PDA

Bekijk de volledige versie : Digitale Coax?



Gebruiker007
08-12-2006, 12:38
Hallo allemaal

Ik heb een Aristona DVD speler en ben nu bezig om een receiver aan te schaffen icm een 5.1 setje.

De DVD-Speler heeft een digitale coax uitgang, nu ging ik eens kijken voor een kabel hiervoor. Ik zag 1 meter digitale coax voor 30!! euro per meter.. :shock: :roll: Is dit normaal??

Alexander D
08-12-2006, 12:43
Dat kan ja. Er is veel prijsverschil.

Je kunt voor dat bedrag een kabel kopen die 'af' is. Dus met connectoren maar er zijn ook kabels van wel 10 keer dat bedrag. :wink:

Gebruiker007
08-12-2006, 13:00
beter gewoon een kabel kopen met losse stekkers? en dat zijn prutsen?

R Klemkerk
08-12-2006, 13:03
Dat kan, maar daar zijn de meeste kabels niet voor bedoeld.

Een Digitaal coax van 30 euro heeft betere afscherming dan bijvoorbeeld een tv kabel. Goede pluggen kosten ook ongeveer 7 euro per stuk. Uiteindelijk ben je na al dat gepruts misschien een paar euro goedkoper uit.

Het is maar wat je wilt in dit geval. 30 euro voor een kwalitatief goede digicoax is een mooie prijs!

Gebruiker007
08-12-2006, 13:22
Ok bedankt :)

Nog een vraag.

Mijn luidspreker set is 4ohm en 25-100W
De versterker 150W rms 6ohm.

Kan dit goed samen? word de luidspreker niet opgeblazen of gaat de receiver niet clippen?

Hotsparky
08-12-2006, 14:09
Met 4 ohm speakers moet je altijd uitkijken op de meeste recievers. ik geloof dat Yamaha een van de weinige is die 4 ohm ondersteund (corrigeer me als ik fout zit)

Maar opzich kan het wel je speakers aansluiten op die receiver. Of de versterker gaat klippen of dat je je versterker opblaast ligt aan jou 8) Doe dus rustig aan met het volume en luister vooral goed. Hoor je je ineens veel hoge tonen krijgt of je geluid vervormd GELIJK zachter.

Dit betekend dus zweefduik naar je reciever :D

Gebruiker007
08-12-2006, 16:24
als hij op 4ohm moet dan vanwegen die speaker krijgen die dan NOG meer watt? dus 225w ofzo? of zie ik dat fout

DVDProfilersFilmgek
08-12-2006, 16:32
Ok bedankt :)

Nog een vraag.

Mijn luidspreker set is 4ohm en 25-100W
De versterker 150W rms 6ohm.

Kan dit goed samen? word de luidspreker niet opgeblazen of gaat de receiver niet clippen?

Nog even over die coax kabel, er gaat een digitaal signaaltje door, een kwalitatieve goede kabel zonder merknaam erop kan de klus perfect klaren, voorbeeldje:

http://www.allekabels.nl/na/0/6462/Professionele-Audiokabel.html

Dat is een mooi prijsje en een duurdere kabel gaat het echt niet beter doen. :idea:

Dan je speakers, die passen heus wel op je versterker, je versterker zal bij te weinig weerstand(Ohm) , de beveiliging laten aanspreken, dat is een teken dat de speakers te weinig weerstand leveren, maar in de praktijk zal dat wel meevallen. In veel gevallen klopt de opgegeven waarde van de speakerboeren niet, niet echt iets om bang voor te zijn.

Ook zal je versterker de speakers niet opblazen, dat doet degene die de volume knop bedient en niet weet wat vervormen betekent, die alleen maar kijkt hoe "hard" het kan.

