PDA

Bekijk de volledige versie : Alternatieve plaatsing audio apparatuur



xandernijsten
20-11-2006, 15:59
Misschien een vreemde vraag, maar kun je audio apparatuur waar geen drager in hoeft, ook rechtop plaatsen (dus verticaal) als de normale stand liggend/horizontaal is?

Alvast bedankt,
Xander

Johan van den D.
20-11-2006, 16:22
Dat kan je uiteraard doen maar waarom zou je............
Hou ook rekening dat spullen dan hun warmte niet meer kwijt kunnen met als risico een defect apparaat op den duur.

Kortom is het niet aan te bevelen dus. :wink:

Edgar Smit
20-11-2006, 16:51
Het kan inderdaad, soms kan dat estetisch leuker/mooier zijn.

Houdt er wel rekening mee dat alle interne componenten gebouwd zijn om horizontaal te blijven zitten. Bij verticale plaatsing kan er meer druk op komen te staan waardoor er eerder gebreken kunnen ontstaan.

Een auto kan ook op 2 wielen rijden, maar als je dat te lang of te vaak doet gaat er ook e.e.a. stuk omdat hij daar eigenlijk niet voor gemaakt is :wink: .

A3aan
22-11-2006, 12:28
Ik denk dat vertikaal plaatsen in de meeste gevallen prima kan.

Let inderdaad op de luchtdoorstroming (koeling), die meestal berekend is op stijgende warme lucht
Check bij apparaten met mechanica (bewegende onderdelen, zoals te vinden in cassettedecks, platenspelers) de kwaliteit van lagers e.d.

Vertikaal kan zijn: op zijn zijkant
Vertikaal kan ook zijn: ingebouwd met de voorkant naar boven (vgl. de radio in sommige citroëns), dit kom je wel tegen in sommige PA's.
Vertikaal kan ook zijn: ingebouwd in plafond met voorkant naar beneden.

xandernijsten
22-11-2006, 12:34
Bedankt voor alle reacties...zo te horen kan het wel. Het is de bedoeling dat de voorkant naar boven staat. Om iets specifieker te zijn gaat het over een effectprocessor zonder bewegende onderdelen...ik kan er trouwens geen luchtdoorstromingsgaten in vinden maar het is verder ook niet de bedoeling dat dat ding ergens ingeschoven wordt...

Gerco Stuivenberg
26-11-2006, 13:31
...ik kan er trouwens geen luchtdoorstromingsgaten in vinden maar het is verder ook niet de bedoeling dat dat ding ergens ingeschoven wordt...

Dat het toestel geen ventilatie openingen heeft wil nog niet zeggen dat het toestel niet op een goed geventileerde plaats moet staan. Soms wordt de buitenkant gebruikt voor de warmte-afgifte.

Wordt het toestel warm als je het een lange tijd aan hebt staan?