PDA

Bekijk de volledige versie : [TV] Antennebekabeling?



Jaymz
22-11-2006, 08:55
Hallo, beste mensen.

Ik heb een vraagje over de antenne (cai) bekabeling door een huis voor optimaal televisiebeeld.

Ik zal jullie eerst even mijn huidige situatie uitleggen: Wij hebben hier in totaal 4 televisies staan. Één beneden en drie boven. Op alledrie de televisies boven is het beeld zeer matig tot slecht, op een aantal zenders na. In de eerste instantie denk ik dat het aan de kabels zelf ligt (el cheapo^10), maar de structuur van de bekabeling kan ook beter denk ik.

Nu heb ik het volgende idee:
- Een flinke rol Hirschmann KOKA799
http://www.elektronica-online.nl/productimages/494.jpg
- Het benodigde aantal Hirschmann kabelstekkers
http://www.elektronica-online.nl/productimages/143.jpghttp://www.elektronica-online.nl/productimages/145.jpg

Dan plaats ik bij de binnenkomst van de Cai in huis meteen een multitap die een individuele kabel naar iedere tv laat lopen, geen splitters meer dus.

Ik heb hier een situatieschets van gemaakt:
http://img150.imageshack.us/img150/1629/tvkabelnh5.jpg

Wanneer het beeld dan nog niet perfect is kan ik meteen na de Cai binnenkomst nog een signaalversterker plaatsen zoals in de tekening. Maar dit is in de eerste instantie misschien nieteens nodig.

Commentaar, tips?

A3aan
22-11-2006, 11:41
Wanneer het beeld dan nog niet perfect is kan ik meteen na de Cai binnenkomst nog een signaalversterker plaatsen zoals in de tekening. Maar dit is in de eerste instantie misschien nieteens nodig.
Als ik je klacht hoor zou ik juist beginnen met de signaalversterker (ook wel antenneversterker genaamd).
Door signaalverlies op de lange kabel krijgen de boven-tv's een te zwak signaal.
Jouw oplossing zou kunnen werken. Maar is veel werk en veel geld.
Een antenneversterker vóór de splitter(s) zou het probleem wel eens helemaal kunnen oplossen. en ach, als het werkt hoef je niet verder te prutsen.

Jaymz
22-11-2006, 18:59
Hmmm. Gewoon zo'n elcheapo signaalversterker (30 ohm of hoe die waarde ook heet :P) met ingebouwde verdeler dus proberen? Is inderdaad wel een stuk makkelijker dan meteen de hele ' verbouwing' .

Is er een standaard winst van zo'n signaalversterker, wanneer ik hem dus meteen na de Cai box plaats waar de kabel mijn huis binnenkomt?

Johan van den D.
23-11-2006, 21:29
Mijn situatie is vergelijkbaar met je huidige plaatje maar in mijn geval 5 aansluitingen.
Ik heb gebruik gemaakt van goede Hirschmann spullen (ook de wand contactdozen) en de kwaliteit is gewoon goed tot zeer goed op alle tv,s.
Echter is een het inkomend signaal van belang in dit geval, hier staat of valt het geheel mee.

Jaymz
29-11-2006, 12:19
Ik heb je raad opgevolgd, Adriaan. Om te beginnen een 10db signaalversterker na de cai-binnenkomst geplaats en het beeld is meteen overal goed tot zeergoed geworden!

Ik ben blij!

A3aan
29-11-2006, 13:39
Ik heb je raad opgevolgd, Adriaan. Om te beginnen een 10db signaalversterker na de cai-binnenkomst geplaats en het beeld is meteen overal goed tot zeergoed geworden!

Ik ben blij!Mooi te horen.

Zal ik zelf ook maar eens gaan doen. Onze hooffd-tv is prima, maar de tv voor de kids geeft sneeuw op sommige zenders, bovendien willen we misschien ooit ook boven tv('s) (kabels liggen al klaar, maar uit pedagogisch oogpunt activeren we dat nog niet).

cfdeleij
29-11-2006, 15:20
Sneeuw op sommige zenders komt vaak doordat er goedkoop materiaal van de bouwmarkt gebruikt wordt. Probeer enkel materiaal van bv Hirschman te gebruiken. Zeker alle kabels en stekkers moeten van echt goede kwaliteit zijn. Na een goed ingangssignaal is dit het allerbelangrijkste in de meeste huisinstallaties.
Een slechte kabel is een gatenkaas wat betreft de afscherming van stoorsignalen, een goede kabel heeft een ommanteling die zich bijna geheel sluit om de kern (zonder hiermee contact te maken natuurlijk).

Dus, eerst voor een goede basis zorgen. Daarna pas gaan versterken, vaak is versterking niet nodig.
Als je dan gaat versterken, doe dit dan zo dicht mogelijk bij de bron. Op deze maniet versterk je een eventueel stoorsignaal niet mee. Ook voor versterkers geld weer dat je goed materiaal moet aanschaffen. Een prul van €30 van de bouwmarkt is vaak weggegooid geld. Koop mooie spullen van hirschman (www.elektrobert.nl voor goede prijzen) die gaan super lang mee en zijn van een hele goede kwaliteit.