PDA

Bekijk de volledige versie : aansluiting oude tv met dvd recorder



mies36
03-01-2007, 12:11
Hallo,

Ik zit met een probleempje. Ik heb een (oude) tv en had een videorecorder en dvd speler. Dat werkt prima samen. Nu heb ik een dvd-recorder gekregen maar het lukt me niet deze aan te sluiten.

Als ik tv met dvd recorder aansluit :
distributiekabel in dvd, kabel van dvd naar tv. Dan heb ik wel al mijn zenders op tv maar vindt de tv de dvd recorder niet.

Ik heb het dan via de videorecorder geprobeerd :
distributiekabel in video, tv naar video, scart van dvd recorder naar video.
Dan vindt ik de dvd recorder wel maar de zenders niet op de dvd recorder.
+ dat klopt niet want dan kan ik niet opnemen zonder de video recorder aan te zetten.

Nu weet ik wel dat dit geen ideaal beeld kan opleveren maar het is een tussentijds oplossing in afwachting van een nieuwe tv.

De tv is zo oud dat hij enkel een 'gaatje' heeft voor de distributiekabel en dus geen 'videokanaal'.
Zou dit kunnen worden opgelost met een kabel die van distributie naar scart gaat en bestaat zulk een kabel?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Mr_Parker
03-01-2007, 12:41
De meeste hdd/dvd en dvd-recorders zetten het beeld niet meer om naar antenne zoals jou oude videorecorder. Hierdoor is het noodzakelijk om tenminste een scart aan sluiting te hebben op de tv.

Een oplossing die er is is het aansluiten van de antenne kabel (jij nemt het geloof ik distributie kabel) aan te sluiten op je dvd recorder, vandaar naar de video, en vandaar weer naar de tv. Daarbij sluit je tevens de scart kabel aan tussen je dvd-recorder en je video.
Het wordt allemaal wat lastig om zo te werken, maar het zou het wel moeten doen.
Of er een kabel van scart naar antenne coax bestaat waag ik me te betwijfelen, er zal dan op z'n minst wat elektronica bij moeten om dat het om 2 totaal verschillende soorten signalen gaat.

In de gegeven oplossing (die dus net iets uitgebreider is dan wat je zelf al geprobeerd had, nl de antenne eerst ook nog op de nieuwe recorder voordat het naar de tv gaat) dien je de tv in te stellen op "de zender" van de video recorder. De videorecorder dient op het externe kanaal van de scart aansluiting te staan, en zo goed als zeker zal deze ook aan moeten staan (en blijven). Vooral dit laatste is lastig daar veel (oude) recorders de gewoonte hebben om na 8 minuten stilstaan zonder iets af te spelen of dat er iets geprogrameerd wordt etc uit te vallen. Sommige video recorders kregen later een tuner stand waarin ze wel aanbleven op het gewenste kanaal zonder verder iets te doen.

Persoonlijk zou ik toch zeggen kijk zo spodig mogelijk voor een nieuwe (kan best goedkoop en/of tweede hands) voor een tv die wel een scart aansluiting heeft.

mies36
03-01-2007, 12:52
dank voor je hulp.

ik ga het straks een uitproberen zoals je net beschreef.
hopelijk werkt het.

ik ben inderdaad in afwachting van een tweedehands tv, misschien moet ik overwegen om een nieuwe te kopen. Waar koop je best niet te dure eventuele 2dehands tvs en hoeveel zou dat +- kosten.

Van zodra ik je opstelling geprobeerd heb, laat ik iets weten,
bedankt

mies36
03-01-2007, 12:56
oh, nog vergeten :

wat ik wel raar vind is dat er in het boekje van de dvd recorder bij aansluitingen verschillende mogelijkheden worden beschreven waaronder met de antennekabel (inderdaad distributie) van dvd naar distributie en van dvd naar tv.
dus logisch gezien ging ik er dan ook vanuit dat dit zou werken.

Avalan
03-01-2007, 13:07
Er is wel iets dat ik niet begrijp:
Je zegt dat je vroeger naar DVD's keek via de video-recorder. M.i. kan dat echter niet werken vanwege de Macrovision copy-protectie. Had je geen last dat het beeld constant van kleur en helderheid versprong ?

mies36
03-01-2007, 13:14
tja, het beeld was niet zo goed maar ik dacht dat dat ook ligt aan de oude video, d'er zit precies zo een schaduw op. als ik dan dvd keek was het iets beter maar niet ideaal natuurlijk.

Ik stoor mij daar niet zo aan, ik ben al blij dat alles werkt.
Een super uitgeruste home cinema theatre is werkelijk het laatste op mijn verlanglijstje. Ik maak liever grote reizen maar kijk dan wel eens graag een documentaire erover op tv.

Je moet ook wel mee want in de plaatselijke 'videotheek' worden enkel nog dvd's verhuurd.

Avalan
03-01-2007, 13:17
wat ik wel raar vind is dat er in het boekje van de dvd recorder bij aansluitingen verschillende mogelijkheden worden beschreven waaronder met de antennekabel (inderdaad distributie) van dvd naar distributie en van dvd naar tv.
dus logisch gezien ging ik er dan ook vanuit dat dit zou werken.

Dat is louter en alleen bedoeld om het distributiesignaal verder door te geven naar de TV. De distributiekabel moet immers zowel in je TV toekomen, nl om gewoon TV te kijken, alsook in je DVD-recorder, nl om iets op te nemen. Zonder beide zou het niet mogelijk zijn om bvb naar Ned1 op TV te kijken en ondertussen met de recorder iets op te nemen van BBC.
Wat jij eigenlijk wil, is dat het signaal van de DVD-recorder (bvb bij het afspelen van een DVD of bij het afspelen van een opname) ook over de distributiekabel naar de TV verstuurd wordt. Maar zoals Mr.Parker al in detail uiteen zette, kan dat wel met je oude videorecorder (omwille van het feit dat er vroeger nog vaak tv's waren zonder afzonderlijke video-ingang) maar niet met een modern apparaat.

Ik denk dat Mr.Parker's voorstel de enige manier is. Alleen zit je nog met het probleem van Macrovision als je ook gewone DVD's wil afspelen. Ik vermoed dat je oude DVD-speler een hack had om Macrovision af te zetten. Dat zou je dan ook met je recorder moeten doen (niet altijd mogelijk) ofwel moet je met een los toestelletje werken dat de Macrovision uit het signaal haalt...

Mr_Parker
03-01-2007, 13:17
Er is wel iets dat ik niet begrijp:
Je zegt dat je vroeger naar DVD's keek via de video-recorder. M.i. kan dat echter niet werken vanwege de Macrovision copy-protectie. Had je geen last dat het beeld constant van kleur en helderheid versprong ?

De macrovision protecie treedt soms pas in werking zodra de recoder ook daadwerkelijk op opnemen staat. Ook is het vaak zo dat de protectie niet werkt als er geen video band in de recoder zit.
(Zo deed ik het met een tv met ingebouwde video recorder).

Mr_Parker
03-01-2007, 13:22
oh, nog vergeten :

wat ik wel raar vind is dat er in het boekje van de dvd recorder bij aansluitingen verschillende mogelijkheden worden beschreven waaronder met de antennekabel (inderdaad distributie) van dvd naar distributie en van dvd naar tv.
dus logisch gezien ging ik er dan ook vanuit dat dit zou werken.

Ik ben zelf geen leifhebber van dingen als marktplaats maar daar zou je eens kunnen kijken voor een 2de hands tv.
Ik ken verder je budget niet dus kan ook niet 1,2,3 zeggen waar je evt. verder zou kunnen kijken, maar zaken als blokker hebben ook wel eens eenvoudige goedkope tv's. Aldi, Lidl en co ook maar die hebben tegenwoordig vaak alleen nog lcd's. Laat het overigens duidelijk zijn dat dit sort tv's in mijn ogen leuk als tijdelijk tv'tje zijn maar als echte serieuse tv zijn ze in mijn ogen vaak niet bedoeld. Leuk voor laer als 2de tv op de slaapkamer etc... maar niet als hoofd tv.

Als je het merk en type van de recoder geeft kan ik eens kijken of ik de handleiding kan na bladeren.

Avalan
03-01-2007, 13:24
tja, het beeld was niet zo goed maar ik dacht dat dat ook ligt aan de oude video, d'er zit precies zo een schaduw op. als ik dan dvd keek was het iets beter maar niet ideaal natuurlijk.

Ik denk dat je echt wel niet naast Macrovision kunt kijken. Om de seconde of zo verspringt het beeld, soms kleur, soms geen kleur, enz... Je moet echt al een masochist zijn om een film op die manier uit te kijken ;).
Het kan ook gewoon zijn dat je nog nooit naar DVD's met Macrovision gekeken hebt. Macrovision zit immers typisch alleen op kwalitatieve langspeelfilms omdat het voor de uitgevers een kostelijk grapje is. Goed mogelijk dat bvb documentaires geen Macrovision hadden.
Tegenwoordig zijn zelfs soms dure producties niet meer van Macrovision voorzien (en dat zal alleen maar toenemen). Zo wou ik aan iemand Macrovision laten zien en nam Lord Of The Rings... bleek die helemaal niet beveiligd te zijn met Macrovision :). Ik denk dat uitgevers zich tegenwoordig meer zorgen maken over het copiƫren naar DVD-R dan over het copiƫren naar videocassettes (waartegen Macrovision beschermt).
Dit geheel terzijde natuurlijk :).

mies36
03-01-2007, 13:33
mr_parker,

over die aansluiting, ik ging het net uit proberen maar begrijp het niet helemaal :

1) de antennekabel in de dvd, ok
2)van de dvd naar de video (met coax of scart?), ik denk zelfs dat nu video en dvd verbonden zijn met een scart en dat vind de dvd de zenders niet (kan het ook aan de instellingen liggen? zoeken via frequenties, kanalen en/of iets anders?)
3) van video terug naar tv, ook met de coax dan vanwege het distributie'gaatje' in de tv

dat heet toch coax?
ik vrees dat ik deze opstelling al geprobeerd heb maar ik probeer nog eens

Mr_Parker
03-01-2007, 13:35
dvd-recorder -> video : zowel coax als scart
video -> tv: coax

Merk / type dvd-recorder?

Avalan
03-01-2007, 13:36
mr_parker,

over die aansluiting, ik ging het net uit proberen maar begrijp het niet helemaal :



Muur -> DVD-recorder : Coax
DVD-recorder -> Video : Coax + SCART!
Video -> TV : Coax

De reden dat je voor DVD-Video 2 kabels nodig hebt is dat je a) nog altijd op je TV gewoon TV moet kunnen kijken, dus is er een coax-pad nodig van muurkastje tot TV, b) je SCART nodig hebt om opnames en DVD's te kunnen bekijken aangezien die niet uit de Coax van de DVD-recorder kunnen komen.

mies36
03-01-2007, 13:37
ik vrees dat ik je hier weer moet teleurstellen want het inderdaad zo een lidl, aldi aankoop maar bon :

Techwood GDX 300 DT

(sorry)

Mr_Parker
03-01-2007, 13:41
ik vrees dat ik je hier weer moet teleurstellen want het inderdaad zo een lidl, aldi aankoop maar bon :

Techwood GDX 300 DT

(sorry)

Kan zo snel inderdaad geen handleiding vinden.
Heel vaak zijn dergelijke handleidingen wat onduidelijk en in stappen verdeeld. Waarschijnlijk zal er wel erges tussen de regels door te lezen zijn dat beide aansluitingen noodzakelijk zijn.

mies36
03-01-2007, 13:46
ondertussen heb ik de aansluiting gemaakt ( de eerste opl.) want ik kan geen scart en coax in de video steken want er is enkel nog plaats voor de scart.

Het heuglijke nieuws is wel dat de dvd recorder op dit eigenste ogenblik voor de eerste keer de zender skan afscannen

de handleiding vind ik wel duidelijk, alleen deed hij niet wat hij moest doen

mies36
03-01-2007, 14:25
Beste vrienden,

het werkt!
ik kan een dvd opnemen en belijken en ook via de timer doet hij het, dan laat ik de video aanstaan als hij iets moet opnemen.

alleen, helaas heb ik problemen met een aangekochte dvd, die verspringt telkens van donker naar licht en dan even geen beeld en dan gaat ie weer verder (???)

vreemd, dus even tijdelijk geen dvd's huren.

in elk geval, bedankt allemaal

Mr_Parker
03-01-2007, 14:35
alleen, helaas heb ik problemen met een aangekochte dvd, die verspringt telkens van donker naar licht en dan even geen beeld en dan gaat ie weer verder (???)

Dit zou de genoemde macrovision beveiliging kunnen zijn.
Probeer die dvd nog eens af te spelen maar zorg er dan voor dat er geen video band in de video recorder zit.

mies36
03-01-2007, 14:41
tja, de macrovision discussie ging mijn petje te boven.
Er zit geen band in de video, de video is kapot als je er een band in steekt, wil ie er niet meer uit en springt de video af.

Vandaar de-nu-moet-ik-snel-een-dvd-recorder-aankoop.
t' zou al al te dom zijn terug een video aan te kopen.

Ondertussen met de dvd bezig, wat een praktisch ding zeg, wel even zoeken allemaal. 't is anders denken.

toch bedankt