PDA

Bekijk de volledige versie : Jungson Moon Harbor HDCD2 ervaringen



Edgar Smit
17-12-2006, 22:24
Ik heb inmiddels mijn nieuwe CD speler ontvangen, uiteraard meteen aangesloten en dus nu maar even een review ervan.

Het uiterlijk vind ik persoonlijk erg mooi, maar het is wel zeer apart, zwart met een chromen front en blauwe verichting. De aan/uitknop zit aan de onderkant, de powerknop op de AB zet hem alleen in standby waarbij de blauw verlichte knoppen van de bediening (die aan de bovenkant van de speler zitten) blijven branden. Het is dus aan te raden hem gewoon met de schakelaar uit te zetten. De Display en de knoppen zijn overigens wel te dimmen. De AB vind ik wel mooi, maar wat aan de overdreven kant. Het feit dat je witte handschoentjes krijgt meegeleverd om hem uit de doos te halen is niet eens zo overdreven, want op zo'n spiegelende chroomplaat zie je direct vingerafdrukken. Verder zijn bijgeleverd een eenvoudige interlink, een eenvoudige toslink en een relatief stevige maar standaard stroomkabel. Niets mis mee dus.

Ik had nog de 15 jaar oude sansui CDspeler staan die ik nu heb weggehaald. De Jungson hangt nu aan de Yamaha RXV350 middels een QED Qunex2. De G&W laat ik even voor wat het is totdat ik een nieuwe versterker heb en een nieuw meubel. Speakers zijn mijn eigen Mission 762 en speakerkabel de QED SA.

Eerst wat Dire straights erin gedaan, brothers in arms. Het eerste wat opviel was de enorme rust in het geluid, en dat die rust op zowel laag als hoog nivo bleef gehandhaaft. De speler weegt maar liefst 11Kg en staat behoorlijk stevig op 4 vrij hoge rubberen poten. Hij heeft van zichzelf al nauwelijks last van trillingen. Het stereo geluid via mijn Yamaha, wat ik zelf altijd afdeed als eigenlijk zonde om te luisteren, krijgt ineens een ander beeld.

Middels deze speler klinkt zelfs de Yamaha ineens veel beter in stereo, vooral natuurlijk omdat ik hem analoog heb aangesloten. Als je de speler digitaal aansluit moet je wel een versterker hebben die een goede stereo weergave heeft. Dat heb ik wel gemerkt toen ik als test de v/d Hul er op aansloot. De DAC's van deze speler zijn echt superieur aan die van de yamaha, maar dat kan ook niet anders natuurlijk.

Mar goed, afgezien van de dus zeer aangename verbeteringen in het stereogeluid merk je dat de speler te goed is voor de yamaha. Zoals je bij een ballad van een hardrockband de spanning kan horen omdat ze eigenlijk te soft spelen, zo merk je in de sound dat deze speler een goede versterker verdient. Het geluid is zeer open, ruimtelijk, makkelijk plaatsbaar en voldoende lucht tussen de instrumenten. Elk muzikaal detail op de CD is hoorbaar hoe klein ook. Ook Andrea Bocceli was bijzonder strak en goed in de weergave, vooral het nummer semplecimente waar wat drukke passages inzitten ging er zonder moeite doorheen.

Mijn conclusie : dit is dus echt een topklasse speler voor een zeer aantrekkelijke prijs.

Alexander D
18-12-2006, 08:00
Leuk stukje Edgar. Dat belooft veel goeds op een nieuwe receiver.

Verder is dit natuurlijk ook een leuk topic voor wat illustraties! :wink:

hstadman
18-12-2006, 08:47
leuke review edgar maar ik ben ook benieuwd hoe je nieuwe cdspeler nu klinkt met je nieuwe interlinks! :wink:

Rob Eric Blank
18-12-2006, 08:52
Leuke review Edgar, wordt het straks een andere receiver of een losse stereoversterker?

Edgar Smit
18-12-2006, 10:07
@Alexander, foto's komen zodra ik een nieuw meubel heb, echter kan dit nog even duren.

@Harry, ik eigenlijk ook, maar ik denk dat de kwaliteiten van de yamaha dusdanig zijn dat de verschillen beter merkbaar zullen zijn op de nieuwe versterker. Daarnaast laat het huidige meubel het niet toe om interlinks makkelijk te verwisselen, vandaar dat ik daar toch even mee wacht.

@Rob, nee het wordt wel een surround versterker, waarschijnlijk een Jungson AV899C. Helaas zijn die pas half januari weer leverbaar.

Alexander D
18-12-2006, 10:22
@Alexander, foto's komen zodra ik een nieuw meubel heb, echter kan dit nog even duren.


Want?

Je maakt foto's met je meubel? :shock: :? :lol:

Edgar Smit
18-12-2006, 12:09
jij niet dan? :wink:

A3aan
18-12-2006, 13:21
Gefeliciteerd Edgar, en een leuke review.
[spoiler:b843a6e5d0]Was het nou de lotto of de postcodeloterij?[/spoiler:b843a6e5d0]

alleen onderstaande snap ik niet:

... merk je dat de speler te goed is voor de yamaha. Zoals je bij een ballad van een hardrockband de spanning kan horen omdat ze eigenlijk te soft spelen, zo merk je in de sound dat deze speler een goede versterker verdient. ...Dat een cd-speler beter klinkt op een betere versterker kan ik me voorstellen, maar niet dat je dat kunt horen aan hoe het nu klinkt. Misschien kan je het verder toelichten?

Rob Eric Blank
18-12-2006, 14:41
Ik heb deze speler ook op Ebay gezien en is misschien het kopen waard. Of toch de SA7001....dubio.....

Edgar Smit
18-12-2006, 16:00
Gefeliciteerd Edgar, en een leuke review.
[spoiler:e779c416ac]Was het nou de lotto of de postcodeloterij?[/spoiler:e779c416ac]

alleen onderstaande snap ik niet:

... merk je dat de speler te goed is voor de yamaha. Zoals je bij een ballad van een hardrockband de spanning kan horen omdat ze eigenlijk te soft spelen, zo merk je in de sound dat deze speler een goede versterker verdient. ...Dat een cd-speler beter klinkt op een betere versterker kan ik me voorstellen, maar niet dat je dat kunt horen aan hoe het nu klinkt. Misschien kan je het verder toelichten?Misschien ligt het aan mijzelf hoor A3aan, omdat ik eigenlijk niet kan wachten op een nieuwe versterker :wink: .

Maar wat ik bedoel is dat je hoort/merkt dat de speler op een goede receiver veel beter kan weergeven. Het totaalplaatje van het geproduceerde geluid is heerlijk, maar tegelijk ook wat tam, zeer mooi maar nog een dun gordijntje erover, zoiets. En gezien mijn receiver een simpel apparaat is met vooral voor stereo geen goede weergave geef ik die de schuld ervan. Mijn vermoeden is dus dat als je deze speler aan een betere versterker hangt het totaalplaatje nog mooier wordt, zonder gordijntje, zonder het idee dat het iets ingehouden is. Dat komt vooral omdat ik de speler ook bij iemand anders heb gehoord waar hij echt super klonk.

Is het zo wat duidelijker?

R Klemkerk
18-12-2006, 16:51
Ikzelf vind het uiterlijk ook enorm belangrijk als ik iets koop, en ook ik vind de cd speler niet mooi. Dat is ook al de reden waarom ik er niet overna denk, ondanks zijn goede kwaliteiten.

Ik heb ook besloten om de komende tijd niet te gaan upgraden. Dat is voorlopig eventjes "af". :)

Johan van den D.
18-12-2006, 21:10
Edgar, ik denk (weet wel zeker) dat er met een goede versterking veel winst is te behalen.
Dermate veel dat het zal lijken alsof er een geheel andere set staat te spelen.
Met een goede versterking zal je opvallen het gemak waarmee het geluid word weer gegeven, rijkelijk voorzien van details.

Maargoed, alles zal afhankelijk zijn van je keuzes.

Toen ikzelf van de Arcam A75 naar de A85 ging was dat al een groot verschil ondanks het eigenlijk maar één stapje hoger is.

Ik bedoel maar te zeggen dat naast je speler ook de versterker van zeer groot belang is.

A3aan
19-12-2006, 07:33
Misschien ligt het aan mijzelf hoor A3aan, omdat ik eigenlijk niet kan wachten op een nieuwe versterker :wink: .

Maar wat ik bedoel is dat je hoort/merkt dat de speler op een goede receiver veel beter kan weergeven. Het totaalplaatje van het geproduceerde geluid is heerlijk, maar tegelijk ook wat tam, zeer mooi maar nog een dun gordijntje erover, zoiets. En gezien mijn receiver een simpel apparaat is met vooral voor stereo geen goede weergave geef ik die de schuld ervan. Mijn vermoeden is dus dat als je deze speler aan een betere versterker hangt het totaalplaatje nog mooier wordt, zonder gordijntje, zonder het idee dat het iets ingehouden is. Dat komt vooral omdat ik de speler ook bij iemand anders heb gehoord waar hij echt super klonk.

Is het zo wat duidelijker?Ja, duidelijker inderdaad.

En je kon best wel gelijk hebben ook! (ik ben het met J.vandendool eens dus)
[off topic]
je hebt écht een loterij gewonnen hè? Of je verkoopt cocaïne aan arme schoolkindertjes? anyway, geniet ervan, daar is het voor
[/off topic]

Laatst zette ik een CD wat hard en klaagde een beetje dat de sound toch lang niet opti is. Mijn partner viel het ook op en bevestigde dat nieuwe boxen wel eens wenselijk zijn (d.w.z. als er geld is).

Later bleek dat de versterker op een of andere surround-modus stond (niet op 7-channel stereo). Het uitschakelen daarvan deed het geluid meer goed dan andere boxen zouden kunnen.
(m.a.w. check wel even of je niet per ongeluk nog een DSP-dingetje aan hebt staan (heb jij ook zo'n blauwe 'Pure-Direct'-knop?))

Los van je ervaringsverhaal/review vind ik dit soort threads prachtig. Ik geniet ervan iemand te zien genieten. En dan zeker jou (omdat je iemand ben die ik ken en omdat ik weet dat je ook andere dingen meemaakt).

Enjoy life en je HT.

Edgar Smit
19-12-2006, 07:43
Misschien ligt het aan mijzelf hoor A3aan, omdat ik eigenlijk niet kan wachten op een nieuwe versterker :wink: .

Maar wat ik bedoel is dat je hoort/merkt dat de speler op een goede receiver veel beter kan weergeven. Het totaalplaatje van het geproduceerde geluid is heerlijk, maar tegelijk ook wat tam, zeer mooi maar nog een dun gordijntje erover, zoiets. En gezien mijn receiver een simpel apparaat is met vooral voor stereo geen goede weergave geef ik die de schuld ervan. Mijn vermoeden is dus dat als je deze speler aan een betere versterker hangt het totaalplaatje nog mooier wordt, zonder gordijntje, zonder het idee dat het iets ingehouden is. Dat komt vooral omdat ik de speler ook bij iemand anders heb gehoord waar hij echt super klonk.

Is het zo wat duidelijker?Ja, duidelijker inderdaad.

En je kon best wel gelijk hebben ook! (ik ben het met J.vandendool eens dus)
[off topic]
je hebt écht een loterij gewonnen hè? Of je verkoopt cocaïne aan arme schoolkindertjes? anyway, geniet ervan, daar is het voor
[/off topic]

Laatst zette ik een CD wat hard en klaagde een beetje dat de sound toch lang niet opti is. Mijn partner viel het ook op en bevestigde dat nieuwe boxen wel eens wenselijk zijn (d.w.z. als er geld is).

Later bleek dat de versterker op een of andere surround-modus stond (niet op 7-channel stereo). Het uitschakelen daarvan deed het geluid meer goed dan andere boxen zouden kunnen.
(m.a.w. check wel even of je niet per ongeluk nog een DSP-dingetje aan hebt staan (heb jij ook zo'n blauwe 'Pure-Direct'-knop?))

Los van je ervaringsverhaal/review vind ik dit soort threads prachtig. Ik geniet ervan iemand te zien genieten. En dan zeker jou (omdat je iemand ben die ik ken en omdat ik weet dat je ook andere dingen meemaakt).

Enjoy life en je HT.A3aan, dank je.
Ik heb geen pure diret mode, wel schakelt mijn receiver automatisch tussen stereo of DSP/surround.
En offtopic, nee ik heb echt niets gewonnen (was het maar zo) maar de oude CD speler begin steeds meer kuren te vertonen zoals de lade die open ging maar ok meteen weer dicht (erg lastig om zo CD's erin te doen) CD's die hij niet meer kon lezen, dat soort dingen. De interlinks waren gewoon heel leuk geprijst waarvoor je zoiets wel kan proberen, de dempers komen toch nog onder de DVD speler om zo meer ruimte tussen de speler en de receiver te creeren.

A3aan
19-12-2006, 09:56
Heb je een loterij gewonnen of verkoop je cocaïne aan arme schoolkindertjes? (...)
(...)nee ik heb echt niets gewonnen (was het maar zo) (...)Ok, duidelijk :wink: