PDA

Bekijk de volledige versie : Overschrijving van Nerderland naar belgië



hot stuff
12-12-2006, 14:09
Als je een overschrijving wilt doen van nederland naar belgië, moet ik (België) dan een IBAN / BIC nr. hebben ?

joostpolletje
12-12-2006, 14:12
Ja...

Dan moet de gene uit nederland het nummer van de belg hebben het IBAN/BIC NR.

hot stuff
12-12-2006, 14:13
Ja...

Dan moet de gene uit nederland het nummer van de belg hebben het IBAN/BIC NR.

raar , dan zal ik morgen is langs de bank moet gaan :wink:

Merci voor de hulp

Ludo Keeris
12-12-2006, 15:01
Vaak staat het Iban/Bic nummer ook op de afschriften die je van de bank krijgt (hier in NL tenminste).

Let ook op dat je bij een betaling bij de kosten op DELEN (SHARED) zet. Als je dat niet doet kan het vele euro's kosten om een overschrijving te doen. Dus wat een bank ook tegen je zal zeggen, ALTIJD kosten delen. Dan kost een overboeking hooguit het landelijke tarief en dat is vaak niets.

Erik Hagen
12-12-2006, 15:08
In Nederland kan je je IBAN 'berekenen' op deze site (http://www.ibannl.org/frame.html). Ik weet alleen niet of dat ook voor Belgische bankrekeningnummers geldt.

Olivier vd D.
12-12-2006, 15:14
Vaak staat het Iban/Bic nummer ook op de afschriften die je van de bank krijgt (hier in NL tenminste).

Let ook op dat je bij een betaling bij de kosten op DELEN (SHARED) zet. Als je dat niet doet kan het vele euro's kosten om een overschrijving te doen. Dus wat een bank ook tegen je zal zeggen, ALTIJD kosten delen. Dan kost een overboeking hooguit het landelijke tarief en dat is vaak niets.
Bij mijn weten is het Europees geregeld dat internationale overschrijvingen binnen de EU gratis zijn. Vaak doen banken alsof ze niet van het bestaan van die Europese regelgeving afweten. Banken die geld in rekening brengen zijn hierdoor in overtreding. Correct me if I am wrong.


Volgens een insider is het dus NIET GRATIS. Kortom, wat hierboven staat is dus niet juist.



Het ligt iets genuanceerder, zie post van Werner hieronder.


@TS
Heb je al een sop de website gekeken van jouw eigen bank. Wellicht dat je daar aan de hand van je rekeningnummer je IBAN kan opvragen. De BIC moet er in ieder geval te vinden zijn lijkt me.

frank33_98
12-12-2006, 22:23
Voor Belgische IBANs :

http://www.abb-bvb.be/gen/fr/iban.html

De BIC (synoniem SWIFT adres) kan je meestal vinden op de website van de Belgische bank in kwestie.

Ik werk zelf in een bank met veel internationaal verkeer, en kom dagelijks met deze problematiek in aanmerking. Het is NIET juist dat internationale overschrijvingen binnen de EU gratis zijn.

Wat wel zo is, is dat betalingen binnen de EU die aan een aantal voorwaarden voldoen getarifeerd worden tegen binnenlands tarief (dat varieert van bank tot bank, en van de condities van je rekening).

De voorwaarden zijn :
1) bedrag ligt niet hoger dan 50 000 EUR en is uitgedrukt in EUR of SEK (Zweedse Kroon)
2) het begunstigd rekeningnummer is in IBAN formaat
3) de BIC (SWIFT adres) van begunstigde bank is meegedeeld
4) de kostencode is SHA (shared, gedeelde kosten)

In het geval van electronische betalingen (pc banking en dergelijke) dient de uitvoering volautomatisch te zijn, dwz. dat je geen extra instructies aan de bank geeft die een manuele interventie kunnen veroorzaken. Sommige banken tariferen papieren overschrijvingen gevoelig hoger dan electronische betalingen.

In alle andere gevallen, of aan een van de voorwaarden is niet voldaan, betaal je de normale, vrij hoge, kosten voor internationale betalingen.

Vanaf 1 januari 2007 hebben banken de bijkomende mogelijkheid om betalingen die niet aan bovenstaande voorwaarden voldoen, niet uit te voeren (met het oog op de volledige automatisering van het Europese betalingsverkeer).

Werner
13-12-2006, 00:06
Volgens een insider is het dus NIET GRATIS. Kortom, wat hierboven staat is dus niet juist.



Om de puntjes op de i te zetten: de bank mag, mits vermelding IBAN en BIC, niet méér aanrekenen dan bij een nationale overschrijving. Ben je zoals ik dus bij een bank waar overschrijven gratis is, mag het dus niets kosten. Kosten bij een andere bank papieren overschrijvingen bijvoorbeeld 50 cent/stuk, dan mag ook dat maar maximaal zoveel kosten...

Ik ben bij een kleinere bank waar internationale overschrijvingen tot voor kort niet mogelijk waren. Nu wel, en ik moet zeggen dat het systeem bijzonder vlotjes werkt. Tweemaal uitgeprobeerd, geen cent betaald!

hot stuff
13-12-2006, 01:40
merci voor de hulp allemaal :!: :!: