PDA

Bekijk de volledige versie : Kwaliteit DTV Casema



Rob G.
25-12-2006, 14:07
Sinds dit weekend heb ik digitale TV van Casema. Enkele vrienden waren hier enthousiast over en ik heb besloten dit zelf ook wilde proberen.
Nu heb ik de ontvanger staan, maar de kwaliteit valt me een beetje tegen; geen beelden in dvd-kwaliteit, en om eerlijk te zijn zie ik wel een beetje verschil, maar geen echte verbetering. Nu vraag ik mij af waar dit aan kan liggen. Ik heb een eenvoudige deawoo DTH-2881-100D (KTV)
, en heb de ontvanger met een simpele scart-kabel aangesloten. Nu valt er met een beter scart-kabel misschien nog wat te winnen aan kwaliteit, maar ik vraag me af hoeveel dit is aangezien ik dezelfde kabel voor mijn dvd-speler gebruikte, en dit beeld aanzienlijk beter is.
Zijn er meer mensen met ervaring hierin?

Brian2
26-12-2006, 13:50
De enige zenders die echt in 'DVD kwaliteit' zijn, zijn Nederland 1,2,3. Die worden doorgegeven met een bitrate van 8Mbps, wat een mooi scherp en praktisch artefact vrij beeld geeft. De rest van de zenders heeft een veel lagere bitrate, waardoor er snel artefacts zoals blokvorming ontstaan. Casema (en andere kabelaars) geven de streams door die ze binnenkrijgen via de satelliet en zijn afhankelijk van de compressie die daarbij wordt gebruikt, ze bepalen dit niet zelf. Er gaan geruchten dat andere, Nederlandse, zenders binnenkort hun beelden direct via glasvezel gaan aanleveren aan de kabelaars, waardoor ze zelf kunnen bepalen met welke kwaliteit de zenders worden doorgegeven. Als dit gebeurt, zullen ze de bitrate vast omhoog halen, maar tot die tijd is er niks aan te veranderen. Het enige dat je nu kan doen is de best mogelijke coax kabel en de best mogelijke aansluitingen gebruiken.

Pieter Kleine
26-12-2006, 23:58
Mijn zus heeft ook digitale tv, met vergelijkbaar tv qua grootte. Ook daar ziet men maar weinig verschil met analoge tv. Dit kan te maken met kwaliteit van analoog signaal. Maar ligt vermoedelijk ook aan grootte van jouw beeldscherm. Of mogelijk ben je gewoon eerlijker tegenover jezelf dan jouw vrienden. Maar moet toevoegen dat in op mijn 109 cm breedbeeld projectietv wel een groot verschil zie. Maar heb dus wel slecht analoog signaal.

Harrie van Geleuken
27-12-2006, 23:35
De enige zenders die echt in 'DVD kwaliteit' zijn, zijn Nederland 1,2,3. Die worden doorgegeven met een bitrate van 8Mbps, wat een mooi scherp en praktisch artefact vrij beeld geeft. De rest van de zenders heeft een veel lagere bitrate, waardoor er snel artefacts zoals blokvorming ontstaan. Casema (en andere kabelaars) geven de streams door die ze binnenkrijgen via de satelliet en zijn afhankelijk van de compressie die daarbij wordt gebruikt, ze bepalen dit niet zelf. Er gaan geruchten dat andere, Nederlandse, zenders binnenkort hun beelden direct via glasvezel gaan aanleveren aan de kabelaars, waardoor ze zelf kunnen bepalen met welke kwaliteit de zenders worden doorgegeven. Als dit gebeurt, zullen ze de bitrate vast omhoog halen, maar tot die tijd is er niks aan te veranderen. Het enige dat je nu kan doen is de best mogelijke coax kabel en de best mogelijke aansluitingen gebruiken.

Om van de Belgische zenders maar te zwijgen...die zijn helemaal niet om aan te zien.Heeft ook met de bitrate te maken...! (Home Digitaal)

24 dec.een uitzending van (opera Mozart Da Ponte) gezien op Ned. 2 die tegelijk met HD-1 werd uigezonden....het resultaat...geen verschil tussen HD en SD. hier blijkt wel dat Ned 1 2 en 3 een hoge bitrare hebben.

Brian2
28-12-2006, 13:24
Ik heb die uitzending van Mozart ook even zitten kijken en af en toe geschakeld tussen Ned. 2 en Film1 (waar het ook werd uitgezonden) en er was toch wel duidelijk verschil te zien in scherpte. Vooral als je van dichtbij ging kijken.

Harrie van Geleuken
28-12-2006, 16:03
Ik heb die uitzending van Mozart ook even zitten kijken en af en toe geschakeld tussen Ned. 2 en Film1 (waar het ook werd uitgezonden) en er was toch wel duidelijk verschil te zien in scherpte. Vooral als je van dichtbij ging kijken.

Welk scherm gebruik je; LCD of plasma ? Bij Loewe zeiden ze mij dat HD beelden beter op een lcd tot hun recht komen en bij plasma zouden de
huidige SD digitaal beelden beter tot uitdrukking komen.

Ik denk ook dat het bij lcd eerder opvalt als er naar SD of HD wordt gekeken.

Zelf gebruik ik een PIoneer Plasma 436 RXE

Brian2
28-12-2006, 17:01
Welk scherm gebruik je; LCD of plasma ? Bij Loewe zeiden ze mij dat HD beelden beter op een lcd tot hun recht komen en bij plasma zouden de
huidige SD digitaal beelden beter tot uitdrukking komen.

Ik denk ook dat het bij lcd eerder opvalt als er naar SD of HD wordt gekeken.

Zelf gebruik ik een PIoneer Plasma 436 RXE

Ik kijk op een LCD. Ik weet niet waarom, maar op plasma's lijken SD beelden vaak van betere kwaliteit dan op een LCD tv. Ik kan me echter niet voorstellen dat het er beter uitziet dan HD.

Harrie van Geleuken
28-12-2006, 19:08
Welk scherm gebruik je; LCD of plasma ? Bij Loewe zeiden ze mij dat HD beelden beter op een lcd tot hun recht komen en bij plasma zouden de
huidige SD digitaal beelden beter tot uitdrukking komen.

Ik denk ook dat het bij lcd eerder opvalt als er naar SD of HD wordt gekeken.

Zelf gebruik ik een PIoneer Plasma 436 RXE

Ik kijk op een LCD. Ik weet niet waarom, maar op plasma's lijken SD beelden vaak van betere kwaliteit dan op een LCD tv. Ik kan me echter niet voorstellen dat het er beter uitziet dan HD.

Die kwaliteit kan zitten dat Pioneer een HD scherm gebruikt en i c m de HD decoder van Samsung die middels upscalen via component en HDMI tot een goed resultaat leidt. Inderdaad als je heel goed kijkt zal je enig verschil kunnen zien,al is het minder als van bijv .composiet naar RGB .

Bij lcd zal het anders zijn,je ziet fouten eerder...

Rob G.
03-01-2007, 11:27
Mijn digitale ontvanger is terug gestuurd. Casema zelf verkondigde dat de kwaliteitverbetering alleen met een lcd of plasma scherm goed te merken is doordat deze met hogere resoluties kunnen werken. Bij de normale tv is dit niet het geval en zal het beeld niet beter worden dan bij een goede kabelaansluiting. Dat laatste is wellicht de reden waarom anderen wel een duidelijk verschil zien; gewoon een slechte kabel aansluiting.
Tja, ik ken goedkopere kabelversterkers...

Mr_Parker
03-01-2007, 13:14
@ useful idiot:

De verklaring van Casema rammelt, op z'n zachtst gezegd, een beetje.
Het klopt dat wanneer men een velkkeloos analoge ontvangst heeft het beeld in de meeste gevallen gelijkwaardig is aan digitaal, soms zelfs een fractie beter. Dit komt doordat het digitale signaal voor de meeste zenders direct afstamt van de zelfde bron als het analoge signaal. Bij breedbeeld uitzendingen gaat het echter anders. Voor analoge tv wordt het signaal omgebouwd tot een palplus of soort gelijk iets waardoor de balken onderdeel worden van de 576 beeldlijnen die de pal norm (en daarmee normale crt tv's) beslaan. Een breedbeeld tv haalt vervolgens de balken eraf en rekt de overgebleven lijnen op en verdeeld die dan over de 576 beeldlijnen die hij kan weergeven. Bij een lcd met bijv. 736 lijnen wordt dan zelfs die info van bijv 480 (ik weet niet hoevel er overblijven en heb geen zin om het uit te rekenen) lijnen verdeeld over 736 lijnen. Nog meer oprekken dus.
Ook bij normale vol beeld uitzendingen worden bij lcd tv's de beelden dus opgerekt van 576 lijnen naar het aantal lijnen dat je tv heeft. Dit oprekken van analoge beelden gaat vaak moeizaam door de tv's en daardoor is met analoge ontvangst de beeldkwaliteit vaak wat matiger (niet per definitie) slecht tov redelijk at crt tv's. Analoog oprekenen verget veel meer rekenwerk dan digitale info.
Hierdoor ziet bij lcd tv's het digitale signaal al snel beter uit dan het analoge signaal.
Los van de evt HD kanalen.

Bij digitale tv wordt in de meeste gevallen breedbeeld uitzendingen anamorph gecodeerd. Dat wil zeggen dat de balken niet mee genomen worden en dat het alleen de delen van het beeld waar wat in gebeurd gebruikt worden. Dus excl. de balken beslaan ze dan 576 lijnen. Je decoder herkent een signaal dat het anamorph is en afhankelijk van je instellingen weet hij dan of hij balken moet toevoegen, of dat hij links en rechts wat moet weg knippen (pan en scan setting) of dat hij het gewoon naar de tv moet sturen. Bij die uitzendingen wordt op een normale crt tv het beeld veel beter dan analog ook al is de ontvangst goed.

@Harrie:
Maar waarom is één en ketnet/canvas dan zo waardeloos?
Wel bij Casema is dit niet het geval.
Casema ontvangt de belgische publieke zenders dmv een simpele dvb-t ontvanger vanuit belgie en zet dat signaal naar de kabel.
@home doet het anders. @home ontvangt de belgen via een geweldige spriet antenne in maastricht (de belg zendt wel nog altijd analoog door de ether uit naast het digitale signaal). Dat brakke signaal zetten ze vervolgens om naar het digitale. Vandaar ook dat die zender geen anamorphe opbouw heeft maar continu letterboxed is en zeer slecht.
Als het analoge signaal bij ontvangst licht ruis heeft krijgt de omreken software het zwaar, hij gaat dan denken dat die ruis er hoort en gaat die mee verwerken in het digitale resultaat. Neem dan een relatief lage bitrate (ivt ned 1 etc) en de ruis komt eens zo erg naar voren.
@Home zegt er mee bezig te zijn om een directe glasvezel verbinding met belgie te krijgen, want ook de dvb-t methode is niet de ultime oplossing. Hoelang dat nog gaat duren weet helaas echter niemand.

Dan is er nog iets dat speelt bij @home, en misschien ook bij casema (maar dat weet ik niet).
De BBC is voor 99% van de dag breedbeeld, maar analoog zie je maar 4:3 (bij upc is het overigens analoog continu letterboxed). @home knipt dus voor het analoge signaal de zijkanten eraf. Digitaal wordt de BBC echter anamorph doorgegeven, dus ook daar veel winst.

Opnieuw @ useful idiot:

Daarnaast had je waarschijnlijk de Samsung SD decoder (type iets van dcb-9401r). Deze decoder presteert matig, zeker via scart rgb heeft deze vaak problemen en komt de echte scart rgb kwaliteit niet naar voren. Normaal scart (composite, welk de standaard setting is in de software) is tov scart rgb vaak al minder detail rijk / waziger.
Dus ook de keuze van de decoder bepaalt wat de beeldkwaliteit is.

Persoonlijk wil ik er wel opwijzen dat het nog niet allemaal rozen geur en manen schijn is. Bij de decoders gaat het eigenlijk om kleine computers. Een computer dien je regelamtig helemaal uit te zetten en opnieuw op te starten om diverse geheugen bronnen etc weer leeg te maken. Zo ook bij de decoders. Nu heeft echter bijna geen enkele decoder een echte aan uit schakelaar en dien je dus de stekker er uit te trekken. Maar doet men dit bijv. iedere avond, dan heeft men van 90% klachten (vastlopers, slechte epg, steeds langzamer reagerende decoders etc die men op internet ziet staan geen last meer.