PDA

Bekijk de volledige versie : Kabels voor surround speakers



Bumperklever
25-11-2006, 17:49
Door een verhuizing moet ik mijn 2 rear-speakers van nieuwe bekabeling voorzien. De oude is helaas veel te kort geworden, ik moet nu per speaker een afstand van 15 meter overbruggen. :shock: Ik heb me nooit echt druk gemaakt over de kwaliteit van de bekabeling omdat in de oude situatie er niet zoveel afstand te overbruggen was maar nu heb ik toch serieus m'n twijfels over het zomaar even leggen van een "el cheapo"-kabeltje van de lokale electronicaboer. Het geluid moet wel van een enigzins acceptabel niveau blijven. Zelf denk ik aan het volgende:

- Doorsnee: minstens 2,5 mm2
- Dubbele mantel, draad moet achter de plinten langs waar het koud en vochtig kan zijn, door een dubbele mantel hoop ik snelle oxidatie te voorkomen
- Draad moet absoluut flexibel zijn, aangezien ik meerdere 90 graden bochten moet maken.
- Een beetje redelijke prijs, het gaat hier niet om een absolute hifi-set.

Hebben jullie misschien suggesties ? De lokale electronicaboer kan me niet veel verder helpen en google brengt me bij de Tasker C276-kabel die ik nergens kan vinden.

Hotsparky
25-11-2006, 21:13
1. Wat vind jij een redelijke prijs? Dus prijs per meter dat je er ongeveer aan uit wilt geven.

2. Wat voor set heb je staan, componenten en speakers enz. Dit is erg belangrijk in verband met de klankeigenschappen.

Bumperklever
25-11-2006, 21:36
1. Wat vind jij een redelijke prijs? Dus prijs per meter dat je er ongeveer aan uit wilt geven.

2. Wat voor set heb je staan, componenten en speakers enz. Dit is erg belangrijk in verband met de klankeigenschappen.

Ok, laat ik even voorop stellen dat ik absoluut geen audiofiel ben en dat ik dus niet veel waarde hecht aan absolute perfectie (daar heb ik ook de componenten niet voor). Het gaat mij om een geluid waar de "doorsnee" homecinema bezitter tevreden mee is.

Opstelling is als volgt:
- Receiver: Onkyo TS-DS575X
- Front-, center- en surround speakers: Jamo A310/A330
- Subwoofer: Jamo E.4Sub.1
- DVD/HD: Sony RDR-HX900

Omdat ik overga van een oude CRT-bak naar een wall-mounted LCD zit ik erover te denken om de speakers binnen een half jaartje te upgraden naar iets spectaculairders (daar komt nu ruimte voor vrij) maar voorlopig blijft het hier bij.

En prijs, tsja......de kabel die ik via google heb gevonden kost zo'n 2-2,50 de meter. Het mag wel iets meer zijn maar ik wil er geen fortuin aan gaan spenderen, we praten hier toch over 30 meter kabel. Dus QED, Nordost of Van Hul zal het niet worden............. :lol:

Johan van den D.
26-11-2006, 07:16
QED heeft wel degelijk een leuke kabel voor net geen 3 euro de meter.

fotopeerke
26-11-2006, 11:54
Canare 4S8, hele goede prijs/kwaliteit verhouding!

Bumperklever
26-11-2006, 13:02
Ok, dit is waarschijnlijk een noob-vraag, maar die Canare is 4-aderig, kan ik dat zo in mijn Jamo-tjes proppen die ik voorheen met 2-aderig draad aansloot ?

Verder zie ik dat de canare 4s8 een doorsnee heeft van 1,27mm2 per ader, is dat dan niet te weinig voor mijn situatie ? Als leek zou ik namelijk redeneren dat er hier 2 maal zoveel signaalverlies optreedt als bij een 2-aderige kabel. Of moet ik in dit geval 2 aders samen nemen ??? :?

Johan van den D.
26-11-2006, 15:53
De dikte zegt vrijwel niets over de uiteindelijke kwaliteit dus hier hoef je niet op te letten.

fotopeerke
26-11-2006, 16:13
Ok, dit is waarschijnlijk een noob-vraag, maar die Canare is 4-aderig, kan ik dat zo in mijn Jamo-tjes proppen die ik voorheen met 2-aderig draad aansloot ?

Verder zie ik dat de canare 4s8 een doorsnee heeft van 1,27mm2 per ader, is dat dan niet te weinig voor mijn situatie ? Als leek zou ik namelijk redeneren dat er hier 2 maal zoveel signaalverlies optreedt als bij een 2-aderige kabel. Of moet ik in dit geval 2 aders samen nemen ??? :?

De Canare kun je als single-wire of als bi-wire kabel gebruiken. Als je hem als single-wire gebruikt, dan pak je 2 aders samen waardoor je ca. 2,5mm2 aders hebt.
De dikte zegt inderdaad niets over de kwaliteit! Kijk maar eens naar NordOst kabels of 47Labs.

Hotsparky
26-11-2006, 16:43
Dikte zegt inderdaad heel weinig over een kabel. Kijk ook eens naar een kabels als de QED Micro. Een kleinere kabel die best veel gebruikt om rears aan te sturen.

Bumperklever
26-11-2006, 17:09
In dat geval is er geen bezwaar om de Canare te gebruiken, en dat ga ik dus ook maar doen. Bedankt allemaal voor het advies.