PDA

Bekijk de volledige versie : Upgrade-gedachten



windoweyez
13-12-2006, 19:25
Dag mensen,

Na enkele jaren kopen (nieuw en tweede hands), uitproberen (en ook weer verkopen/ inruilen) en vooral veel luisteren heb ik eindelijk een geluidsset samengesteld waar ik zelf persoonlijk erg tevreden over ben.

Receiver - denon 3803
speakers - B&W : 602 fronts, LCR60 center, 601 back
CD-speler - Harman Kardon 760 HDCD
Dvd-speler - HK 22
Kabels - Van den hul cs 122
interlinks - van den hul d102 mkIII

Nu kan ik echter 2 B&W speakers over nemen wel te weten de CDM1`s....
Ik zal die dan als fronts kunnen gaan gebruiken en dan later de rest nog verder in die lijn uit gaan bouwen. Bijpassende centerspeaker, nog 2 CDM1`s erbij (of 2 CDM7-ens). Ook zal ik mijn receiver kunnen vervangen voor een denon a10 (sr) of a11 in de toekomst.

Mijn vraag is nu, zal ik het doen, of voorlopig maar even ophouden en gaan genieten van wat ik heb opgebouwd?
Zoals gezegd, de basis bevalt mij (denon in combinatie met B&Wspeakers en van den hull kabels). Maar mijn gedachte is nu dat als ik met die merken nog een stukje hoger ga dit goed te horen zal zijn zonder dat ik het basis geluid waar ik voor gekozen heb teniet doe.

Zullen de CDM1 speakers een hoorbare verbetering in stereo geven zonder dat het surroundgeluid erg uit balans raakt omdat het een andere serie is?

Wat denken jullie?

Jochem Huijg
15-12-2006, 10:27
Ik ben van mening dat met de juiste afstelling je juist een mooie aanvulling op je set zal maken, ideaal gezien zou je 5 identieke speakers rondom moeten hebben, maar dat heeft (bijna) niemand. zeker wanneer je vaak stereo luistert zullen de over te nemen B&W's mijns inziens beter klinken...ga je dan de 602's gebruiken voor surround? of laat je de 601's staan voor surround? Dat kan ook een hoop verschil maken in het geluidsbeeld.

PS: als je de 601's niet meer gaat gebruiken en je wilt ze verkopen mag je mij best een PM sturen ;-) (heb zelf ook de 602 als fronts, maar nog geen "goede" surrounds)

Grtz!

Arnold van Oostrum
15-12-2006, 11:04
Het beste advies dat ik je kan geven is proberen de CDM-1 in je eigen setup op proef te plaatsen en zelf te gaan luisteren.

Je hebt in mijn ogen nu een set die goed met elkaar matcht en daarmee in staat is een fraai homogeen surround geluidsbeeld neer te zetten. Onderschat hierin niet het belang van 'gelijke' speakers, met name waar het gaat om de hoge-/middentonen eenheid.
Met de CDM-1 zal stereo zeker iets beter (gedetailleerder) zijn, maar je homogeniteit van je surround beeld zal wat minder worden.

Belangrijkste vraag is hoe tevreden ben je nu? En vanwaar de drive om nu te gaan veranderen. Omdat je ontevreden bent of omdat zich een gelegenheid voordoet. Als het dat laatste is, besef dat goede (of zelfs betere) deals vaker langs komen en als je nu de fronts vervangt door CDM-1 de wens om de rest te gaan vervangen sneller groeit dan je lief is.

Remo van Vuuren
15-12-2006, 14:21
Ik zou zeker proberen ze te beluisteren in je eigen setup.
Ik had enkele jaren geleden 2 CDM-1 SE speakers gekocht en was er zeer tevreden over, ik draaide een stereo-setup. Naderhand ben ik overgestapt naar HT en heb toen zonder te luisteren de opvolgers van de CDM-1 SE gekocht, de CDM-1NT (het waren de opvolgers, dus veel verschil kon er niet zijn, dacht ik). Het verschil tussen deze twee speakers was echter vrij groot. Door de nieuwe tweeter van de CDM-1NT was deze veel sprankelender in het hoog. Nu zit ik dus met twee soorten goede speakers die echter niet goed met elkaar matchen.... Nu heb ik de CDM-1 SE's als surrounds staan en neem het verschil in het hoog maar op de koop toe.
Ooit wil ik graag naar de Nautilus-serie overstappen en dan zien we weer verder....

Moraal: luister eerst!!

windoweyez
15-12-2006, 19:47
Allemaal alvast bedankt voor jullie antwoorden, allemaal.
Het beantwoord gelijk al wat vragen waar ik mee zat.
Geweldig!

windoweyez
15-12-2006, 19:52
Ik ben van mening dat met de juiste afstelling je juist een mooie aanvulling op je set zal maken, ideaal gezien zou je 5 identieke speakers rondom moeten hebben, maar dat heeft (bijna) niemand. zeker wanneer je vaak stereo luistert zullen de over te nemen B&W's mijns inziens beter klinken...ga je dan de 602's gebruiken voor surround? of laat je de 601's staan voor surround? Dat kan ook een hoop verschil maken in het geluidsbeeld.

PS: als je de 601's niet meer gaat gebruiken en je wilt ze verkopen mag je mij best een PM sturen ;-) (heb zelf ook de 602 als fronts, maar nog geen "goede" surrounds)

Grtz!

Ik zal waarschijnlijk de 601`s gaan gebruiken voor surround.
De 602`s hebben toch iets meer ruimte nodig. Ik heb mijn bank al ruim een meter van de (achter) muur staan en de 601`s vrij dicht tegen de muur. De 602` s moeten toch zeker wel een halve meter van de muur afstaan, vind ik en dat lukt bij mij niet echt goed als surround.

Mocht het zover komen dan kan je mijn 602`s wel overnemen, heb jij ook gelijk een mooi homogeen geluid....
:wink:

windoweyez
15-12-2006, 20:00
Belangrijkste vraag is hoe tevreden ben je nu? En vanwaar de drive om nu te gaan veranderen. Omdat je ontevreden bent of omdat zich een gelegenheid voordoet. Als het dat laatste is, besef dat goede (of zelfs betere) deals vaker langs komen en als je nu de fronts vervangt door CDM-1 de wens om de rest te gaan vervangen sneller groeit dan je lief is.

Ik ben op het moment tevreden, ja.....
En ik ben er vrij zeker van dat als ik deze stap zet dat ik dan ook nog 2 cdm1`s als back`s wil en een bijpassende centerspeaker.
Het is ook een soort nieuwsgierigheid denk ik.....

windoweyez
15-12-2006, 20:04
Ik zou zeker proberen ze te beluisteren in je eigen setup.
Ik had enkele jaren geleden 2 CDM-1 SE speakers gekocht en was er zeer tevreden over, ik draaide een stereo-setup. Naderhand ben ik overgestapt naar HT en heb toen zonder te luisteren de opvolgers van de CDM-1 SE gekocht, de CDM-1NT (het waren de opvolgers, dus veel verschil kon er niet zijn, dacht ik). Het verschil tussen deze twee speakers was echter vrij groot. Door de nieuwe tweeter van de CDM-1NT was deze veel sprankelender in het hoog. Nu zit ik dus met twee soorten goede speakers die echter niet goed met elkaar matchen.... Nu heb ik de CDM-1 SE's als surrounds staan en neem het verschil in het hoog maar op de koop toe.
Ooit wil ik graag naar de Nautilus-serie overstappen en dan zien we weer verder....

Moraal: luister eerst!!

Luisteren zou inderdaad het beste zijn , in mijn ruimte en dan in combinatie met de apperatuur die ik al heb staan. Ik denk dat dit er helaas niet in zit.

Het is wel goed om te weten dat er dan toch nog zoveel verschil zit tussen de verschillende B&W series en typen, ik was zelf in de veronderstelling dat dit nog wel te doen zou zijn omdat ik dacht dat B&W veel gebruik maakte van basis technologien en elementen die in al hun speakers terug zou komen, iig meer dan de gemiddelde andere speker, dacht ik......

Jochem Huijg
18-12-2006, 08:08
Mocht het zover komen dan kan je mijn 602`s wel overnemen, heb jij ook gelijk een mooi homogeen geluid....
:wink:

Nou, op zich niets mis mee hahaha, succes met het maken van de keuze!
grtz!

mananijees
03-01-2007, 16:34
Ik ben op het moment tevreden, ja.....
En ik ben er vrij zeker van dat als ik deze stap zet dat ik dan ook nog 2 cdm1`s als back`s wil en een bijpassende centerspeaker.
Het is ook een soort nieuwsgierigheid denk ik.....[/quote]

Ik ben voornemens mijn 2 CDM-1's te gaan upgraden, heb je interesse om deze over te nemen?

windoweyez
04-01-2007, 12:09
Wellicht, Pb maar even informatie over de kleur, prijs , type en staat van de speakers.

mananijees
07-01-2007, 09:05
sorry, had mij vergist, zijn type CDM-2, kleur black ash, speakers zijn in prima staat