PDA

Bekijk de volledige versie : DVD-Artefacts



Eric van Ballegoie
09-04-2002, 09:41
DVD-Artefacts
Veel voorkomende beeldproblemen op DVD

Wat betekenen al die technische termen als filmgrain, compressieblokken edge enhancement en aliasing nou precies? Lees het hier!

Lees dit artikel (https://allesoverfilm.nl/achtergronden/dvdnl-artefacts/)

Eric van Ballegoie
16-07-2003, 19:15
Prachtig artikel weer Nathan! Alle belangrijke artefacts zijn nu vermeld zodat iedereen vanaf nu zonder problemen het 'jargon' uit de recensies kan begrijpen! ;)

zerrax
16-07-2003, 19:22
Digitale DVD problemen.....

Grappig, "vroeger" had je met de "analoge" Laserdisc veel minder last van de meeste hier genoemde digitale problemen
De resolutie was dan wel niet zo scherp als die van DVD,
maar het beeld was wel van een constante kwaliteit, snelle shots zagen er natuurlijker uit dan nu bij DVD.....

Maar als je de video bitrate van DVD op CBR 8 zet
en de audio bitrate van DTS op 1.536 kb/s valt er goed met DVD te leven hoor!

Sander Haarmans
16-07-2003, 19:43
Erg interessant om te zien maar er staat me iets vaag bij dat ik wel eens eerder zo'n soort artikel heb gezien hier.
Maar een opfrissertje kan nooit kwaad :wink:

Nathan Strik
16-07-2003, 20:18
Erg interessant om te zien maar er staat me iets vaag bij dat ik wel eens eerder zo'n soort artikel heb gezien hier.
Maar een opfrissertje kan nooit kwaad :wink:
Het is net een postzegelverzameling: af en toe een leuk artefactje opslaan als je hem tegenkomt zodat je een jaar later weer een update kunt doen. ;)
De lijst is nu wel zo goed als compleet te noemen. Alles wat je ooit op DVD zult tegenkomen staat er zo´n beetje tussen.

starbuck
16-07-2003, 20:44
en bedankt Nathan, dvd kijken zal nooit meer hetzelfde zijn.. :evil:




Geintje, :D :D

Zeer duidelijk artikel met fraaie voorbeelden, gelukkig ben ik niet iemand die zich stoort aan de artefacts.

Surya
17-07-2003, 02:37
Over het algemeen beter screenshots dan bij het oude artikel, maar dat bij posterisatie vind ik nog niet duidelijk genoeg. Persoonlijk vind ik het begin van Das Boot DC daarvoor bijzonder geschikt (als de duikboot naar de camera toe komt en stilaan zichtbaar wordt, net voor de openingscredits)

Nathan Strik
17-07-2003, 13:22
dat bij posterisatie vind ik nog niet duidelijk genoeg. Persoonlijk vind ik het begin van Das Boot DC daarvoor bijzonder geschikt
Nieuwe voorbeeld-screenshots zijn uiteraard altijd welkom op nathan@dvd.nl ;) Graag zo onbewerkt mogelijk (default video-instellingen gebruiken) en het liefst anamorf aanleveren in 100% kwaliteit JPG.

Nico de Graaf
17-07-2003, 14:57
Ik heb "gelukkig" zo'n oud televisie toestel dat mij deze verschijnselen volkomen ontgaan. :roll:

M Balje
17-07-2003, 15:27
MOIRÉ-EFFECT
Zie je ook wel is bij jassen (Smokings) erg ierietant en je kan er best duizelig van worden als het lang in beeld is.
Dus ik kan me er bij een film ook wel wat bij voorstellen.

GHOSTING
Zit er wel grappig uit want het lijkt net als of er een Man in spook verschijnig achter hem aanloopt.
Ik weet niet of dat hoort bij deze film,maar zo nee is het wel raar.

NOISE REDUCTIE PROBLEMEN

Dit wordt toch door Editors gebruikt om bv een scene die over dag is gefilmd een s'nachts (Donker) uiterlijk tegeven.

Surya
17-07-2003, 15:35
dat bij posterisatie vind ik nog niet duidelijk genoeg. Persoonlijk vind ik het begin van Das Boot DC daarvoor bijzonder geschikt
Nieuwe voorbeeld-screenshots zijn uiteraard altijd welkom op nathan@dvd.nl ;) Graag zo onbewerkt mogelijk (default video-instellingen gebruiken) en het liefst anamorf aanleveren in 100% kwaliteit JPG.
Is gebeurd zie :D

Surya
17-07-2003, 15:38
NOISE REDUCTIE PROBLEMEN

Dit wordt toch door Editors gebruikt om bv een scene die over dag is gefilmd een s'nachts (Donker) uiterlijk tegeven.
Daar gebruiken ze toch kleurenfilters voor, en color correction?

Nathan Strik
17-07-2003, 17:50
NOISE REDUCTIE PROBLEMEN

Dit wordt toch door Editors gebruikt om bv een scene die over dag is gefilmd een s'nachts (Donker) uiterlijk tegeven.
Nee, daar gebruiken ze (zoals Surya al aangeeft hierboven) speciale kleurfilters voor. Soms wordt een scène ook digitaal gekleurd (bijv. bij Red Dragon) om een nachtscène te maken, wat uiteraard vaak een beter effect geeft dan alleen een blauwfilter.

Philippe
17-07-2003, 18:41
Schitterend artikel Nathan!

Richard68
17-07-2003, 18:51
Geweldig artikel Nathan. Dat maakt al die termen een stuk duidelijker.

Ronald Dassen
17-07-2003, 18:59
Nathan, weer een ontzettend interessant en heel duidelijk artikel, dit heb je weer prima gedaan.

Keep up the good working :wink:

expo
17-07-2003, 19:00
Een zeer waardige en waardevolle aanvulling op de vorige artikels !
Knap !!

Als je nu al artikels in een downloadbaar bestand kan gooien, dan kan ik er nog iemand anders mee blij maken.

('k vond die flash van een tijd geleden wel een goed idee)

Lex v/d Moolen
17-07-2003, 19:03
Soms wordt een scène ook digitaal gekleurd (bijv. bij Red Dragon) om een nachtscène te makenDigital grading toch?
In Lord of the Rings en ook Amelie wordt dit bijna de hele film toegepast, en met succes, geeft het toch net even een aparte sfeer.

Duidelijk en verhelderend artikel overigens (y)

Hans De Bisschop
17-07-2003, 21:35
Vidocq is zelfs volledig digitaal gekleurd ....

mradem
18-07-2003, 19:01
Erg interessant nathan. leuk gedaan.

Michelle
18-07-2003, 22:11
Ik ben weer helemaal bij. Ik heb me echt verbaasd over de hoeveelheid artefacts die bestaan en ben dan ook blij dat dit soort dingen me nooit echt zijn opgevallen. Een bus moet al op 10 meter afstand zijn wil ik zien of het de juiste is, laat staan dat ik artefacts op m'n mini-tv kan aanwijzen. ;)

Nathan, topartikel! (y) Erg bedankt, ik heb 't met veel interesse gelezen en ben weer een stuk wijzer geworden. :)

Ik heb wel een hypothetische vraag:
Een dvdspeler heeft wel een S-video uitgang, maar de tv heeft er geen ingang voor. Wel is er beschikking over zo'n multifunctioneel scartdoosje, waar je dus audio en composiet-video of S-video (zit toch ook audio signaal bij?) op aan kan sluiten. Als dat scartdoosje nou in de tv gestoken wordt en er een S-video kabel van het doosje naar de dvdspeler loopt, zou men dan minder last hebben van dingen als dot crawl en cross-coloration dan wanneer het geheel verbonden is dmv een composiet aansluiting?

Het is een hypothetische vraag omdat mijn dvd speler geen s-video heeft en m'n tv ook niet. Het geheel zit gewoon met een scartkabel aan elkaar vast. Ik vroeg het me gewoon af.

Oh en nog een vraagje: Waar staat de S in S-video voor? :oops:

Rolon
18-07-2003, 22:15
Interessant om te lezen, dat zeker.
Erg leerzaam

Maar soms vind ik films met zulke 'foutjes' en onnauwekeurigheden nog
leuker dan een optimaal gemasterde dvd. Heb ik meer het gevoel dat ik echt naar een film kijk, gemaakt door mensen. Want soms denk ik dat de mastering zodanig is dat et op 1 of andere manier de pret bederft.

Maar das weer iets uit mn persoonlijke leven ;X

Olaf van der Kroon
18-07-2003, 23:32
dat bij posterisatie vind ik nog niet duidelijk genoeg. Persoonlijk vind ik het begin van Das Boot DC daarvoor bijzonder geschikt
Nieuwe voorbeeld-screenshots zijn uiteraard altijd welkom op nathan@dvd.nl ;) Graag zo onbewerkt mogelijk (default video-instellingen gebruiken) en het liefst anamorf aanleveren in 100% kwaliteit JPG.

Allereerst mijn complimenten over de toelichtingen.
Nou is het idd. duidelijker waar jullie het over hebben in de recenties.
Nu ff over de screenshots.
Ik lees dat ghosting een onnodig resultaat is door toedoen van de makers van de betreffende dvd's.
Ik heb in het verleden gemaild over de voltallige reeks van star trek tng. en de ghosting die tijdens alle afleveringen op alle dvd's en alle seisoenen voorkomt. Toen vertelde diegene dat dit kwam doordat dit een oude tv serie betreft en niet dat het een slecht geproduceerde dvd reeks is. wat is het nou?

Hans De Bisschop
18-07-2003, 23:40
Euhm ... mij is er nog NOOIT ghosting opgevallen bij Star Trek TNG ... wel weet ik dat ik ooit op al mijn DVD's ghosting had ... maar dit lag aan het feit de de verbindingskabel tussen TV en DVD speler beschadigd was en dan kunstmatig dat effect ging bijcreëren .. uiterst onaangenaam kan ik je zeggen ...

Olaf van der Kroon
19-07-2003, 00:20
Euhm ... mij is er nog NOOIT ghosting opgevallen bij Star Trek TNG ... wel weet ik dat ik ooit op al mijn DVD's ghosting had ... maar dit lag aan het feit de de verbindingskabel tussen TV en DVD speler beschadigd was en dan kunstmatig dat effect ging bijcreëren .. uiterst onaangenaam kan ik je zeggen ...

Ik heb bij geen van mijn andere dvd's ghosting en spel met naar ik zelf mag zeggen op hoog niveau home theater.
Maar ook bij mijn zwager (totaal andere set) had dezelfde klachten met tng. dus!!
Nu heb ik geen idee hoe ik zo'n plaatje moet bijsluiten laat staan maken, maar anders had ik het laten zien.
Maar mischien hebben ze bij dvd.nl de foto die mijn zwager heeft gemaakt nog?

Alex van den Berg
19-07-2003, 15:00
Oh en nog een vraagje: Waar staat de S in S-video voor? :oops:Da's vrij eenvoudig: Super-Video :mrgreen:

http://www.webopedia.com/TERM/S/S_Video.html

Nathan Strik
19-07-2003, 15:06
Ik heb wel een hypothetische vraag:
Een dvdspeler heeft wel een S-video uitgang, maar de tv heeft er geen ingang voor. Wel is er beschikking over zo'n multifunctioneel scartdoosje, waar je dus audio en composiet-video of S-video (zit toch ook audio signaal bij?) op aan kan sluiten. Als dat scartdoosje nou in de tv gestoken wordt en er een S-video kabel van het doosje naar de dvdspeler loopt, zou men dan minder last hebben van dingen als dot crawl en cross-coloration dan wanneer het geheel verbonden is dmv een composiet aansluiting?
Ik denk dat in jouw geval SCART de beste oplossing is (mits daar een RGB signaal doorheen gestuurd wordt). Ook omdat je aangeeft dat je speler alleen een SCART aansluiting heeft.

Maar in het geval van jouw hypothetische vraag: S-Video geeft een beter signaal (Y/C) dan een composietverbinding, aangezien kleur en helderheid gescheiden worden doorgezonden. Bij RGB worden daarnaast ook de drie additieve mengkleuren Rood, Groen en Blauw apart verzonden.
In het geval van zo´n S-Video --> SCART adapter is het natuurlijk altijd de vraag of die adapter het Y/C signaal behoudt, of dat hij er ergens onderweg een composiet signaal van bakt. Het hangt dus, zoals zo vaak, gewoon weer van de kwaliteit van de bekabeling af. En de zwakste schakel bepaalt zoals altijd de beeldkwaliteit.

Nathan Strik
19-07-2003, 15:10
Ik lees dat ghosting een onnodig resultaat is door toedoen van de makers van de betreffende dvd's.
Ik heb in het verleden gemaild over de voltallige reeks van star trek tng. en de ghosting die tijdens alle afleveringen op alle dvd's en alle seisoenen voorkomt. Toen vertelde diegene dat dit kwam doordat dit een oude tv serie betreft en niet dat het een slecht geproduceerde dvd reeks is. wat is het nou?
Ik heb de artefacts van de Star Trek tng. serie nooit gezien, dus ik zou het niet weten.

Wel is de ghosting die hier besproken wordt een digitaal artefact, wat niet expres door de makers wordt toegevoegd (mag ik hopen tenminste), maar gewoon een bijproduct is van een slordige compressie. Heeft dus niks met de leeftijd van het bronmateriaal te maken.

Michelle
19-07-2003, 15:40
Alex en Nathan bedankt! :)

MSD
20-07-2003, 13:29
DOT CRAWL
--------------

Dot Crawl komt alleen niet voor bij RGB of component. Bij s-video is dot cral ook zichtbaar. Het enige verschil tussen s-video en CVBS is dat bij s-video de lumminancie en chrominancie niet over een draadje lopen (dus niet gemoduleert zijn). Er zit bij s-video en CVBS undersampling in de chrominancie. Dit wil zeggen dat er zo'n 4 keer minder kleur informatie wordt overgezonden dan in het orginele signaal. In commbimatie met interlace krijg je het Dot Crawl effect.

Feyeroen
21-07-2003, 01:29
Mooi artikel :lol:

Ben weer heel wat wijzer geworden en zal nu niet meer zo vlug de schuld geven aan mijn dvd speler :wink:

de Maker
21-07-2003, 10:47
Leuk artikel, echter wel een opmerking:

Bij wat jullie noemen DLT-drop-outs is er heel wat anders aan de hand:

Dit zijn Digital Betacam drop-outs. Is ook een Digitale tape, maar dan anders:
DLT-tapes worden gebruikt om het eindproduct (de DVD krijgt per Layer een eigen tape) naar de fabriek te sturen. Op een Digi-Beta staat het video-bron-materiaal. Bij dit voorbeeld is dus slecht (niet) opgelet bij het encoderen.

Verder: leuk artikel...
(Wel blij dat er niet één van "mijn" producties tussenstaan...)

Anthrax
24-07-2003, 02:15
mooi en goed artikel

Nathan Strik
24-07-2003, 10:26
Leuk artikel, echter wel een opmerking:

Bij wat jullie noemen DLT-drop-outs is er heel wat anders aan de hand:

Dit zijn Digital Betacam drop-outs. Is ook een Digitale tape, maar dan anders
Een misverstand wellicht... Er staat boven als kopje "DIGITALE TAPE DROPOUTS". Daar scharen we dus alle digitale tape fouten onder. Dat het voorbeeld geen DLT, maar een DigiBeta dropout is heeft meer te maken met het feit dat dit toevallig het enige beschikbare voorbeeld was.

