PDA

Bekijk de volledige versie : 4-8 ohm luidsprekers op 8 ohm versterker



FatalError
08-01-2007, 01:47
Ik heb al het een en ander gevonden in de search, maar heb nog niet echt antwoord gekregen op mijn vraag:

Ik heb 2 luidsprekers waarop achterop staat: 4-8 ohm. Ik heb begrepen dat dit wil zeggen dat het per speaker verschilt.

Nu heb ik een 8 ohm versterker (sony STR-DE595). Wat ik graag wil weten is of ik nu wel maximaal gebruik maak van deze versterker? Of kan ik beter zoeken naar speakers met alleen maar 8 ohm ipv 4-8?

DVDProfilersFilmgek
08-01-2007, 07:30
Ik heb al het een en ander gevonden in de search, maar heb nog niet echt antwoord gekregen op mijn vraag:

Ik heb 2 luidsprekers waarop achterop staat: 4-8 ohm. Ik heb begrepen dat dit wil zeggen dat het per speaker verschilt.

Nu heb ik een 8 ohm versterker (sony STR-DE595). Wat ik graag wil weten is of ik nu wel maximaal gebruik maak van deze versterker? Of kan ik beter zoeken naar speakers met alleen maar 8 ohm ipv 4-8?

Of je maximaal gebruik maakt van je versterker :roll: :?:

Laat me je dan vertellen dat het om de klank gaat die het allerbelangrijkste is, gaat het bij jou om de hoeveelheid kolere herrie die eruit komt, neem dan laag ohmige speakers die op kermissen gebruikt worden :idea:

Op het gebied van weerstand voldoen je speakers goed met je versterker, maar over het algemeen moet je niet al teveel waarde hechten aan de opgegeven waarde van de speakerboeren, in de praktijk schommelt de weerstand van een speaker behoorlijk, en zolang hij niet al te laag wordt zullen de meeste versterkers er wel mee kunnen leven.

Speakers koop je op de klank, een klank die bij je past, vrijwel alle "normale" luidsprekers kun je wel aansluiten op de gangbare versterkers. Er zijn ontelbare combinaties mogelijk, de combinatie die jij het mooist vind klinken is de beste :!: :wink:

De waarde van jouw speakers zit tussen de 4 en 8 ohm, afhankelijk van het vermogen en de tonen die je afspeelt, dat verschilt niet per speaker in de box, maar voor het geheel.

BTW, wat jij een versterker noemt noemen we hier een receiver :wink:

windoweyez
08-01-2007, 18:18
Dan even een aanvullende vraag, uit belangstelling.

Is het mogelijk om zowel speakers van 4 als van 8 ohm aan te sluiten op een 5.1 receiver?

DVDProfilersFilmgek
08-01-2007, 20:23
Dan even een aanvullende vraag, uit belangstelling.

Is het mogelijk om zowel speakers van 4 als van 8 ohm aan te sluiten op een 5.1 receiver?

Als je bedoeld dat bijvoorbeeld je front set een 8 ohm set is, en je rears 4 ohm speakers zijn, is dat geen enkel probleem. Je kunt eerder een probleempje hebben dat ze op het gebied van klank niet overeen komen :wink:
Wat je echter nooit moet doen is op 1 speaker aansluiting 2 speakers aansluiten, dat geeft een extra verhoogde kans op een opgeblazen eindtrap, op die manier verlaag je namelijk heel snel de weerstand :!:

hstadman
08-01-2007, 20:29
De opgegeven waarde bij speakers is variabel...dus dat fluctueert tusen de 8 en 4 ohm of zelfs nog lager. Voor lager ohmige speakers heb je meer power nodig...om 4 ohm even goed aan te kunnen sturen als 8 ohm heb je een zwaardere versterker nodig...Dus...een versterker met voldoende reserves zou geen problemen mogen hebben met 4 en 8 ohm speakers. :wink:

DVDProfilersFilmgek
09-01-2007, 06:47
De opgegeven waarde bij speakers is variabel...dus dat fluctueert tusen de 8 en 4 ohm of zelfs nog lager. Voor lager ohmige speakers heb je meer power nodig...om 4 ohm even goed aan te kunnen sturen als 8 ohm heb je een zwaardere versterker nodig...Dus...een versterker met voldoende reserves zou geen problemen mogen hebben met 4 en 8 ohm speakers. :wink:

Volgens mij mix je de boel een beetje door elkaar... :roll:


De waarden die vaak opgegeven worden zijn bijvoorbeeld Nominaal vermogen:

2x 70 watt bij ohm 20hz-20khz met 0,08 % THD
2 x105 watt bij 6ohm bij 1khz met 0,7 % THD

Dynamisch vermogen:

2x 90 watt 8ohm
2x135 watt 4ohm
2x160watt 2ohm

Bovenstaand voorbeeld is een voorbeeld van de technische gevens van 1 en dezelfde versterker :!:

Bij laag ohmige speakers krijg je meer vermogen van je versterker, bij geen weerstand heb je kortsluiting en kun je je eindtrap vaarwel zeggen.

Er is al vaker over dit onderwerp op het forum geschreven, kijk hier ook maar even, dat kan verhelderend werken:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=47396&postdays=0&postorder=asc&start=0

hstadman
09-01-2007, 14:15
De opgegeven waarde bij speakers is variabel...dus dat fluctueert tusen de 8 en 4 ohm of zelfs nog lager. Voor lager ohmige speakers heb je meer power nodig...om 4 ohm even goed aan te kunnen sturen als 8 ohm heb je een zwaardere versterker nodig...Dus...een versterker met voldoende reserves zou geen problemen mogen hebben met 4 en 8 ohm speakers. :wink:

Volgens mij mix je de boel een beetje door elkaar... :roll:


De waarden die vaak opgegeven worden zijn bijvoorbeeld Nominaal vermogen:

2x 70 watt bij ohm 20hz-20khz met 0,08 % THD
2 x105 watt bij 6ohm bij 1khz met 0,7 % THD

Dynamisch vermogen:

2x 90 watt 8ohm
2x135 watt 4ohm
2x160watt 2ohm

Bovenstaand voorbeeld is een voorbeeld van de technische gevens van 1 en dezelfde versterker :!:

Bij laag ohmige speakers krijg je meer vermogen van je versterker, bij geen weerstand heb je kortsluiting en kun je je eindtrap vaarwel zeggen.

Er is al vaker over dit onderwerp op het forum geschreven, kijk hier ook maar even, dat kan verhelderend werken:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=47396&postdays=0&postorder=asc&start=0

Nee hoor, bij laag ohmige speakers MOET je versterker meer vermogen leveren!

Dus, als je een 4 ohmige speaker aansluit moet hij meer vermogen kunnen leveren dan bij een 8 ohmige speaker. Daar de meeste gemeten worden bij 8 ohm, is dat het nominaal vermogen. Ga je een 4 ohmige speaker aansluiten, dan kan het zijn dat je versterker te weinig vermogen kan leveren! Vandaar dat klasse a versterkers, de hele zware, ook beter met lastige speakers overweg kunnen vanwege hun grote reserve!

Als je goed op internet zoekt, zul je technische data tegenkomen waaruit blijkt dat speakers geen vaste waarde kennen maar dat de weerstand varieert tijdens het spelen van muziek. Een versterker met een grote reserve heeft hier minder problemen mee dan een versterker met een klein reserve...versterkers met een klein continue vermogen dus.

Die waardes zeggen totaal niets...

Dynamisch vermogen... :lol: mooi reklame praatje maar zegt niets over het vermogen onder belasting...alleen het continue vermogen onder belasting zegt wat over het daadwerkelijk vermogen en dat is vaak vele malen lager dan het dynamisch vermogen...

Een simpel rekensommetje leert ons dat een versterker bij 8 ohm minder vermogen hoeft te leveren dan bij een 4 ohm speaker, bij 4 ohm heb je dus echt een zwaardere versterker nodig, die continue meer vermogen kan leveren.

je hebt nu dus een versterker die max. 70 watt continue kan leveren...vaak is die opgegeven waarde nog lager als je het na gaat meten dus eerder in de richting van 60-50 watt continue... dat is niet veel vergeleken met echte klasse a versterkers die soms tot wel 500 watt aan 8 ohm kunnen leveren... je ziet al in de vergelijking dat die veel meer reserves heeft en gemakkelijker "zware" speakers kan aansturen.

Zware speakers zijn speakers die een lagere efficientie hebben, dus ruim onder de 90-91 db m3 zitten. Voor jouw versterker is het dus aan te raden om hoog efficiente speakers te gebruiken, die dus een hoog rendement hebben, hierdoor krijg je nog enigzins behoorlijk wat geluidsdruk!

onder de 90 db, zeg 85 db, moet je al een flink zwaardere versterker hebben die meer dan die 70 watt kan leveren continue, voor een echte 4 ohmige speaker heb je dus continue al meer dan het dubbele nodig! Eentje dus die echt 150 watt continue kan leveren! Bij 2 ohm wordt het nog erger...heb je eentje nodig die echt continue bijv. 300 watt moet kunnen leveren! Dus, hoe lager de weerstand, hoe meer vermogen een versterker MOET kunnen leveren continue, niet dynamisch!

met andere woorden, die specificaties zijn van een doorsnee versterker, die gewone hoog rendement speakers nodig heeft!

Ik zeg niets over de kwaliteit van het geluid uiteraard, die kan gewoon erg goed zijn. :wink:

Zie ook de quote van darkraver:


correctie:

een versterker als ie laststabiel is aan 4 Ohm meer stroom dienen te KUNNEN leveren als aan 8 ohm

Hoe zwaarder en groter je voeding, meestal dus hoe hoger je nominaal/continue vermogen is, hoe gemakkelijker een versterker een lager ohmige speaker kan aansturen! Dus, een versterker van 150 watt continue kan dat gemakkelijker aan dan eentje van 50 watt continue en je moet goed speakers matchen!


Klopt natuurlijk dat een versterker meer stroom levert bij 4 Ohm als bij 8 Ohm alleen de ene receiver / versterker schudt het zo uit de mouw en de andere krijgt het warm, gaat in safety modus en dut effe in en als je het bont maakt dus bijvoorbeeld 1 of 2 ohm waardes gaat draaien op een receivertje dan valt ie niet in slaap maar sterft ie vrees ik

Dit gebeurt dus vaak als je een zware last(lees zware speaker-laag rendements speaker) aan een lichte versterker hangt, je blaast je eindtrap op!

Samenvattend:

meeste versterkers kunnen een continue vermogen leveren bij 8 ohm (vandaar ook 8 ohm speakers), helaas is de belasting vaak niet lineair en moet je grote reserves hebben omdat de belasting ook varieert onder het spelen van muziek. Bij een te zware speaker en een te lichte versterker blaas je de einddtrap op. Bij lineair 4 ohmige speakers heb je dus een versterker nodig die minimaal het dubbele aan continue vermogen kan leveren!

Kijkend naar jouw specificaties is dit een echte 8 ohms versterker die niet echt om kan gaan met echte 4 ohmige speakers omdat het vermogen te klein is! Hoge rendements speakers zijn aan te bevelen...dus rond de 90db m3. Continue vermogen is 70 watt, piek vermogen(dynamisch)90 watt, 20 watt reserve is erg weinig!

DVDProfilersFilmgek
09-01-2007, 18:16
De opgegeven waarde bij speakers is variabel...dus dat fluctueert tusen de 8 en 4 ohm of zelfs nog lager. Voor lager ohmige speakers heb je meer power nodig...om 4 ohm even goed aan te kunnen sturen als 8 ohm heb je een zwaardere versterker nodig...Dus...een versterker met voldoende reserves zou geen problemen mogen hebben met 4 en 8 ohm speakers. :wink:

Volgens mij mix je de boel een beetje door elkaar... :roll:


De waarden die vaak opgegeven worden zijn bijvoorbeeld Nominaal vermogen:

2x 70 watt bij ohm 20hz-20khz met 0,08 % THD
2 x105 watt bij 6ohm bij 1khz met 0,7 % THD

Dynamisch vermogen:

2x 90 watt 8ohm
2x135 watt 4ohm
2x160watt 2ohm

Bovenstaand voorbeeld is een voorbeeld van de technische gevens van 1 en dezelfde versterker :!:

Bij laag ohmige speakers krijg je meer vermogen van je versterker, bij geen weerstand heb je kortsluiting en kun je je eindtrap vaarwel zeggen.

Er is al vaker over dit onderwerp op het forum geschreven, kijk hier ook maar even, dat kan verhelderend werken:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=47396&postdays=0&postorder=asc&start=0

Nee hoor, bij laag ohmige speakers MOET je versterker meer vermogen leveren!

Dus, als je een 4 ohmige speaker aansluit moet hij meer vermogen kunnen leveren dan bij een 8 ohmige speaker. Daar de meeste gemeten worden bij 8 ohm, is dat het nominaal vermogen. Ga je een 4 ohmige speaker aansluiten, dan kan het zijn dat je versterker te weinig vermogen kan leveren! Vandaar dat klasse a versterkers, de hele zware, ook beter met lastige speakers overweg kunnen vanwege hun grote reserve!

Als je goed op internet zoekt, zul je technische data tegenkomen waaruit blijkt dat speakers geen vaste waarde kennen maar dat de weerstand varieert tijdens het spelen van muziek. Een versterker met een grote reserve heeft hier minder problemen mee dan een versterker met een klein reserve...versterkers met een klein continue vermogen dus.

Die waardes zeggen totaal niets...

Dynamisch vermogen... :lol: mooi reklame praatje maar zegt niets over het vermogen onder belasting...alleen het continue vermogen onder belasting zegt wat over het daadwerkelijk vermogen en dat is vaak vele malen lager dan het dynamisch vermogen...

Een simpel rekensommetje leert ons dat een versterker bij 8 ohm minder vermogen hoeft te leveren dan bij een 4 ohm speaker, bij 4 ohm heb je dus echt een zwaardere versterker nodig, die continue meer vermogen kan leveren.

je hebt nu dus een versterker die max. 70 watt continue kan leveren...vaak is die opgegeven waarde nog lager als je het na gaat meten dus eerder in de richting van 60-50 watt continue... dat is niet veel vergeleken met echte klasse a versterkers die soms tot wel 500 watt aan 8 ohm kunnen leveren... je ziet al in de vergelijking dat die veel meer reserves heeft en gemakkelijker "zware" speakers kan aansturen.

Zware speakers zijn speakers die een lagere efficientie hebben, dus ruim onder de 90-91 db m3 zitten. Voor jouw versterker is het dus aan te raden om hoog efficiente speakers te gebruiken, die dus een hoog rendement hebben, hierdoor krijg je nog enigzins behoorlijk wat geluidsdruk!

onder de 90 db, zeg 85 db, moet je al een flink zwaardere versterker hebben die meer dan die 70 watt kan leveren continue, voor een echte 4 ohmige speaker heb je dus continue al meer dan het dubbele nodig! Eentje dus die echt 150 watt continue kan leveren! Bij 2 ohm wordt het nog erger...heb je eentje nodig die echt continue bijv. 300 watt moet kunnen leveren! Dus, hoe lager de weerstand, hoe meer vermogen een versterker MOET kunnen leveren continue, niet dynamisch!

met andere woorden, die specificaties zijn van een doorsnee versterker, die gewone hoog rendement speakers nodig heeft!

Ik zeg niets over de kwaliteit van het geluid uiteraard, die kan gewoon erg goed zijn. :wink:

Zie ook de quote van darkraver:


correctie:

een versterker als ie laststabiel is aan 4 Ohm meer stroom dienen te KUNNEN leveren als aan 8 ohm

Hoe zwaarder en groter je voeding, meestal dus hoe hoger je nominaal/continue vermogen is, hoe gemakkelijker een versterker een lager ohmige speaker kan aansturen! Dus, een versterker van 150 watt continue kan dat gemakkelijker aan dan eentje van 50 watt continue en je moet goed speakers matchen!


Klopt natuurlijk dat een versterker meer stroom levert bij 4 Ohm als bij 8 Ohm alleen de ene receiver / versterker schudt het zo uit de mouw en de andere krijgt het warm, gaat in safety modus en dut effe in en als je het bont maakt dus bijvoorbeeld 1 of 2 ohm waardes gaat draaien op een receivertje dan valt ie niet in slaap maar sterft ie vrees ik

Dit gebeurt dus vaak als je een zware last(lees zware speaker-laag rendements speaker) aan een lichte versterker hangt, je blaast je eindtrap op!

Samenvattend:

meeste versterkers kunnen een continue vermogen leveren bij 8 ohm (vandaar ook 8 ohm speakers), helaas is de belasting vaak niet lineair en moet je grote reserves hebben omdat de belasting ook varieert onder het spelen van muziek. Bij een te zware speaker en een te lichte versterker blaas je de einddtrap op. Bij lineair 4 ohmige speakers heb je dus een versterker nodig die minimaal het dubbele aan continue vermogen kan leveren!

Kijkend naar jouw specificaties is dit een echte 8 ohms versterker die niet echt om kan gaan met echte 4 ohmige speakers omdat het vermogen te klein is! Hoge rendements speakers zijn aan te bevelen...dus rond de 90db m3. Continue vermogen is 70 watt, piek vermogen(dynamisch)90 watt, 20 watt reserve is erg weinig!

Harry,

Het was een voorbeeld het gaat niet om mijn versterker :!: , ik heb een 5.1 receiver en niet een stereo/ 2 kanaals versterker.( in mijn geval had het teveel tikwerk opgeleverd :wink: Betrek er ook geen andere soorten versterkers bij je verhaal, je hebt het al moeilijk genoeg om alleen al het begrip weerstand te begrijpen :roll:

Je versterker MOET niet meer vermogen leveren, hij gaat meer vermogen leveren bij speakers met lage ohm, hij geeft bij lage weerstand juist meer vermogen af. Lees nu even die link door, daar wordt een voorbeeld gegeven met een eend en ook a3aan geeft een mooie heldere uitleg.

Volgens mij heb je ergens de klok horen luiden maar ben je de klepel kwijt. Ik heb geen uitleg nodig, als je bij die link ook eens had gekeken, dan had je dat geweten :!:

Ik heb een set die veel meer vermogen/volume kan leveren dan dat ik ooit kan gebruiken, reserve meer dan genoeg, daar hoef jij je geen zorgen over te maken :!: (voor de kermis is het onvoldoende, maar daar is hij dan ook niet voor aangeschaft :roll: )

Je kan met een zware versterker hele lichte speakers aansturen, andersom kan ook, maar zoals in alle gevallen dien je je verstand en je oortjes erbij te houden, het staat allemaal in de reeds gegeven link. In beide gevallen kan men de boel slopen, er is geen veilige combinatie die bestand is tegen onwetende hoge volume liefhebbers. Je verhaal rammelt echt aan alle kanten, ik geef er niet voor niets die link bij, daar wordt het wat uitgebreider en simpeler uitgelegd.

hstadman
09-01-2007, 22:15
De opgegeven waarde bij speakers is variabel...dus dat fluctueert tusen de 8 en 4 ohm of zelfs nog lager. Voor lager ohmige speakers heb je meer power nodig...om 4 ohm even goed aan te kunnen sturen als 8 ohm heb je een zwaardere versterker nodig...Dus...een versterker met voldoende reserves zou geen problemen mogen hebben met 4 en 8 ohm speakers. :wink:

Volgens mij mix je de boel een beetje door elkaar... :roll:


De waarden die vaak opgegeven worden zijn bijvoorbeeld Nominaal vermogen:

2x 70 watt bij ohm 20hz-20khz met 0,08 % THD
2 x105 watt bij 6ohm bij 1khz met 0,7 % THD

Dynamisch vermogen:

2x 90 watt 8ohm
2x135 watt 4ohm
2x160watt 2ohm

Bovenstaand voorbeeld is een voorbeeld van de technische gevens van 1 en dezelfde versterker :!:

Bij laag ohmige speakers krijg je meer vermogen van je versterker, bij geen weerstand heb je kortsluiting en kun je je eindtrap vaarwel zeggen.

Er is al vaker over dit onderwerp op het forum geschreven, kijk hier ook maar even, dat kan verhelderend werken:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=47396&postdays=0&postorder=asc&start=0

Nee hoor, bij laag ohmige speakers MOET je versterker meer vermogen leveren!

Dus, als je een 4 ohmige speaker aansluit moet hij meer vermogen kunnen leveren dan bij een 8 ohmige speaker. Daar de meeste gemeten worden bij 8 ohm, is dat het nominaal vermogen. Ga je een 4 ohmige speaker aansluiten, dan kan het zijn dat je versterker te weinig vermogen kan leveren! Vandaar dat klasse a versterkers, de hele zware, ook beter met lastige speakers overweg kunnen vanwege hun grote reserve!

Als je goed op internet zoekt, zul je technische data tegenkomen waaruit blijkt dat speakers geen vaste waarde kennen maar dat de weerstand varieert tijdens het spelen van muziek. Een versterker met een grote reserve heeft hier minder problemen mee dan een versterker met een klein reserve...versterkers met een klein continue vermogen dus.

Die waardes zeggen totaal niets...

Dynamisch vermogen... :lol: mooi reklame praatje maar zegt niets over het vermogen onder belasting...alleen het continue vermogen onder belasting zegt wat over het daadwerkelijk vermogen en dat is vaak vele malen lager dan het dynamisch vermogen...

Een simpel rekensommetje leert ons dat een versterker bij 8 ohm minder vermogen hoeft te leveren dan bij een 4 ohm speaker, bij 4 ohm heb je dus echt een zwaardere versterker nodig, die continue meer vermogen kan leveren.

je hebt nu dus een versterker die max. 70 watt continue kan leveren...vaak is die opgegeven waarde nog lager als je het na gaat meten dus eerder in de richting van 60-50 watt continue... dat is niet veel vergeleken met echte klasse a versterkers die soms tot wel 500 watt aan 8 ohm kunnen leveren... je ziet al in de vergelijking dat die veel meer reserves heeft en gemakkelijker "zware" speakers kan aansturen.

Zware speakers zijn speakers die een lagere efficientie hebben, dus ruim onder de 90-91 db m3 zitten. Voor jouw versterker is het dus aan te raden om hoog efficiente speakers te gebruiken, die dus een hoog rendement hebben, hierdoor krijg je nog enigzins behoorlijk wat geluidsdruk!

onder de 90 db, zeg 85 db, moet je al een flink zwaardere versterker hebben die meer dan die 70 watt kan leveren continue, voor een echte 4 ohmige speaker heb je dus continue al meer dan het dubbele nodig! Eentje dus die echt 150 watt continue kan leveren! Bij 2 ohm wordt het nog erger...heb je eentje nodig die echt continue bijv. 300 watt moet kunnen leveren! Dus, hoe lager de weerstand, hoe meer vermogen een versterker MOET kunnen leveren continue, niet dynamisch!

met andere woorden, die specificaties zijn van een doorsnee versterker, die gewone hoog rendement speakers nodig heeft!

Ik zeg niets over de kwaliteit van het geluid uiteraard, die kan gewoon erg goed zijn. :wink:

Zie ook de quote van darkraver:


correctie:

een versterker als ie laststabiel is aan 4 Ohm meer stroom dienen te KUNNEN leveren als aan 8 ohm

Hoe zwaarder en groter je voeding, meestal dus hoe hoger je nominaal/continue vermogen is, hoe gemakkelijker een versterker een lager ohmige speaker kan aansturen! Dus, een versterker van 150 watt continue kan dat gemakkelijker aan dan eentje van 50 watt continue en je moet goed speakers matchen!


Klopt natuurlijk dat een versterker meer stroom levert bij 4 Ohm als bij 8 Ohm alleen de ene receiver / versterker schudt het zo uit de mouw en de andere krijgt het warm, gaat in safety modus en dut effe in en als je het bont maakt dus bijvoorbeeld 1 of 2 ohm waardes gaat draaien op een receivertje dan valt ie niet in slaap maar sterft ie vrees ik

Dit gebeurt dus vaak als je een zware last(lees zware speaker-laag rendements speaker) aan een lichte versterker hangt, je blaast je eindtrap op!

Samenvattend:

meeste versterkers kunnen een continue vermogen leveren bij 8 ohm (vandaar ook 8 ohm speakers), helaas is de belasting vaak niet lineair en moet je grote reserves hebben omdat de belasting ook varieert onder het spelen van muziek. Bij een te zware speaker en een te lichte versterker blaas je de einddtrap op. Bij lineair 4 ohmige speakers heb je dus een versterker nodig die minimaal het dubbele aan continue vermogen kan leveren!

Kijkend naar jouw specificaties is dit een echte 8 ohms versterker die niet echt om kan gaan met echte 4 ohmige speakers omdat het vermogen te klein is! Hoge rendements speakers zijn aan te bevelen...dus rond de 90db m3. Continue vermogen is 70 watt, piek vermogen(dynamisch)90 watt, 20 watt reserve is erg weinig!

Harry,

Het was een voorbeeld het gaat niet om mijn versterker :!: , ik heb een 5.1 receiver en niet een stereo/ 2 kanaals versterker.( in mijn geval had het teveel tikwerk opgeleverd :wink: Betrek er ook geen andere soorten versterkers bij je verhaal, je hebt het al moeilijk genoeg om alleen al het begrip weerstand te begrijpen :roll:

Je versterker MOET niet meer vermogen leveren, hij gaat meer vermogen leveren bij speakers met lage ohm, hij geeft bij lage weerstand juist meer vermogen af. Lees nu even die link door, daar wordt een voorbeeld gegeven met een eend en ook a3aan geeft een mooie heldere uitleg.

