PDA

Bekijk de volledige versie : Opnemen van interne tuner of digitale decoder ???



RAT-1
10-12-2006, 09:14
Sinds ik een paar jaar terug digitale decoder heb via casema, neem
ik via scart altijd op van de decoder (omdat deze meer zender keuze
heeft, en omdat het beeld er veel beter uit zag dan het signaal
van de inetrne tuner van mijn ouwe dvd recorder)

sinds ik paar weken terug nieuwe Pioneer recorder heb, en ik alles opnieuw heb aangesloten (oa nieuwe scartkabel) zie ik geen verschil
meer tussen het beeld van de interne tuner en van het samsung digitale kastje.
Ik meende laatst ergens gelezen te hebben, maar ik kan de topic niet meer vinden, dat via de interne tuner altijd een beter signaal
verkregen word, en dat dus opnemen via deze weg de voorkeur heeft.
(de enige reden om dus via de decoder op te nemen is als het om een
kanaal gaat bv. BBC3 en 4 die alleen maar in het digitale pakket zitten)

ik zou graag jullie mening hierover horen.

alvast bedankt !!!

gr.
RAT

Mr_Parker
10-12-2006, 12:22
Er spelen een aantal zaken mee.

1. Interne antenne bekabeling.
Als je interne bekabeling van het zgn abonee overname punt in orde is is het analoge signaal erg goed.

2. Beeldverhouding uitzending.
De publieke nederlanders worden (bij @home tenminste maar ik meen ook bij oa Casema) voor digitale tv via glasvezel uit hilversum aangeleverd in anamorph formaat. Bij 16:9 uitzendingen leverd dit beter beeld op dan analoge ontvangst, met in acht name van punt 1.
Bij @home wordt analoog de BBC niet in 16:9, maar in 4:3 pan&scan uitgezonden. Daar is het dus puur om de reden van 16:9 via digitale tv al beter om de BBC uitsluitend via de decoder op te nemen. Persoonlijk vind ik ook 16:9 uitzendingen van oa ARD en ZDF beter via digitaal dan analoog.

3. Aansluit methode decoder.
De Samsung die je vermoedelijk hebt (DCB-9401R) heeft 2 scart aansluitingen. 1 bedoelt voor naar de tv en een naar de VCR. Ik zou uitsluiend die voor naar de tv gebruiken. Deze zou ik koppelen aan de recoder via de scart aansluiting die wel RGB in aan kan maar niet uit (de decoder heeft immers niks terug te ontvangen). Via de recoder sluit je het geheel dan op de tv aan via de scart op de tv die ook rgb ondersteund. Dit levert, naar persoonlijke meningen, een veel beter (detail voller) plaatje dan de niet RGB connectie, en zo neem je dus ook het rgb signaal op.
Met deze aansluit combinatie vind ik het al zeer moeilijk om verschil tussen analoge 4:3 uitzendingen en digitale 4:3 uitzendingen van de meest gebruikelijk zenders te zien.
Op zo'n moment zou je de keuze mede af kunnen laten hangen of je iets van analoog of digitaal opneemt of je iets anders wil kijken en op welke zender dit komt (een die analoog te ontvangen is of iets dat uitsluitend digitaal te ontvangen is).


In mijn persoonlijke situatie neem ik 90% via de digitale decoder op, normaal de panasonic decoder.

P@trick_DVD
10-12-2006, 13:30
Ik heb het ook zo aangesloten als Mr_Parker beschrijft. Alleen de EXT1 uitgang van de Samsung levert nl. RGB beeld op, mits deze ook zo is ingesteld op de Samsung decoder. Verder dien je het AV2/L1 ingangssignaal op de recorder dan wel op RGB in te stellen voor de beste kwaliteit.

Bij mij levert dit laatste helaas een probleem op met de beeldkwaliteit. Als ik RGB als ingangsignaal gebruik, dan heb ik erg last van 'kleurzwemen' op het beeld. Ik heb al goede scart kabels aangesloten (Profigolds van 45 EUR per stuk), maar het probleem blijft. Ik had hetzelfde probleem op mijn vorige (Philips) DVD recorder, dus het lijkt me stug dat dit probleem aan de Pioneer recorder ligt. Op allerlei forums zie je meer problemen met het uitgaande RGB signaal op de Samsung decoder. Sommige Samsung decoders lijken hier last van te hebben. Ik vind het probleem echter niet groot genoeg om een nieuwe decoder aan te gaan schaffen (garantie is inmiddels verlopen). Door de AV2/L1 ingang op 'video' te zetten verdwijnt het probleem, alleen is het beeld helaas iets minder scherp.

RAT-1
10-12-2006, 14:41
Het enige probleem wat dus af en toe voorkomt is dat de decoder
wel eens een seconde ofzo op zwart gaat...
gebeurt gelukkig bij mij maar heel zelden, maar ik hoor van mensen
waar het dagelijks diverse keren gebeurd...

Daarom dacht ik er nu aan nu de kwaliteit er even goed uitziet
om opnames die ik echt wil bewaren, en niet het risico
mee wil nemen dat het beeld op zwart gaat, dan maar via de interne tuner
op te nemen.
Maar zoals ik in jullie tips lees heeft bv de BBC toch de voorkeur via digitaal...

Wat me ook opvalt is dat ik meestal lees dat bij aansluitingen
de antenne draad uit het kastje aan de muur, eerst op de dvd recorder
word aangesloten.

bij mij zit deze direct in de decoder, en de antenne uit, gaat direct van de
decoder naar mijn plasma...is perfect beeld.
de decoder zit met goede scart op de dvd recorder.

mij leek dit een normale zaak, omdat ik in mijn decoder het beste
signaal wil, omdat ik daar het meeste van opneem.
of is dit helemaal fout ???

Mr_Parker
10-12-2006, 15:32
Er spelen inderdaad nog een aantal zaken mee.

De Samsung DCB-9401R is niet de beste decoder (om het een beetje subtiel te zeggen).
De heeft in redelijk wat gevallen last van de zweem bij RGB (zoals al vermeld door Patrick).
Daarnaast hebben veel van de betreffende Samsugs last van het zwart "knipperen" zoals je zelf meldt.

Zelf heb ik de Samsung HD decoder en de panasonic decoder, beiden hebben vernoemde problemen niet. De Panasonic is van beide ook nog eens het minst storings gevoelig.

Een andere decoder kan een overweging worden wanneer de problemen erger / storender worden. Oa de Humax schijnt als SD decoder geod te zijn, de panasonic is reeds lange tijd uit productie.

Hoe je de antenne kabel aansluit is mede afhankelijk van je recorder en je opname voorkeur.
Sommige recoders filteren het antenne signaal en voegen een eigen signaal toe. Dit eigensignaal dient ervoor om ook via de antenne frequentie het recorder kanaal te kunnen vinden ipv uitsluitend via scart.
Door deze filtering en toevoeging kan het gebeuren dat het digitale signaal niet meer op de kabel zit of gestoord wordt als men de kabel eerst naar de recorder stuurt en dan pas naar de decoder. Daarom adviseren decoder fabrikanten altijd eerst de decoder aan te sluiten en van daaruit naar de recoder.
Als je recoder niet filtert / toevoegd aan het antenne signaal maakt het hiervoor niets meer uit. Wel betekend iedere verlenging en iedere schakel in de lijn dat er mogelijk verlies dan wel storing ontstaat in de kabel. Wil je normaal opnemen via de antenne kabel zou ik deze dan ook eerst naar de recoder leggen en dan pas naar de decoder. Neem je vooral op van de decoder, dan eerst naar de decoder en dan pas de recorder.

Het is dus een beetje kastje muur verhaal.

RAT-1
10-12-2006, 16:56
bedankt voor je duidelijke antwoord !!!