PDA

Bekijk de volledige versie : subwoofer opstelling / basweergave



martijnvdl
10-12-2006, 20:53
Ik heb op mijn kamer een homecinema set met 5.1 opstelling, alleen ben ik niet tevreden over de basweergave. Bijna overal in de kamer, vooral langs de muren, heb ik een mooie diepe bas. In het midden van de kamer, waar mijn bank staat, is de luisterpositie. Op deze positie is bijna geen bas te horen. De subwoofer staat opgesteld tussen de twee voorste luidsprekers. Waar moet ik de subwoofer plaatsen om juist in het midden van de kamer meer bas te hebben en niet alleen langs de randen/muren.[/img]

Michael Hamers
10-12-2006, 21:00
Ik heb op mijn kamer een homecinema set met 5.1 opstelling, alleen ben ik niet tevreden over de basweergave. Bijna overal in de kamer, vooral langs de muren, heb ik een mooie diepe bas. In het midden van de kamer, waar mijn bank staat, is de luisterpositie. Op deze positie is bijna geen bas te horen. De subwoofer staat opgesteld tussen de twee voorste luidsprekers. Waar moet ik de subwoofer plaatsen om juist in het midden van de kamer meer bas te hebben en niet alleen langs de randen/muren.

Ikzelf heb mijn sub in een hoek staan van de huiskamer. Dit geeft een betere basweergave dan wanneer ik em direct naast de tv, tussen de fronts, zet. Ik heb em ook een keer achter mij in een hoek gehad, maar dat was weer te...

Hotsparky
10-12-2006, 21:39
Ik ken het probleem zoals je beschrijft. Bassen verspreiden zich meestal via muren. Waar je mee kunt spelen zijn de volgende dingen:

Subwoofer dichterbij/verder weg bij een muur plaatsen
Expirimenteren met de phase knop van je sub
Subwoofer ergens anders in de kamer plaatsen
Subwoofer op een verharde ondergrond zetten zoals granieten tegel oid
Als de sub een basport heeft kijken waar die op gericht staat. Een houten muur reageert anders dan een stenen muur.

Johan van den D.
11-12-2006, 00:47
Om te beginnen zal je inderdaad eerst de sub op verschillende plaatsen moeten proberen.
Hier is duidelijk de invloed van de kamer die een probleem geeft.

Wat voor merk subwoofer heb je (en de rest van je set).

Alexander D
11-12-2006, 09:10
Ik weet niet of je kabel lang genoeg is maar de simpelste oplossing is je subwoofer op je luisterpositie zetten en dan door de kamer gaan kruipen om te luisteren waar je de sub het beste hoort. :wink:

Jasper_K
11-12-2006, 13:16
De subwoofer op je luisterpositie zetten en dan door de kamer gaan kruipen om te luisteren waar je de sub het beste hoort. :wink:

Dit is volgens mij ook het advies dat REL geeft om de beste plaats voor de sub te vinden.

Johan van den D.
11-12-2006, 16:43
De subwoofer op je luisterpositie zetten en dan door de kamer gaan kruipen om te luisteren waar je de sub het beste hoort. :wink:

Dit is volgens mij ook het advies dat REL geeft om de beste plaats voor de sub te vinden.Kan inderdaad omdat dit een simpele maar goede manier is om een goede plaats te vinden.
Of je daar dan ook je sub echt kan plaatsen is weer een ander verhaal.

martijnvdl
12-12-2006, 19:12
Het gaat om een Koda subwoofer. Zie onderstaande afbeelding:

http://arton.info/catalog/images/4zsztyteSW1000.jpg

Er zit een bas reflex gat aan de onderkant. Geeft het enig positief verschil als ik de subwoofer met de speaker naar een muur richt? Heb dit ook weleens gehoord.

Er zit een phase knop op de achterkant die ik op normal en reversed kan zetten. Geeft dit nog even verschil met de verdeling van de bas door de kamer? Iemand een idee waar dit knopje uberhaubt nuttig voor kan zijn?

Verder is het een vrij kleine kamer, dus ik heb niet heel veel andere mogelijke plekken waar ik de subwoofer zou kunnen opstellen.

Gerco Stuivenberg
12-12-2006, 22:20
Er zit een bas reflex gat aan de onderkant. Geeft het enig positief verschil als ik de subwoofer met de speaker naar een muur richt? Heb dit ook weleens gehoord.

Er zit een phase knop op de achterkant die ik op normal en reversed kan zetten. Geeft dit nog even verschil met de verdeling van de bas door de kamer? Iemand een idee waar dit knopje uberhaubt nuttig voor kan zijn?

Verder is het een vrij kleine kamer, dus ik heb niet heel veel andere mogelijke plekken waar ik de subwoofer zou kunnen opstellen.

Wanneer je deze naar de muur richt zul je waarschijnlijk beter kunnen horen waar de lage tonen vandaan komen, maar dit is eigenlijk niet de bedoeling. Zelf denk ik dat de lage tonen die uit de poort komen, door de "objecten" naast de subwoofer worden gereflecteerd en daardoor zgn. staande golven worden veroorzaakt. Om dit te beperken zou je kunnen proberen om de subwoofer wat hoger te zetten zodat de poort vrijer kan "ademen". Je zou kunnen proberen om bv. een filter van een afzuigkap te kunnen gebruiken om de poort tijdelijk te dichten. Je kunt dan horen of het door de poort komt of door de woofer. :wink:

De "phase" knop kan handig zijn als de lage tonen van de subwoofer niet synchroon met die van bv. de front luidsprekers zijn.

A3aan
13-12-2006, 09:38
Er zit een bas reflex gat aan de onderkant. Geeft het enig positief verschil als ik de subwoofer met de speaker naar een muur richt? Heb dit ook weleens gehoord.

Er zit een phase knop op de achterkant die ik op normal en reversed kan zetten. Geeft dit nog even verschil met de verdeling van de bas door de kamer? Iemand een idee waar dit knopje uberhaubt nuttig voor kan zijn?

Verder is het een vrij kleine kamer, dus ik heb niet heel veel andere mogelijke plekken waar ik de subwoofer zou kunnen opstellen.Ja, lastig.
Om een open deur in te trappen: Geluid is erg gevoelig voor acoustiek.

'spelen' met de positie van je sub kan zéker helpen. Soms scheelt 10 à 20 cm verplaatsen al een heel eind. Ook draaien (speaker naar zijkant of achterkant) kan invloed hebben.
De ondergrond scheelt (al houd ik zelf niet zo van een harde ondergrond, als de sub een basreflex-gaatje aan de onderkant heeft is hij daar waarschijnlijk wél voor ontworpen) en de phase-knop doet soms ook wonderen.

Op je vraag wat überhaubt het nut is van een phase-knop is het volgende:

in fase of uit fase
zo gauw je meer dan één geluidsbron (box) hebt zullen de geluidsgolven elkaar gaan verzwakken of versterken.
Zie de rode en blauwe lijn op eerste grafiek: de beide speakers bewegen op hetzelfde moment naar voren en naar achteren. Het gecombineerde geluid (gele stippellijn) klinkt dus 2x zo hard als één speaker.

Dat is logisch, maar het kan ook andersom werken.
Als de speakers net verkeerdom zijn aangesloten zijn ze UIT fase (grafiekje 2). Als de ene speaker naar voren gaat gaat (bij hetzelfde geluid) de andere juist naar achteren. Daardoor zijn er plekken in de kamer waarbij de geluidsgolven elkaar (bijna) opheffen (zie gele lijn in tweede grafiek).
Dit effect hangt sterk af van acoustiek, opstelling van de boxen, luisterpositie. Bovendien kan dit effect bij de ene frequentie veel sterker zijn dan bij de andere (meestal zijn lage tonen hier veel gevoeliger voor dan hoge).

http://img89.imageshack.us/img89/4734/inenuitfasems2.gif

in of uit fase kun je zelf beïnvloeden door:
- de kabels van versterker naar speakers zorgvuldigg aan te sluiten (zwart of zwart en rood op rood). Doe je bij één speaker de draadjes andersom dan is 'ie uit fase
- een knopje op je speaker (die gewoon de ene pool en de andere omwisselt)
- opstelling van je boxen (normaal gesproken geen enkel probleem, maar omdat geluid relatief traag is kán het meespelen als boxen op verschillende afstanden van je staan).
- de acoustiek van de ruimte

Rob Eric Blank
13-12-2006, 10:49
Nadeel van een sub met basrefelx poort is dat deze minder snel zijn en eigenlijk niet zo heel goed geschikt voor muziek zijn. Ook de plaatsing is dan wat kritieker.

Gerco Stuivenberg
16-12-2006, 15:32
Nadeel van een sub met basreflex poort is dat deze minder snel zijn en eigenlijk niet zo heel goed geschikt voor muziek zijn. Ook de plaatsing is dan wat kritieker.

Dat is ook afhankelijk van de inhoud van de kast, die diameter van de poort, de lengte van de poort, de luchtverplaatsing in de kast en nog een aantal andere factoren.

maximus
18-12-2006, 16:33
Ik heb precies het zelfde probleem en heb er tot op heden nog geen oplossing voor gevonden! Als ik van mij luisterplek naar de bank verplaast, (maar 1 meter naar rechts!) dan heb ik een wereld van verschil in bass.

Gerco Stuivenberg
18-12-2006, 21:18
Om er achter te komen wat de beste plaats is voor de subwoofer, kun je het beste hier zelf mee experimenteren door deze op verschillende plaatsen neer te zetten en te luisteren.

Soms wordt het probleem niet door de akoestiek of de subwoofer veroorzaakt, maar door ongecontroleerd aangestuurde luidsprekers of gecontroleerd aangestuurde luidspreker die krachtiger zijn dan de subwoofer. Het geluid van de subwoofer wordt dan door de grote (en krachtige) luidsprekers "weggeduwd" . Het komt regelmatig voor bij installaties die niet zorgvuldig genoeg zijn samengesteld.

Johan van den D.
18-12-2006, 21:25
Het kan verschillende oorzaken hebben maar akoestiek is het meest voorkomend probleem, vak ongemerkt.
Dit kan een hele set maken of breken.

martijnvdl
20-12-2006, 20:36
Globaal ziet mijn surround opstelling er zo uit:

http://home.kabelfoon.nl/~jvdlugt/Opstelling.JPG

Ik kan de subwoofer tussen de twee front speakers plaatsen waar ik wil, maar de bas blijft nauwelijks hoorbaar op de luisterpositie. Alleen langs de muren is de bas mooi en duidelijk hoorbaar.

Ik zou niet weten waar ik de sub nog meer kan plaatsen. In het midden van de kamer is geen ruimte, omdat de sub dan erg in de weg zou staan.

Gerco Stuivenberg
24-12-2006, 15:23
Zo te zien lijkt het er op dat je last hebt van staande golven. Ik zou in dit geval proberen om de subwoofer een plaats te geven dichter bij 1 van de front luidsprekers.

martijnvdl
25-12-2006, 21:24
Heb de subwoofer zowel bij de linker als bij de rechter front speaker geplaatst. Dit maakt geen verschil. Nog steeds is in het midden van de kamer de minste bas te horen. Normaal gesproken moet de sub toch tussen de front speakers in staan?

Johan van den D.
25-12-2006, 22:29
Bij het plaatsen van een subwoofer is niets normaal helaas.
Dit is wat je nu zelf ook heb ondervonden.

Er is dus geen regel waar je sub het beste tot zijn recht komt, in iedere kamer zal dit anders zijn.

walterkoi
26-12-2006, 23:12
even een klein ander vraagje zou een betere kwaliteit kabel(subwoofer)veel uitmaken ipv de bijgeleverde kabel.

walter

Johan van den D.
26-12-2006, 23:52
Afhankelijk van de bij geleverde kabel JA, het kan zeer veel uitmaken zelfs.

Het grootste verschil na het wisselen van een kabel heb ikzelf ervaren bij een subwoofer kabel, het leek even alsof er een andere subwoofer stond te spelen (zonder overdrijven).

Dit was dus meer verschil dan alleen wat details.

poebe
12-02-2007, 23:45
toevallig heb ik deze sub ook nog staan, (ik heb hem me vader beloofd ;) )
maar deze subwoofer vond ik klote klinken doordat ie maar tot 35hz gaat...
nadat ik hem op vele plaatsen heb geprobeert vond ik het nog niks en kwam ik op het geniale plan om een stevige mdf plaat van 50mm te pakken en daar nog een 4 blokjes van 50mm op de schroeven op de afmetingen van de pootjes.
deze subwoofer stond dus 50mm hoger en het geluid was 3 keer beter
maar ik gebruik hem dus niet meer vanwege zijn frequencie bereik, dat heeft mij een onoplosbare luisterstoornis gegeven nadat ik altijd een subwoofer heb gehad die 18hz kan laten horen... deze staat nu ook weer trots op z'n oude stekkie :D

en ohja, ik had er geen gewone tulpkabel op aangesloten maar een digitale coaxkabel

Johan van den D.
13-02-2007, 18:03
toev nadat ik altijd een subwoofer heb gehad die 18hz kan laten horen.Heb je hier ook een merk bij van deze sub ?

poebe
13-02-2007, 18:48
sony, dingen kosten niks maar het is geen actieve sub.
ik gebruik mijn oude stereo versterker om hem aan te sturen
akai am2800
hier een fototje
http://www.deremate.com.ar/accdb/viewItem.asp?IDI=14730996

Johan van den D.
13-02-2007, 19:25
Ok, duidelijk.

Gerco Stuivenberg
14-02-2007, 21:12
ik kwam op het geniale plan om een stevige mdf plaat van 50mm te pakken en daar nog een 4 blokjes van 50mm op de schroeven op de afmetingen van de pootjes.
deze subwoofer stond dus 50mm hoger en het geluid was 3 keer beter

en ohja, ik had er geen gewone tulpkabel op aangesloten maar een digitale coaxkabel
Je hebt dus net als ik, ook de poort verplaatst (in mijn geval van de onderkant naar de voorkant,) en de luidspreker via een kabel aangesloten die ook als digital audio-kabel dienst kan doen.

Zo zie je maar weer:Een kleine veandering kan een wereld van verschil maken. :D