PDA

Bekijk de volledige versie : DVD Recorder zet alleen analoge kanalen in programmering!



Peacemaker
24-11-2006, 19:01
Ik heb zojuist een Panasonic EH-55 aangeschaft om digitale televisie te kunnen opnemen. Daarnaast heb ik nog een Panasonic televisie en een Samsung decoder met @home digitale televisie.

De Panasonic EH-55 heeft 2 SCART-aansluitingen, net als de tv en de decoder. Verder hebben de tv, dvd-recorder en de decoder een coaxiale ingang.

Aansluiting 1:
Ik heb de AV1 van de televisie verbonden met de AV1 van de dvd-recorder. Ik heb de AV2 van de dvd-recorder verbonden met de AV1 van de decoder. Ik heb de coax-in verbonden met de dvd-recorder. En ik heb een coax kabel tussen de dvd-recorder en de tv verbonden (volgens de handleiding).

Als hij de zenders automatisch gaat programmeren dan vindt hij alleen de analoge zenders. Ik kan ook niet meer zappen met de decoder afstandsbediening (reageert hij niet meer op).

Aansluiting 2:
Ik heb de AV1 van de televisie verbonden met de AV1 van de dvd-recorder. Ik heb de AV2 van de dvd-recorder verbonden met de AV1 van de decoder. Ik heb de AV2 van de decoder verbonden met de AV2 van de televisie. Ik heb de coax-in verbonden met de decoder. Ik heb een coax kabel tussen de decoder en de dvd-recorder aangesloten. En ik heb een coax kabel tussen de dvd-recorder en de tv verbonden.

Als hij de zenders automatisch gaat programmeren dan vindt hij weer alleen de analoge zenders. Ik kan nu wel zappen met de decoder afstandsbediening (het is scherp maar het lijkt wel alsof er een beeld achter zit nog). Als ik de decoder uitzet kan ik analoog zappen. Digitaal is AV2 nu en analoog is AV1, zo schakel ik dus tussen de decoder en analoog. Als ik echter wil opnemen neemt het altijd het analoge kanaal op, ook al sta ik op het digitale kanaal en druk ik op 'rec'. Dat komt denk ik ook omdat hij geen digitaal kanaal kan programmeren?

Hoe kan ik nu digitaal opnemen!!!??? Spoed wordt gewaardeerd, als het niet kan wil ik graag mijn geld terug (want dat was de reden dat ik hem heb gekocht).

PS. Ik heb nog een aantal overige instellingen van de dvd recorder op het volgende staan:
AV2 ingang: RGB/video
AV2 aansluiting: decoder
Ext Link: Ext Link 2

DVDProfilersFilmgek
24-11-2006, 19:20
Ik heb zojuist een Panasonic EH-55 aangeschaft om digitale televisie te kunnen opnemen. Daarnaast heb ik nog een Panasonic televisie en een Samsung decoder met @home digitale televisie.

De Panasonic EH-55 heeft 2 SCART-aansluitingen, net als de tv en de decoder. Verder hebben de tv, dvd-recorder en de decoder een coaxiale ingang.

Aansluiting 1:
Ik heb de AV1 van de televisie verbonden met de AV1 van de dvd-recorder. Ik heb de AV2 van de dvd-recorder verbonden met de AV1 van de decoder. Ik heb de coax-in verbonden met de dvd-recorder. En ik heb een coax kabel tussen de dvd-recorder en de tv verbonden (volgens de handleiding).

Als hij de zenders automatisch gaat programmeren dan vindt hij alleen de analoge zenders. Ik kan ook niet meer zappen met de decoder afstandsbediening (reageert hij niet meer op).

Aansluiting 2:
Ik heb de AV1 van de televisie verbonden met de AV1 van de dvd-recorder. Ik heb de AV2 van de dvd-recorder verbonden met de AV1 van de decoder. Ik heb de AV2 van de decoder verbonden met de AV2 van de televisie. Ik heb de coax-in verbonden met de decoder. Ik heb een coax kabel tussen de decoder en de dvd-recorder aangesloten. En ik heb een coax kabel tussen de dvd-recorder en de tv verbonden.

Als hij de zenders automatisch gaat programmeren dan vindt hij weer alleen de analoge zenders. Ik kan nu wel zappen met de decoder afstandsbediening (het is scherp maar het lijkt wel alsof er een beeld achter zit nog). Als ik de decoder uitzet kan ik analoog zappen.

Hoe kan ik nu digitaal opnemen!!!??? Spoed wordt gewaardeerd, als het niet kan wil ik graag mijn geld terug (want dat was de reden dat ik hem heb gekocht).

PS. Ik heb nog een aantal overige instellingen van de dvd recorder op het volgende staan:
AV2 ingang: RGB/video
AV2 aansluiting: decoder
Ext Link: Ext Link 2

Spoed wordt gewaardeerd :?:

Je bent niet echt slim bezig, had je je eerst maar eens moeten verdiepen in de techniek voordat je wat koopt :!: Je had ook voordat je iets ging aanschaffen je licht op kunnen steken :shock:

Natuurlijk kan hij de digitale zenders niet vinden, die zitten op de kabel, en worden door de decoder 1 voor 1 gedecodeerd, en als je een twin tuner hebt, dan kunnen er 2 worden ontvangen, maar je kan maar van 1 uitgang van die decoder opnemen.

Het opnemen van digitale kanalen gebeurt via de scart of wat voor een aansluiting de decoder ook mag hebben naar je recorder, je dient op je recorder de ingang van die verbinding te kiezen waarvan je wilt opnemen.

Over het algemeen hebben die apparaten als zij legaal worden aangeschaft een boekje erbij, dat heet een gebruiksaanwijzing, als je dat doorleest kun je wat wijzer worden, mocht je naar aanleiding van de gebruiksaanwijzing nog vragen hebben, dan is men eerder geneigd om iemand verder te helpen. :?

Haastige spoed is zelden goed :!:

Edit: iets vriendelijker gemaakt :wink:

Peacemaker
24-11-2006, 23:56
Als je gelezen had wist je dat ik spoed had omdat ik een deal heb gesloten met BCC aangezien ik hem alleen wilde aanschaffen voor digitale televisie. Dan had je ook gelezen dat ik "aansluiting 1" volgens de handleiding heb gedaan en dit dus niet werkte.

Ik hoop dat iemand nog inhoudelijk erop in kan gaan want ik hoop echt dat ik dit kan fixen :cry:

DVDProfilersFilmgek
25-11-2006, 11:12
Als je gelezen had wist je dat ik spoed had omdat ik een deal heb gesloten met BCC aangezien ik hem alleen wilde aanschaffen voor digitale televisie. Dan had je ook gelezen dat ik "aansluiting 1" volgens de handleiding heb gedaan en dit dus niet werkte.

Ik hoop dat iemand nog inhoudelijk erop in kan gaan want ik hoop echt dat ik dit kan fixen :cry:

Je kan/wilt de gebruiksaanwijzing niet lezen....

De recorder kan de digitale kanalen NIET opslaan :!:

Je kan wel digitale kanalen opnemen van de decoder, die dient daarvoor aan te staan op de zender die je wil opnemen :roll: De recorder moet je laten opnemen van de ingang waarop je de decoder hebt aangesloten :!:

Sommige recorders - decoders hebben ook nog eens handige programmeerhulpjes.....
Het is altijd beter om eerst te informeren wat er mogelijk is, en dan iets aan te schaffen.

Lex v/d Moolen
25-11-2006, 19:35
AV2 aansluiting: decoder
Probeer deze eens gewoon op RGB/video te zetten. Ik had dat probleem ook met mn Sony recorder en Samsung decoder, werkte niet en toen ik deze op RGB instelde werkte het gewoon.

starbuck
25-11-2006, 19:54
Ik moet me aansluiten , in een wat aardige toon, bij dvdprofilersfilmgek.

Digitale kanalen zijn hier niet op te slaan, je kan alleen het kanaal opnemen wat je decoder op dat moment doorgeeft.

Maar techniek vordert snel, mischien een is er een techneut die er wel een oplossing voor is.

DVDProfilersFilmgek
25-11-2006, 22:12
Ik moet me aansluiten , in een wat aardige toon, bij dvdprofilersfilmgek.

Digitale kanalen zijn hier niet op te slaan, je kan alleen het kanaal opnemen wat je decoder op dat moment doorgeeft.

Maar techniek vordert snel, mischien een is er een techneut die er wel een oplossing voor is.

Het spijt mij dat ik niet aardig overkom, maar ik kan bepaalde mensen gewoon niet begrijpen, mensen die om spoed vragen, maar zelf niet de moeite nemen om voor de aanschaf van een bepaalde techniek zelf eens wat informatie gaan inwinnen.

Er zijn wel oplossingen, denk aan decoders met ingebouwde HDD, die zijn vaak uitgerust met een twin tuner, je kijkt naar het ene kanaal en je neemt een ander op. Ook bij satelliet ontvangst is dit mogelijk. Het is niet nodig om de kanalen op die manier op te slaan, de kanalen worden gestart op het moment dat ze nodig zijn, ze zitten al opgeslagen op de decoder.

Er kan soms meer als je denkt, doch je dient je er voor open te stellen, duidelijk te maken wat je wilt, en als je weet wat je wilt, dan ga je kijken of het mogelijk is.

Eerst kopen en dan kijken of het mogelijk is...... nou dat is heel vriendelijk gezegd toch wel een beetje .... niet erg slim :roll:

Peacemaker
25-11-2006, 22:53
Bedankt voor de reacties, ik heb het nu zover dat hij i.d.d. het kanaal ka opnemen waar de decoder op staat (via digitale televisie). Weet iemand ook of je met de EH-55 dan ook een tijd kan instellen of moet je per se op 'rec' drukken om via de decoder op te nemen???

DVDProfilersFilmgek
26-11-2006, 10:24
Bedankt voor de reacties, ik heb het nu zover dat hij i.d.d. het kanaal ka opnemen waar de decoder op staat (via digitale televisie). Weet iemand ook of je met de EH-55 dan ook een tijd kan instellen of moet je per se op 'rec' drukken om via de decoder op te nemen???

Je lijkt wel een beetje gemakzuchtig :shock:

Je komt er niet onderuit om de gebruiksaanwijzing erbij te nemen :twisted:

Als je de gebruiksaanwijzing doorneemt, dan zie op pagina 30 hoe je een timer opname kunt instellen. Je hebt guide+ en showview tot je beschikking als programmeerhulpjes. Je hebt nog wat te lezen :roll:

Peacemaker
26-11-2006, 12:18
Guide+ en showview werkt niet via de decoder. Bovendien staat er in de handleiding niets bij over de decoder!!! Zelfs het aansluiten met decoder staat er fout uitgelegd (coax moet namelijk in decoder, NIET in de dvd recorder). Daarom vraag ik het ^^

P@trick_DVD
26-11-2006, 15:43
Bij het programmeren van timeropname op de recorder dien je gewoon AV2 als kanaal te selecteren. Door de Samsung decoder van tevoren op het juiste kanaal te zetten, neem je dan van het gewenste kanaal op.

Via Guide Plus+ is een ander verhaal. Ik weet niet hoe het met de Panasonic recorder zit, maar op mijn recorder (een Pioneer 530H-S) kun je de kanalen van Guide Plus+ handmatig aanpassen van Tuner naar Externe Bron (setup Guide Plus+) en dan het kanaalnummer van de decoder opgeven. Via een G-link kabel stuurt de recorder dan een signaal naar de decoder, zodat deze automatisch naar het juiste kanaal springt. Of je dit ook met jouw recorder kunt moet je kunnen nalezen in de handleiding.

Kan dit niet, dan heb je nog een alternatief. De samsung decoder bevat nl. zelf ook nog een timer. Door nu EN de recorder EN de decoder te programmeren lukt het ook. Het is alleen dubbel werk.

Bovenstaande gaf voor mij destijds de doorslag bij het aanschaffen van een DVD recorder met HD. Panasonic had wel Guide Plus+, maar geen G-link. Of de nieuw Pansonic recorders dit inmiddels hebben weet ik niet (heb me hier niet zo meer in verdiept het laatste jaar).

DVDProfilersFilmgek
26-11-2006, 21:31
Guide+ en showview werkt niet via de decoder. Bovendien staat er in de handleiding niets bij over de decoder!!! Zelfs het aansluiten met decoder staat er fout uitgelegd (coax moet namelijk in decoder, NIET in de dvd recorder). Daarom vraag ik het ^^

Coax, de antenne kabel moet voor de analoge kanalen in de recorder, van daaruit kun je doorlussen naar de decoder..... :roll:

Lezen die gebruiksaanwijzing :!:

Ook hier even kijken:


http://www.europe.guideplus.com/ :idea:

Peacemaker
30-11-2006, 09:40
Bedankt voor de reacties,


Coax, de antenne kabel moet voor de analoge kanalen in de recorder, van daaruit kun je doorlussen naar de decoder.....


Nee hoor, het moet andersom. De antenne kabel moet in de decoder, vervolgens met een coax kabel doorlussen van decoder > dvd recorder en dvd recorder > tv. Alleen zo kan ik digitaal kijken EN analoog.


Via Guide Plus+ is een ander verhaal. Ik weet niet hoe het met de Panasonic recorder zit, maar op mijn recorder (een Pioneer 530H-S) kun je de kanalen van Guide Plus+ handmatig aanpassen van Tuner naar Externe Bron (setup Guide Plus+) en dan het kanaalnummer van de decoder opgeven. Via een G-link kabel stuurt de recorder dan een signaal naar de decoder, zodat deze automatisch naar het juiste kanaal springt. Of je dit ook met jouw recorder kunt moet je kunnen nalezen in de handleiding.


Ik kan nu dus mijn digitale kanalen in guide+ zien (extreme sports channel, BBC3, BBC4, MTV2 etc.), alleen als ik op 1 van die programma's klik om het op te nemen dan staat er: 'het programma kan niet worden opgenomen'. Bij de analoge kanalen in guide+ (ned 1,2,3 etc.) kan het wel gewoon worden opgenomen :roll:


Kan dit niet, dan heb je nog een alternatief. De samsung decoder bevat nl. zelf ook nog een timer. Door nu EN de recorder EN de decoder te programmeren lukt het ook. Het is alleen dubbel werk.


De Samsung decoder heb ik weten te timen, als ik een bepaalde tijd en zender instel dan springt hij op die tijd naar die zender en schakelt het op de geselecteerde tijd ook weer vanzelf uit.

Maar hoe krijg ik nu voor elkaar dat hij gaat opnemen op die zender??? Als ik gewoon digitaal wil opnemen doe ik select input > 1(of 2,3,4 etc), dv, a1, a2, a3, a4 waarbij a1 de decoder is en 1 analoog. Vervolgens druk ik op record. Of ik digitaal ook een timer opname kan doen weet ik niet. Ik heb wel iets gelezen over de optie ext-l die op de afstandsbediening zit alleen wat je hiermee kan weet ik niet....

Weet iemand het wel?? (nogmaals, in de handleiding staat bijna niets in over de samenwerking van de dvd recorder met de decoder)

DVDProfilersFilmgek
30-11-2006, 15:10
De antennekabel kan het beste eerst in de recorder geplaatst worden om vervolgens verbonden te worden naar de decoder.

De reden is dat de recorder werkt met analoge signalen, de recorder dien je dan ook het best mogelijke signaal te geven. Ik snap niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat het kabelsignaal eerst naar de decoder MOET :?: Het moet niet, maar het kan wel, ligt aan je eigen voorkeur.
Er is ook nog een mogelijkheid om het signaal te splitsen op de meest gunstige plek :roll:

Je kunt een timer opname maken van je decoder:
1 programmeer de decoder dat hij op die tijd moet aangaan op de bepaalde zender en dat hij moet uitgaan op een bepaalde tijd.
2 doe exact hetzelfde bij de recorder, alleen stel je daar als opname bron de ingang in waaraan je decoder gekoppeld is.

http://www.panasonic.nl/_ftp/gebruiksaanwijzingen/diga/DMR-EH55_NL.pdf

In de handleiding staat bijna niets :?:
Lezen van gebruiksaanwijzingen schijnt nog steeds niet je hobby te zijn :roll: , maar het staat op blz 33 :!: :wink:

Mr_Parker
30-11-2006, 16:12
...
De reden is dat de recorder werkt met analoge signalen, de recorder dien je dan ook het best mogelijke signaal te geven. Ik snap niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat het kabelsignaal eerst naar de decoder MOET :?: Het moet niet, maar het kan wel, ligt aan je eigen voorkeur.
Er is ook nog een mogelijkheid om het signaal te splitsen op de meest gunstige plek :roll:
...

Het schijnt voor te komen dat de recorder een deel van de mogelijke signalen op de kabel eraf filteren. Niet alle recorders doen dit, maar naar verluid zijn er wel een aantal die het doen. De digitale decoder heeft echter nu net die signalen nodig. Hierdoor komt het dus, in uitzonderlijke gevallen, voor dat de decoder niet werkt met het analoge signaal van de coax als de coax eerast naar de recorder gaat en daarna pas naar de decoder.
Het is gewoon een kwestie van even proberen of het bij jou wel of niet uitmaakt als je eerst de coax verbind met de recorder of niet.

De overige verbindingen zijn ook een beetje persoonlijk en afhankelijk van je recorder.

Ik zelf heb de decoder met scart verbonden op ext2 van mijn recorder en de recorder vervolgens met ext 1 weer aan mijn tv. Dit omdat ik op deze wijze continu een rgb signaal kan gebruiken. Ext2 van mijn recorder accepteerd wel inkomende rgb signalen maar stuurt deze alleen uit via ext1. Ook mijn tv ondersteund maar op 1 kanaal inkomende rgb signalen.
Op deze wijze kan ik dus rgb digitaal kijken en des gewenst ook het rgb signaal opnemen. Mijn decoder ondersteund het toevallig om in standby toch het signaal dat inkomt op ext2 door te sturen naar ext1, niet alle recorders schijnen dit te doen.
Ook kan ik een analoog kanaal opnemen en dan digitaal toch kijken.
De decoders met 2 scart uitgangen ondersteunen doorgaans maar op 1 uitgang RGB, dan is mijn constructie doorgaans dus handiger / kwalitatief beter dan op 1 uitgang de tv te doen en op de ander de recorder.

Jasper_K
30-11-2006, 17:42
De reden is dat de recorder werkt met analoge signalen, de recorder dien je dan ook het best mogelijke signaal te geven. Ik snap niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat het kabelsignaal eerst naar de decoder MOET Het moet niet, maar het kan wel, ligt aan je eigen voorkeur.


In de gebruiksaanwijzing die ik bij de Mediabox van mijn digitale tv van UPC kreeg staat wel degelijk dat voor de beste beeldkwaliteit het kabelsignaal eerst naar de decoder MOET. Ik kan me zo maar voorstellen dat dit bij andere aanbieders ook zo zou kunnen zijn.

Kijk maar op pagina 49 onder het punt Het tv beeld is blokkerig of u ziet scherm Signaalverlies van de gebruiksaanwijzing van de Thompson decoder op de site van UPC. Het is ook terug te vinden op pagina 16 van de Installatie Handleiding van dezelfde decoder.

Beide te vinden op http://www.upc.nl/service/?cid=70&aid=458

Ik moet echter wel toegeven dat het handig is om te weten wat je vaan een product mag verwachten voor je je verdiende geld er aan uit geeft en dat het lezen van een gebruiksaanwijzing in dit geval al veel vragen had kunnen oplossen.

DVDProfilersFilmgek
30-11-2006, 19:26
De reden is dat de recorder werkt met analoge signalen, de recorder dien je dan ook het best mogelijke signaal te geven. Ik snap niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat het kabelsignaal eerst naar de decoder MOET Het moet niet, maar het kan wel, ligt aan je eigen voorkeur.


