PDA

Bekijk de volledige versie : 100Hz coaxkabel noodzakelijk???



PeterW
06-01-2007, 18:26
Ik heb een vraagje mbt coax kabels voor LCD TV's. Mijn ouders hadden zeer matig beeld en kregen te horen dat ze 100Hz kabel moeten gebruiken. Nu ga ik zelf een 32" ophangen en hiervoor moet ik de kabel nog trekken. Hiervoor wil ik 100Hz kabel gebruiken omdat de kabel toch getrokken moet worden. De TV staat ook op de nominate vervangen te worden. Als ik daar de bestaande kabel moet vervangen dan ben ik wel even zoet... Ik vraag me daarom af in hoeverre is uiteindelijk het verschil te zien tussen een goede "normale" kabel en een "100Hz" kabel???

Ivm een beter signaal gebruik ik overal F-connectoren (loste destijds al mijn problemen op!). De antenne komt binnen in de meterkast en gaat meteen in een splitter (met alleen F-connectoren). Vanuit dit punt gaat alles point-to-point naar de verschillende plaatsen in het huis. Tot dusverre overal nog goed beeld gehad zonder versterker te gebruiken. Ook op de 100Hz CRT beneden waartussen ongeveer 20m kabel tussen zit.

Nog een laatste vraag schiet me te binnen. Is het noodzakelijk de splitter waar de antennekabel op binnenkomt ook te vervangen door een "100Hz variant"???

mvg Peter

PS: Waar zit hem overigens het verschil in? Weerstand / filtering / mantel????

Johan van den D.
06-01-2007, 23:41
Vergeet het 100Hz verhaal en zorg gewoon dat er goede coax kabel gebruikt wordt.
Met name Hirschmann is groots op dit gebied en een goede kwaliteit zit tussen de €1 a €1,50 per meter in.
Verders goed monteren het geheel en dan moet het goed zijn.
De F-pins zijn inderdaad fijne dingen, gebruik ze zelf ook zoveel mogelijk.

Zim
07-01-2007, 10:33
hai....100Hz maakt wel degelijk uit hoor!

Bij een 100Hz Coax kabel zit standaard een magneet omheen die de kabel afschermt.

Ik heb dit samen met een vriend getest op een oscilloscoop.

en op de 100hz kabel is veel meer 'rust' te zien!

Tip: gebruik kant en klare 100Hz kabel, probeer ze zo kort mogelijk te houden en het aller mooiste zou zijn om 'm niet in de buurd van andere signaal kabels neer te leggen!

Bij afstanden meer dan 20 meter zou ik een versterker gebruiken.
(ook daar zit heel veel verschil in, let op de specs en je zal zien dat als je er een beetje geld in stopt dat dat zeker uitmaakt! Koop 2 verschillende en test het zelf, als je de verpakking netjes houdt kan je de andere altijd trug brengen)

Het allermooiste beeld persoonlijk is toch via sattelite!

Suc7

Johan van den D.
07-01-2007, 11:08
Het allermooiste beeld persoonlijk is toch via sattelite!
Hier maak ikzelf ook gebruik van maar persoonlijk is het voor mij niet goed genoeg. :(
Het beeld is minder dan een goede dvd maar helaas is dit nu wel het maximaal haalbare en in dat opzich kan je niet om de satelliet heen.
Kortom, het zijn keuzes die je maakt binnen de huidige mogelijkheden maar het is nu echt tijd dat HD op grote schaal door breekt.

Zim
07-01-2007, 16:13
als je een HD uitzending van bijvoordel zender 1080 of net 10 (via satteliet) op een HD scherm (1920 x 1080 progressief) bekijkt, kan het niet scherper!

Je kan ook bijvoorbeeld je computer op je scherm aansluiten en dan zou je ook HD film kunnen afspelen vanaf je harde schijf. Ook zijn er DVD's voor: Blu-ray of HD DVD, gemiddeld 30 GB.

Er is keus

JaBe
07-01-2007, 18:43
Hallo,

Goede coax-kabel is de Hirschmann KOKA-0799. Waar je geen F-connectoren kunt gebruiken, gebruik dan de metalen antenne pluggen van Hirschmann.

Jan

Johan van den D.
07-01-2007, 19:34
als je een HD uitzending van bijvoordel zender 1080 of net 10 (via satteliet) op een HD scherm (1920 x 1080 progressief) bekijkt, kan het niet scherper!

Je kan ook bijvoorbeeld je computer op je scherm aansluiten en dan zou je ook HD film kunnen afspelen vanaf je harde schijf. Ook zijn er DVD's voor: Blu-ray of HD DVD, gemiddeld 30 GB.

Er is keusJawel maar mij ging het met name om de normale tv zenders en niet de HD zenders (die zeer langzaam op de markt komen)
Zo wil ik bijvoorbeeld ook goede tijden slechte tijden in perfecte kwaliteit zien om maar eens wat te noemen. :mrgreen:

De films in HD gaat helemaal goed komen uiteraard. :wink:

Maar begrijp me niet verkeerd hoor, mijn satelliet beeld is gewoon goed nu maar wil graag beter, ook voor normale tv programma's.
Aan de andere kant, nu blijf je wel extra genieten van de goede kwaliteit van dvd en straks nog meer van de HD's.

PeterW
07-01-2007, 21:42
Ik heb in eerste instantie geen coax nodig voor HD content, alleen voor antenne ontvangst. Sateliet kan inderdaad beter zijn maar dat hangt veel af van de bandbreedte die in de uplink gebruikt wordt. Vaak wordt op commerciele redenen de kwaliteit beperkt om extra zenders in het bouquet te kunnen stoppen.... De kreet die je in de winkel hoort "kijken met DVD kwaliteit" is idd wel haalbaar maar lang niet altijd het geval.

Voor eventuele HD content heb ik andere plannen. Naast de coax komt er ook een netwerk kabel in de pijp te liggen waarover ik content wil streamen. Op mijn werk werk ik de hele dag met Hotel-TV systemen. Dit ga ik zelf namaken om er thuis mee te testen. Deze zijn systemen zijn "HD compatible". Dus zodra ik content heb gaat het op de VoD server en kijken maar...

Om op de kabel terug te komen, ik las de opmerking van Zim om volledig afgemonteerde kabels te kopen. Aangezien hij door een PVC pijp moet zal ik toch zelf aan een kant moeten afmonteren. Als ik deze discussie zo lees denk ik dat ik er maar het beste aan doe om afgemonteerde 100Hz te bestellen en die aan 1 kant opnieuw zelf af te monteren met een F-connector. Kan ik hiervoor mijn standaard spul blijven gebruiken of moet ik rekening houden met een grotere diameter van de 100Hz kabel? Of eventueel de magneet waar eerder over gesproken was???

grtzzz Peter

Zim
07-01-2007, 23:32
De 100hz kabels zijn over het algemeen 5 mm en de originele coax 7 mm.

Zodra je een 100hz kabel door midden knipt raakt je het 100Hz effect kwijt.

probeer een kabel te vinden waarvan de afscherming te verwijderen valt, hoewel dit iets minder effect geeft ten opzichte van een permantente afscherming.

Suc6

fotopeerke
11-01-2007, 12:15
Zim,

die "magneet" bedoel je daar geen ferrietmantel mee?
Lijkt op een magneet, maar is dat niet!

Peter,
Kijk eens op Hifisupply naar de Hirschmann Koka799 en de connectoren van ViaBlue en Crusade Audio. (ViaBlue ook als F-connector te koop)

Peter

Albert Kostwinder
11-01-2007, 12:48
Maar begrijp me niet verkeerd hoor, mijn satelliet beeld is gewoon goed nu maar wil graag beter, ook voor normale tv programma's.


Moet je eens naar een homecast hd satelliet decoder kijken. Die maakt ook van sd uitzendingen een erg mooi plaatje via hdmi... :wink:

Johan van den D.
11-01-2007, 17:10
Maar begrijp me niet verkeerd hoor, mijn satelliet beeld is gewoon goed nu maar wil graag beter, ook voor normale tv programma's.


Moet je eens naar een homecast hd satelliet decoder kijken. Die maakt ook van sd uitzendingen een erg mooi plaatje via hdmi... :wink:Zal eens wat info op het i-net zoeken.
Mijn huidige beeld is wel erg "schoon" hoor maar mis net een fractie scherpte.

Albert Kostwinder
12-01-2007, 09:29
Maar begrijp me niet verkeerd hoor, mijn satelliet beeld is gewoon goed nu maar wil graag beter, ook voor normale tv programma's.


Moet je eens naar een homecast hd satelliet decoder kijken. Die maakt ook van sd uitzendingen een erg mooi plaatje via hdmi... :wink:Zal eens wat info op het i-net zoeken.
Mijn huidige beeld is wel erg "schoon" hoor maar mis net een fractie scherpte.

http://www.home-theater.nl/product_info.php?products_id=147&osCsid=724fcd7b2abb0f3fd1e75c76d07840dd
:wink: