PDA

Bekijk de volledige versie : Nut HDMI aansluiting op een receiver?



Krimzonnn
16-11-2006, 19:10
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat heb je nu precies aan een HDMI aansluiting op je receiver? Ik heb wel wat posts gelezen over het schakelen tussen componenten maar het is me nog niet helemaal duidelijk).

Kun je nu 5.1 signalen van je LCD/Plasma (met HDTV aansluiting) ontvangen bij uitzendingen en deze via de receiver doorsturen naar je luidsprekers? Een beeldsignaal hoef je toch niet via je receiver te laten lopen?

Gerco Stuivenberg
16-11-2006, 21:31
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat heb je nu precies aan een HDMI aansluiting op je receiver? Ik heb wel wat posts gelezen over het schakelen tussen componenten maar het is me nog niet helemaal duidelijk).

Kun je nu 5.1 signalen van je LCD/Plasma (met HDTV aansluiting) ontvangen bij uitzendingen en deze via de receiver doorsturen naar je luidsprekers? Een beeldsignaal hoef je toch niet via je receiver te laten lopen?

Je zou de receiver dan als switch kunnen gebruiken zodat meerder toestellen op 1 ingang van de TV kunnen worden aangesloten.

De digitale beeld- en geluidssignalen kunnen volgens maar in 1 richting door de kabel, dus meestal naar de TV toe. De audio-signalen die bij een TV vandaan komen zijn nooit 5.1. Of je moet een TV hebben met een ingebouwde DVB ontvanger of DVD speler.

In de toekomst zal volgens mij de TV plaats maken voor een monitor met evt. ingebouwde luidsprekers. Er zal dan ook bv. gebruik gemaakt kunnen worden van een AV receiver/processor met ingebouwde ontvangers voor Radio en TV. Het kiezen van een "bron" zou dan nog maar met 1 toestel gedaan hoeven te worden. :)

Krimzonnn
18-11-2006, 21:38
Bedankt voor je uitleg! Het is nu wel wat helderder geworden.

Harrie van Geleuken
28-11-2006, 10:13
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat heb je nu precies aan een HDMI aansluiting op je receiver? Ik heb wel wat posts gelezen over het schakelen tussen componenten maar het is me nog niet helemaal duidelijk).

Kun je nu 5.1 signalen van je LCD/Plasma (met HDTV aansluiting) ontvangen bij uitzendingen en deze via de receiver doorsturen naar je luidsprekers? Een beeldsignaal hoef je toch niet via je receiver te laten lopen?

Nog meer liefhebbers van Onkyo....
Weer jij of het schadelijk is voor de receiver om daar een DVD speler op te plaatsen ? Dit gezien de warmteontwikkeling (TX-SR701 en DV-SP503)

Alexander D
28-11-2006, 10:17
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat heb je nu precies aan een HDMI aansluiting op je receiver? Ik heb wel wat posts gelezen over het schakelen tussen componenten maar het is me nog niet helemaal duidelijk).

Kun je nu 5.1 signalen van je LCD/Plasma (met HDTV aansluiting) ontvangen bij uitzendingen en deze via de receiver doorsturen naar je luidsprekers? Een beeldsignaal hoef je toch niet via je receiver te laten lopen?

Nog meer liefhebbers van Onkyo....
Weer jij of het schadelijk is voor de receiver om daar een DVD speler op te plaatsen ? Dit gezien de warmteontwikkeling (TX-SR701 en DV-SP503)

Dat is afhankelijk van diverse zaken.

Bijvoorbeeld het volume waar je speelt en hoe moeilijk je speakers aan te sturen zijn.
Het is altijd aan te bevelen wat ruimte aan de bovenkant te laten. Dit kun je al doen door voor € 6,- wasmachinedempers te kopen bij de dhz en die onder de voetjes te plaatsen.

Harrie van Geleuken
28-11-2006, 10:38
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat heb je nu precies aan een HDMI aansluiting op je receiver? Ik heb wel wat posts gelezen over het schakelen tussen componenten maar het is me nog niet helemaal duidelijk).

Kun je nu 5.1 signalen van je LCD/Plasma (met HDTV aansluiting) ontvangen bij uitzendingen en deze via de receiver doorsturen naar je luidsprekers? Een beeldsignaal hoef je toch niet via je receiver te laten lopen?

Nog meer liefhebbers van Onkyo....
Weer jij of het schadelijk is voor de receiver om daar een DVD speler op te plaatsen ? Dit gezien de warmteontwikkeling (TX-SR701 en DV-SP503)

Dat is afhankelijk van diverse zaken.

Bijvoorbeeld het volume waar je speelt en hoe moeilijk je speakers aan te sturen zijn.
Het is altijd aan te bevelen wat ruimte aan de bovenkant te laten. Dit kun je al doen door voor € 6,- wasmachinedempers te kopen bij de dhz en die onder de voetjes te plaatsen.

Dat gaat wel een beetje ten koste van ""het geheel" wat er nu zo strak uitziet,maar bedankt voor de tip. (Ik zag nog dat de dvd speler maar de helft bestrijkt van de receiver qua diepte.)

A3aan
29-11-2006, 10:48
Weer jij of het schadelijk is voor de receiver om daar een DVD speler op te plaatsen ? Dit gezien de warmteontwikkeling (TX-SR701 en DV-SP503)
(Ik zag nog dat de dvd speler maar de helft bestrijkt van de receiver qua diepte.)Tsja, als de speler zoveel minder diep is zou ik ervan uitgaan dat het apparaat eronder (receiver) zijn warmte wel kwijtkan.

Maar ... ik zou het zo opstellen en de eerste tijd wél af en toe even checken (dus niet meteen vastmetselen).

olifantmaxim
15-12-2006, 15:57
Ik had door het plaatsen van mijn DVD-speler op mijn receiver last dat de syncronisatie geluid-beeld verkeerd liep. Dit door de warmteontwikkeling van mijn receiver.

PCMSCHOUTEN
15-12-2006, 16:38
Meerdere HDMI ingangen nuttig?

Zie tread van mijn korte review over mijn nieuwe Sony.

Het nut is dat ik nu 2 apparaten met HDMI heb en straks 3.Deze kunnen dus allemaal op de reciever aangesloten worden en voor de hd recorder en dvd scale ik dat 576p in/out en op de PS3 op 1080p in/out.


Mijn Plasma heeft 1 DVI ingang dus dit is wel een nuttig apparaat voor mij.

In mei krijg ik een HD schotel dus dan heb ik al 4x HDMI nodig(slik!!!)