In de gebruiksaanwijzing die ik bij de Mediabox van mijn digitale tv van UPC kreeg staat wel degelijk dat voor de beste beeldkwaliteit het kabelsignaal eerst naar de decoder MOET. Ik kan me zo maar voorstellen dat dit bij andere aanbieders ook zo zou kunnen zijn.

Kijk maar op pagina 49 onder het punt Het tv beeld is blokkerig of u ziet scherm Signaalverlies van de gebruiksaanwijzing van de Thompson decoder op de site van UPC. Het is ook terug te vinden op pagina 16 van de Installatie Handleiding van dezelfde decoder.

Beide te vinden op http://www.upc.nl/service/?cid=70&aid=458

Ik moet echter wel toegeven dat het handig is om te weten wat je vaan een product mag verwachten voor je je verdiende geld er aan uit geeft en dat het lezen van een gebruiksaanwijzing in dit geval al veel vragen had kunnen oplossen.

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden :wink:

Het wordt helemaal mooi als de gebruiksaanwijzing van de recorder ook gaat schrijven dat de kabel eerst naar de recorder MOET, zeker als de TV fabrikant dat ook gaat vermelden.... en dan hebben ze ook nog allemaal eens gelijk ook :wink:

Doch als je goede kabels gebruikt, dan moet het lukken, en zoals Mr. Parker al schreef, je kunt het zelf ook proefondervindelijk vaststellen :!:

De gebruiksaanwijzing is een handleiding voor de leek, doch als je zelf al wat meer ervaren bent, dan kun je vaak tot betere oplossingen komen, het is maar net wat je nodig hebt 8)

Vergeet ook niet de mogelijkheid om het signaal eventueel te splitten bij de recorder of de decoder en het niet door te lussen. Mr Parker schreef het ook al, het kan gebeuren dat een recorder filtert, maar dat idee heb ik ook van sommige decoders, vandaar mijn opmerking mbt splitsen. Er zijn recorders die via de antenne uitgang nog een antenne signaal vanzichzelf toevoegen zodat je de recorder via de antenne kunt bekijken, dat kunnen vaak bronnen van storingen zijn, de HF modulators van sommige recorders zijn echt van matige kwaliteit.

Niets MOET, in sommige gevallen kan het andersom wel eens beter werken, gewoon even proberen :wink:

P@trick_DVD
01-12-2006, 15:28
Ik kan nu dus mijn digitale kanalen in guide+ zien (extreme sports channel, BBC3, BBC4, MTV2 etc.), alleen als ik op 1 van die programma's klik om het op te nemen dan staat er: 'het programma kan niet worden opgenomen'. Bij de analoge kanalen in guide+ (ned 1,2,3 etc.) kan het wel gewoon worden opgenomen :roll:
Als je in het 'edit' menu van Guide Plus+ zit, welke bron en kanaalnummer staan dan bij zenders als BBC3, BBC4 etc.? Ik kan me voorstellen dat als daar niets staat, dat de recorder niet toestaat dat je deze voor een timeropname gebruikt. Bij mij staat bijv. als bron EXT2 en het kanaalnummer voor de desbetreffende zender op de decoder. Dit heb ik wel zelf zo moeten instellen. De analoge kanaalnummers detecteerde hij bij mij automatisch, maar deze heb ik allemaal omgezet naar EXT2 en het correcte kanaal omdat ik altijd vanaf het decoder signaal opneem.

Jasper_K
01-12-2006, 19:41
Niets MOET, in sommige gevallen kan het andersom wel eens beter werken, gewoon even proberen


Voor zover ik weet is de reden dat UPC dit zegt omdat je op deze wijze upgrades van de firmware kunt krijgen. Je weet namelijk niet wat er met de signalen gebeurt als je deze door bij voorbeeld een videorecorder laat lopen. Er worden dan in ieder geval signalen toegevoegd ... (Ik lees de gebruiksaanwijzingen wel :wink: )

Marcellow
02-12-2006, 10:40
er zijn tegenwoordig recorders te koop met een ingang voor een smartcard en een dubbele tuner. Hiermee zou het wel moeten lukken (dan heb je je diitale tv kastje niet meer nodig). Wellicht handig om even door te sparen en een soortgelijk apparaat te kopen?!

Succes!