PDA

Bekijk de volledige versie : Mij DVD rec + HD-kabelontvanger en TV vanzelf aan snachts?



jan pronk
08-01-2007, 20:12
Pioneer DVR-530H-S +Samsung DCB-H360R schakelen zichzelf en de TV Sony KDL-40S2010 s'nachts aan? Kom je s'morgens in de woonkamer, staat de alles aan? Tot drie maal toe meegemaakt in twee weken tijd.
Heb ik dat? of heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?
Kan het iets te maken hebben met de update van de EPG?
:?: :shock:

Avalan
09-01-2007, 12:50
Dit is wel heel bizar. Moest het nu nog 1 toestel zijn, zou je nog kunnen gaan zoeken in de instellingen van het toestel. Dat de Samsung ook nog aan staat, zou kunnen door een geprogrammeerde opname waarbij de recorder dan via een IR-zendertje de decoder bedient. Maar dat ook de TV aan staat is nogal ongewoon.
Iemand in je buurt die met een IR-zender met je voeten speelt of zo ? :)

P@trick_DVD
09-01-2007, 19:54
Het zou met de EPG update te maken kunnen hebben. Bij mij kan de recorder de decoder (ook een samsung, maar wel een ander type) niet inschakelen via G-link.
Als je decoder uit staat (standby), kun je deze dan inschakelen door een kanaal te kiezen of moet je 'm altijd eerst van standby afhalen? Het zou zo kunnen zijn dat de recorder de decoder inschakelt en de decoder bij het inschakelen je TV aanzet? Dit laatste kun je voorkomen door de TV echt uit te zetten en niet op standby te laten staan (kost ook minder stroom :wink: )

martwout
09-01-2007, 19:55
Kan het iets te maken hebben met de update van de EPG?

Dan gaat hij vanzelf weer uit als het klaar is. Op mijn apparaat zie je dan alleen EPG verschijnen en daarna verdwijnt dat weer van het scherm en gaat hij weer op normaal standby.

Maar een tv die mee aangaat, is voor mij ook iets aparts. Vreemd.

Johan van den D.
09-01-2007, 20:08
Geesten......... :(

Psych
10-01-2007, 00:38
Kan het iets te maken hebben met de update van de EPG?

Dan gaat hij vanzelf weer uit als het klaar is. Op mijn apparaat zie je dan alleen EPG verschijnen en daarna verdwijnt dat weer van het scherm en gaat hij weer op normaal standby.

Maar een tv die mee aangaat, is voor mij ook iets aparts. Vreemd.
Ik weet niet hoe het bij andere recorders zit, maar de 530 gaat zelfs niet van stand-by af als EPG draait maar blijft gewoon stand-by. Wel weet ik dat hij inderdaad voor de zender van EPG in dit geval de decoder aan zal moeten zetten, dit staat ook in de handleiding van de 530 als ik het goed herinner. Dit verklaart echter niet waarom hij vervolgens ook zelf inschakeld en blijft. Dus al met al nogal wazig. :confused:

martwout
10-01-2007, 18:54
Ik weet niet hoe het bij andere recorders zit, maar de 530 gaat zelfs niet van stand-by af als EPG draait maar blijft gewoon stand-by.

Klopt, om nog even aan te vullen. De recorder (in mijn geval de 540) blijft in standby-stand maar dan met EPG op het scherm van de recorder. Maar aanspringen zoals de topicstarter heeft, nee.

Psych
10-01-2007, 19:22
Voor alle duidelijkheid:

Plaats je uitrusting eens in onderstaande situatie (na elke vraag):
- Recorder staat standby
- Decoder staat standby
- TV staat standby

Vragen:
- Als je de recorder uit standby haalt (aanzet), wat gaat er dan aan?
- Als je de decoder uit standby haalt (aanzet), wat gaat er dan aan?
- Als je de tv uit standby haalt (aanzet), wat gaat er dan aan?
- Waar liggen de afstandbedieningen van de apparatuur gewoonlijk?
(ik kan de antwoorden natuurlijk wel raden, maar voor de zekerheid is het goed de resultaten even te vermelden, hopelijk maakt dat meer duidelijk.)

Opmerkingen:
- Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je recorder aangaat door EPG, aangezien dat gewoon niet gebeurt bij deze recorder. Dus als deze inschakeld, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk getriggered worden door een ander apparaat (zie bovenstaande vragen).
- Dat een tv inschakelt omwille van een recorder of decoder heb ik al helemaal nooit gehoord, dus dat zou naar mijn idee alleen door de laatste vraag kunnen worden verklaard.

Suc6!

P@trick_DVD
10-01-2007, 22:41
Bij het updaten van de EPG blijft de recorder inderdaad in standby modus, maar.... de harddisk schakelt wel in om dat hier de EPG gegevens op worden weggeschreven. Schakel de recorder maar eens in op het moment dat EPG in de display staat. De recorder is dan meteen beschikbaar om op de harddisk op te nemen, in tegenstelling tot als de recorder in 'volledige standby' staat.Na het updaten van de EPG schakelt de harddisk gewoon weer uit. Dit verklaart dus niet dat de recorder zichzelf 's nachts inschakelt. Er zijn wel recorders die zichzelf inschakelen als er een signaal binnenkomt via de scart-ingang, maar deze Pioneer heeft deze optie niet.

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 23:47
Pioneer DVR-530H-S +Samsung DCB-H360R schakelen zichzelf en de TV Sony KDL-40S2010 s'nachts aan? Kom je s'morgens in de woonkamer, staat de alles aan? Tot drie maal toe meegemaakt in twee weken tijd.
Heb ik dat? of heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?
Kan het iets te maken hebben met de update van de EPG?
:?: :shock:

Je hebt waarschijnlijk van die mini mensjes in je huis rondlopen.... ze heten ook wel kinderen/koters etc etc :?: of is dat niet het geval :?:

Willem vab Buijtene
11-01-2007, 12:34
Interessant, ik stond juist op het punt dezelfde vraag aan het forum voor te leggen. Mijn Panasonic TU-DC40RD digitale kabelontvanger is gekoopeld aan een Pioneer DVR-545H-S die weer is aangesloten op een Beo3 tv van B & O. Alles werkt prima, opname via Guid+ en timer via de externe receiver (Panasonic via G-link) gaat uitstekend.

Wat ik bemerkt heb is dat mijn tv spontaan aangaat als de DVD-recorder gereed is met zijn ingeprogrameerde opname via de externe receiver en weer op stand by gaat. De tv staat dan op het kanaal van het zojuist opgenomen programma. Wanneer ik analoog een tv uitzending volg vindt er een kanaalwissel plaats op het moment dat de DVD-recorder gereed is met een Guide+ of timeropname. Op dat moment springt de tv over van het analoge kanaal naar het digitale kanaal van de externe receiver waar zojuist de opname van is beeindigd.

Tijdens en na afloop van het downloaden van EPG, waarbij mij tv en DVD-recorder op stand by staan en mijn externe receiver aan, heb ik dit fenomeen niet. De tv blijft gewoon op stand by.

Weet iemand hiervoor een oplossing anders dan de tv volledig uitschakelen indien opnamen geprogrameerd staan bij afwezigheid of 's nachts?

DVDProfilersFilmgek
11-01-2007, 16:46
Interessant, ik stond juist op het punt dezelfde vraag aan het forum voor te leggen. Mijn Panasonic TU-DC40RD digitale kabelontvanger is gekoopeld aan een Pioneer DVR-545H-S die weer is aangesloten op een Beo3 tv van B & O. Alles werkt prima, opname via Guid+ en timer via de externe receiver (Panasonic via G-link) gaat uitstekend.

Wat ik bemerkt heb is dat mijn tv spontaan aangaat als de DVD-recorder gereed is met zijn ingeprogrameerde opname via de externe receiver en weer op stand by gaat. De tv staat dan op het kanaal van het zojuist opgenomen programma. Wanneer ik analoog een tv uitzending volg vindt er een kanaalwissel plaats op het moment dat de DVD-recorder gereed is met een Guide+ of timeropname. Op dat moment springt de tv over van het analoge kanaal naar het digitale kanaal van de externe receiver waar zojuist de opname van is beeindigd.

Tijdens en na afloop van het downloaden van EPG, waarbij mij tv en DVD-recorder op stand by staan en mijn externe receiver aan, heb ik dit fenomeen niet. De tv blijft gewoon op stand by.

Weet iemand hiervoor een oplossing anders dan de tv volledig uitschakelen indien opnamen geprogrameerd staan bij afwezigheid of 's nachts?

Ik ken vanzelfsprekend het aansluitschema en de werking van je TV niet, maar het lijkt erop dat hij reageert op de scartaansluiting als daar een spanning op komt te staan. Op pin 8 van de scart zit een schakel spanning die ook sommig TV's hardnekkig op die ingang zet. Nu weet ik natuurlijk niet of jouw TV daar ook gevoelig voor is en door deze spanning uit zijn standby wordt gehaald, maar als je nog ergens een oude scart hebt liggen is het misschien wel interessant om daarvan pinnetje acht weg te slopen en te kijken of hij dan alsnog uit standby komt.

Hier kun je een schema vinden met de aanduiding welk pen welke is:

http://www.geolocatie.nl/SCART

Het kost je hooguit een oude scartkabel, en is daarmee het probleem niet opgelost, dan is er toch weer een oorzaak uitgesloten.(hoop natuurlijk dat het werkt :wink: )

Avalan
11-01-2007, 18:21
Ik volg de redenering van Filmgek. Overigens denk ik dat Willem het verkeerd verwoord als hij zegt "De tv staat dan op het kanaal van het zojuist opgenomen programma." Volgens mij staat de TV dan gewoon op de SCART-input waar de decoder/recorder aanhangt en zie je dus op de TV gewoon het kanaal waar de decoder op staat (en dus de zender van het opgenomen programma).

Twee dingen zijn wel bizar:
1. Ik ben nog nooit een TV tegengekomen die zichzelf aanschakelt als hij op de SCART een schakelsignaal krijgt. Het is wel normaal dat een TV automatisch naar die SCART-ingang springt (tweede deel in Willem's verhaal). Nu ja, er kunnen altijd wel zulke TVs bestaan ;).
2. Het lijkt me ook niet normaal dat de recorder bij het einde van de opname dergelijk signaal uitstuurt, en al zeker niet als hij zelf op dat moment in Standby gaat. Ik heb een Pioneer 540 en zal het eens uitproberen (TV op een analoog kanaal zetten en zien of hij op het einde van een opname ineens naar de SCART input switcht).

Willem vab Buijtene
11-01-2007, 23:45
Avalan, wij bedoelen hetzelfde maar jouw formulering is een juistere weergave van de realiteit. Hedenavond weer analoog gekeken naar SBS6 en via de decoder een timeropname gemaakt van een uitzending op Ned3. Nadat de opname was beeindigd schakelde de tv direct over naar de Scart-input van de decoder, Ned3 dus.

De suggestie van Filmgek tav pin 8 in de Scartkabel zal ik nader onderzoeken.