Volgens mij heb je ergens de klok horen luiden maar ben je de klepel kwijt. Ik heb geen uitleg nodig, als je bij die link ook eens had gekeken, dan had je dat geweten :!:

Ik heb een set die veel meer vermogen/volume kan leveren dan dat ik ooit kan gebruiken, reserve meer dan genoeg, daar hoef jij je geen zorgen over te maken :!: (voor de kermis is het onvoldoende, maar daar is hij dan ook niet voor aangeschaft :roll: )

Je kan met een zware versterker hele lichte speakers aansturen, andersom kan ook, maar zoals in alle gevallen dien je je verstand en je oortjes erbij te houden, het staat allemaal in de reeds gegeven link. In beide gevallen kan men de boel slopen, er is geen veilige combinatie die bestand is tegen onwetende hoge volume liefhebbers. Je verhaal rammelt echt aan alle kanten, ik geef er niet voor niets die link bij, daar wordt het wat uitgebreider en simpeler uitgelegd.


nee, ik begrijp het niet... :roll: 8) :lol:

Hdmi 1.3 zegt je dat iets... :lol: heb ik ook al moeite mee om dat te begrijpen... :lol:

Ik blijf echt om je lachen....

de wet van ohm leert ons:

u = I x R

v= 230 volt.
I = ?
R= weerstand. In dit geval 8 ohm en 4 ohm...
even rekenen:

bij een weerstand van 8 ohm en 230 volt moet een versterker dus 28,75 ampere!

bij een weerstand van 4 ohm moet dezelde versterker al 230/4 = 57,5 ampere kunnen leveren!

Dus, sluit je 4 ohm speakers aan zul je al bijna 60 ampere moeten kunnen leveren, dit vraagt om een erg grote en krachtige voeding...bij 8 ohm is dit minder dan de helft...een veel kleinere voeding is dus nodig...

Dit is slechts als voorbeeld bedoelt...in een versterker/receiver gaat het iets anders maar het verschil in vermogen/stroom is hetzelfde...voordat je hierover begint... :roll:


Volg je het nu nog?

Bij een fluctuatie in impedantie, wat alle speakers hebben, zakt de impedantie(weerstand) tot zeg 6 ohm...dan moet de versterker opeens 230/6 = 38,33 ampere kunnen leveren! Dat is dus ineens 10 ampere meer...voor veel krap bemeten versterkers/receivers een erg zware taak, soms te zwaar!

Bij goede zware klasse A versterkers/receivers houden ze hier rekening mee en plaatsen voedingen die een hele grote reserve heeft...vaak van honderden watts...in tegenstelling tot jouw 20 watt...(voorbeeld) bij speakers met een lastige impedantie (niet lineair dus, moet je versterker veel meer stroom kunnen leveren in de pieken...een versterker die een reserve heeft van 300 watt kan dat veel gemakkelijker dan een versterker die maar 20 watt reserve heeft!

Resultaat is dat een zware versterker meer grip heeft op je speakers en ze gemakkelijker in bedwang houdt dan eentje met een kleine reserve, die het er erg zwaar mee zal hebben...

In geluidstermen klinkt voorbeeld a zeer rustig, gecontroleerd en krachtig...in het geval van voorbeeld b klinkt het krap, ongebalanceerd en iel.

of je het nu snapt of niet, dit is een vaststaand feit!

Een versterker met een gigantische reserve zal ALTIJD beter een zware last (lage impedantie dus laag ohmige speakers van 4-2 of zelfs 1 ohm) veel beter kunnen aansturen dan het voorbeeld van de versterker die jij aanhaalde!

Niemand zal een klasse A van 300 watt thuis vol open zetten maar doordat het zo'n grote reserve heeft(300 watt tegen 90 watt) heeft het meer grip op je speakers!

Comprende?! :roll:

Vandaar dus ook het speakers matchen met je versterker... :roll:

Nogmaals:

in citeer darkraver, die het bij het rechte eind heeft:



officiele definitie:

nominaal 8 ohm = minimum 6,4 ohm
nominaal 4 ohm = minimum 3,2 ohm
onder de 3,2 ohm wordt het nog steeds voor veel van de moderne receivers behoorlijk zwaar.........
Komt de impendantie onder deze bovengenoemde waardes dan is de data als opgegeven door de fabrikant helaas niet correct !

Bijvoorbeeld mijn RF7 gaan tot onder 2,8 ohm terwijl er mooi achter op het kastje 8 ohm nominaal staat
Tig van mensen hebben een kritische luidspreker alleen hebben er geen idee van............

Klopt natuurlijk dat een versterker meer stroom levert bij 4 Ohm als bij 8 Ohm alleen de ene receiver / versterker schudt het zo uit de mouw en de andere krijgt het warm, gaat in safety modus en dut effe in en als je het bont maakt dus bijvoorbeeld 1 of 2 ohm waardes gaat draaien op een receivertje dan valt ie niet in slaap maar sterft ie vrees ik

Afhankelijk van de frequenties die een speaker moet weergeven veranderd de impedantie(weerstand) en moet je versterker meer vermogen leveren bij een bepaald volume! Bij een kleine voeding zal dat problemen geven, bij een grote zware voeding met veel reserve zal dat geen probleem zijn...

dus jouw voorbeeld... 70 watt continue...90 watt piekvermogen....gekalibreerd op 8 ohm...

Ga ik nu kiezen voor een 4 ohms speaker zal je versterker het erg zwaar krijgen daar je niet genoeg reserves hebt...helemaal in het geval als de speaker ook nog eens een laag rendement heeft(dan moet je je versterker dus harder zetten om dezelfde geluidsdruk te krijgen!) in dit geval is hij op sterven na dood...over 2 en 1 ohm zullen we het maar niet hebben, dan ploft ie uit elkaar! :roll:

Verstandige keuze zal dus zijn om een 8 ohms speaker met een redelijk hoog rendement te nemen. :wink: Zo belast je de versterker niet te zwaar!


Ik hoop dat het zo duidelijker voor je is?! :wink: 8)

Nogmaals, ze hebben het niet voor niets over speakers matchen met je versterker...de een kan beter lastige speakers aan dan de ander...lees veel variatie in impedantie tijdens het spelen van muziek...zware versterkers hebben daar in pricipe minder last van dan lichte receivers...

Heb je het niet goed gematched kun je je versterker of speakers opblazen...gebeurt vaker dan je denkt...in beide gevallen klinkt het dan vervormd, ongecontroleerd...

in het geval van klasse a is het verhaal weer iets anders daar dan bijde zijden van de eindtrap(linker en rechter kanaal) tegelijk worden gevuld en derhalve door het design al meer vermogen kan leveren dan bijv. een klasse ab. Nadeel is wel dat hij nominaal (als hij aanstaat) al erg veel stroom trekt! :wink:

In principe zitten we niet zover van elkaar af. :wink:

jij zegt dat een versterker wel extra stroom zal leveren als de impedantie zakt...feit is dat niet elke versterker/receiver dat extra zo maar even kan leveren vanwege een krap bemeten voeding... Ik zeg dat je beter een zware versterker/receiver kunt nemen met voldoende reserve om lastige speakers aan te sturen...in de praktijk zie je dit ook...zware versterkers op grote speakers... een normale versterkerspeakers met impedanties van liefst 8 ohm en een hoog rendement van rond de 90/91 db m3!

nog even over weerstand...

De elektriciteitsleer duidt met het woord impedantie een veralgemening aan van het begrip weerstand, tot spoelen en condensatoren. Onder de impedantie Z van een component verstaat men het quotiënt van de aangelegde elektrische spanning U en de resulterende elektrische stroom I:

.
Dit is een veralgemening van de Wet van Ohm voor een gewone weerstand. Anders dan in dat geval is de impedantie van andere componenten veelal afhankelijk van de frequentie van het aangelegde signaal. :wink:

Daar een speakerkabel werkt als een spoel(veel mensen rollen hun overtollige snoer op, verhoogde weerstand), er spoelen in een filter zitten in een speaker en er condensatoren in een filter van een speaker zitten...spreek ik maar even voor het gemak over impedantie= weerstand... kijk je puur naar het signaal van versterker/receiver naar speaker spreken we over impedantie(frequentie afhankelijk)...maar er gebeurt veel meer voordat je het uiteindelijk signaal hoort...



oh enne Jan Breem... :lol:

Jos A.
10-01-2007, 13:35
Hoooooo!!! Hier wordt iemand zwaar gebitchslapped met feiten en de waarheid!

* rent rond alsof er een vette Yo Momma grap is afgevuurd *

@ TS: Ik heb er bij lange na niet zoveel verstand van als die twee boven mij (denken te) hebben, maar let ook een beetje op de vermogens die een fabrikant aanbeveelt. Als een 4 ohmse luidspreker volgens de fabrikant al met 20 watt kan worden aangestuurd, dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Gaat dat getal over de 50, dan moet je misschien eerst even luisteren of je versterker de speakers wel aankan (versterker meenemen naar de winkel).

hstadman
10-01-2007, 14:00
Hoooooo!!! Hier wordt iemand zwaar gebitchslapped met feiten en de waarheid!

* rent rond alsof er een vette Yo Momma grap is afgevuurd *

@ TS: Ik heb er bij lange na niet zoveel verstand van als die twee boven mij (denken te) hebben, maar let ook een beetje op de vermogens die een fabrikant aanbeveelt. Als een 4 ohmse luidspreker volgens de fabrikant al met 20 watt kan worden aangestuurd, dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Gaat dat getal over de 50, dan moet je misschien eerst even luisteren of je versterker de speakers wel aankan (versterker meenemen naar de winkel).

Wij ook niet... :wink: :lol:

Wat de fabrikanten opgeven en het daadwerkelijk vermogen is zijn 2 verschillende dingen...(als je het daadwerkelijk nameet onder load blijkt het zonder uitzondering bijna altijd lager te zijn dan de opgegeven waardes) luistertesten kunnen dan meer uitkomst brengen. :roll:

Het is een lang verhaal om slechts aan te geven dat een 4 ohms speaker meer vermogen vraagt dan een 8 ohms speaker...niets meer en niets minder... 8) :lol:

Sommige versterkers hebben een kleine of een te krappe voeding die soms 4 ohms speakers niet goed kunnen aansturen...zoals je zelf zegt...het matchen van speakers en versterker is daarom altijd aan te bevelen. :wink:

Stop nu maar weer met hollen. 8) :lol:

Jos A.
10-01-2007, 14:37
Wij ook niet... :wink: :lol:

Wat de fabrikanten opgeven en het daadwerkelijk vermogen is zijn 2 verschillende dingen...(als je het daadwerkelijk nameet onder load blijkt het zonder uitzondering bijna altijd lager te zijn dan de opgegeven waardes) luistertesten kunnen dan meer uitkomst brengen. :roll:

Het is een lang verhaal om slechts aan te geven dat een 4 ohms speaker meer vermogen vraagt dan een 8 ohms speaker...niets meer en niets minder... 8) :lol:

Sommige versterkers hebben een kleine of een te krappe voeding die soms 4 ohms speakers niet goed kunnen aansturen...zoals je zelf zegt...het matchen van speakers en versterker is daarom altijd aan te bevelen. :wink:

Stop nu maar weer met hollen. 8) :lol:

Dat een 4 ohmse speaker meer vermogen nodig heeft, daar twijfel ik niet aan; echt goede/dure versterkers leveren niet voor niets bij 4 ohm twee keer zoveel vermogen als bij 8 ohm (en weer het dubbele bij 2 ohm). Ik bedoelde slechts te zeggen dat de fabrikant zijn specificaties niet volledig uit de lucht grijpt, en je dus een beetje kunt zien of je versterker geschikt is ja of nee.

En stoppen met hollen denk ik niet, ik moet nog naar de AH :P. En het begint te regenen :(.

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 16:48
Harry,

Met dat 1.3 verhaal had je ook steeds meer tekst nodig om overeind te blijven. Ook hier maak je er weer een mooi verhaal van. Je kan zo bij de gebroeders Grimm aan de bak.

Soms kun je beter een koe leren schaatsen :roll:

Alexander D
10-01-2007, 16:55
Soms kun je beter een koe leren schaatsen :roll:

:lol: LOL

Mijn lol is niet richting jou hoor Harry, gaat puur over de opmerking

A3aan
10-01-2007, 16:56
ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:7a996bdced]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:7a996bdced] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:7a996bdced]ik was toen 10[/spoiler:7a996bdced] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:

hstadman
10-01-2007, 20:02
Harry,

Met dat 1.3 verhaal had je ook steeds meer tekst nodig om overeind te blijven. Ook hier maak je er weer een mooi verhaal van. Je kan zo bij de gebroeders Grimm aan de bak.

Soms kun je beter een koe leren schaatsen :roll:
Je weet nooit hoe een koe een haas vangt met de wet van ohm. 8) :lol:

Ik houd af en toe wel van een sprookje vooral als jij hem voorleest. 8) :wink:

We zien wel wie straks problemen krijgt met zijn hdmi 1.2 en hdmi 1.3 apparaten. :wink:

hstadman
10-01-2007, 20:04
Soms kun je beter een koe leren schaatsen :roll:

:lol: LOL

Mijn lol is niet richting jou hoor Harry, gaat puur over de opmerking

Kan ik wel hebben hoor. :wink:

Ik kan er zelf ook wel om lachen.

Maare ik heb nog steeds liever een koe op mijn bord...lekker..biefstukje...

hstadman
10-01-2007, 20:09
ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:0b1cd1d0d5]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:0b1cd1d0d5] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:0b1cd1d0d5]ik was toen 10[/spoiler:0b1cd1d0d5] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
ja en nee adriaan...dvdprofiler probeert te zeggen dat een versterker wel even meer vermogen zal gaan leveren als je 4 ohms speakers op een versterker zet...ik bereken dat het echt niet zomaar even extra stroom bijgeleverd wordt...ik probeer te zeggen dat het verstandiger is om een zwaardere versterker/receiver te nemen met 4 ohm speakers omdat dat een lastige last is voor veel doorgaans versterkers...lees de verhalen van versterkers waar die in een safe mode vliegt of eruit klapt...dit gebeurt zelfs al met 6 ohms speakers, dit betekend dat dus de voeding veels te licht is...4 ohms speakers zou ik in ieder geval op een redelijk zware versterker plaatsen en er niet zomaar vanuit gaan dat het wel goed komt...komt nog bij dat een zware receiver/versterker meer grip heeft op zo'n speaker dan eentje die het net aankan, dit resulteerd ook in een beter geluid! :wink:

Vandaar dus ook speaker met versterker/receiver matchen... :wink:

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 20:25
[quote=DVDProfilersFilmgek]Harry,

Met dat 1.3 verhaal had je ook steeds meer tekst nodig om overeind te blijven. Ook hier maak je er weer een mooi verhaal van. Je kan zo bij de gebroeders Grimm aan de bak.

Jouw verhaal dat 1.2 compatible is met 1.3(waar een hdmi 1.3 decoderchip achter wordt geplaatst) lijkt mij meer vallen onder de catagorie roodkapje en de 7 dwergen. :wink:

Uiteindelijk zullen we dit jaar zien wie gelijk heeft... :wink:

Geen sprookjes gaan vertellen die ik niet geschreven heb..... HDMI is downwards compatibel.

Met andere woorden op een TV met een 1.3 ingang kan ik best een 1.1 apparaat aansluiten. Op een TV met een 1.1 ingang kan ik best iets aansluiten met een 1.3 uitgang, alleen zal de TV waarschijnlijk niet alles kunnen weergeven wat met dat signaal kan worden aangeboden. Dus ik zie geen problemen als ik op mijn HD ready TV met waarschijnlijk een 1.1 of whatever HDMI aansluiting die nieuwe HD BR spelers aansluit met hun 1.3 HDMI geval..... Ik weet heus wel dat mijn TV geen 1080p is en dat hij geen miljarden kleuren kan weergeven, maar die paar miljoen die hij nu kan zijn voor mij genoeg :wink:

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 20:28
ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:585e598c87]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:585e598c87] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:585e598c87]ik was toen 10[/spoiler:585e598c87] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
ja en nee adriaan...dvdprofiler probeert te zeggen dat een versterker wel even meer vermogen zal gaan leveren als je 4 ohms speakers op een versterker zet...ik bereken dat het echt niet zomaar even extra stroom bijgeleverd wordt...ik probeer te zeggen dat het verstandiger is om een zwaardere versterker/receiver te nemen met 4 ohm speakers omdat dat een lastige last is voor veel doorgaans versterkers...lees de verhalen van versterkers waar die in een safe mode vliegt of eruit klapt...dit gebeurt zelfs al met 6 ohms speakers, dit betekend dat dus de voeding veels te licht is...4 ohms speakers zou ik in ieder geval op een redelijk zware versterker plaatsen en er niet zomaar vanuit gaan dat het wel goed komt...komt nog bij dat een zware receiver/versterker meer grip heeft op zo'n speaker dan eentje die het net aankan, dit resulteerd ook in een beter geluid! :wink:

Vandaar dus ook speaker met versterker/receiver matchen... :wink:

Ik probeer niets te zeggen.... jij probeert mij wat te laten zeggen dat ik niet gezegd heb..... :shock:

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 20:30
Soms kun je beter een koe leren schaatsen :roll:

:lol: LOL

Mijn lol is niet richting jou hoor Harry, gaat puur over de opmerking

Kan ik wel hebben hoor. :wink:

Ik kan er zelf ook wel om lachen.

Maare ik heb nog steeds liever een koe op mijn bord...lekker..biefstukje...

Yep, niks mis mee, en dat gaat ook wat sneller :wink:

hstadman
10-01-2007, 20:35
[quote=DVDProfilersFilmgek]Harry,

Met dat 1.3 verhaal had je ook steeds meer tekst nodig om overeind te blijven. Ook hier maak je er weer een mooi verhaal van. Je kan zo bij de gebroeders Grimm aan de bak.

Jouw verhaal dat 1.2 compatible is met 1.3(waar een hdmi 1.3 decoderchip achter wordt geplaatst) lijkt mij meer vallen onder de catagorie roodkapje en de 7 dwergen. :wink:

Uiteindelijk zullen we dit jaar zien wie gelijk heeft... :wink:

Geen sprookjes gaan vertellen die ik niet geschreven heb..... HDMI is downwards compatibel.

Met andere woorden op een TV met een 1.3 ingang kan ik best een 1.1 apparaat aansluiten. Op een TV met een 1.1 ingang kan ik best iets aansluiten met een 1.3 uitgang, alleen zal de TV waarschijnlijk niet alles kunnen weergeven wat met dat signaal kan worden aangeboden. Dus ik zie geen problemen als ik op mijn HD ready TV met waarschijnlijk een 1.1 of whatever HDMI aansluiting die nieuwe HD BR spelers aansluit met hun 1.3 HDMI geval..... Ik weet heus wel dat mijn TV geen 1080p is en dat hij geen miljarden kleuren kan weergeven, maar die paar miljoen die hij nu kan zijn voor mij genoeg :wink:

Geen hd geluid, geen auto sinc, moet ik nog even doorgaan?! alleen via 1.3 apparaten heb je daadwerkelijk wat aan 1.3 specs, dat is alles wat ik heb gezegd...dat jij tevreden bent met dvd specs op 1.3 apparatuur moet jij weten... :roll:

Ja maar niet een tv met 1.1 aansluiting met een cd speler met een 1.3 aansluiting. het is downwards compatible maar niet upwards..... :lol:

Ik moet nog zien of alles wel echt compatible wordt..gezien de problemen die er nu vaak al zijn met hdmi en scartaanlsuitingen... :roll:
Geen sprookjes vertellen he. :wink:

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 20:40
ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:3ba1e3e957]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:3ba1e3e957] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:3ba1e3e957]ik was toen 10[/spoiler:3ba1e3e957] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:

Zoals altijd begrijp jij heel goed wat ik bedoel :D

Nog bedankt voor die aanvullende informatie bij het maken van een link en hoe het werkt met het automatisch een nieuwe regel maken, waar een spatie al niet goed voor is :wink:

Ongevraagde informatie kan in veel gevallen aanleiding geven tot het oplossen van een probleem, ik zeg maar zo, je kan beter wat teveel informatie krijgen dat net dat ene beetje tekort...

hstadman
10-01-2007, 20:40
ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:e962cf1441]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:e962cf1441] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:e962cf1441]ik was toen 10[/spoiler:e962cf1441] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
ja en nee adriaan...dvdprofiler probeert te zeggen dat een versterker wel even meer vermogen zal gaan leveren als je 4 ohms speakers op een versterker zet...ik bereken dat het echt niet zomaar even extra stroom bijgeleverd wordt...ik probeer te zeggen dat het verstandiger is om een zwaardere versterker/receiver te nemen met 4 ohm speakers omdat dat een lastige last is voor veel doorgaans versterkers...lees de verhalen van versterkers waar die in een safe mode vliegt of eruit klapt...dit gebeurt zelfs al met 6 ohms speakers, dit betekend dat dus de voeding veels te licht is...4 ohms speakers zou ik in ieder geval op een redelijk zware versterker plaatsen en er niet zomaar vanuit gaan dat het wel goed komt...komt nog bij dat een zware receiver/versterker meer grip heeft op zo'n speaker dan eentje die het net aankan, dit resulteerd ook in een beter geluid! :wink:

Vandaar dus ook speaker met versterker/receiver matchen... :wink:

Ik probeer niets te zeggen.... jij probeert mij wat te laten zeggen dat ik niet gezegd heb..... :shock:

Ik citeer:


Bij laag ohmige speakers krijg je meer vermogen van je versterker

Dit stel ik dus duidelijk ter discussie met een berekening en beredenering dat elke versterker dus NIET zomaar even in staat is om altijd voldoende vermogen te leveren bij 4 ohmige speakers, thats all. :wink:

Met andere woorden: uitkijken en speakers en versterker matchen. :wink:

hstadman
10-01-2007, 20:44
ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:d699875625]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:d699875625] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:d699875625]ik was toen 10[/spoiler:d699875625] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:

Zoals altijd begrijp jij heel goed wat ik bedoel :D

Nog bedankt voor die aanvullende informatie bij het maken van een link en hoe het werkt met het automatisch een nieuwe regel maken, waar een spatie al niet goed voor is :wink:

Ongevraagde informatie kan in veel gevallen aanleiding geven tot het oplossen van een probleem, ik zeg maar zo, je kan beter wat teveel informatie krijgen dat net dat ene beetje tekort...

Ik begrijp goed wat adriaan bedoelt, echter A staat helaas niet los van B. B kan soms een probleem zijn voor veel versterkers. :wink:

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 22:25
ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:5d166ea697]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:5d166ea697] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:5d166ea697]ik was toen 10[/spoiler:5d166ea697] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:

Zoals altijd begrijp jij heel goed wat ik bedoel :D

Nog bedankt voor die aanvullende informatie bij het maken van een link en hoe het werkt met het automatisch een nieuwe regel maken, waar een spatie al niet goed voor is :wink:

Ongevraagde informatie kan in veel gevallen aanleiding geven tot het oplossen van een probleem, ik zeg maar zo, je kan beter wat teveel informatie krijgen dat net dat ene beetje tekort...

Ik begrijp goed wat adriaan bedoelt, echter A staat helaas niet los van B. B kan soms een probleem zijn voor veel versterkers. :wink:

Uit veel van je verhalen maak ik op dat je je druk maakt over dingen die wel eens zouden kunnen gebeuren...... ook over dingen die nog uitgevonden en gemaakt moeten worden. Harry, je bent er nu, het is goed om rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen, maar dat moet je er niet van weerhouden om te durven leven....

Je gelooft toch zeker zelf niet dat als ik zo (ik zit er nog niet op te wachten) een HD of BR DVD speler koop met zo'n 1.3 HDMI uitgang en deze op mijn ouderwetse HD ready met 1.1 of whatever uitgang aansluit hij het niet zal doen :?:
Je lipsinc en je miljarden kleuren en whatever shit zal er niet op werken.... nou en, als ik maar beeld krijg en dat HD geluid..... dat is aan mijn TV niet besteed, klinkt als plastic en zo ziet hij er ook uit, maar hij heeft wel een schitterend mooi beeld. BTW, dat HD geluid is ook nog eens niet te koop, denk dat er geen mens op zit te wachten. DD en DTS zijn nu eigenlijk wel perfect, zeker als de juiste studio's het geluid bewerken, en daar schort het nog wel eens aan.

Harry, leef nu, houd rekening met de toekomst, maar vergeet niet NU te leven... want als en als en als en het zou wel eens.... daar kun je niet op bouwen :wink:

hstadman
10-01-2007, 22:33
ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:c79b1655da]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:c79b1655da] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:c79b1655da]ik was toen 10[/spoiler:c79b1655da] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:

Zoals altijd begrijp jij heel goed wat ik bedoel :D

Nog bedankt voor die aanvullende informatie bij het maken van een link en hoe het werkt met het automatisch een nieuwe regel maken, waar een spatie al niet goed voor is :wink:

Ongevraagde informatie kan in veel gevallen aanleiding geven tot het oplossen van een probleem, ik zeg maar zo, je kan beter wat teveel informatie krijgen dat net dat ene beetje tekort...

Ik begrijp goed wat adriaan bedoelt, echter A staat helaas niet los van B. B kan soms een probleem zijn voor veel versterkers. :wink:

Uit veel van je verhalen maak ik op dat je je druk maakt over dingen die wel eens zouden kunnen gebeuren...... ook over dingen die nog uitgevonden en gemaakt moeten worden. Harry, je bent er nu, het is goed om rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen, maar dat moet je er niet van weerhouden om te durven leven....

Je gelooft toch zeker zelf niet dat als ik zo (ik zit er nog niet op te wachten) een HD of BR DVD speler koop met zo'n 1.3 HDMI uitgang en deze op mijn ouderwetse HD ready met 1.1 of whatever uitgang aansluit hij het niet zal doen :?:
Je lipsinc en je miljarden kleuren en whatever shit zal er niet op werken.... nou en, als ik maar beeld krijg en dat HD geluid..... dat is aan mijn TV niet besteed, klinkt als plastic en zo ziet hij er ook uit, maar hij heeft wel een schitterend mooi beeld. BTW, dat HD geluid is ook nog eens niet te koop, denk dat er geen mens op zit te wachten. DD en DTS zijn nu eigenlijk wel perfect, zeker als de juiste studio's het geluid bewerken, en daar schort het nog wel eens aan.

Harry, leef nu, houd rekening met de toekomst, maar vergeet niet NU te leven... want als en als en als en het zou wel eens.... daar kun je niet op bouwen :wink:

Zullen wel zien, je zult echt niet de eerste zijn die storingen heeft met hdmi of scartkabels, die zogenaamd compatible zijn. :wink:

it's not about life...it's about knowledge...knowledge gives you choices in life...make the right ones...

Als ik nieuw moet kopen, koop ik toekomst gericht, dus 1.3 compatible... ik ga niet elke 2 jaar mijn geld verkwisten. :wink:

Je ziet nu al 2de generatie blu-ray spelers met hdmi 1.3 opduiken...
komt nog bij dat mijn geoptimaliseerde set nauwelijks gevenaard kan worden wat plasma of lcd heet! (vandaag nog maar eens weer wat plasma's of lcd's bekeken)

je weet ongetwijfeld dat er nu allemaal mooie geoptimaliseerde deluxe editions uitkomen met vaak dts tracks...als hdmi 1.3 volgend jaar zijn intrede doet, komen er vanzelf disks met hd geluid en 32 of 42 bits video. Dit is immers een mooie verkoop truuk omdat de normale blu-ray disks dit niet hebben...Je ziet steeds vaker dat nieuwe special editions allemaal opnieuw worden uitgebracht met beter beeld en geluid...ga er maar vanuit dat dit ook zal gebeuren met hd-dvd en blu-ray titels...kunnen ze mooi uitmelken. :wink: 8) :lol:

Ik ben niet voor niets dit jaar veel bezig geweest met vervangen van normale edities voor SE edities met beter beeld en geluid. :wink:

Daar komt nog bij dat ik 1 jaar toch wel kan overzien... :wink:

Als....je nog wat geld overhebt....weet ik nog wel een bestemming.

Gerco Stuivenberg
11-01-2007, 00:08
Zo te lezen zijn DVDPF en hstadman weer heerlijk in discussie.

Mijn antwoord op de vraag van TS(FatalError):
Volgens de gebruiksaanwijzing die ik gelezen heb, mag de impedantie van een aangesloten luidspreker geen ompedantie hebben die lager is dan 8 Ohm. Als de piek-belastbaarheid van de luidspreker niet hoger is dan 70 Watt dan kan 4 Ohm ook vanwege de stroomsterkte die de STR-DE595 kan leveren.

In de regel kun je van het volgende uitgaan:
1.De impedantie die bij het DIN uitgangsvermogen(1Khz/~0,7%THD) van een versterker opgegeven wordt, is de minimale impedantie die een luidspreker die er op aangesloten mag hebben. Bij klasse AB en A is dit meestal 4 Ohm en bij klasse D (ook wel digitaal genoemd,) meestal 6 Ohm.
2.Het verschil tussen de belastbaarheid van een luidspreker en het uitgangsvermogen van de versterker bepaalt hoe goed een luidspreker aangestuurd kan worden. Bij te grote verschillen is het mogelijk dat er schade aan de luidsprekers of de versterker kan ontstaan.
3.Klasse AB geschakelde (eind-)vesterkers die de mogelijkheid hebben om 2 paar luidsprekers tegelijk aan te sturen, mogen geen luidsprekers op aangesloten worden met een impedantie die lager is dan 8 Ohm.

DVDProfilersFilmgek
11-01-2007, 00:48
Zo te lezen zijn DVDPF en hstadman weer heerlijk in discussie.

Mijn antwoord op de vraag van TS(FatalError):
Volgens de gebruiksaanwijzing die ik gelezen heb, mag de impedantie van een aangesloten luidspreker geen ompedantie hebben die lager is dan 8 Ohm. Als de piek-belastbaarheid van de luidspreker niet hoger is dan 70 Watt dan kan 4 Ohm ook vanwege de stroomsterkte die de STR-DE595 kan leveren.

In de regel kun je van het volgende uitgaan:
1.De impedantie die bij het DIN uitgangsvermogen(1Khz/~0,7%THD) van een versterker opgegeven wordt, is de minimale impedantie die een luidspreker die er op aangesloten mag hebben. Bij klasse AB en A is dit meestal 4 Ohm en bij klasse D (ook wel digitaal genoemd,) meestal 6 Ohm.
2.Het verschil tussen de belastbaarheid van een luidspreker en het uitgangsvermogen van de versterker bepaalt hoe goed een luidspreker aangestuurd kan worden. Bij te grote verschillen is het mogelijk dat er schade aan de luidsprekers of de versterker kan ontstaan.
3.Klasse AB geschakelde (eind-)vesterkers die de mogelijkheid hebben om 2 paar luidsprekers tegelijk aan te sturen, mogen geen luidsprekers op aangesloten worden met een impedantie die lager is dan 8 Ohm.

Ik begrijp je verhaal en de bedoeling(een waarschuwing om voorzichtig te zijn) volkomen. Helaas zijn de opgegeven waarden van de speakerfabriekanten vaak niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Het is bijna onmogelijk om een veilige combinatie samen te stellen die volledig aan jouw smaak voldoet. Het geheel is in de praktijk vaak een combinatie van verlangens die het heel goed doen zolang men met van alles niet het onderste uit de kan wil halen.

En dat is maar goed ook, want anders zaten we weer met z'n allen aan zo'n voorgebakken alles in 1 set waar je geen kant mee heen kunt als 1 van de onderdelen de geest geeft :wink: 8)

Met gezond verstand kun je een veelzijdig systeem samenstellen dat zich naar jouw wensen laat uitbreiden, waar het de meesten aan ontbreekt is dat zij niet weten in welke richting zij eventueel willen uitbreiden/verbeteren

hstadman
11-01-2007, 14:43
Zo te lezen zijn DVDPF en hstadman weer heerlijk in discussie.

Mijn antwoord op de vraag van TS(FatalError):
Volgens de gebruiksaanwijzing die ik gelezen heb, mag de impedantie van een aangesloten luidspreker geen ompedantie hebben die lager is dan 8 Ohm. Als de piek-belastbaarheid van de luidspreker niet hoger is dan 70 Watt dan kan 4 Ohm ook vanwege de stroomsterkte die de STR-DE595 kan leveren.

In de regel kun je van het volgende uitgaan:
1.De impedantie die bij het DIN uitgangsvermogen(1Khz/~0,7%THD) van een versterker opgegeven wordt, is de minimale impedantie die een luidspreker die er op aangesloten mag hebben. Bij klasse AB en A is dit meestal 4 Ohm en bij klasse D (ook wel digitaal genoemd,) meestal 6 Ohm.
2.Het verschil tussen de belastbaarheid van een luidspreker en het uitgangsvermogen van de versterker bepaalt hoe goed een luidspreker aangestuurd kan worden. Bij te grote verschillen is het mogelijk dat er schade aan de luidsprekers of de versterker kan ontstaan.
3.Klasse AB geschakelde (eind-)vesterkers die de mogelijkheid hebben om 2 paar luidsprekers tegelijk aan te sturen, mogen geen luidsprekers op aangesloten worden met een impedantie die lager is dan 8 Ohm.

Valt reuze mee... :wink:

We zijn het in grote lijnen eens maar kibbelen nog even even de kleine lettertjes...

Daar het opgegeven vermogen EN de impedantie vaak niet kloppen vind ik matchen van speaker en versterker verstandiger dan cijfertjes lezen in een handleiding...dit zou echt niet de eerste keer zijn dat of de eindtrap of de speaker opgeblazen wordt... :wink:

Ook zelfs bij zogenaamde zware versterkers/receivers gaat het nog wel eens mis.

Je zecht resoluut dat het tot 4 ohm aankan...komt het onder de 4 heb je dus een probleem...gebruik je echte 4 ohms speakers, zullen die waarschijnlijk toch wel redelijk ver onder de 4 ohm zakken waardoor het allicht toch teveel wordt...6 ohms en 8 ohms speakers lijken mij toch veiliger, daar deze waarschijnlijk niet tot onder de 4 ohm zullen zakken.

Afhankelijk van de frequentie, zakt de inpedantie toch behoorlijk.

(zie voorbeeld 8 ohms speakers die zelfs tot bijna 2 ohm zakken.)

Affijn, om het kort te maken gewoon proberen en goed luisteren...

Gerco, sommige of juist vele zware klasse a versterkers kunnen zelfs tot 1 ohm aansturen...8/6/4/2 en 1 ohm...deze hebben gigantische resereves...

Rob Eric Blank
11-01-2007, 15:24
Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:48eedaa88d]ik was toen 10[/spoiler:48eedaa88d] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.

hstadman
11-01-2007, 15:28
Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:90a189e271]ik was toen 10[/spoiler:90a189e271] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.

Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)

Rob Eric Blank
11-01-2007, 15:43
Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:df197179a5]ik was toen 10[/spoiler:df197179a5] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.

Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)Het extyra stroom verbruik komt ook door de transformator functie van de voeding. Die zijn ook niet eens 100% effeciënt, hoe harder er aangestuurd moet worden zal er ook meer energie verlies optreden. Maar 3000 watt....ik weet dat het kan, zitten soms zeer lastige speakers tussen.
Veel receivers hebben gelukkig een beveiliging aanboord, maar het zou je kunnen gebeuren. Die specs van een receiver zou ik dus ook met een KORREL zout nemen, ik denk niet dat mijn receiver met 5 kanalen op 100 Watt kan blazen.
Zelfs met de volume knop volledig aan kan ik mijn speakers laten draaien, op de receiver. Bij mijn stereo versterker levert dat een ongehoord hoog volume op. Dus wederom specs.....iedereen is het er wel overeens dat er geluisterd moet worden en dat vermogens reserve wel erg fijn is.

Toevallig zijn je speakers ook erg van invloed, mijn vorige speakers waren ook 4 Ohm (net als mn huidige) alleen het impedantie verloop van mn huidige speakers is vele malen gunstiger (geen ontzettende drop), wat weer fijner is voor de voeding.

hstadman
11-01-2007, 15:59
Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:6f964f104b]ik was toen 10[/spoiler:6f964f104b] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.

Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)Het extyra stroom verbruik komt ook door de transformator functie van de voeding. Die zijn ook niet eens 100% effeciënt, hoe harder er aangestuurd moet worden zal er ook meer energie verlies optreden. Maar 3000 watt....ik weet dat het kan, zitten soms zeer lastige speakers tussen.
Veel receivers hebben gelukkig een beveiliging aanboord, maar het zou je kunnen gebeuren. Die specs van een receiver zou ik dus ook met een KORREL zout nemen, ik denk niet dat mijn receiver met 5 kanalen op 100 Watt kan blazen.
Zelfs met de volume knop volledig aan kan ik mijn speakers laten draaien, op de receiver. Bij mijn stereo versterker levert dat een ongehoord hoog volume op. Dus wederom specs.....iedereen is het er wel overeens dat er geluisterd moet worden en dat vermogens reserve wel erg fijn is.

Toevallig zijn je speakers ook erg van invloed, mijn vorige speakers waren ook 4 Ohm (net als mn huidige) alleen het impedantie verloop van mn huidige speakers is vele malen gunstiger (geen ontzettende drop), wat weer fijner is voor de voeding.


Denk dan bijv. aan 500 watt klasse A...klasse a trekt veel meer nominaal dan je denkt, is erg onefficient. Dan kom je toch echt wel op 3000watt wat hij daadwerkelijk uit je groep trekt.

Rob Eric Blank
11-01-2007, 16:14
Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:a09226027b]ik was toen 10[/spoiler:a09226027b] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.

Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)Het extyra stroom verbruik komt ook door de transformator functie van de voeding. Die zijn ook niet eens 100% effeciënt, hoe harder er aangestuurd moet worden zal er ook meer energie verlies optreden. Maar 3000 watt....ik weet dat het kan, zitten soms zeer lastige speakers tussen.
Veel receivers hebben gelukkig een beveiliging aanboord, maar het zou je kunnen gebeuren. Die specs van een receiver zou ik dus ook met een KORREL zout nemen, ik denk niet dat mijn receiver met 5 kanalen op 100 Watt kan blazen.
Zelfs met de volume knop volledig aan kan ik mijn speakers laten draaien, op de receiver. Bij mijn stereo versterker levert dat een ongehoord hoog volume op. Dus wederom specs.....iedereen is het er wel overeens dat er geluisterd moet worden en dat vermogens reserve wel erg fijn is.

Toevallig zijn je speakers ook erg van invloed, mijn vorige speakers waren ook 4 Ohm (net als mn huidige) alleen het impedantie verloop van mn huidige speakers is vele malen gunstiger (geen ontzettende drop), wat weer fijner is voor de voeding.


Denk dan bijv. aan 500 watt klasse A...klasse a trekt veel meer nominaal dan je denkt, is erg onefficient. Dan kom je toch echt wel op 3000watt wat hij daadwerkelijk uit je groep trekt.A klasse kun je ook gebruiken als extra verwarming. Komt natuurlijk omdat de voeding altijd vol trekt, ook bij passage's die weinig vermogen nodig hebben.

hstadman
11-01-2007, 16:23
Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V :oops: [spoiler:323145e414]ik was toen 10[/spoiler:323145e414] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.

Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)Het extyra stroom verbruik komt ook door de transformator functie van de voeding. Die zijn ook niet eens 100% effeciënt, hoe harder er aangestuurd moet worden zal er ook meer energie verlies optreden. Maar 3000 watt....ik weet dat het kan, zitten soms zeer lastige speakers tussen.
Veel receivers hebben gelukkig een beveiliging aanboord, maar het zou je kunnen gebeuren. Die specs van een receiver zou ik dus ook met een KORREL zout nemen, ik denk niet dat mijn receiver met 5 kanalen op 100 Watt kan blazen.
Zelfs met de volume knop volledig aan kan ik mijn speakers laten draaien, op de receiver. Bij mijn stereo versterker levert dat een ongehoord hoog volume op. Dus wederom specs.....iedereen is het er wel overeens dat er geluisterd moet worden en dat vermogens reserve wel erg fijn is.

Toevallig zijn je speakers ook erg van invloed, mijn vorige speakers waren ook 4 Ohm (net als mn huidige) alleen het impedantie verloop van mn huidige speakers is vele malen gunstiger (geen ontzettende drop), wat weer fijner is voor de voeding.


Denk dan bijv. aan 500 watt klasse A...klasse a trekt veel meer nominaal dan je denkt, is erg onefficient. Dan kom je toch echt wel op 3000watt wat hij daadwerkelijk uit je groep trekt.A klasse kun je ook gebruiken als extra verwarming. Komt natuurlijk omdat de voeding altijd vol trekt, ook bij passage's die weinig vermogen nodig hebben.

Inderdaad, omdat klasse A altijd het linker en rechterkanaal vol heeft neemt het veel meer vermogen op dan bijv. klasse ab, dat om en om het linker en rechterkanaal vult. :wink: Voordeel is wel het enorme reserve en de grip op lastige speakers, nadeel is het grote opgenomen vermogen en de inefficiente manier...veel stroom, veel verlies maar erg goed geluid. :wink:

nadeel van klasse ab is dus het wisselen van de kanalen en de daarbij behorende grotere vervorming...voordeel is dat het veel efficienter is en minder vermogen vraagt bij eenzelfde geluidsniveau.

Gerco Stuivenberg
11-01-2007, 21:24
Je zegt resoluut dat het tot 4 ohm aankan...komt het onder de 4 heb je dus een probleem...gebruik je echte 4 ohms speakers, zullen die waarschijnlijk toch wel redelijk ver onder de 4 ohm zakken waardoor het allicht toch teveel wordt...6 ohms en 8 ohms speakers lijken mij toch veiliger, daar deze waarschijnlijk niet tot onder de 4 ohm zullen zakken.Bij het antwoord dat ik aan FatalError heb gegeven, heb ik ook geschreven dat de piek-belastbaarheid van de luidspreker dan niet hoger mag zijn dan 70 watt. De stroomsterkte is dan net zo hoog als bij 100Watt/8 Ohm. Daarnaast zal bij luidsprekers met een impedantie van 8 Ohm ook de weerstand fluctueren. :wink:


Sommige of juist vele zware klasse a versterkers kunnen zelfs tot 1 ohm aansturen...8/6/4/2 en 1 ohm...deze hebben gigantische resereves...Die vormen een uitzondering op de regel.

Ik schrijf er niet voor niets "in de regel" en "klasse AB" bij. :)

hstadman
12-01-2007, 00:00
Je zegt resoluut dat het tot 4 ohm aankan...komt het onder de 4 heb je dus een probleem...gebruik je echte 4 ohms speakers, zullen die waarschijnlijk toch wel redelijk ver onder de 4 ohm zakken waardoor het allicht toch teveel wordt...6 ohms en 8 ohms speakers lijken mij toch veiliger, daar deze waarschijnlijk niet tot onder de 4 ohm zullen zakken.Bij het antwoord dat ik aan FatalError heb gegeven, heb ik ook geschreven dat de piek-belastbaarheid van de luidspreker dan niet hoger mag zijn dan 70 watt. De stroomsterkte is dan net zo hoog als bij 100Watt/8 Ohm. Daarnaast zal bij luidsprekers met een impedantie van 8 Ohm ook de weerstand fluctueren. :wink:


Sommige of juist vele zware klasse a versterkers kunnen zelfs tot 1 ohm aansturen...8/6/4/2 en 1 ohm...deze hebben gigantische resereves...Die vormen een uitzondering op de regel.

Ik schrijf er niet voor niets "in de regel" en "klasse AB" bij. :)

I know... :wink:

Maar de cijfertjes op papier en de werkelijke waardes he... :wink: