PDA

Bekijk de volledige versie : Is HD DVD en Blu-ray ook voordelig voor oude series?



dakota
22-12-2006, 22:11
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij of of de oudere televisie series (zoals bijvoorbeeld Knight Rider en Black Adder) en films ook een betere kwaliteit krijgen als ze op HD DVD of Blu-ray uitgebracht worden.
Aangezien er vroeger toch andere techniek was waarmee deze series en films zijn vastgelegd. Deze series zijn op dvd vaak ook al niet zo mooi als meer recente series en films. Dan neem ik aan dat het gewoonweg niet mogelijk was om deze series nog beter op dvd te krijgen. Zullen deze series nog veel in kwaliteit verbeteren of is Blu-ray en HD DVD vooral geschikt voor de huidige opnametechniek?

Ik weet er verder niet veel van af maar dit vraag ik me toch wel af. Zou iemand mij dit kunnen vertellen?

Groetjes

expo
22-12-2006, 22:20
Simpelweg....nee

De kwaliteit gaat niet veel beter, tot zelf onveranderd blijven.
Het enige dat mij lijkt te verbetren, is dat er wsl geen enkele compressiefout meer te zien zal zij, omdat er veel minder moet gecompresseerd worden....in zoverre dat er tenminste series zijn die daar veel last van hebben. Want die DVD's van tegenwoodig zijn behoorlijk goed.
Voordeel aan die schijfjes is natuurlijk dat een serie (EDIT: seizoen) wel eens op 2 of 3 schijfjes kan passen, da's toch heel wat interessanter dan 7 discs wisselen.

...geef mij maar al de opvolger, geen compressie meer en een serie op 1 disc :D

mercapto
22-12-2006, 22:49
1 Disc series, eep!, 70,- voor één disc!? :P Het lijkt ineens veel duurder :P

dakota
23-12-2006, 17:06
Ja, en mocht er iets met die ene disc gebeuren dan ben je wel in één keer alles kwijt. Aan de andere kant........ mn kastruimte begint al aardig vol te raken :P .

Bedankt voor het antwoorden. Ben aan de ene kant blij dat het niet nog veel beter kan worden aangezien ik anders nog meer dubbel moet gaan kopen. Wil het liefst het beste van het beste maar nu wacht ik toch totdat er een standaard gekomen is en alles weer wat goedkoper is.

Cor H.
23-12-2006, 19:08
1 Disc series, eep!, 70,- voor één disc!? :P Het lijkt ineens veel duurder :P

Ik vraag mij toch af hoe ze dat gaan verantwoorden.

expo
23-12-2006, 19:42
1 Disc series, eep!, 70,- voor één disc!? :P Het lijkt ineens veel duurder :P

Ik vraag mij toch af hoe ze dat gaan verantwoorden.


Even een verbetering, ik bedoel niet een hele serie per disc, maar een heel seizoen van een serie per disc.
...en dan een hele serie, een 7 disc box set vb.

Persoonlijk denk ik niet dat dat evenveel gaat kosten als een heel seizoen nu, er zijn immers minder kosten aan zo'n seizoenbox.
Natuurlijk gaat dit nog duurder zijn dan een film, maar je krijgt er dan ook wel veel meer uren kijkplezier voor in de plaats.

...en natuurlijk later ... later ... binnen een jaar of 10, wie weet dat die 1 disc series er toch nog komen :)

Werner
23-12-2006, 23:10
Dus:
* Waarschijnlijk geen of slechts een minimale kwaliteitwinst in beeld, je kan een ouwe aap geen nieuwe smoelen leren trekken;
* Wel winst in plaats in je kast, op één schijfje kan nu een halve of een heel seizoen.
* Maar de prijs zal wel navenant even groot zijn.
Conclusie: de "winst" is marginaal, tenzij je met een enorm plaatsgebrek kampt.

Brian2
24-12-2006, 11:54
Het ligt eraan op wat voor medium de series zijn opgenomen. Buffy is bijvoorbeeld oorspronkelijk uitgezonden in 4:3, maar is altijd opgenomen op 35mm film en wordt tegenwoordig, ook de eerste seizoenen, in HD uitgezonden. Ze hebben het dus opnieuw ingescand maar nu op HD resolutie en zo hebben ze dus een enorme kwaliteitswinst kunnen behalen. Als die oude series op film zijn opgenomen, is het dus mogelijk om HD beelden te krijgen. De kans is echter klein.