PDA

Bekijk de volledige versie : geluidskaart indien je pc via een versterker speelt



Hans L
28-11-2006, 09:02
Hallo,

Ik wil een mediacenter laten bouwen. Dit center wil ik gebruiken om DVD's te draaien. Ikheb een Denon AVR2807 receiver en wil het beeld en geluid van devia HDMI aansluiten op deze receiver. Welke geluidskaart moet ik gebruiken om de best haalbare geluidskwaliteit te kunnen bereiken. Kan er iemand mij adviseren.

Alvast bedankt,
Hans Luijkx

A3aan
28-11-2006, 10:56
correct me if I'm wrong, ...

als je de bitstream als output gebruikt (SPDIF ofzo), dan hoeft de geluidskaart helemaal niks te doen. Dus voor filmpje kijken maakt de geluidskaart niet uit.
Ook niet als je CD's speelt.

Wél als je MP3's of WAV's e.d. afspeelt.

Hans L
28-11-2006, 13:52
Dank je A3aan. Ik heb dus geen geluidskaart nodig. Hoe krijg het geluid van mijn dvd speler dan naar mijn versterker? Gaat dit dan via de vieokaart?

DVDProfilersFilmgek
28-11-2006, 15:56
Dank je A3aan. Ik heb dus geen geluidskaart nodig. Hoe krijg het geluid van mijn dvd speler dan naar mijn versterker? Gaat dit dan via de vieokaart?

A3aan heeft het wel goed opgeschreven, maar je hebt het niet helemaal goed begrepen, je hebt wel een geluidskaart nodig, maar als je daarvan de digitale uitgang gebruikt, dan heb je geen dure(A3aan schreef maakt niet uit) geluidskaart nodig. :wink:

Michael Hamers
29-11-2006, 08:32
correct me if I'm wrong, ...

als je de bitstream als output gebruikt (SPDIF ofzo), dan hoeft de geluidskaart helemaal niks te doen. Dus voor filmpje kijken maakt de geluidskaart niet uit.
Ook niet als je CD's speelt.

Wél als je MP3's of WAV's e.d. afspeelt.

Ik moet hierbij toch vermelden dat daar wel verschil in zit. Met name de kwaliteit van de verbindingen op de kaart zelf spelen een grote rol bij de kwaliteit van de doorgifte van het signaal. Zo zal bijvoorbeeld een Audigy 2 kaart beter presteren dan een kaartje die voor 25 euro in de grabbelton ligt. Vaak zit er ook een stuk geavanceerdere software bij de betere kaarten waarmee je goede instellingen kunt maken mbt het geluid. Ook ontlast een wat duurdere kaart met een eigen geluidsprocessor de CPU van de pc waardoor er meer geheugen beschikbaar blijft en zo'n geluidsprocessor doet waar die voor gemaakt is.

Over de vraag over HDMI kan ik je helaas niet veel duidelijkheid geven. Ik weet namelijk niet of de huidige HDMI videokaarten ook het geluid doorgeven via HDMI. DIt zou namelijk betekenen dat je helemaal geen geluidkaart nodig hebt om films te bekijken. Maar dat zou je dan na moeten zoeken bij de fabrikant van de videokaart...

Hans L
29-11-2006, 09:39
Allemaal bedankt voor jullie info.
Dus als ik het goed begrijp heb ik dus wel een goede geluidskaart nodig. Het is alleen niet duidelijk of het geluid via de Videokaart (HDMI) naar mijn receiver kan. Kan een van jullie mij vertellen wat een van de betere geluidskaarten is. Voor film te kijken.

A3aan
29-11-2006, 10:32
Oe, Hans heeft een probleem, want het lijkt dat Martello en ik het niet met elkaar eens zijn (op zich geen probleem, maar qua advies niet duidelijk).

Ik moet hierbij toch vermelden dat daar wel verschil in zit. Met name de kwaliteit van de verbindingen op de kaart zelf spelen een grote rol bij de kwaliteit van de doorgifte van het signaal. Zo zal bijvoorbeeld een Audigy 2 kaart beter presteren dan een kaartje die voor 25 euro in de grabbelton ligt. Vaak zit er ook een stuk geavanceerdere software bij de betere kaarten waarmee je goede instellingen kunt maken mbt het geluid. Ook ontlast een wat duurdere kaart met een eigen geluidsprocessor de CPU van de pc waardoor er meer geheugen beschikbaar blijft en zo'n geluidsprocessor doet waar die voor gemaakt is.

Over de vraag over HDMI kan ik je helaas niet veel duidelijkheid geven. Ik weet namelijk niet of de huidige HDMI videokaarten ook het geluid doorgeven via HDMI. DIt zou namelijk betekenen dat je helemaal geen geluidkaart nodig hebt om films te bekijken. Maar dat zou je dan na moeten zoeken bij de fabrikant van de videokaart...De kwaliteit van de verbindingen kan uitmaken ja. De meeste onboard-geluidskaarten zijn echter prima genoeg (theoretisch qua aansluitingen beter (want minder connecties) dan een losse geluidskaart). Ik schat in (dus een mening) dat dit slechts THEORETISCH wat uitmaakt en bijna nooit hoorbaar zal zijn.
De rest van het verhaal van Martello is helemaal waar, BEHALVE als je digitaal geluid van je DVD rechtstreeks naar je AV-receiver stuurt. Laat dat nu net de situatie zijn waarover we praten...

MIJN advies:
* als je (nieuwe) mainboard een onboardgeluidskaart heeft en je GEEN gebruik wilt maken van DIVx, MP3 etc, dan geen geluidskaart kopen
* geen onboardaudio, geen gebruik van divx, mp3, games etc, koop dan een goedkope simpele geluidskaart (zeg 20 à 50 euro), en inderdaad niet eentje van de bijna-gratis-bakken van een pc-beurs
* doe je meer met audio (opnemen, rippen, branden, downloaden, pc als jukebox, etc) dan wil je wél een 'goede' geluidskaart (zeg €150, b.v. eentje van Creative)

Hans L
29-11-2006, 10:49
A3aan bedankt,

Ik denk dat ik dan toch voor een goede geluidskaart ga. Het hoofddoel is DVD kijken maar ik zal vast ook wel een keer muziek downloaden en dat op dvd's branden. Het is niet dat ik geld teveel heb maar ik heb er wel wat voor over om een zeer goed mediacenter te krijgen.
Ik weet echter nog steeds niet of ik het geluid vanaf de geluidskaart via mijn videokaart met HDMI aan mijn receiver kan koppelen.

Ik ben van plan om de Saphire radeon X1600 pro HDMI videokaart te gaan gebruiken.

DVDProfilersFilmgek
29-11-2006, 12:58
A3aan bedankt,

Ik denk dat ik dan toch voor een goede geluidskaart ga. Het hoofddoel is DVD kijken maar ik zal vast ook wel een keer muziek downloaden en dat op dvd's branden. Het is niet dat ik geld teveel heb maar ik heb er wel wat voor over om een zeer goed mediacenter te krijgen.
Ik weet echter nog steeds niet of ik het geluid vanaf de geluidskaart via mijn videokaart met HDMI aan mijn receiver kan koppelen.

Ik ben van plan om de Saphire radeon X1600 pro HDMI videokaart te gaan gebruiken.

De huidige generatie receivers doet helemaal niets met het geluid dat via de hdmi aansluiting wordt aangeleverd, het enige dat de huidige recievers doen is het switchen tussen de aansluitingen en dat doorgeven aan de TV.
Het surroundgeluid wordt nog immer digitaal via de optische of de coax naar de versterker/receiver gevoerd. Gisteren nog even 2 BR spelers gezien in de winkel, zij beschikken gewoon over die uitgangen. Je kan ook de analoge uitgangen van je audiokaart gebruiken, maar dat lijkt mij heel erg afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte audiokaart.

Beeld met het 2 kanaals geluid naar de TV via de HDMI
Geluid, DTS DD of het nog moeten komen HD DTS/DD gaat volgens mij nog gewoon via de optische of de coax aansluiting :roll:

Voorbeeld van een kaartje:

http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=17045

Wat aanvullende informatie mbt de kwaliteit van de aansluitingen:

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=27&art=60982&PN=On

De beste oplossing is de HDMI direct naar de TV, je geluid digitaal uit de geluidskaart naar je receiver......
Mocht je meer apparaten krijgen met een HDMI uitgang, dan kun je overwegen om je receiver als switch te gebruiken :wink:

Een beetje googlen met het woord geluidskaart en HT

Wil je ook TV kijken en opnemen met je PC :?: voorbeeld :

http://www.hauppauge.tv/prod/MCE/PVR_150_mce_kit.htm

Demon
29-11-2006, 15:04
Ik kan je de Creative SB X-Fi Extreme Music
Van harte aanbevelen!

http://www.nestor.minsk.by/kg/authors/german/articles/audio/sound4-2%5CSB0460.JPG

http://www.4launch.nl/4launch.php?links=shop/shoplinks.php&center=shop/producteninfo.php?productid=023895

die winkel zit in eindhoven

En daar kost die iets van 70 euro

Op kieskeurig.nl zijn ze er lovend over die kaart.
http://www.kieskeurig.nl/review/91AAE899BCF37338C125707C00350505.htm