PDA

Bekijk de volledige versie : Dipool surrounds



Hotsparky
17-12-2006, 21:15
Ik zat te denken om de rear speakers te vervangen door dipoltjes. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort speakers. Klipsch heeft ook speciale surround speakers de RS-35. Ik heb geen idee hoe dit klinkt en of dit iets toevoegt. Misschien mensen die hier wel ervaring mee hebben?

Klipsch zelf zegt dat je voor surround dipoltjes moet gebruiken. Maarja die willen natuurlijk ook verkopen :P

Advies is zeer welkom.

Johan van den D.
17-12-2006, 22:03
Ze kunnen inderdaad goed klinken en er zijn mensen die niet anders meer zouden willen.

mark_a
18-12-2006, 02:02
Ik heb zelf dipool speakers. Ik heb echter nog nooit 'normale' achter speakers gehad ik kan je dus weinig vertellen over het verschil. De KEF Q2 die ik heb voldoen goed en zijn eigenlijk de enige luidsprekers die goed te plaatsten zijn in mijn ruimte.

Hotsparky
18-12-2006, 10:57
Als je kijkt naar de plaatsing van de spekars. Is dat dan erg gevoelig of valt dat wel mee? Ik kan ze achter me plaatsen of moeten ze echt schuin achter je staan?

Albert Kostwinder
18-12-2006, 11:11
Als je ruimte beperkt is (maar is geen must) geven dipools je het gevoel dat ze verder naar achteren staan. Ook kun je ze minder snel traceren als de meeste normale luidsprekers op een stand. Je moet ze wel vrij hoog ophangen voor het mooiste effect. Ca. 1.70 hoog is mooi, maar kan per model verschillen. Hou in ieder geval de aanbevelingen aan die in de handleiding staat want het scheelt enorm. :wink:

Johan van den D.
18-12-2006, 20:48
Ikzelf hou meer van het directe geluid van "normale" speakers en de ruimte kan een reden zijn om ipools te gebruiken.
Hier is overigens niets mis mee want ook deze kunnen van prima kwaliteit zijn.

windoweyez
19-12-2006, 08:02
Dipolen kunnen erg handig zijn als je een 7.1 opstelling wilt realiseren, omdat dit qua plaatsing veel handiger is en je ze gewoon hoog aan de muur kunt hangen.

Ik heb ook wel eens geluiden gehoord dat voor film dipolen het meest geschikt zouden zijn als achterspeakers en voor SACD de gewone (direct straal) speakers, omdat bij SACD meer gebruik zou worden gemaakt van gelijkwaardige trackdelen.

Dit zou dan weer de reden zijn dat op sommige receivers 9 kanalen zitten zodat je kunt schakelen tussen je 7.1 film opstelling met dipolen en een SACD opstelling met 5 directe kanalen.
( waarbij je fronts en centerspeaker dan gewoon hetzelfde blijven )

Hotsparky
03-01-2007, 21:23
Na een tijdje geluisterd te hebben ben ik toch overgestapt naar Dipoles. Het zijn de RS-35 geworden van uiteraard Klipsch :lol:

Het geluid klinkt een stuk ruimtelijker en 'beter' over de ruimte verspreid. Beetje moeilijk uit te leggen. Het probleem was ook dat die andere normale speakers niet handig geplaatst konden worden. De tweeter kwam maar net boven de bank uit. Deze speakers hangen aan de muur en kunnen dus vrijuit 'stralen'.

Ik zal van de week een paar foto's plaatsen op het gedeelte Mijn thuisbios.

deejay1970
05-01-2007, 16:50
Minder bekend, maar komende uit de IAG fabriek (onder andere Quad en Wharfedale), de dipooltjes van Quad Industrial aan een zéér aantrekkelijk prijsje, voor hen die interesse hebben:

Quad Industrial D4 en D5, 4" en 5" dipolen, 16 ohm, resp. € 79 en € 99 per stuk, incl. btw.

Vr.gr.
Mario