fanny och Alexander
- les Valseuses
- C'eravamo tanto Amati
- Halloween (zou misschien kunnen...)
- Dogville

Die van Chocolat vond ik trouwens erg goed. Mooi om te zien dat het dorpje aan het begin van de film heel kleurloos is en aan het eind heel vrolijk en levendig.

Traveller
15-04-2005, 11:40
Pulp Fiction
En de ziel wordt volgens bepaalde culturen langs de nek verwijderd en waar zit bij Mr Wallas een pleister ... jawel, in zijn nek.

Ik heb ooit een keer gelezen (volgens mij op de IMDB) dat de Ving Rhames gewoon een litteken of wondje of tattoo had op zijn nek en hij vond het niet leuk dat die in beeld kwam.

Gevonden:
Quentin Tarantino has said that the band-aid on the back of Marsellus Wallace's neck had nothing to do with an allusion to the Devil stealing Marsellus's soul... but that the actor Ving Rhames had a scar on the back of his neck he wanted to cover up.


Nou vraag ik me af. Hoe komt Ving Rhames aan dat wondje op de nek. Heeft hij soms zijn ziel verkocht om een acteur te kunnen worden (titititi - twilight zone muziekje).

Flash
15-04-2005, 12:06
Ik denk dat de tv-serie Lost best aan het rijtje mag worden toegevoegd.

In deze series zijn er veel verwijzingen te vinden in eigenlijk alles wat je ziet.

Alleen de namen van de personages zijn al verwijzingen naar hun karakter enzo.

Jack Shephard, John Locke, James Sawyer, [spoiler:3af58d4f7d]Danielle Rousseau, Ethan Rom (anagram: Other Man)[/spoiler:3af58d4f7d], etc.

H. Stadman
15-04-2005, 12:47
Pulp Fiction
En de ziel wordt volgens bepaalde culturen langs de nek verwijderd en waar zit bij Mr Wallas een pleister ... jawel, in zijn nek.

Ik heb ooit een keer gelezen (volgens mij op de IMDB) dat de Ving Rhames gewoon een litteken of wondje of tattoo had op zijn nek en hij vond het niet leuk dat die in beeld kwam.

Gevonden:
Quentin Tarantino has said that the band-aid on the back of Marsellus Wallace's neck had nothing to do with an allusion to the Devil stealing Marsellus's soul... but that the actor Ving Rhames had a scar on the back of his neck he wanted to cover up.


Nou vraag ik me af. Hoe komt Ving Rhames aan dat wondje op de nek. Heeft hij soms zijn ziel verkocht om een acteur te kunnen worden (titititi - twilight zone muziekje).

Als je dat onderwerp boeit, moet je eens naar the ninth gate kijken. :wink:

H. Stadman
15-04-2005, 13:05
Ik ga de diepte in proberen te duiken in deze thread.

Ik vraag me af: wie van jullie kijkt er wel eens naar de diepere betekenissen bij films? Kijk je een film alleen om het verhaal of vind je symboliek ook belangrijk?

De reden waarom ik films vaak toppertjes vind namelijk is als er veel dingen in zitten die je niet 1, 2, 3 eruit zou halen op het eerste gezicht. Natuurlijk is het verhaal belangrijk, maar naar mijn mening is het ook interessant bij veel films om bij herhaaldelijk kijken of het lezen van discussies op Internet wat dieper op de materie in te gaan.

Ik kwam op dit onderwerp onder andere na het kijken van The Ninth Gate, een film met super veel symboliek erin. Maar ook een "commerciëel" produkt als The Matrix barst van de symboliek (niet te vergeten de verwijzingen naar de Bijbel en Alice in Wonderland).

Dus wat is jullie mening hierover en wat vinden jullie nu goede of slechte films qua symboliek?!?

Ben benieuwd naar jullie reacties...

The Ninth Gate is inderdaad een erg mooie film. :wink:

Er zijn zoveel films waar symboliek in zit. :wink:

Donnie Darko
Terminator
The ninth gate
Chocolat
Cold mountain
Hero
Matrix
Alien
Disney films
O' brother, where art thou?
Sleepy Hollow

om er maar eens een paar te noemen. :wink:

Fafa
31-10-2005, 11:21
Tijd om dit topic weer naar voren te brengen. :D

Mooie symboliek/diepere betekenis vind ik zitten in momentele hitfilm Crash. De symboliek is heel oppervlakkig en dat is ook de bedoeling. In de film komen mensen met verschillen achtergronden bij elkaar door botsingen. Gevoelens die normaal niet geuit worden, komen in deze situaties sterk naar boven en veroorzaken conflicten.

Botsingen die normaal op elke manier in het leven tot stand komen, worden hier veroorzaakt door auto's. Het verkeer is sowieso irritatieplek nummer 1, waar velen elkaar zonder achtergrondkennis verrot schelden.

De film toont aan dat denken in stereotype niet goed is, hoewel we dit allemaal doen. Met elkaar praten en elkaar leren te begrijpen en respecteren is immens belangrijk en kan vele conflicten uit de weg helpen.


Symboliek in film is reuze interessant. Een film als The Matrix wordt veel leuker als je "dieper" kijkt en de vele verwijzingen probeert te begrijpen. Films van bijvoorbeeld Tarkovskky zijn al helemaal geweldig door o.a. de symboliek. En zo zijn er nog duizende voorbeelden.

Symboliek/betkenis zijn vaak de beweegredenen waarom een film wordt gemaakt (zo ook Crash) en kan dus, zowel oppervlakig als diep, in veel film terug gevonden worden. Als kijker wordt de filmervaring een stuk rijker als je probeert de symboliek/betekenis van een film te vinden, in een (historisch, cultureel ...) kader probeert te plaatsen, probeert te begrijpen, erover na te denken en een mening erover probeert te vormen.

Roy Langeveld
01-11-2005, 16:00
De symboliek van The Matrix houdt idd niet op bij de genoemde voorbeelden. Als Neo in de eerste film uit de Matrix wordt bevrijd, komt hij in het water terecht. Hij gaat vervolgens drie keer kopje-onder. In het christendom wordt iemand ook in het geloof ingewijd door hem drie keer te dopen.
Het schip van Morpheus, de Nebuchadnezar (ofzoiets) schijnt een bijbelse referentie te zijn (weet alleen niet precies welke).
Net als Jezus ondergaat Neo een wederopstanding, en aan het einde van The Matrix Revolutions lijkt hij te zijn 'gekruisigd' aan een kruis van licht. Aan symboliek geen gebrek in de drie Matrix-films.

Wat Heat betreft, in essentie is die film een moderne western, waarin de twee antagonisten vaak ook gelijke geesten zijn, maar dan aan weerszijden van de wet.

En de Godfather trilogie is in mijn ogen eigenlijk een uitgebreid coming-of-age drama van Michael Corleone. Veel fans vinden de eerste twee delen een afgerond verhaal, en daarom het derde deel overbodig, maar daar ben ik het niet mee eens. In deel 1 is Michael nog onschuldig, hij wil niets met de misdaadpraktijken van zijn vader te maken hebben. Echter, door omstandigheden raakt hij er toch bij betrokken, en uiteindelijk wordt hij zelfs de Don. Deel 1 is dus zijn initiatie. In deel 2 breidt hij zijn macht uit, vaak ten koste van grote offers. Aan het einde denkt hij dan nog één keer terug aan vroeger, toen hij nog onschuldig was; nu is hij oppermachtig, gevreesd, maar alleen. Deel 2 is dus zijn consolidatie. In deel 3 is een oud en wijs geworden Michael de misdaad zat geworden. Hij heeft diepe spijt van zijn daden, wil niets liever dan een legale business runnen, maar dit lukt niet: hij zit al te diep in de 'familiezaken'. Voor zijn weg uit de misdaad moet hij uiteindelijk het hoogste offer brengen: het leven van zijn kind. Hij sterft uiteindelijk eenzaam en gebroken. Deel 3 gaat dus over Michaels bevrijding. Maar strikt genomen valt dit misschien eerder onder thematiek dan symboliek, denk ik.

luyckfasseel stefan
01-11-2005, 16:18
nebuckanedzar is de egyptische koning die rond 635 voor christus de stad jeruzalem platgooit :wink:

luyckfasseel stefan
01-11-2005, 16:26
Voor zijn weg uit de misdaad moet hij uiteindelijk het hoogste offer brengen: het leven van zijn kind. Hij sterft uiteindelijk eenzaam en gebroken. Deel 3 gaat dus over Michaels bevrijding. Maar strikt genomen valt dit misschien eerder onder thematiek dan symboliek, denk ik.

ik vind het ook symbolisch, hij wil vergiffenis voor al zijn zonden alvorens voor de allerhoogste te moeten verschijnen, hij wil zeker zijn van zijn absolutie en opname in het hiernamaals, in feite is dit zijn biecht.

Martin Z.
01-11-2005, 16:34
nebuckanedzar is de egyptische koning die rond 635 voor christus de stad jeruzalem platgooit :wink:

uhm neej... Hij is een Babylonische koning en hij bracht de macht van Babylon tot een hoogtepunt en heeft idd Jeruzalem verovert :wink:

Marc T.
01-11-2005, 16:53
Werk van Kubrick misschien?

Fafa
01-11-2005, 17:04
Werk van Kubrick misschien?

Daar zit toch geen symboliek in? :roll:

Marc1978
06-11-2005, 09:38
Laatst Saw gezien; neem het leven niet als iets vanzelfsprekends.

En in het zelfde genre ("slechterik wil goederik een levensles leren") ;

Phone booth; maak van je leven geen leugen.

Kasper P.
06-11-2005, 09:52
Robocop is pure symboliek. Robo is eigenlijk de moderne Jezus, er zit ook een shot in waar hij over water "loopt".

maikel_1981
06-11-2005, 12:29
Als liefhebber van avant-garde films moet ik hier natuurlijk wel even op reageren. Symboliek en diepere betekenissen zitten in zoveel films, dat het bijna onmogelijk is om ergens te beginnen. Laat ik maar beginnen met een voor de hand liggend voorbeeld, mijn absolute favoriete film aller tijden:

Zerkalo (AKA The Mirror) van Andrei Tarkovsky. Ik zag dat ooit diens Stalker al aangehaald was, wat allemaal niet vreemd is, gezien Tarkovsky's films doordrengt zijn met symboliek. Het mooie ervan is dat je na ontelbare kijkbeurten nog niet eens een derde van alle mogelijke interpretaties gehad hebt, het lijkt wel een bodemloze put wat dat betreft.

Verder denk ik meteen altijd aan Meshes of the Afternoon (1943) (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=799903#799903)

Alle werken van Michelangelo Antonioni natuurlijk, allemaal commentaar op de bedorven eros en de afstandelijkheid van de moderne mens, bereikt via mis-en-scene, camerapositie en kadrering. L'Eclisse blijft toch een van mijn favoriete films wat dat betreft, evenals L'Avventura uiteraard.

Robert Bresson is nog zo'n iemand, evenals Luis Bunuel, Federico Fellini, Carl Th. Dreyer, Bela Tarr, Ingmar Bergman etc. etc. etc.

Ik kan het niet laten om Kenneth Anger te noemen, zonder twijfel een van mijn meest geliefde filmmakers. Hij maakte in de jaren '40-'60 een aantal avant-garde films die doordrenkt zijn van homo-erotiek, occultisme en verwijzingen naar popcultuur. Een prachtige film als Kustom Kar Kommandos (opzettelijk zo geschreven omdat de afkorting KKK ook nog ergens anders voor staat :wink: ) is vijf minuten lang enkel diepere betekenis. We zien een man een auto afstoffen met een enorme roze plumeau, onder de zoetgevooisde klanken van Dream Lover. Een bijtende kritiek op de macho mannenwereld die op geen enkele wijze met homo's/vrouwelijke trekjes geassocieerd willen worden, maar als het om hun auto's gaat de grootste wijven van allemaal zijn, met hun gepoets en zorg die ze aan hun auto besteden. Anger verseksualiseert de auto op een wijze die mij iedere keer weer versteld doet staan, waarmee hij de auto als vervanging laat dienen voor de vriendin, ook al benadrukt Anger de fallische kwaliteiten van de auto nogal waardoor extra complicaties worden aangebracht.

Dan heb je natuurlijk nog Douglas Sirk die in de jaren '50 enkele hoogst gestileerde melodrama's maakte die via hun mis-en-scene ineens stampens vol met maatschappij kritiek komen te zitten. Ik ben momenteel een korte paper aan het schrijven over diens films, dus ik quote maar even uit mijn eigen werk:

Paul Willemen hechtte grote waarde aan Sirk’s zelfverwoorde invloed van Bertolt Brecht op diens vroege theaterwerk en vertaalt dat naar Sirk’s melodrama’s, met hun nadruk op oppervlakte en ondergelegen kritiek. Een groep middelen, zoals ‘het gebruik van barokke kleurenschema’s’ in Written on the Wind (Distanciation, p. 65.) versterken de algemene regels zoveel dat ze ‘vreemd gemaakt’ worden. ‘Verplaatsing en discontinuïteit van de plotconstructie, contradicties in karakterisering, ironisch gebruik van cameraplaatsing en kadrering’ (Het ‘Sirkiaanse Systeem’, p. 131) dragen allemaal bij aan het ultieme doel van Sirk: ‘door het veranderen van de retoriek van het bourgeoisie melodrama, door middel van stilering en parodie, distantiëren Sirk’s films zich van bourgeoisie ideologie’ (Distanciation, p. 67). Willemen zegt vervolgens ook nog dat Sirk verder gaat dan Brechtiaanse vervreemding en zet hem weg als een subversieve regisseur binnen Hollywood. Willemen haakte hierbij in op de theorie van Jean-Louis Comolli en Jean Narboni, ‘Cinema/ideologie/critique I’. Deze theorie gaat ervan uit dat modernistische films gemaakt binnen Hollywood ook de mogelijkheid hadden om dominante ideologische waarden te ondermijnen, als zij erin slaagden om de conventies van representatie intern te ontwrichten of te vervreemden. Willemen beargumenteert dat de films van Sirk de standaard melodrama normen en waarden ondermijnen, middels parodie, cliché, ironie en afstandelijkheid. Hij koppelt de stilistische subversie aan het ontmaskeren van de desintegratie, welke schuil ging onder de oppervlakte van de zelfvoldane maatschappij van de jaren ’50.

Camper toont aan hoe deze thema’s en esthetische hoofdbezigheden gerealiseerd worden middels een onrealistische mise-en-scène: ‘geluk kan nooit getoond worden, omdat het geluk waar [Sirk] aan denkt een soort van realiteit van ervaring impliceert welke de kwaliteiten van de beelden juist ontkennen’. (p. 48. Het is de overduidelijke gekunsteldheid van de mise-en-scène (onnatuurlijke belichting, benadrukte objecten, het frequente gebruik van spiegels) die een reconstructie van de echte wereld onmogelijk maakt, evenals het idee van een emotionele realiteit die een dergelijke mimesis doorgaans mogelijk maakt. De bedrieglijke aard van de visuele stijl benadrukt de karakter’s futiele zoektocht naar geluk, evenals het onvermogen van de karakters om er iets aan te doen. Camper voegt er vervolgens ook nog aan toe dat de onovertuigende happy ends in de meeste Sirk films dit idee van futiliteit voorgoed bezegelen. Naast de thematische weerklank van de ‘valse’ mise-en-scène, bespreekt Camper hoe Sirk Brechtiaanse vervreemdingseffecten gebruikt en op die manier een zelfreflexief esthetisch statement. Sirk creëert op deze wijze een afstand tussen de filmpersonages en de relatie die het publiek met ze heeft. ‘Het hele punt van Sirk is om ons de schoonheid van zijn antifysieke, twee dimensionale wereld te tonen.. als een artiest houdt Sirk zich niet bezig met wanhoop, maar met esthetische schoonheid’. (p. 51) [unquote]

En dan is er nog *zo veel* niet genoemd. Je kunt bv. ook de films van Peter Tscherkassky noemen. Zijn Outer Space is een constructuralistische film, omdat het de structuur van het medium film blootlegt. De film begint nog redelijk normaal, maar begint gaandeweg steeds meer uit elkaar te vallen, totdat de film halverwege volledig uit elkaar valt en er enkel een lege filmstrip overblijft, waarna de film 'zichzelf' weer langzaam in elkaar begint te zetten. Deconstructie als constructie, dat idee. Het is ook een manier om commentaar te leveren op de artificiele wijze waarop film doorgaans in elkaar steekt.

Ik denk dat ik nu maar even stop :wink:

Marc T.
06-11-2005, 13:05
Werk van Kubrick misschien?

Daar zit toch geen symboliek in? :roll:


2001?

Fafa
06-11-2005, 13:49
Werk van Kubrick misschien?


Daar zit toch geen symboliek in?



2001?

Voor de liefhebber een filmpje waarin de fijne symboliek van 2001 wordt uitgelegd. Zeer de moeite waard!

Link (http://www.kubrick2001.com/)

maikel_1981
06-11-2005, 14:00
Werk van Kubrick misschien?


Daar zit toch geen symboliek in?



2001?

Voor de liefhebber een filmpje waarin de fijne symboliek van 2001 wordt uitgelegd. Zeer de moeite waard!

Link (http://www.kubrick2001.com/)
Kubrick's films zitten uiteraard volledig vol met symboliek en 2001 waarschijnlijk nog wel het meest. Maar het mooie aan de film is dat geen enkele uitleg of interpretatie de 'juiste' is, al is dat ook weer een kenmerk van vele films. Kubrick heeft in ieder geval altijd systematisch geweigerd om ooit een verklaring voor zijn eigen films te geven, met het argument dat iedereen het maar voor zichzelf moet uitmaken. Dat houdt het mysterie van 2001 intact.

Cyrus the Virus
06-11-2005, 14:10
"So uhh, what's the symboligy there?"

Marc T.
07-11-2005, 09:16
Werk van Kubrick misschien?


Daar zit toch geen symboliek in?



2001?

Voor de liefhebber een filmpje waarin de fijne symboliek van 2001 wordt uitgelegd. Zeer de moeite waard!

Link (http://www.kubrick2001.com/)


Eerst zeg je dat er geen symboliek inzit, en dan kom je met een link waarin de symboliek wordt uitgelegd?

maikel_1981
07-11-2005, 10:41
Werk van Kubrick misschien?


Daar zit toch geen symboliek in?



2001?

Voor de liefhebber een filmpje waarin de fijne symboliek van 2001 wordt uitgelegd. Zeer de moeite waard!

Link (http://www.kubrick2001.com/)


Eerst zeg je dat er geen symboliek inzit, en dan kom je met een link waarin de symboliek wordt uitgelegd?
Ik ging er automatisch vanuit dat Fafa dat ironisch bedoelde, omdat het vrij vanzelfsprekend is, althans voor mij, dat er in de films van Kubrick zeer veel diepere betekenissen zitten.

Fafa
07-11-2005, 12:00
Haha inderdaad ironisch bedoeld, maar ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn. Had voor de zekerheid nog wel die emoticon erbij geplaatst.

Excuses voor de onduidelijkheid

RickySway
07-11-2005, 12:33
The Matrix wordt hier al enkele keren genoemd, maar veel 'dieper' dan de link tussen Jezus en Christendom gaat het niet.

In The Matrix leeft iedereen als slaaf onder de machines in een nep-wereld. We kennen het verhaal allemaal wel. Dit is een verwijzing naar hoe de illuminati en hun New World Order de mensheid dom houdt door te bepalen wat bekend is en wat niet.

Ook is Neo de Messiah, waarbij niet alleen verwezen wordt naar Jezus, maar ook de Messiah van het Jodendom en de 'second coming' in de bijbel.

Ook zit er een groot deel rondom zelfzucht en ego in de film verwerkt (Morpheus redden is de keuze van zelfopoffering). Het balans tussen selfishness en selflessness en de bijbehorende karma, evenals de vele verwijzingen naar Orwell's 1984 etc. etc.

Fafa
07-11-2005, 12:40
The Matrix wordt hier al enkele keren genoemd, maar veel 'dieper' dan de link tussen Jezus en Christendom gaat het niet.

Pardon?

Als je er zo over denkt, lees eerst dit maar eens dan:

The Matrix (http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1056949291573.html)
The Matrix Reloaded (http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1056948874788.html)
The Matrix Revolutions (http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1069049207913.html)

Marc T.
07-11-2005, 13:00
Allemaal intrepetatie, meer niet.

Fafa
07-11-2005, 13:08
Allemaal intrepetatie, meer niet.

Inderdaad allemaal interpetaties, maar als je zelf een keer goed naar de matrix gaat kijken zie je dat heel veel van onder andere deze interpetaties gewoon blijken te kloppen. Het feit dat er zoveel kleine (aanwijsbare!) verwijzingen zijn verstopt in de film geeft toch wel aan dat er ook wat meer verborgen gedachtes inzitten.

Marc T.
07-11-2005, 13:34
Allemaal intrepetatie, meer niet.

Inderdaad allemaal interpetaties, maar als je zelf een keer goed naar de matrix gaat kijken zie je dat heel veel van onder andere deze interpetaties gewoon blijken te kloppen. Het feit dat er zoveel kleine (aanwijsbare!) verwijzingen zijn verstopt in de film geeft toch wel aan dat er ook wat meer verborgen gedachtes inzitten.

Ik heb ze alledrie wel gezien, maar de Matrix hype heeft mij nooit zo kunnen bekoren. Eigenlijk vind ik deel 2 en 3 gewoon ruk 8)

Deel 1 is leuk om de HT mee te showen 8)

RJI
07-11-2005, 13:50
1 was compleet vernieuwend, het is meestal dat vervolgen dan tegenvallen

Fafa
07-11-2005, 14:24
Ik heb ze alledrie wel gezien, maar de Matrix hype heeft mij nooit zo kunnen bekoren. Eigenlijk vind ik deel 2 en 3 gewoon ruk

Ben ik wel met je eens. Deel 1 was echt vernieuwend en het verhaal was prima. Deel 2 en 3 waren slappen Hollywood aftreksels, maar wel met nog enige diepere betekenis. Helaas is de uitwerking hiervan dus niet veel geworden.

Maar als je puur naar de kern van de symboliek kijkt is het wel redelijk goed gemaakt, alleen het omhulsel is helaas mislukt.