De uitleg bij het artefact is in dat opzicht wellicht enigszins verwarrend omdat wél DLT, maar DigiBeta fouten niet wordt genoemd, ik zal even overleggen wat we daaraan kunnen doen.

tolpol
24-07-2003, 20:02
Goed artikel. Ik vind echter niets terug over een verschijnsel waar ik wel 'ns vaker last van heb. Of misschien wel, en lees ik iets anders dan wat je schrijft - wat dat ook moge betekenen. Voorbeeld : eentje waar ik zo meteen opkom is de RCV uitgave van Angel Heart. Opvallenst is 't bij half-belichte close-ups. Wanneer het hoofd beweegt lijkt 't alsof één helft zomaar wat achteraan zwalpt, alsof er een vertraging in de beweging zit. Leg ik dit goed uit ? Is dit misschien waar je 't over hebt bij "ghosting" ? Lijkt me niet. Lijkt me wat anders te zijn. Edoch ! Wat ? Dan wel ?

Nathan Strik
24-07-2003, 21:57
Wanneer het hoofd beweegt lijkt 't alsof één helft zomaar wat achteraan zwalpt, alsof er een vertraging in de beweging zit. Leg ik dit goed uit ? Is dit misschien waar je 't over hebt bij "ghosting" ? Lijkt me niet. Lijkt me wat anders te zijn. Edoch ! Wat ? Dan wel ?
Op het eerste gezicht moest ik ook aan ghosting denken.

Maar het kan ook een ander artefact zijn dat hier een beetje op lijkt en wat onder andere op de oude Gaumont uitgave van The Fifth Element te vinden was, ook zag ik dit artefact op Nothing to Lose. Je ziet door de slechte encoding dan een zichtbare vermindering in kwaliteit tot er weer een I-frame voorbij komt. Hierdoor lijken sommige fijne details een beetje te gaan "zweven" soms. Dit artefact is heel erg moeilijk uit te leggen als je het niet in beweging ziet, maar komt dit een beetje bekend voor?

tolpol
24-07-2003, 22:14
Kan het wel zijn. Ik heb geen van jouw twee voorbeelden dus kan niet echt checken. Zal de volgende dagen hard op zoek gaan naar een DVD waarin ik 't terugvind en die ik ook in je profiler aantref. Maar ja, 't heeft iets van "zweven". Alsof je in Photoshop een sjabloontje zou maken van een stukje van een foto en dat stukje een fraktie verschuift. Of zo.

Nathan Strik
25-07-2003, 01:03
Alsof je in Photoshop een sjabloontje zou maken van een stukje van een foto en dat stukje een fraktie verschuift. Of zo.Dat klinkt aardig als dat probleem met die I-frames ja. :D
Jammer is dat een voorbeeld hiervan laten zien extreem moeilijk is, zelfs in een Flash filmpje van een paar honderd pixels breed lukt het nog niet, aangezien het een vrij subtiel artefact is.

Mocht je trouwens een voorbeeld aantreffen dat niet in mijn profiler zit, schroom niet om het hier toch te melden, ik kan altijd één van mijn collega-crewleden vragen of ze de bewuste DVD hebben.

tolpol
15-08-2003, 18:26
Mocht je trouwens een voorbeeld aantreffen dat niet in mijn profiler zit, schroom niet om het hier toch te melden, ik kan altijd één van mijn collega-crewleden vragen of ze de bewuste DVD hebben.

Beter laat dan nooit : gisteravond Fight Club nog 'ns bekeken. Zo rond 40:41 in Chapter 15 zie je de details in 't gezicht van die bebakkebaarde grijsaard plots helemaal "wegzwemmen". Ik denk wel dat 't enkel zichtbaar is in een verduisterde kamer. Zojuist bekeek ik 't fragment nog 'ns - met zonnelicht reflekterend in m'n televisiescherm - en was 't niet meer zo duidelijk te zien.

Trouwens ! Zo rond 10:50 gebeurt er ook wat met het hoofd van Edward Norton. Is dit wat je als ghosting bestempeld ?

Als je 'm ergens te zien kan krijgen - de R2 uitgave van Angel Heart heeft er héél veel last van. Verknoeit de film haast.

tolpol
26-09-2003, 11:28
Dit is wat DVD-times over Angel Heart te zeggen heeft. "shimmering" - eh ?

"Grain is also minimal, however, there is an encoding problem that causes some scenes to exhibit a shimmering effect, creating colour shifting and jittering within the frame. This is particularly evident in the opening credits and near the end of the film."

Nathan Strik
26-09-2003, 13:02
Dit is wat DVD-times over Angel Heart te zeggen heeft. "shimmering" - eh ?
Waarschijnlijk wordt hier een vorm van "aliasing" bedoeld.

Chris W
27-05-2004, 19:27
wow :shock: dit is echt een Eye Opener :D thnx Nathan

ow, ehm, even iets anders, heb t al op een forum gevraagt, maar hoe meten jullie die bitrate van die geluidstracks? en beeldverhouding? speciale software voor de PC? of zitten jullie met een noteblok achter de TV en dan via je dvdspeler die info opvragen (wat bij me Harman\Kardon wel kan)

Greetz Chrizz

Nathan Strik
27-05-2004, 21:21
ow, ehm, even iets anders, heb t al op een forum gevraagt, maar hoe meten jullie die bitrate van die geluidstracks? en beeldverhouding?
Het hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar vooruit. De bitrate van de geluidstracks kunnen we aflezen in de PC-software PowerDVD, waarmee we ook screenshots maken en de beeldkwaliteit beoordelen.

De beeldverhouding zien we op het oog en bij twijfelgevalletjes meten we het screenshot op in Photoshop.

En bedankt voor het compliment. Als iemand trouwens nog vreemde artefacts ziet die hier niet besproken worden, mail me. Ik verzamel beeldfoutjes. :lol:

Chris W
27-05-2004, 22:51
Thnx again Nathan :D

John Tak
10-11-2009, 20:51
Hey Nathan,
Lachen man, wat een goed artikel. Heel verhelderen!! Had dit nog niet gezien op dvd.nl en heb het nu - vele jaren nadat je het hebt geschreven - ontdekt en gelezen
(y)

'Terminator4' Ronald Zwar
28-02-2010, 12:34
Hey Nathan,
Lachen man, wat een goed artikel. Heel verhelderen!! Had dit nog niet gezien op dvd.nl en heb het nu - vele jaren nadat je het hebt geschreven - ontdekt en gelezen
(y)Helemaal mee eens en door mij nog laterderder ontdekt.
Artikel mag wel een meer prominent plekje krijgen op DVD.nl.

Surya suggereerde dat Das Boot een nog duidelijker voorbeeld van posterisatie zou kunnen geven. Jammer dat fragment er als nog niet bij staat. Die heb ik op DVD en zou dus kunnen zien of ik dit ok zo ervaar.

De_Hollander
10-08-2012, 15:48
De NL uitgaveResident Evil 2 Blu-ray heeft ook DIGITALE TAPE DROPOUTS
(andere benamingen: DLT Dropouts)


http://img641.imageshack.us/img641/713/snapshot002345201201241.jpg

Dus toch komt het nog voor, zelfs op blu-ray.

rogierreggy
24-08-2012, 17:08
De NL uitgaveResident Evil 2 Blu-ray heeft ook DIGITALE TAPE DROPOUTS
(andere benamingen: DLT Dropouts)


http://img641.imageshack.us/img641/713/snapshot002345201201241.jpg

Dus toch komt het nog voor, zelfs op blu-ray.

zo dat ziet er lekker uit lijkt wel een satteliet zender die niet goed doorkomt

De_Hollander
28-08-2012, 19:30
zo dat ziet er lekker uit lijkt wel een satteliet zender die niet goed doorkomtJa misschien hebben ze het wel opgenomen, en een blu-ray van gemaakt.;)