PDA

Bekijk de volledige versie : Video voor verterker verplicht bij HDMI?



Baggah
30-12-2006, 19:04
Hoi,

Ik ben aan t rondkijken voor een goeie versterker (5.1). Met het oog op de toekomst moet alles tuurlijk wel HD compatible zijn. Nu zijn er versterkers met HDMI etc etc. Alleen heb ik begrepen dat je HDMI 1.3 nodig hbet om meerdere HD signalen (PS3, HD dvdspeler, xbox360 etc)

Nu zij er nog geen versterkes uit met HDMI 1.3. Om later HD te kijken, is het dan verplicht om de video via je versterker te laten lopen omdat de audio via dezelfde kabel loopt. Of blijft het bij HD ook mogelijk het geluid via een coax of optische kabel te laten lopen?

Vroeger was t me vrij duidelijk, maar tegenwoordig met video via je versterker begrijp ik t niet helemaal meer.

Wie kan me helpen?

Thanks!

DVDProfilersFilmgek
30-12-2006, 20:35
Hoi,

Ik ben aan t rondkijken voor een goeie versterker (5.1). Met het oog op de toekomst moet alles tuurlijk wel HD compatible zijn. Nu zijn er versterkers met HDMI etc etc. Alleen heb ik begrepen dat je HDMI 1.3 nodig hbet om meerdere HD signalen (PS3, HD dvdspeler, xbox360 etc)

Nu zij er nog geen versterkes uit met HDMI 1.3. Om later HD te kijken, is het dan verplicht om de video via je versterker te laten lopen omdat de audio via dezelfde kabel loopt. Of blijft het bij HD ook mogelijk het geluid via een coax of optische kabel te laten lopen?

Vroeger was t me vrij duidelijk, maar tegenwoordig met video via je versterker begrijp ik t niet helemaal meer.

Wie kan me helpen?

Thanks!

HDMI is alleen om HD video signaal met een daarin gebakken beveiliging(HDCP) en een 2 kanaals digitaal audio signaal naar de monitor/TV te voeren.

Het digitaleaudiosignaal blijft gewoon via de coax(ook wel tulp of RCA genoemd) of optische kabel naar een decoder lopen. Voor HD TV komt er in de toekomst weer een nieuwe code bij(met van die extra achterkanalen waar volgens mij niemand op zit te wachten, maar dat terzijde), er zijn nu nog geen receivers/decoders te koop die de nieuwe code aankunnen, is niet erg, je kan altijd nog een HD DVD/BR DVD speler kopen die dan de decoder heeft ingebakken....
Dan is het wel weer fijn als je receiver een 7.1 analoge ingang heeft.

Hoop dat dit je vraag beantwoord....

PS

die 1.3 is downwards compatible, en je krijgt er weer een paar triljoen of zo kleuren bij, tenminste als je scherm ook die biljarden kleuren aankan...hier kan ik mij een paar miljoen vergissen, maar kleurrijk kan het wel worden :wink:

Baggah
30-12-2006, 21:07
OK thanks! Dus feiteljk moet ik gewoon opzoek gaan naar eengoede verterker die surround geluid aan kan.

Waarom raadt je aan een verterker te nemen een 7.1 analoog signal aan te kunnen? IS dat om het beveiligde digitale signaal toch via je verterker weer te kunnen geven?

Johan van den D.
30-12-2006, 22:38
OK thanks! Dus feiteljk moet ik gewoon opzoek gaan naar eengoede verterker die surround geluid aan kan.

Ligt ernaa.
Er komen nieuwe "normen" aan de samenhangen met HD en dat geld voor zowel DD als DTS.
Een receiver van nu zal dit niet kunnen weergeven voor als je dat wel zou willen.
Ze hebben hiervoor simpelweg de decoders nog niet voor.
Ze zullen wellicht downwards compatible zijn en dus een gewoon DD of DTS naar de huidige normen weergeven.

Koop je nu een receiver dan ben je niet klaar voor de (nabije) toekomst als je het maximale zou willen.
Aan de andere kant zou ik daar ook niet zo,n probleem van maken.

Baggah
31-12-2006, 08:24
zou je toevallig in kunnen schatten wat die nabie toemommst is? als het in een afzienbare tijd is lijkt het me sowieso verstandiger even te wachten met aanschaf dan. maar als het nog enkele jaren gaat duren dan is het weer te lang. Geluid loop nu nog via m'n tvtje ;-)

hstadman
31-12-2006, 09:27
zou je toevallig in kunnen schatten wat die nabie toemommst is? als het in een afzienbare tijd is lijkt het me sowieso verstandiger even te wachten met aanschaf dan. maar als het nog enkele jaren gaat duren dan is het weer te lang. Geluid loop nu nog via m'n tvtje ;-)

2de kwartaal 2007 komt er al erg veel nieuw materiaal op de markt. Dus, de zomer/herft is de tijd dat veel nieuwe apparatuur wordt gelanceerd.

Voordeel daarvan is dat het andere materiaal dan weer goedkoper wordt. :wink:

Als je niet perse hoeft, zou ik nog even wachten, heb je wel snel behoeft aan een set, kijk dan januari naar de aanbiedingen want dan hebben de meeste zaken uitverkoop dacht ik. :wink:

DVDProfilersFilmgek
31-12-2006, 11:57
OK thanks! Dus feiteljk moet ik gewoon opzoek gaan naar eengoede verterker die surround geluid aan kan.

Waarom raadt je aan een verterker te nemen een 7.1 analoog signal aan te kunnen? IS dat om het beveiligde digitale signaal toch via je verterker weer te kunnen geven?

De 7.1 analoge ingang is, als je tenminste van die nieuwe code gebruik wilt maken, het aantal kanalen waarin zij dat willen doen.

Als je niet zit te wachten op nog weer 2 extra speakers, dan kun je gewoon een goede 5.1 - 6.1 of 7.1 versterker nemen. Je hebt bijvoorbeeld nu al die analoge ingang nodig als je Super Audio zou willen afspelen, met zo'n analoge ingang kun je dan een apparaat aansluiten dat dan wel beschikt over een eigen decoder en een daarvoor dan ook beschikt over een analoge uitgang.

DVDProfilersFilmgek
31-12-2006, 12:03
zou je toevallig in kunnen schatten wat die nabie toemommst is? als het in een afzienbare tijd is lijkt het me sowieso verstandiger even te wachten met aanschaf dan. maar als het nog enkele jaren gaat duren dan is het weer te lang. Geluid loop nu nog via m'n tvtje ;-)

Ik denk dat de 1e apparaten die daarover gaan beschikken wel weer wat duurder zullen zijn en misschien nog kinderziekten kunnen hebben. Alles blijft zich ontwikkelen, je kunt blijven wachten, maar je kunt ook gewoon besluiten om nu al te gaan genieten. Anderen hebben je al een tip gegeven.

Jasper_K
01-01-2007, 18:26
HDMI is alleen om HD video signaal met een daarin gebakken beveiliging(HDCP) en een 2 kanaals digitaal audio signaal naar de monitor/TV te voeren.

Volgens mij kunnen er 8 audiokanalen meegestuurd worden ...

http://tweakers.net/nieuws/35783/DVI-opvolger-HDMI-van-dichtbij-bekeken.html
http://www.mcsnet.nl/nl/pg_22.html
http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=54&page=2

DVDProfilersFilmgek
01-01-2007, 19:31
HDMI is alleen om HD video signaal met een daarin gebakken beveiliging(HDCP) en een 2 kanaals digitaal audio signaal naar de monitor/TV te voeren.

Volgens mij kunnen er 8 audiokanalen meegestuurd worden ...

http://tweakers.net/nieuws/35783/DVI-opvolger-HDMI-van-dichtbij-bekeken.html
http://www.mcsnet.nl/nl/pg_22.html
http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=54&page=2

Er kunnen via het HD DVD gebeuren ontelbare kanalen worden meegegeven, ze blijven maar uitbreiden, de digitale mogelijkheden zijn er genoeg. Helaas voor die mensen die denken het kan nog meer en nog meer, er zijn nu al mensen die al heel veel moeite hebben met een 5.1 opstelling, laat staan een 7.1 opstelling. Het zal de meeste worst zijn of dit nu via een optische/coax of HDMI aansluiting gebeurt, men vind 5.1 nu al genoeg. In een ver geleden probeerde men ooit via de ouderwetse platenspeler ooit vierkanaalsmuziek te verkopen, dit is toen een grote flop geworden. Het 5.1 gebeuren wordt door de meesten tegenwoordig als zinvol ervaren, maar een 7.1 systeem ligt bij de meeste mensen niet naar hun ideaal, ze hebben er niet de ruimte voor en willen zich niet door speakers omsloten voelen.

Het huidige 5.1 systeem voldoet gewoon aan de wensen, zeker als de fabrikanten eens hun best gingen doen om de potentie uit het systeem te halen, zeker als je nu al weet dat ze soms nog niet eens weten hoe ze een audio CD (2.0 )knap op de markt moeten zetten. In mijn ogen zijn het gewoon verkooptrucs en praatjes die absoluut geen bijdrage leveren aan de audio kwaliteit. Ik kan je een paar DVD's laten horen die je achterover doen slaan van verbazing van wat er nu al mogelijk is in geluidskwaliteit. De meeste uitgevers / producenten van DVD's verdienen een dikke onvoldoende voor de rommel die zij nu durfen te verkopen. :cry:

Jasper_K
02-01-2007, 06:50
HDMI is alleen om HD video signaal met een daarin gebakken beveiliging(HDCP) en een 2 kanaals digitaal audio signaal naar de monitor/TV te voeren.

Volgens mij kunnen er 8 audiokanalen meegestuurd worden ...

http://tweakers.net/nieuws/35783/DVI-opvolger-HDMI-van-dichtbij-bekeken.html
http://www.mcsnet.nl/nl/pg_22.html
http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=54&page=2

Er kunnen via het HD DVD gebeuren ontelbare kanalen worden meegegeven, ze blijven maar uitbreiden, de digitale mogelijkheden zijn er genoeg. Helaas voor die mensen die denken het kan nog meer en nog meer, er zijn nu al mensen die al heel veel moeite hebben met een 5.1 opstelling, laat staan een 7.1 opstelling. Het zal de meeste worst zijn of dit nu via een optische/coax of HDMI aansluiting gebeurt, men vind 5.1 nu al genoeg. In een ver geleden probeerde men ooit via de ouderwetse platenspeler ooit vierkanaalsmuziek te verkopen, dit is toen een grote flop geworden. Het 5.1 gebeuren wordt door de meesten tegenwoordig als zinvol ervaren, maar een 7.1 systeem ligt bij de meeste mensen niet naar hun ideaal, ze hebben er niet de ruimte voor en willen zich niet door speakers omsloten voelen.

Het huidige 5.1 systeem voldoet gewoon aan de wensen, zeker als de fabrikanten eens hun best gingen doen om de potentie uit het systeem te halen, zeker als je nu al weet dat ze soms nog niet eens weten hoe ze een audio CD (2.0 )knap op de markt moeten zetten. In mijn ogen zijn het gewoon verkooptrucs en praatjes die absoluut geen bijdrage leveren aan de audio kwaliteit. Ik kan je een paar DVD's laten horen die je achterover doen slaan van verbazing van wat er nu al mogelijk is in geluidskwaliteit. De meeste uitgevers / producenten van DVD's verdienen een dikke onvoldoende voor de rommel die zij nu durfen te verkopen. :cry:

Zou best kunnen, maar daar ging mijn post niet over ...

Ik reageerde op de jouw stelling dat er een 2 kanaals digitaal audio signaal door een HDMI kabel kan. Volgens mij kan er dus een 8 kanaals signaal door (zie de info in de links die ik erbij geef :wink: )

DVDProfilersFilmgek
02-01-2007, 15:15
HDMI is alleen om HD video signaal met een daarin gebakken beveiliging(HDCP) en een 2 kanaals digitaal audio signaal naar de monitor/TV te voeren.

Volgens mij kunnen er 8 audiokanalen meegestuurd worden ...

http://tweakers.net/nieuws/35783/DVI-opvolger-HDMI-van-dichtbij-bekeken.html
http://www.mcsnet.nl/nl/pg_22.html
http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=54&page=2

Er kunnen via het HD DVD gebeuren ontelbare kanalen worden meegegeven, ze blijven maar uitbreiden, de digitale mogelijkheden zijn er genoeg. Helaas voor die mensen die denken het kan nog meer en nog meer, er zijn nu al mensen die al heel veel moeite hebben met een 5.1 opstelling, laat staan een 7.1 opstelling. Het zal de meeste worst zijn of dit nu via een optische/coax of HDMI aansluiting gebeurt, men vind 5.1 nu al genoeg. In een ver geleden probeerde men ooit via de ouderwetse platenspeler ooit vierkanaalsmuziek te verkopen, dit is toen een grote flop geworden. Het 5.1 gebeuren wordt door de meesten tegenwoordig als zinvol ervaren, maar een 7.1 systeem ligt bij de meeste mensen niet naar hun ideaal, ze hebben er niet de ruimte voor en willen zich niet door speakers omsloten voelen.

Het huidige 5.1 systeem voldoet gewoon aan de wensen, zeker als de fabrikanten eens hun best gingen doen om de potentie uit het systeem te halen, zeker als je nu al weet dat ze soms nog niet eens weten hoe ze een audio CD (2.0 )knap op de markt moeten zetten. In mijn ogen zijn het gewoon verkooptrucs en praatjes die absoluut geen bijdrage leveren aan de audio kwaliteit. Ik kan je een paar DVD's laten horen die je achterover doen slaan van verbazing van wat er nu al mogelijk is in geluidskwaliteit. De meeste uitgevers / producenten van DVD's verdienen een dikke onvoldoende voor de rommel die zij nu durfen te verkopen. :cry:

Zou best kunnen, maar daar ging mijn post niet over ...

Ik reageerde op de jouw stelling dat er een 2 kanaals digitaal audio signaal door een HDMI kabel kan. Volgens mij kan er dus een 8 kanaals signaal door (zie de info in de links die ik erbij geef :wink: )

Ik zie nu wat je bedoeld... yep inderdaad 8 kanalen, ik schreef al ontelbare kanalen, want er zitten nog meer uitbreidingsmogelijkheden in, maar wie wil er nu via een Polstok zijn homecinema gedeelte bereiken :wink:

Ik doelde meer zoals het momenteel werkt, via de methode die nu gebruikt wordt gaat er een digitaal video signaal en een 2 kanaals digitaal audio signaal naar de TV.

HDMI heeft nog veel meer potentie, we hebben alleen nog niet de randapparatuur daarvoor, maar daar ging het volgens mij bij die vraag niet om. De fabrikanten kennende gaan zij stapje voor stapje verder, en maken zo de mensen die het laatste van het laatste willen hebben helemaal knettergek :wink: