PDA

Bekijk de volledige versie : Aantal echte inputs op receivers/amps



Avalan
28-12-2006, 00:18
Hallo,
van nagenoeg alle amps/receivers lees je in de specs vaak een hele hoop inputmogelijkheden. In de praktijk zijn dat het er echter maar een handvol omdat je typisch voor 1 echte selecteerbare input, verschillende aansluit-mogelijkheden hebt. Zo heb je bvb een input DVD waar je qua audio zowel 2x RCA, 1x coax en 1x TOS hebt en voor video bvb composite, s-video en component.
Ik vraag me nu echter af, of je toch verschillende toestellen aan de verschillende inputs van eenzelfde 'device' kunt hangen. Kan ik bvb aan de bovengenaamde DVD input zowel een DVD via component en coax hangen alsook een VCR via de composite en RCA connectoren van diezelfde DVD-input op de versterker ? Op die manier zou ik dan namelijk veel meer toestellen aan een versterker kunnen hangen dan het aantal selecteerbare inputs. Ik vermoed dat de versterker dan wel zelf automatisch moet detecteren op welke input er wel en geen signaal zit (maar dat is sowieso al nodig, denk ik).
Aangezien het misschien ook wel afhangt van merk tot merk, ben ik op dit moment specifiek hierin geïnteresseerd voor de Yamaha RXV659. Daarop zou ik 6 spelconsoles, een DVD-speler en een HDD-recorder willen aansluiten via een mix van alle mogelijke aansluitingen. Kan zoiets?

Tnx!

Edgar Smit
28-12-2006, 09:12
Volgens mij is jouw uitgangspunt verkeerd. Je moet uitgaan van het fysieke aantal aansluitingen op de receiver. Bijv: je receiver heeft 1 coaxiale ingang, hier kun je in principe alles aanhangen wat eenzelfde uitgang heeft, dat kan dus een DVDspeler zijn, maar ook een spelconsole of een CD speler of een TV Decoder. Hetzelfde geld voor een toslink ingang. Vaak is het wel zo dat je in het menu van je receiver moet aangeven wat er dan op welke aansluiting zit.

Indien je 6 consoles wilt aansluiten (gamefreak :wink:) ligt het er dus aan hoeveel van die 6 daadwerkelijk digitaal (coaxiaal of optisch) aangesloten moeten worden. Ik gok dat dat er 3 of 4 zijn, dus zou je inclusief een DVD speler dus een receiver moeten hebben met minimaal 5 digitale ingangen. De RCA ingangen (analoge) kun je dan gebruiken voor de TV, CD speler en eventuele andere consoles.

Johan van den D.
28-12-2006, 09:32
Ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht maar volgens mij gaat het wel wat je wilt mits er slechts één apparaat tegelijk aanstaat.

Avalan
28-12-2006, 11:04
Volgens mij is jouw uitgangspunt verkeerd.

Wellicht heb ik mezelf niet goed duidelijk gemaakt, als ik je reactie zo lees.
Het punt is als volgt: ik heb een negental toestellen die ik wil aansluiten. Ze hebben een mix van aansluitingen. Sommige zijn oud en hebben gewoon een composite-video en RCA-stereo uitgangen. Andere hebben al S-video en RCA-stereo, en nog andere zelfs component-video en digitale audio (coax of optisch).
Ik moet echter nog de versterker tegenkomen die expliciet 9 of meer toestellen aan kan. Nochtans zijn er verschillende versterkers waar ik alles zou in kunnen pluggen (bvb die Yamaha RXV659). Dit komt omdat bij alle versterkers de meeste inputs verschillende formaten hebben.
Als bvb de input 'DVD' zowel RCA-stereo, optisch als coax inputs heeft qua geluid, en composite, s-video en component qua video, dan zou je er dus 3 devices kunnen in pluggen: eentje met composite-video en RCA-stereo (bvb oude spelconsole), eentje met S-video en optische audio (bvb Playstation 2) en dan eentje met component-video en coax audio (bvb een DVD-speler).
Dus alhoewel je op de versterker voor alle 3 gevallen DVD als input-kanaal moet kiezen, zou je dus toch al 3 toestellen kunnen aansluiten en bekijken. Alleen is het de vraag of dit effectief zal werken. Voortgaand op mijn oude versterker, vermoed ik dat de versterkers zelf detecteren op welke connectie er signaal zit, dus wanneer je bvb alleen de PS2 aan zet, dan krijgt de versterker alleen op de S-video connector van de 'DVD' ingang een signaal en zal hij dat signaal laten zien.
Ben dus benieuwd of dit zal werken.

Edgar Smit
28-12-2006, 12:38
we snappen elkaar exact, maar deze uitleg maakt het net even wat duidelijker.

Dat zal voornamelijk een kwestie van proberen worden, op bijv de DVD ingang wordt een bepaald signaal verwacht, dus is de output van een console bepalend of je receiver hier mee om kan gaan. Alle consoles die ook DVD's kunnen afspelen zullen geen problemen geven op DVD aansluitingen, alleen de analoge apparaten kunnen weleens problemen gaan geven. Dat wordt dan gewoon een kwestie van diverse ingangen proberen en kijken welke werken.

Gerco Stuivenberg
01-01-2007, 16:10
Als je 9 toestellen op een receiver aan wilt sluiten, kun je voor de analoge verbindingen beter gebruik maken van een ingangs-uitbreider. De toestellen die een digitale audio uitgang hebben, sluit je dan rechtstreeks aan op de receiver.

Wil je hiervan geen gebruik maken en alle toestellen rechtstreeks op de receiver aansluiten, dan zou de receiver niet de mogelijkheid moeten hebben om composiet- en super-video signalen om te kunnen zetten naar component-video.

Het aansluiten en bedienen zal dan wel ingewikkelder zijn dan wanneer je gebruik zou maken van een ingangs-uitbreider. :wink:

Avalan
03-01-2007, 13:10
Als je 9 toestellen op een receiver aan wilt sluiten, kun je voor de analoge verbindingen beter gebruik maken van een ingangs-uitbreider.


Dat had ik nu al, maar wou er eigenlijk van af omdat dit weer een extra toestel was, met extra aansluitingen en mogelijks kwaliteitsverlies.



dan zou de receiver niet de mogelijkheid moeten hebben om composiet- en super-video signalen om te kunnen zetten naar component-video.


Dat snap ik niet goed. Volgens mij kan dat toch perfect, zolang hij zelf maar detecteert op welke input er een signaal zit.



Het aansluiten en bedienen zal dan wel ingewikkelder zijn dan wanneer je gebruik zou maken van een ingangs-uitbreider. :wink:


Met een Philips Pronto is dat niet echt een probleem ;).

Anyway, ondertussen heb ik eens een en ander op mijn oude Yamaha DSP-A5 geprobeerd. Ik was me zodanig aan het blindstaren op een nieuwe receiver, dat ik niet doorhad dat ik een en ander al op mijn huidige amp kon proberen.
En jawel hoor, het werkt. Ik heb nu op mijn versterker dus 6 consoles, een tuner, en een DVD-speler aangesloten, niettegenstaande die versterker helemaal geen 8 discrete inputs heeft.
Het was wel effen puzzelen, en een programmeerbare remote is ook wel absoluut noodzakelijk om er nog enigszins aan uit te geraken. Bvb: DVD-speler (aangesloten met coax op de amp, en rechtstreeks via HDMI op de TV) = 'DVD' op de amp, 'HDMI' op de TV. PS2 (aangesloten met optisch + S-Video op de amp) = ook 'DVD' op de amp, 'S-Video' op de TV. N64 (aangesloten met analoge stereo + composite op de amp) = ook 'DVD' op de amp, 'AV' op de TV.
De amp geeft video-signaal aan de TV via een composite en s-video kabel gezien hij alleen schakelt en niet upconverteert. Maar m.i. zou dat dus ook perfect moeten werken met een upconverting receiver (bvb RXV659), waar je dan bvb alleen maar een component kabel naar de TV moet leggen.

Edgar Smit
03-01-2007, 15:57
Als dat het al werkt op je huidige receiver, zal het zeker ook werken op een eventuele nieuwe receiver.

A3aan
10-01-2007, 15:54
ja, ik denk dat een voorschakelapparaat (je huidige receiver?? why not?) een mooiere oplossing is, maar ik verwacht dat je oorspronkelijke plan wel lukt.
Zo heb ik mijn dvd-speler dubbel verbonden met mijn receiver: zowel digitaal coax als via stereo-tulp (ofwel cinch ofwel RCA). Sommige dvd's sturen (don't know why) geen digitaal signaal uit en mijn receiver pikt dit dan inderdaad (en alleen in dat geval) netjes op via de stereo-ingang. Wat bewijst dat het in ieder geval kán.

Wel zou ik (zeker qua beeld) nooit twee apparaten AAN hebben staan op twee ingangen met dezelfde naam!!

en, o ja, mijn receiver is ook eendje http://nutria.msn.no/gallery/emoticons/duck.gif van Yamaha, aan het typenummer te horen iets van roestvrijstaal?!?

Avalan
17-01-2007, 11:48
ja, ik denk dat een voorschakelapparaat (je huidige receiver?? why not?) een mooiere oplossing is, maar ik verwacht dat je oorspronkelijke plan wel lukt.


Wel, ik heb zo een JoyTech ControlCenter, maar er zijn een aantal redenen waarom ik die er van tussenuit wil (alhoewel het een prima apparaat is) :

Het is een extra apparaat, met extra afstandsbediening
Je moet op twee toestellen schakelen ipv alleen op de receiver
Verbindingen worden ook ietsje complexer dan wanneer alles op de receiver zit
Ik heb meer vertrouwen in de schakelkwaliteit van een goede receiver dan van die Joytech


Anyway, zoals gezegd heb ik dus nu zulke opstelling werkende met mijn oude DSP-A5. Enige nadeel is wel (of voordeel voor de Joytech) is dat je op die versterker geen RGB-inputs hebt. Ik heb overigens nog geen enkele versterker/receiver gezien met SCART-ingangen, wellicht omdat die te onhandig groot zijn ?

Koffie
12-02-2007, 14:00
Beetje late reply ;)
Maar volgens mij moet dit gewoon lukken.
Ik heb een soortgelijk geintje gedaan met zowel een Yamaha RX-V4600 en een RX-V2700

Op de input DVD zaten fysiek 2 verschillende apparaten:

- HDD Mediaplayer
- DVD Speler

De Mediaplayer was via Composiet en Toslink aangesloten, de DVD speler dmv HDMI.
Zoalng al deze inputs maar aan input type DVD toegewezen zijn werkt dit (niet tegelijk uiteraard, al heb ik dat niet uitgeprobeerd).
Als AB gebruik ik een Logitech Harmony 885 met volledig gedefineerde activitys, schakelen van Mediaplayer naar DVD gaf geen enkel probleem (de Mediaplayer ging uit, input werd naar DVD gezet (waar hij al op stond) en de DVD speler werd aangezet).
Dit alles heeft bij mij nog nooit tot problemen geleid.

Avalan
13-02-2007, 13:46
Beetje late reply ;)
Maar volgens mij moet dit gewoon lukken.


Ondertussen is het dus ook effectief gelukt met mijn nieuwe RX-V659. Ik denk dat ik nog nooit zoveel connecties van een toestel gebruikt heb ;). Ik heb volgende toestellen aangesloten met video+audio: XBox 360, XBox, PS2, Gamecube, Dreamcast, N64 en een iPod via de Yamaha dock. En de volgende met audio alleen: DVD speler (digitaal naar DVD-input en analoog naar CD input) en TV.
Het feit dat de digitale inputs en component ingangen vrij toekenbaar zijn aan om het even welke input én dat de namen wijzigbaar zijn, is hierbij wel zeer handig. Zo moest ik voor alles waarvoor ik geen video-inputs nodig had, de audio-only inputs gebruiken. Bvb de TV zit in de MD-ingang, en de DVD-speler in een digitale ingang die ik toegekend heb aan... Phono! Had nooit gedacht dat dat laatste zelfs zou werken.
Uiteindelijk moest ik zelfs slechts 2 inputs sharen tussen 2 apparaten (XBox+360 en PS2+N64) en heb nog wat inputs vrij voor bvb een PS3 of zo ;).
Het leuke is overigens dat nu alle spelconsoles, via de component-conversie van de receiver, alleemaal op dezelfde component-input van de TV zitten.

Edgar Smit
13-02-2007, 13:51
Beetje late reply ;)
Maar volgens mij moet dit gewoon lukken.


Ondertussen is het dus ook effectief gelukt met mijn nieuwe RX-V659. Ik denk dat ik nog nooit zoveel connecties van een toestel gebruikt heb ;). Ik heb volgende toestellen aangesloten met video+audio: XBox 360, XBox, PS2, Gamecube, Dreamcast, N64. En de volgende met audio alleen: DVD speler (digitaal naar DVD-input en analoog naar CD input), TV, iPod via Yamaha dock.
Het feit dat de digitale inputs en component ingangen vrij toekenbaar zijn aan om het even welke input én dat de namen wijzigbaar zijn, is hierbij wel zeer handig. Zo moest ik voor alles waarvoor ik geen video-inputs nodig had, de audio-only inputs gebruiken. Bvb de TV zit in de MD-ingang, en de DVD-speler in een digitale ingang die ik toegekend heb aan... Phono! Had nooit gedacht dat dat laatste zelfs zou werken.
Uiteindelijk moest ik zelfs slechts 2 inputs sharen tussen 2 apparaten (XBox+360 en PS2+N64) en heb nog wat inputs vrij voor bvb een PS3 of zo ;).
Het leuke is overigens dat nu alle spelconsoles, via de component-conversie van de receiver, alleemaal op dezelfde component-input van de TV zitten.Da's goed nieuws (y).