Juist een forse versterker kan een paar lichtere speakers heel mooi aansturen zonder te gaan klippen, maar hij kan ze wel overbelasten. Dat overbelasten gebeurt bij hoge volumes die je speakers niet aan kunnen, ze gaan vervormen, als je niet direct teruggaat in volume vermoord je speakers. Maar dat kan bij een lichte versterker met zware boxen ook gebeuren als je je verstand/oortjes er niet bijhoud :!:

DVDProfilersFilmgek
08-12-2006, 16:41
als hij op 4ohm moet dan vanwegen die speaker krijgen die dan NOG meer watt? dus 225w ofzo? of zie ik dat fout

Bij de meeste versterkers wordt het vermogen opgegeven bij 8ohm weerstand en bij 4 Ohm weerstand.
Je krijgt dan 2 verschillende waardes, de fabrikant geeft bijvoorbeeld bij 8Ohm 100watt rms per kanaal op. Bij een lagere weerstand kan de versterker meer vermogen leveren, de fabrikant geeft dan bij 4Ohm bijvoorbeeld bij dezelfde versterker 120Watt rms per kanaal op.

Staar je daar niet blind op, er zijn veel meer factoren die meespelen in het uiteindelijke volume dat bereikt wordt dat nog vervormingsvrij uit de speakers komt. Je hebt hele gevoelige speakers die met weinig vermogen toekunnen, maar ook heel ongevoelige speakers waar je veel vermogen in moet stoppen om er wat uit te krijgen.

Als het hard moet, koop dan een paar van die Kermis speakers.

Gaat het zuiver om het geluid, de klank ga dan voor de speakers die je mooi vind klinken. Hier kopen de meesten kun speakers op klank van het geluid, niet op specificaties :!:

Gebruiker007
08-12-2006, 22:36
Bedankt voor de antwoorden :D

Dat ik beter een goedkope kabel kan nemen dacht ik ook al aan.

Weet iemand toevallig of ze bij de Media Markt goedkope kabels hebben? zoals op die site? Dan waag ik me een ritje naar die zaak. Want hier in de buurt is niet veel te krijgen op dat gebied of weinig keuze.


Nog 1 vraag: voor een subwoofer (lfe) kan je daar ook gewoon coax voor gebruiken? of voldoet een simpel tulp kabeltje in dat geval al?

DVDProfilersFilmgek
09-12-2006, 16:15
Bedankt voor de antwoorden :D

Dat ik beter een goedkope kabel kan nemen dacht ik ook al aan.

Weet iemand toevallig of ze bij de Media Markt goedkope kabels hebben? zoals op die site? Dan waag ik me een ritje naar die zaak. Want hier in de buurt is niet veel te krijgen op dat gebied of weinig keuze.


Nog 1 vraag: voor een subwoofer (lfe) kan je daar ook gewoon coax voor gebruiken? of voldoet een simpel tulp kabeltje in dat geval al?

Je kan rustig via die site bestellen, en terwijl je wacht op je bestelling even voor beide een heel simpel tulpkabeltje gebruiken. Op die website kun je voor je sub ook nog eens een behoorlijke lengte bestellen zonder dat je geknipt en geschoren het winkelpand weer verlaat :wink:

MM is een leuke winkel om rond te kijken, maar voordat je daar wat gaat kopen dien je je wel op de hoogte gesteld te hebben van een beetje gangbare prijs :idea: , en dan kan het wel eens zijn dat je elders gaat shoppen, of even moet onderhandelen :wink:

Gebruiker007
09-12-2006, 16:20
Dus voor de subwoofer kan ook een digitale coax worden gebruikt? of iets anders?


Wel jammer dat ik alleen voor de kabeltjes al die verzendkosten moet betalen

DVDProfilersFilmgek
09-12-2006, 16:52
Dus voor de subwoofer kan ook een digitale coax worden gebruikt? of iets anders?


Wel jammer dat ik alleen voor de kabeltjes al die verzendkosten moet betalen

Je kan daar een zeer redelijk geprijste kabel kopen, als je daar in die kwaliteit je sub kabel koopt(in die professionele kwaliteit die ook gebruikt kan worden voor digitale en analoge signalen) en je besteld beide kabels, dan ben je 6,50 kwijt aan verzendkosten, ga maar eens met je auto op pad, en als je dan ook nog eens parkeergeld betalen moet..... dan valt het toch wel mee... :roll:

Gebruiker007
16-12-2006, 21:08
Heb voor mijn dvd naar av 2 meter gele video tulp kabel. deze is een stuk dikker dan ene gewone rood/witte audiakabel en is gold-plated.
Was 6 euro. En een zelfde lengte van een "goed" merk digitale coax in een leuke verpakking kost 25/30 euro op zijn minst.

Voorde subwoofer heb ik dezelfde kabel (lfe).

DVDProfilersFilmgek
16-12-2006, 21:20
Heb voor mijn dvd naar av 2 meter gele video tulp kabel. deze is een stuk dikker dan ene gewone rood/witte audiakabel en is gold-plated.
Was 6 euro. En een zelfde lengte van een "goed" merk digitale coax in een leuke verpakking kost 25/30 euro op zijn minst.

Voorde subwoofer heb ik dezelfde kabel (lfe).

Heb je goed gedaan, als jezelf maar tevreden bent :!:

En als een ander gaat mekkeren dat het met een duurdere kabel beter kan, laat die mekker dan een kabel meenemen en je laten horen dat dat dan ook zo is :wink:

Alexander D
17-12-2006, 13:09
En als een ander gaat mekkeren dat het met een duurdere kabel beter kan, laat die mekker dan een kabel meenemen en je laten horen dat dat dan ook zo is :wink:


Zit je iets dwars of zo? :?

Er heeft toch niemand hier geadviseerd een dure/duurdere kabel te kopen. Integendeel zelfs!

DVDProfilersFilmgek
17-12-2006, 13:56
En als een ander gaat mekkeren dat het met een duurdere kabel beter kan, laat die mekker dan een kabel meenemen en je laten horen dat dat dan ook zo is :wink:


Zit je iets dwars of zo? :?

Er heeft toch niemand heb geadviseerd een dure/duurdere kabel te kopen. Integendeel zelfs!

Ik heb dat ook niet geadviseerd :roll: Ik adviseer namelijk nooit razenddure kabels met hele mooie verpakkingen en dure merknamen erop. 8)

Mij zit niets dwars, maar de jongens die wel graag elkaar de ogen uitsteken met hele dure namen misschien wel..... jij bent toch niet toevallig iemand die voor vermogens aan kabels heeft liggen :?: :roll: :wink:

Alexander D
17-12-2006, 14:09
En als een ander gaat mekkeren dat het met een duurdere kabel beter kan, laat die mekker dan een kabel meenemen en je laten horen dat dat dan ook zo is :wink:


Zit je iets dwars of zo? :?

Er heeft toch niemand heb geadviseerd een dure/duurdere kabel te kopen. Integendeel zelfs!

Ik heb dat ook niet geadviseerd :roll: Ik adviseer namelijk nooit razenddure kabels met hele mooie verpakkingen en dure merknamen erop. 8)

Mij zit niets dwars, maar de jongens die wel graag elkaar de ogen uitsteken met hele dure namen misschien wel..... jij bent toch niet toevallig iemand die voor vermogens aan kabels heeft liggen :?: :roll: :wink:

Dat is afhankelijk van wat je een vermogen noemt maar dat doet volledig niet terzake.

Ik adviseer niet naar wat ik zelf heb maar zo objectief mogelijk.

DVDProfilersFilmgek
17-12-2006, 14:19
En als een ander gaat mekkeren dat het met een duurdere kabel beter kan, laat die mekker dan een kabel meenemen en je laten horen dat dat dan ook zo is :wink:


Zit je iets dwars of zo? :?

Er heeft toch niemand heb geadviseerd een dure/duurdere kabel te kopen. Integendeel zelfs!

Ik heb dat ook niet geadviseerd :roll: Ik adviseer namelijk nooit razenddure kabels met hele mooie verpakkingen en dure merknamen erop. 8)

Mij zit niets dwars, maar de jongens die wel graag elkaar de ogen uitsteken met hele dure namen misschien wel..... jij bent toch niet toevallig iemand die voor vermogens aan kabels heeft liggen :?: :roll: :wink:

Dat is afhankelijk van wat je een vermogen noemt maar dat doet volledig niet terzake.

Ik adviseer niet naar wat ik zelf heb maar zo objectief mogelijk.

Ik denk dat je best een advies kunt geven over zaken die je zelf hebt, misschien zelfs een negatief advies, en een beter alternatief daarvoor. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens iets gekocht dat niet voldeed aan de verwachting, door deze ervaring te delen besparen we anderen weer leed.

Op het gebied van kabels probeer ik ook altijd een zo'n objectief mogelijk antwoord te geven aan degene met een wat kleinere beurs. De jongens die echt gaan voor hun hobby en allemaal 1e klas spul hebben staan zal ik op het gebied van kabels geen advies geven, die weten heus wel wat er te koop is :wink:

Alexander D
17-12-2006, 14:28
En als een ander gaat mekkeren dat het met een duurdere kabel beter kan, laat die mekker dan een kabel meenemen en je laten horen dat dat dan ook zo is :wink:


Zit je iets dwars of zo? :?

Er heeft toch niemand heb geadviseerd een dure/duurdere kabel te kopen. Integendeel zelfs!

Ik heb dat ook niet geadviseerd :roll: Ik adviseer namelijk nooit razenddure kabels met hele mooie verpakkingen en dure merknamen erop. 8)

Mij zit niets dwars, maar de jongens die wel graag elkaar de ogen uitsteken met hele dure namen misschien wel..... jij bent toch niet toevallig iemand die voor vermogens aan kabels heeft liggen :?: :roll: :wink:

Dat is afhankelijk van wat je een vermogen noemt maar dat doet volledig niet terzake.

Ik adviseer niet naar wat ik zelf heb maar zo objectief mogelijk.

Ik denk dat je best een advies kunt geven over zaken die je zelf hebt, misschien zelfs een negatief advies, en een beter alternatief daarvoor. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens iets gekocht dat niet voldeed aan de verwachting, door deze ervaring te delen besparen we anderen weer leed.

Op het gebied van kabels probeer ik ook altijd een zo'n objectief mogelijk antwoord te geven aan degene met een wat kleinere beurs. De jongens die echt gaan voor hun hobby en allemaal 1e klas spul hebben staan zal ik op het gebied van kabels geen advies geven, die weten heus wel wat er te koop is :wink:

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb ook ervaring genoeg met spullen die ik niet heb en denk dat ik daar ook goed over kan adviseren.

DVDProfilersFilmgek
17-12-2006, 16:21
Op het gebied van kabels probeer ik ook altijd een zo'n objectief mogelijk antwoord te geven aan degene met een wat kleinere beurs.

Ik adviseer namelijk nooit razenddure kabels met hele mooie verpakkingen en dure merknamen erop. 8)

Mij zit niets dwars, maar de jongens die wel graag elkaar de ogen uitsteken met hele dure namen misschien wel.....

Als dat je definitie van objectief is ..... :roll: :roll:

De echt "dure" jongens lijken mij geen advies nodig te hebben van dit forum :wink: die kopen hun BMW of Mercedes onder de kabels wel bij de goeduitgeruste audiodealers...

Als ik hele dure merken kabels zou gaan adviseren, dan zou ik me niet meer objectief voelen. :roll: maar meer een dief van andermans beurs 8) :wink:

Dit zal altijd wel een discussie blijven op het forum, er is zelfs een onderwerp over gestart en daar mag iedereen de welles en nietes gaan vertellen over zijn/haar superkabels. Mocht je me om de reden dat ik mij verre houd van dure merkkabels met dito mooie verpakkingen wel objectief voelen dan begrijp ik dat van dat standpunt uitgezien weer wel. Dan maar niet objectief :wink:

Johan van den D.
17-12-2006, 16:21
Op het gebied van kabels probeer ik ook altijd een zo'n objectief mogelijk antwoord te geven aan degene met een wat kleinere beurs.

Ik adviseer namelijk nooit razenddure kabels met hele mooie verpakkingen en dure merknamen erop. 8)

Mij zit niets dwars, maar de jongens die wel graag elkaar de ogen uitsteken met hele dure namen misschien wel.....

Als dat je definitie van objectief is ..... :roll: :roll: :mrgreen:

DVDProfilersFilmgek
18-12-2006, 12:40
Als ik hele dure merken kabels zou gaan adviseren, dan zou ik me niet meer objectief voelen.
Objectief is "zich bepalend tot de feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen" .... nu kunnen we over die feiten een hele discussie gaan voeren, maar dat was niet mijn punt. Je ventileert nogal luidruchtig je vooroordeel dat iedereen die wat duurdere kabels heeft, dat alleen zou doen vanwege de merknaam en de mooie verpakking. Dat je die mening hebt, hoe stompzinnig ook, daar is weinig aan te doen, maar ventileer dat dan niet als 'objectief advies'.

Het spijtte me eigenlijk al bij voorbaat toen ik het schreef, en wist eigenlijk al dat enkele kleinzerige dure merknamen bezitters zich geraakt zouden voelen aan de gevoelige snaar of anders zich wel op de lange teentjes getreden zouden voelen.

Alexander D
18-12-2006, 13:13
Als ik hele dure merken kabels zou gaan adviseren, dan zou ik me niet meer objectief voelen.
Objectief is "zich bepalend tot de feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen" .... nu kunnen we over die feiten een hele discussie gaan voeren, maar dat was niet mijn punt. Je ventileert nogal luidruchtig je vooroordeel dat iedereen die wat duurdere kabels heeft, dat alleen zou doen vanwege de merknaam en de mooie verpakking. Dat je die mening hebt, hoe stompzinnig ook, daar is weinig aan te doen, maar ventileer dat dan niet als 'objectief advies'.

Het spijtte me eigenlijk al bij voorbaat toen ik het schreef, en wist eigenlijk al dat enkele kleinzerige dure merknamen bezitters zich geraakt zouden voelen aan de gevoelige snaar of anders zich wel op de lange teentjes getreden zouden voelen.

Geef gewoon toe dat Rob je volledig vastgezet heeft met je eigen posts. :wink:

En nogmaals: je opmerking was gewoonweg overbodig omdat niemand in draadje over dure kabels had gesproken laat staan geadviseerd.

DVDProfilersFilmgek
18-12-2006, 13:24
Als ik hele dure merken kabels zou gaan adviseren, dan zou ik me niet meer objectief voelen.
Objectief is "zich bepalend tot de feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen" .... nu kunnen we over die feiten een hele discussie gaan voeren, maar dat was niet mijn punt. Je ventileert nogal luidruchtig je vooroordeel dat iedereen die wat duurdere kabels heeft, dat alleen zou doen vanwege de merknaam en de mooie verpakking. Dat je die mening hebt, hoe stompzinnig ook, daar is weinig aan te doen, maar ventileer dat dan niet als 'objectief advies'.

Het spijtte me eigenlijk al bij voorbaat toen ik het schreef, en wist eigenlijk al dat enkele kleinzerige dure merknamen bezitters zich geraakt zouden voelen aan de gevoelige snaar of anders zich wel op de lange teentjes getreden zouden voelen.

Geef gewoon toe dat Rob je volledig vastgezet heeft met je eigen posts. :wink:

En nogmaals: je opmerking was gewoonweg overbodig omdat niemand in draadje over dure kabels had gesproken laat staan geadviseerd.


Het spijt me echt, maar had ik een aantal posts terug al niet geschreven:

Dan maar niet objectief.(heb ik daar toegelicht)

Doch ik gun een ieder zijn high end kabels, al zijn ze aan mij niet besteed. :wink:

Edgar Smit
18-12-2006, 14:07
Volgens mij is TS inmiddels de draad van zijn draadje kwijt :wink: .

Maar even serieus, Ik vind wel dat DVDfilmprofilergek zijn mening niet volledig objectief weergeeft, echter hij geeft zelf ook al aan dat hij geen voorstander is van "dure" kabels en derhalve dan maar niet als objectief beschouwd wordt.

Zolang er nonbelievers en believers bestaan zullen dergelijke discussies nooit opgelost worden.

Johan van den D.
18-12-2006, 21:46
En mocht er iemand nog een mooie coax zoeken, ik heb er twee te koop.
Eén dure met merk en één goedkope met jawel.........ook een merk erop.

Remo van Vuuren
19-12-2006, 11:47
Ik vind het gewoon jammer dat er niet op een normale manier gereageerd kan worden. Iedereen moet toch zelf weten hoeveel hij/zij uit wil geven aan kabels, componenten enz.? Goed advies is altijd gebaseerd op de ervaringen van de adviseur zelf of is hem/haar ingegeven door mensen die hij op hun oordeel vertrouwt.

Het is volgens mij niet verstandig/onlogisch om een dure kabel tussen lowbudget apparaten te trekken. De zwakste schakel bepaalt het uiteindelijke resultaat. Maar om nu gelijk te zeggen dat het achterlijk is, want dat wordt gesuggereerd, om dure kabels te gebruiken gaat me echt te ver! Het gaat om het totaalplaatje.

Vergelijk het met een auto. Het idee van dit vervoermiddel is dat hij je van punt A naar B brengt. Elke auto kan dat. De manier waarop kan echter aanzienlijk verschillen. Dat een Mercedes S600 kwalitatief beter in elkaar steekt dan een lelijk eendje, daar is iedereen het denk ik wel over eens. Trek die gedachte door naar audio en jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

X-MenFan
19-12-2006, 11:58
And the Cable Discussion is on again! :twisted: :twisted: :twisted:

Edgar Smit
19-12-2006, 12:21
Kabeldiscussie = middenoostenproblematiek:
onoplosbaar en als een oplossing zich lijkt aan te dragen escaleert het weer :evil: :wink: .

zetmoon
19-12-2006, 12:41
Mischien is het al gezegd, maar ik had geen zin om alle polemieken
door te lezen.

"digitale" coax bestaat niet.

Een coax kabel is gewoon een kabel met een kern voor het signaal
en een mantel voor de afscherming.

En of daar nu een analoog of digitaal signaal doorheen moet
dat maakt niets uit.

Je kunt dus een analoog signaal naar de subwoofer sturen
door eenzelfde kabel als het digitale signaal naar de receiver.

Je kunt dus ook een dubbele coax kabel nemen die je bij
de meeste CD spelers krijgt, die uit elkaar trekken en je hebt
2 kabels.
Voila.
Gratis en voor nop.

Edgar Smit
19-12-2006, 16:57
Mischien is het al gezegd, maar ik had geen zin om alle polemieken
door te lezen.

"digitale" coax bestaat niet.

Een coax kabel is gewoon een kabel met een kern voor het signaal
en een mantel voor de afscherming.

En of daar nu een analoog of digitaal signaal doorheen moet
dat maakt niets uit.

Je kunt dus een analoog signaal naar de subwoofer sturen
door eenzelfde kabel als het digitale signaal naar de receiver.

Je kunt dus ook een dubbele coax kabel nemen die je bij
de meeste CD spelers krijgt, die uit elkaar trekken en je hebt
2 kabels.
Voila.
Gratis en voor nop.een digitale coax bestaat idd niet, echter hij wordt zo genoemd omdat hij bedoeld is om een digitaal signaal door te laten. Er is voor dat signaal een impedantie van minimaal 75 ohm nodig. Omdat de standaard coaxkabel voor huis en tuin maar 50ohm is, kun je die beter niet gebruiken. Welke impedantie een willekeurige interlink heeft weet ik niet maar als het werkt, waarom niet :wink: .

Edgar Smit
19-12-2006, 17:28
Juist omdat een analoge interlink een eigen interne plus/min bekabeling heeft is deze eigenlijk niet geschikt voor digitale signalen (wat Rob dus ook zegt.) Echter, als zetmoon het wel zo gebruikt en naar volle tevredenheid, wie ben ik om dat te bekritiseren?

Johan van den D.
21-12-2006, 19:38
een digitale coax bestaat idd niet, echter hij wordt zo genoemd omdat hij bedoeld is om een digitaal signaal door te laten. .Inderdaad en zelf fabriekanten gebruiken "Digitale Coax" op hun verpakking.
Het is nu eenmaal een naam die het heeft gekregen.