PDA

Bekijk de volledige versie : Crossoverstanden receiver versus DVD speler vvor subwoofer.



Harrie van Geleuken
30-11-2006, 10:58
Sinds kort gebruik ik een Onkyo receiver TX-SR 701 en een Onkyo DVD-speler DV-SP-503.

Deze speler heeft eigen decoders,maar bij de setup instelling (speakerinstallatie) kom ik geen
""test"" generator tegen alsook geen stand voor crossover, (subwoofer)iets dat bij mijn receiver wel is in te stellen !

Past de dvdspeler zich met betrekking tot large/small en speakerafstand automatisch aan ?

Alexander D
30-11-2006, 12:32
Die instellingen op je dvd-speler zijn alleen van belang als de analoge aansluitingen gebruikt.

Voor DD en DTS maak je gebruik van de digitale verbinding naar je receiver en worden de instellingen van de receiver gebruikt.

Wil je SACD en DVD-A geen gebruiken moet je de speler analoog gaan aansluiten en dan zijn de instellingen op de speler van belang.

Gerco Stuivenberg
03-12-2006, 16:04
Bij weergave van meerkanaals audio-bronnen (zoals SACD) is volgens mij de vertraging al verwerkt in de geluidsmix. Het belangrijkste is dat de opstelling van de luidsprekers in de kamer verhoudingsgewijs klopt.

Dit heeft ook te maken met het feit dat bij video-bronnen het geluidsbeeld zich meestal buiten de luidsprekers bevindt en bij audio-bronnen is dit binnen de luidsprekers. Bij een geluidsbeeld dat niet goed in balans is zal het moeilijker zijn om de instrumenten en de stemmen goed te plaatsen in het geluidsbeeld.

Experimenteer eens met de paramenters van de DPL2 of DTSNeo6 decoder wanneer je een keer naar een CD luistert. :wink:

Harrie van Geleuken
04-12-2006, 13:43
Bij weergave van meerkanaals audio-bronnen (zoals SACD) is volgens mij de vertraging al verwerkt in de geluidsmix. Het belangrijkste is dat de opstelling van de luidsprekers in de kamer verhoudingsgewijs klopt.

Dit heeft ook te maken met het feit dat bij video-bronnen het geluidsbeeld zich meestal buiten de luidsprekers bevindt en bij audio-bronnen is dit binnen de luidsprekers. Bij een geluidsbeeld dat niet goed in balans is zal het moeilijker zijn om de instrumenten en de stemmen goed te plaatsen in het geluidsbeeld.

Experimenteer eens met de paramenters van de DPL2 of DTSNeo6 decoder wanneer je een keer naar een CD luistert. :wink:

Het pseudo DTS neo 6 valt in het niet t.o.v. SACD,maar ja diit zijn maar 2 kanalen waar er 6 van worden gemaakt ! SACD klinkt grandioos zeker met die cd van DIRE- STRAITS "brothers in arms"" (5.1 re-mixed )

Gerco Stuivenberg
04-12-2006, 21:30
Dat kan natuurlijk niet, daar die vertragingen afhankelijk zijn van de afstandsverschillen van de verschillende speakers tot de luisterplek.

Dat wat ik had geschreven over de vertraging was idd niet juist.
Als het goed is moet de speler wel de mogelijkheid bieden om de luidspreker-configuratie in te stellen. Het is meestal niet mogelijk om cross-over frekwenties in te stellen bij een speler. De luidsprekers kunnen dan meestal alleen als "groot" of "klein" ingesteld worden.


Het pseudo DTS neo 6 valt in het niet t.o.v. SACD,maar ja diit zijn maar 2 kanalen waar er 6 van worden gemaakt ! SACD klinkt grandioos zeker met die cd van DIRE- STRAITS "brothers in arms"" (5.1 re-mixed )Dat ben ik me je eens. :wink: