PDA

Bekijk de volledige versie : Scorelijst verbazingwekkend.met een raar gezicht.



Henk Heideveld
12-04-2002, 16:31
Onze scorelijst ziet er in toenemende mate raar uit.
Ofwel de gemiddelde Nederlander heeft een sterk afwijkende smaak ten opzichte van zijn omgeving.
The Rock is best wel een aardige film, maar als ik zie welke films onder aan de lijst prijken, dan gaat bij mij toch een klein beetje het licht uit.
Ook de sterk heen en weer gaande bewegingen bij bepaalde DVD's blijf ik vreemd vinden. Volgens de wet van de grote getallen veroorzaakt iedere stem een kleine verschuiving naar boven of naar beneden. Naarmate het totale aantal stemmen toeneemt worden die verschuivingen steeds kleiner.
Mensen, hou het gezond, dan heeft zo'n lijst enige waarde.

Alex van den Berg
12-04-2002, 20:44
Volgens de wet van de grote getallen veroorzaakt iedere stem een kleine verschuiving naar boven of naar beneden. Naarmate het totale aantal stemmen toeneemt worden die verschuivingen steeds kleiner.
Mensen, hou het gezond, dan heeft zo'n lijst enige waarde. Henk,

Vergeet niet dat er soms maar duizendsten verschil tussen de waardering van verschillende titels bestaat.
Hierdoor zal een verandering van hondersten zomaar een verschuiving van 2 of 3 plaatsen kunnen betekenen... :)

Laurens-Jan
12-04-2002, 20:50
Dus volgens jou staat the Rock (SE) te hoog (15e plek) en een aantal films op de plekken 40-50 te laag?

Glenn Smits
14-04-2002, 22:14
nou als de rock in de top 15 staat dan klopt er inderdaad iets niet. :D

Laurens-Jan
14-04-2002, 22:16
Kijk anders eens naar de #2: Mijn hondje Skip 8.75 (12 stemmen).

:confused:

edit: nu weer 7e met 8.15 (13)

R. Schaap
14-04-2002, 22:20
Wat een ophef over een scorelijst. Henk, je weet toch zelf wel wat je van een dvd vind. Dan maakt het toch eigenlijk niet uit welk cijfer erachter staat.

Henk Heideveld
15-04-2002, 12:38
Wat een ophef over een scorelijst. Henk, je weet toch zelf wel wat je van een dvd vind. Dan maakt het toch eigenlijk niet uit welk cijfer erachter staat.
Ja, eigenlijk heb je helemaal gelijk. Ik heb DVD's die je in geen enkele scorelijst tegenkomt. Het bepaalt mijn smaak niet. Maar als een commerciele topper als Gladiator niet in de top-50 zou verschijnen, zou je toch ook wel vreemd opkijken, of niet.

Koen Crijns
15-04-2002, 12:48
Dat net gerecenseerde films nog wel eens relatief te hoog willen uitkomen aangezien er nog te weinig stemmen zijn, hebben we inderdaad al vaker gezien. Mijn hondje skip is intussen alweer uit de Top 50 gevlogen. Wellicht dat we het minimum van 10 stemmen eens moeten verhogen naar 20 o.i.d.?

The Rock vind ik persoonlijk overigens én een hele goeie film én een DVD met prima beeld en geluid én ook nog een lekker geprijsd. Een vrij hoge plaatst misstaat die film niet vind ik.

R. Schaap
15-04-2002, 12:53
Ja, eigenlijk heb je helemaal gelijk. Ik heb DVD's die je in geen enkele scorelijst tegenkomt. Het bepaalt mijn smaak niet. Maar als een commerciele topper als Gladiator niet in de top-50 zou verschijnen, zou je toch ook wel vreemd opkijken, of niet.

Gladiator moet op 1 is mijn mening.

En Koen, doe dat, verhogen naar 20

Henk Heideveld
02-05-2002, 11:58
Ja, kennelijk heel erg. Wij DVD-liefhebbers weten een kunstvorm als Moulin Rouge niet te waarderen. Wij kiezen in de top-50 toch ook vaak voor een commercieel produkt.
Ieder zijn smaak, maar ik kan er met de pet niet bij dat Moulin Rouge nergens in de top-50 staat.
Ik zie in de top-50 heel wat films staan die ik aanmerkelijk lager inschat dan Moulin Rouge.

R. Schaap
02-05-2002, 12:15
Ja, 7,19 is wel erg weinig voor 'De Perfecte DVD'

Louis Bouduin
02-05-2002, 12:16
Dat zijn nu eenmaal de nullen achter de kijkcijfers. :D Ik vond kwa spektakel en zo Gladiator ook wel reuze meevallen maar ik pier er zo 200 betere uit mijn neus.

Henk Heideveld
02-05-2002, 12:27
Dat zijn nu eenmaal de nullen achter de kijkcijfers. :D Ik vond kwa spektakel en zo Gladiator ook wel reuze meevallen maar ik pier er zo 200 betere uit mijn neus.
Ach, Gladiator is de moderne Spartacus, Ben Hur e.d., daar kan ik nog vrede mee hebben. Een groots aangepakte film met mooie beelden en een mooie geluidstrack en zo.
Maar in het algemeen verrast en verbaast de gemiddelde Nederlandse smaak mij echt. Ik bedoel niet van welke film of filmgenre mensen houden, da's persoonlijke smaak. Maar een zeker onderscheid tussen een goede, slechte en middelmatige film. Maar jij geeft het in feite ook al aan. Er zijn wel 200 films te bedenken die je eerder in de top-50 verwacht, even los van ieders persoonlijke smaak.:confused: :confused:

Alexander de Mol
02-05-2002, 12:45
Er zijn wel 200 films te bedenken die je eerder in de top-50 verwacht 200 films in een top 50? :rolleyes: ;) :D

Henk Heideveld
02-05-2002, 12:55
200 films in een top 50? :rolleyes: ;) :D
Sorry, slippertje!!!!! Heel scherpzinnig.
Nou, nou, ho, effe, bij nader inzien: Godfather is al 5 in 1, dus zou toch nog kunnen. Je ziet wel, ik *** me overal uit. Ik ben in training voor onze nieuwe partij Leefbaar-DVD.NL. Zal ik me vast kaalscheren of juist laten doorgroeien in de AlexvandenBerg-coupesoleil?
Eh, op mijn leeftijd is "kaal" makkelijker te realiseren dan "langharig".:o :o
Verder wil ik in mijn C.V. niet onvermeld laten dat ik bij de overheid werk, dus al een streepjespak heb en ook een stropdas met grote brede diagonale strepen, zowel in de kleuren hetero als homo.

Henk Heideveld
13-06-2002, 17:01
Toch maar weer eens zeiken over de scorelijst, hier.
Zag vandaag FLODDER, met een slechte beeldkwaliteit en een matige geluidskwaliteit, en inhoudelijk ook niet echt verheffend, binnenkomen op plaats 39.
Tja, Moulin Rouge scoort aanmerkelijk en opmerkelijk lager. Ik zet grote vraagtekens bij de vermogens van de mensen die dit soort scores invullen.
:confused: :confused: :confused:

Nico de Graaf
15-06-2002, 22:52
Toch maar weer eens zeiken over de scorelijst, hier.
Zag vandaag FLODDER, met een slechte beeldkwaliteit en een matige geluidskwaliteit, en inhoudelijk ook niet echt verheffend, binnenkomen op plaats 39.
Tja, Moulin Rouge scoort aanmerkelijk en opmerkelijk lager. Ik zet grote vraagtekens bij de vermogens van de mensen die dit soort scores invullen.
:confused: :confused: :confused:

Ja en zeer terecht. Deze prachtige nederlandse productie verdient het gewoon om hoog in de top 50 te staan. Heb deze DVD dan ook een 10 gegeven.:D :D

Henk Heideveld
17-06-2002, 10:21
Ja en zeer terecht. Deze prachtige nederlandse productie verdient het gewoon om hoog in de top 50 te staan. Heb deze DVD dan ook een 10 gegeven.:D :D Nico toch, Nico toch. Helemaal verkikkerd op Tatjana zeker. Dat beeldvullende.:D :D

Henk Heideveld
26-08-2002, 12:57
Hier ben ik weer eens op mijn favoriete:mad: thread.
De scorelijst met een loupe bekeken.
Wat een smaak hebben wij Hollanders, enorm.
Planet of the Apes(2001) een topfilm??? Getuige dat ie op nr.9 staat?
Fight Club is kennelijk(???) een veel mindere film, die moet het doen met plaats 31 en vechten tegen Een Luizenleven, op plaats 32. (een benedenmaatse fight).
The Godfather een der beste films aller tijden moet genoegen nemen met een 28e plaats, nog net vooraf gegaan door het nog steeds misdeelde kroonjuweel Moulin Rouge, in 2001 nog uitgeroepen trot beste film, maar bij onze filmfreaks in ongenade.
Zucht:rolleyes: , diepe zucht:rolleyes:

Nathan Strik
26-08-2002, 15:21
Het is nog steeds de bedoeling om op de DVD te stemmen en niet op de film.
Maar dan nog verklaart het inderdaad de lage plaats van sommige DVD´s niet.

Henk Heideveld
27-08-2002, 09:21
Het is nog steeds de bedoeling om op de DVD te stemmen en niet op de film.
Maar dan nog verklaart het inderdaad de lage plaats van sommige DVD´s niet.
Zeker, dat doe ik ook zoals jij bedoelt. The Godfather is prachtig gerestaureerd, let wel het is een bejaarde film. Hij is ook heel fraai verpakt, etcetera. Des te meer verbaast het mij soms, maar we hebben het er al vaker over gehad. 's Neerlands smaak is ondoorgrondelijk.:( :(

Florus
27-08-2002, 10:24
Tja, zoals ik de DVD.nl top 50 bezie komt ie wel aardig in de richting van wat de meeste mensen (op dvd.nl) blijkbaar goede DVD's vinden. Dit heeft mede te maken met een afweging tussen de film en de DVD (kwaliteit en extras).
Daar komt nog bij dat als je doorsnede zou kunnen maken van de collecties en ziet wat veel voorkomt in de collecties en wat weinig, dan zou je (denk ik) veel mainstream tegenkomen en weinig "echte" klassiekers.
Kijk maar naar de 1e tien. Daar zie je veel bioscoop kaskrakers tussen staan. Da's nou eenmaal de smaak van het (grote) publiek.
Sorry, maar The Godfather is blijkbaar geen mainstream en ook Fight Club komt die eer niet toe. Wat dat betreft zijn ze eigenlijk verrassend hoog genoteerd! ;)
A.I. staat er helemaal niet in :( en ik heb nog wel een 10 gestemd ;)

Henk Heideveld
28-08-2002, 15:53
Tja, zoals ik de DVD.nl top 50 bezie komt ie wel aardig in de richting van de meeste mensen blijkbaar goede DVD's vinden.
Huilgeluiden!!!!!!!!!!!!!!

Florus
29-08-2002, 09:14
Huilgeluiden!!!!!!!!!!!!!!
Excuus?
Huil je vanwege mijn grammaticale fout in de genoemde zin (inmiddels verbeterd), of vanwege de strekking?
Als het om het laatste gaat had ik van jou toch wel iets meer argumentatie verwacht ;)
Bovendien is ook nog zo dat er een hoop mensen zijn die niet op het forum reageren, maar die wel stemmen op hun favoriete DVD (het is een DVD top 50!).
Dat is enigszins jammer, want ik denk dat er een hoop mensen net zo over denken als ik, maar niet de moeite nemen om hier een reactie te plaatsen.
Helaas.... :(
Vandaar ook mij opmerking over A.I.. Als je er al op zou kunnen stemmen (helaas nog niet gereviewed) zou ie denk ik nooit hoog eindigen, terwijl het in de ogen van een klein groepje wel degelijk een fantastische film en DVD set (Limited Edition) is. Maar dat is dus maar een klein groepje... (is mijn verwachting). Datzelfde geldt denk ik voor de door jouw zo geprezen films. Fanatstische films en DVD(-sets) in de ogen van een select groepje, maar dus niet van iedereen. Van dit verschijnsel heeft de IMDB top 50 ook last.
Jammer, maar helaas..
Als je er zelf nog maar van kunt genieten is het juist een best bijzonder gevoel, dat je tot een minderheidsgroepering behoort ;)

Henk Heideveld
29-08-2002, 09:57
Pim Fortuyn had gelijk toen hij stelde dat wij weinig cultuurgevoel hebben en al helemaal niet wat betreft onze eigen cultuur. Wij zijn amusemntsgericht en dat bewijst de scorelijst in ieder geval wel.
Het barst van de verschillende smaken dus verschillende voorkeuren vind ik normaal, mar een gebrek aan kwaliteitsgevoel is een heel andere zaak.

Luther Hartog
29-08-2002, 10:14
Het is nog steeds de bedoeling om op de DVD te stemmen en niet op de film.
Maar dan nog verklaart het inderdaad de lage plaats van sommige DVD´s niet. En de hoge van anderen.


Ik ben het overigens niet met je eens met je eerste stelling. Wanneer een film niet goed is (bv Freddy Got Fingered), maar de DVD release zou geweldig zijn (5 discs, DTS-track, perfect beeld voor 10 Euro) Dan zou ik hem nog een 1 geven.

Luther Hartog
29-08-2002, 10:21
Pim Fortuyn had gelijk toen hij stelde dat wij weinig cultuurgevoel hebben en al helemaal niet wat betreft onze eigen cultuur. Wij zijn amusemntsgericht en dat bewijst de scorelijst in ieder geval wel. Dat is hetzelfde als met muziek. De gemiddelde Nederlander heeft totaal geen eigen smaak. Als je iemand vraagt van welke muziek hij/zij houdt hoor je 9 van de 10 keer: "Ik hou van Top-40 muziek, R&B en Trance". Sorry hoor, maar dan heb je toch echt een gebrek aan je opvoeding gehad. Ik heb mijn muzieksmaak niet ontwikkeld door mijn ouder, maar door mijn zwager en vrienden. Voor mij zijn een aantal criteria heel belangrijk:

Is het origineel?
Is het zelf gemaakt?
Kan de band live hetzelfde als wat op de CD staat?
Wordt de CD ingezongen zonder dat de stem wordt verbeterd met hulp van een PC-programma?

Ik vind het jammer dat mensen die zeggen dat ze heel veel van muziek houden, zich er niet echt in verdiepen. Hetzelfde geld dus voor film/DVD.

Henk Heideveld
29-08-2002, 13:32
Dat is hetzelfde als met muziek. De gemiddelde Nederlander heeft totaal geen eigen smaak. Als je iemand vraagt van welke muziek hij/zij houdt hoor je 9 van de 10 keer: "Ik hou van Top-40 muziek, R&B en Trance"
Is het origineel?
Is het zelf gemaakt?
Kan de band live hetzelfde als wat op de CD staat?
Wordt de CD ingezongen zonder dat de stem wordt verbeterd met hulp van een PC-programma?
Ik vind het jammer dat mensen die zeggen dat ze heel veel van muziek houden, zich er niet echt in verdiepen. Hetzelfde geld dus voor film/DVD.
Je hebt helemaal gelijk. Amerika had in de jaren '60 belangstelling voor een Nederlandse groep uit Den Haag. Toenmalig disk-jokey Joost den Draaier pootte hem dus even een week of twee op nr. 1. En jawel hoor, ook in Nederland nam de verkoop enrom toe. Iedereen wil tenslotte zo'n nr.1. hit.
Joost den Draaier is toen meteen voor zichzelf bwegonnen. Hij had een gat in de markt ontdekt. Joost den Draaier (dhr. Willem van Kooten is nu "binnen".

Martin Miezelmoe
29-08-2002, 14:23
Smaak is en blijft iets persoonlijks..... Moulin Rouge vind ikzelf ook een erg mooie DVD, in alle opzichten.... desalniettemin zal ik hem nooit 10 punten geven.... geen enkele DVD is in mijn optiek perfect.....
Maar als ik uit het perspektief van iemand anders kijk, dan kan ik me ook wezenlijk indenken dat die persoon gillend gek word van Moulin Rouge.... ikzelf moest toch ook wel even slikken toen ik hem voor de eerste keer zag, en toen ik bijgekomen was begon ik er eigenlijk pas van te genieten....

Ik bekijk de DVD's dan ook niet alleen op het beeld, het geluid.. maar op het totale plaatje... ook de cover, de extra's, amusementswaarde, verrassingselementen en het plot....
Daar dit niet allemaal 100 zal zijn, kan een DVD eigenlijk nooit 10 punten van mij krijgen, maar dat geld dus ook andersom.....

Veel mensen zullem echter alleen naar de film kijken, geeft hij voldoende amusement zal men er een hoger cijfer aan geven, anders lager....

Ben het trouwens wel eens met het feit de de schommelingen steeds minder zullen worden naarmate meer mensen een stem uitbrengen.... maar zolang de ene film 500 stemmen krijgt en de ander 10 blijf je toch een enigzins vertekend beeld houden [ook al is het een gemiddelde].......

Zo, ik heb gezegd.... :rolleyes:

En nu maar weer eens aan het werk :D

Luther Hartog
29-08-2002, 14:28
Je hebt helemaal gelijk.Wauw:o

Nathan Strik
29-08-2002, 15:02
Als je iemand vraagt van welke muziek hij/zij houdt hoor je 9 van de 10 keer: "Ik hou van Top-40 muziek, R&B en Trance". Sorry hoor, maar dan heb je toch echt een gebrek aan je opvoeding gehad. Volgens mij ontbreekt er wat aan jouw opvoeding als je dat soort mensen niet in hun waarde kunt laten. Smaken verschillen.

Luther Hartog
29-08-2002, 15:22
Volgens mij ontbreekt er wat aan jouw opvoeding als je dat soort mensen niet in hun waarde kunt laten. Smaken verschillen. blablabla...ik wist dat er wel iemand zou komen met zo'n reactie. Maar als muziek je niks interesseert dan zeggen ze altijd dat ze van Top 40, R&B en Trance houden. Zeg dan dat je niet echt van muziek houdt. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Henk Heideveld
29-08-2002, 15:33
Volgens mij ontbreekt er wat aan jouw opvoeding als je dat soort mensen niet in hun waarde kunt laten. Smaken verschillen.
Ho stop, Luther heeft het niet over smaken die verschillen, dat accepteert/respecteert hij heel makkelijk, and so do I, maar veel mensen kopen datgene wat nr. 1 staat, dus cultuurbarbaren zonder smaak, c.q. zonder eigen smaak en dan bekruipt mij toch een bepaald gevoel.....:rolleyes: :eek: :confused: :o :( :mad:

Luther Hartog
29-08-2002, 15:45
Ho stop, Luther heeft het niet over smaken die verschillen, dat accepteert/respecteert hij heel makkelijk, and so do I, maar veel mensen kopen datgene wat nr. 1 staat, dus cultuurbarbaren zonder smaak, c.q. zonder eigen smaak en dan bekruipt mij toch een bepaald gevoel.....:rolleyes: :eek: :confused: :o :( :mad: Precies NS