PDA

Bekijk de volledige versie : Graag advies bij speaker aankoop!



djbertus
28-11-2006, 20:02
Hallo Allemaal,
Ik zou graag advies krijgen bij het kopen van nieuwe audio/video componenten. Heb hieronder het 1 en ander op een rij gezet. Hoop dat jullie kenners en hobbyisten hier en daar wat richting kunnen geven!

Woonsituatie:
Woonkamer van ongev. 5x5 meter (waarvan 2/5e eetgedeelte waar speakers niet direct op gericht staan). Relatief klein dus. Houten vloer inc. benedenburen, geen bovenburen. Huis is vrij gehorig (vooral de bas). (Front)speakers iets van de muur af plaatsen is in deze ruimte makkelijker/logischer dan strak tegen de muur. Surroundspeakers kunnen aan de muur bevestigd worden (op standaard is niet echt een optie, dus dit houd ik denk ik zo). Ik schat in 3+ meter hoog.

Huidige set:
-Sony STR-DE445 receiver: (vraag me af wat dit ding eigenlijk in huis heeft)
-Sony DVP-S536D dvd speler: (destijds een duur kreng maar niet veelzijdig als je het mij vraagt)
-JBL SCS125, 5.1 surround speakerset: (de zwakste schakel mijns inziens)
-Geen speciale kabels:
-Sony KV-28FX65 B TV (staat voorlopig niet ter discussie….)

Plan:
Ik ben van plan om gefaseerd over te gaan naar een betere set. Wil daarom eerst de 2 front speakers vervangen, omdat die mij nu het meest irriteren (vooral slecht/hol/powerloos bij afspelen van muziek). Daarnaast begint de dvd speler kuren te vertonen dus die komt ook snel aan de beurt. Vervolgens kijken hoe de nieuwe speakers het doen met de huidige receiver. Komen ze niet goed tot hun recht dan de receiver over een aantal maanden vervangen (nieuwe speakers hoeven dus niet afgestemd te worden op de huidige receiver omdat ik verwacht dat die toch niet krachtig genoeg is). Tenslotte de rear speakers en evt. de woofer vervangen (woofer laten vervallen is ook een aantrekkelijke optie, of gaat mij dit teveel filmbeleving schelen?). Wil best wat investeren in goede bekabeling want dat schijnt nogal uit te kunnen maken.

Ik ben nu dus eerst op zoek naar 2 front speakers, liefst 3-weg/vloerstaand model in silver of wit (evt. een houtkleur en dan spuiten/verven? Het oog wil ook wat). Lees me suf op de fora en kieskeurig.nl en heb al een paar keer gedacht “die gaat het worden”, maar zo werkt het natuurlijk niet; eerst zelf luisteren…Waar te beginnen?
Kef iq5: te blikkerig? Niet in zilver dus spuiten/verven?
Mission: te zwaar voor de kleine ruimte?
Mordaunt-short Avant 908i: leek mij wel een goeie optie.
Monitor Audio Radius: hoge waardering in What Hifi maar heb er verder nog niet veel (prijs)info over gevonden.
Canton LE 190? Infinity? Magnat? Overig?

Als nieuwe receiver heb ik de Yamaha RX-V750RDS in gedachten. De Sony STR-DA1200ES wordt ook goed gewaardeerd.
Als dvd speler de Toshiba SD-360E-S-TE, die in de What Hifi de hemel ingeprezen wordt en slechts 90 euro kost. Of toch de Denon DVD-1930 a 333 euro (is het zonde om nu dit verschil in kosten (toshiba vs denon) te maken terwijl bluray er aan komt?)?

Gebruik/smaak/beleving:
Muziek: eigenlijk nooit hard/voluit, meestal als achtergrond (inc. visite). Brede smaak (geen klassiek, wel pop, dance, house, beetje roch, veel lounge, etc).
Films: ook nooit echt hard. Brede smaak maar relatief weinig actiefilms.

Ben wel een muziek- en filmfreak, maar niet echt een audio/hififreak. Vind een mooi geluid en strak beeld wel belangrijk maar hoe zich dat vertaalt in componenten (en met name de combinatie daarvan!), das dus voor mij de vraag. Kan mijn klanksmaak moeilijk omschrijven (Warm? Helder? Vol? Dynamisch? Allemaal mooie termen waar ik me bij aan kan sluiten, maar sluit het 1 het ander uit?). Laten we het hier op houden: warm en vol maar niet te nadrukkelijk aanwezig. Ben niet het type dat uren bezig is met fine tunen van apparatuur, al komt dit misschien nu wel doordat ik me er in aan het verdiepen ben. Tot nu toe deed ik het meestal met standaardinstellingen.

Heb de neiging om te kijken naar mooie/goede maar te dure spullen met veel te veel opties die waarschijnlijk niet tot hun recht komen (zie “gebruik”).
Ik speel muziek bijna altijd in mp3formaat vanaf mijn pc, die in de slaapkamer staat (verbinding via een standaardkabeltje, van geluidskaart naar aux-ingang). Kwaliteit van mp3’s varieert nogal, al probeer ik 160/192 kbs aan te houden. Om maar aan te geven dat ik niet pontificaal naar een superaudio-achtige cd ga zitten luisteren. Vraag me af of het met dit in het achterhoofd verstandig is om speakers te kopen die veel detail weergeven, om maar wat te noemen.
Ik ben zeker van plan om her en der te gaan luisteren (heb geen haast…) maar er is op dit forum zoveel kennis aanwezig dat ik daar nu al mijn voordeel mee wil doen. Wellicht heeft iemand ervaring met deze combinatie van woonsituatie/smaak/voorkeuren/etc.

Budget:
Grofweg: frontspeakers max. 300. per stuk, dvd speler max. 300, receiver max. 600. De rest enigszins in verhouding. Vraag me overigens niet hoe ik hier bij gekomen ben….We kijken niet op een tientje extra maar er zijn grenzen.

Tips, opmerkingen, aanvullingen e.d. zijn dus zeer welkom. Heel verhaal geworden trouwens. Voor de echte audiofiel valt hier waarschijnlijk niet veel eer te behalen, maar ik hoop dat jullie er toch wat van kunnen maken. Mochten jullie nog info missen, let me know. Alvast bedankt voor de moeite!

erik_van_meer
28-11-2006, 20:36
Ik heb je uitgebreide post gelezen en als ik een inschatting mag maken DENK ik dat je A/V receiver te licht is voor de speakers welke jij voor ogen hebt. Dit is echter een inschatting die ik maak daar je A/V receiver geen QS/ES type (de beter lijn van Sony) betreft. Ik draai zelf met Marantz en Mordaunt-Short en ik ben hier zeer lovend over. Het kan absoluut beter maar qua prijs-/kwaliteitverhouding zijn ze wat mij betreft ongeevenaard. Bij MM Breda om maar eens wat te noemen koop je voor €699 een complete set bestaande uit Marantz SR4600 A/V receiver, DV4600 DVD-speler en een Mordaunt-Short Premiere luidsprekersysteem om maar een voorbeeld te noemen. Ben je ongeveer even veel geld kwijt als voor het door jouw beoogde paar vloerstaande speakers, kan je je bestaande set verkopen en kan je voor dat geld weer een paar leuke vloerstaande Mordaunt-Short zuilluidsprekers kopen om de gehele set op te waarderen naar een volwaardig 7.1 systeem. Nee ik heb geen aandelen Marantz/Mordaunt-Short, gewoon een buitengewoon tevreden gebruiker en wil mede-forumleden niet op kosten jagen. Er zijn nog legio andere opties nogmaals en ik zou er ook zeker eerst naar luisteren logischerwijs, maar je krijgt ontzettend veel "value fotr money"!!! Succes

Johan van den D.
28-11-2006, 20:56
Heel verhaal inderdaad maar zal er even een puntje uit halen.

Voor de speakers kun je ook eens kijken naar de Kef Q-serie.
Waarom: deze zijn zeer goedkoop te krijgen nu vanwege de komst iQ serie en zijn ook in zilver verkocht en dus wellicht nog te verkrijgen.
In dat geval ben je kwa speaker en kleur direct klaar.
Als je voor een goedkopere dvd speler gaat kun je zeg maar tot €800,- voor een paar speakers en daar heb je mooie Q,s voor.
Ik zal even niet letten op 3-weg en dat soort dingen.

Dan heb je als budget voor de dvd speler nog €100 over en dus wellicht een leuke Sony of Philips instapper.

Dan zag ik nog iets over een subwoofer, dit heeft vrijwel altijd een grote invloed op de belevenis van het geheel bij films.
Echter een goede subwoofer is kostbaar als zou je wel kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Yamaha YST sub in de 300 of hoger serie.
Ook deze zijn relatief goedkoop te verkrijgen en presteren redelijk hoog.
Wel heb je in jouw geval snel overlast naar je buren.

Voor de versterking kun je alsnog alle kanten op het door jouw genoemde Yamaha is met name op HT gebied erg sterk.

Voor de bekabeling kun je eens kijken naar QED, WyreWizard en iets minder (maar wellicht niet goedkoper) Monster, Oehlbach en nog vele anderen.

BluRay zit er inderdaad aan te komen evenals HD-DVD maar als je daar volledig van wilt genieten komt er meer bij kijken en dus ook meer kosten.
En normale dvd speler zal dus alsnog volstaan.

Met name je set als achtergrond muziek gebruiken maakt het kunnen weergeven van details belangrijk naar mijn idee.
Het is immers toch prettig om bij lage volumes voldoende details te horen.

djbertus
29-11-2006, 18:40
Thanx voor de input!

Wat bedoel je met extra kosten die komen kijken bij hd/bluray, afgezien van een nieuwe tv?

Speakers die juist veel detail laten horen is inderdaad een goeie, anders loop ik de kans dat het een geluidsbrij wordt. Die nemen we mee!

Johan van den D.
29-11-2006, 21:42
Ik bedoel dus de tv (full HD), de speler zelf en goede bekabeling.