PDA

Bekijk de volledige versie : G-link kiest niet de goede zender



Adri van de Velde
09-01-2007, 08:21
Ik heb een Pioneer 645HS recorder met Samsung decoder.
Met de G-link kiest de recorder steeds L1 in plaats van kanaal 12 tijdens de test bij de installatie.
Zo kan ik wel opnemen vanaf de decoder maar dan moet deze ook op het goede kanaal staan via eigen timer.
Dat werkt ook wel maar het is de bedoeling dat de decoder op het op te nemen kanaal gaat staan via de G-link
De fabrikant (vriendelijke helpdesk,nemen alle tijd) adviseerde te resetten wat ik diverse malen heb gedaan, alle kanalen weer invoeren maar zonder resultaat.
Weet iemand wat er misgaat of zie ik iets over het hoofd?
Is het EPG van invloed ?
Werkt dit bij anderen wel?

P@trick_DVD
09-01-2007, 19:08
L1? Hoe kan dat nou? Er zit toch helemaal geen kanaal L1 op een decoder?

Welke Samsung decoder heb je?

Verder, heb je alle verschillende mogelijkheden geprobeerd? Je kunt tijdens het testen nl. aangeven als het niet goed werkt en de recorder gaat dan andere manieren proberen om het signaal te versturen. Als het dan nog niet werkt dan heb je nog de optie om de decoder een nachtje op het host kanaal af te stemmen zodat Guide Plus+ kan worden bijgewerkt zodat je het een dag later nog eens kunt proberen.

Adri van de Velde
09-01-2007, 21:59
De recorder kiest dan het inganskanaal AV2/L1 die verbonden is met de decoder (Samsung 9401 o.i.d.) zodat je wel beelden ziet van de decoder maar niet van kanaal 12 zoals zou moeten maar van het kanaal waar deze al op stond.
Ik heb echt al van alles geprobeerd maar zal nog eens vannacht de decoder op Eurosport zetten en morgen weer eens proberen alhoewel ik niet snap waarom dat dan wel zou werken.
Hoe betrouwbaar is dit system dan als de decoder niet helemaal is bijgewerkt?

Avalan
09-01-2007, 22:25
Dat de recorder input L1 kiest is volkomen normaal. Dat is immers de input waar je decoder op hangt. Wat blijkbaar nog niet werkt bij jou is G-Link zelf. Die moet er namelijk voor zorgen dat je decoder dan naar het juiste kanaal zapt. Je hebt hopelijk toch het G-Link zendertje voor het IR-oog van de decoder hangen ? Want het enige waar G-Link voor zorgt is dat hij de juiste IR-codes naar de decoder stuurt om deze laatste op het juiste moment naar het juiste kanaal te doen zappen. De recorder zelf zal hierbij steeds op L1 blijven staan aangezien hij gewoon moet opnemen wat de decoder uitstuurt qua videosignaal.

Adri van de Velde
09-01-2007, 23:34
Dus dat zou kunnen betekenen de G-link niet helemaal of niet werkt want de recorder kiest het goede kanaal maar de decoder niet.
Ik heb de Glink al op diverse platsen voor de decoder geplakt, voor, boven, onder......
Ik neem aan dat het bolletje het oog is!?

Psych
09-01-2007, 23:59
De recorder kiest dan het inganskanaal AV2/L1 die verbonden is met de decoder (Samsung 9401 o.i.d.) zodat je wel beelden ziet van de decoder maar niet van kanaal 12 zoals zou moeten maar van het kanaal waar deze al op stond.
Ik heb echt al van alles geprobeerd maar zal nog eens vannacht de decoder op Eurosport zetten en morgen weer eens proberen alhoewel ik niet snap waarom dat dan wel zou werken.
Hoe betrouwbaar is dit system dan als de decoder niet helemaal is bijgewerkt?
Daar zit denk ik de fout! Jij hebt de decoder rechtstreeks aan de recorder gehangen en dat moet niet! Onderstaande tekst uit de handleiding van de Pioneer recorder.

Aansluiten van een externe decoder (1)
Als u een externe, speciale decoder voor uw satelliet- of kabel-TV-systeem hebt, moet u de aanwijzingen volgen die op
deze bladzijde staan. Zie de vorige bladzijde voor het aansluiten van de G-LINK™ kabel.
Belangrijk
• Sluit de decoder niet rechtstreeks op deze recorder aan.
• De informatie van de decoder (die bijvoorbeeld verband houdt met betaal-TV-zenders) kan alleen bekeken worden
wanneer deze recorder is uitgeschakeld (standby).
• Voor een goede werking van de timeropnamefunctie van deze recorder moet ook de videorecorder/
satellietreceiver/kabelbox ingeschakeld zijn tijdens het maken van de opname.
• Bij deze opstelling kunt u niet naar een TV-programma kijken en tegelijkertijd een ander programma opnemen.
1 Sluit de kabel van de antenne/kabel-TV-uitgang
aan op de antenne-ingang van uw videorecorder/
satellietreceiver/kabelbox.
2 Verbind uw decoder met behulp van een SCARTkabel
(niet bijgeleverd) met de uw videorecorder/
satellietreceiver/kabelbox.
Zie de handleiding van uw decoder voor nadere
bijzonderheden.
3 Verbind uw videorecorder/satellietreceiver/
kabelbox met een SCART-kabel met de AV2(INPUT 1/
DECODER) AV-aansluiting van deze recorder.
4 Verbind de AV1(RGB)-TV AV-aansluiting met
behulp van een SCART-kabel met uw TV.[/code]
De eerste regel is cruciaal in jouw geval denk ik. Tevens staat er het volgende over de G-link kabel:

Sluit de bijgeleverde G-LINK™ kabel op de
G-LINK™ aansluiting aan.
U kunt dan de tuner in de externe receiver via het
GUIDE Plus+™ systeem bedienen.
Plaats het IR-zender uiteinde van de G-LINK™ kabel
zodanig dat de IR-ontvanger op uw kabelbox/
satellietreceiver/digitale terrestrische receiver de
bedieningssignalen opvangt (zie de afbeelding).
Raadpleeg de handleiding die bij de kabelbox/
satellietreceiver/digitale terrestrische receiver wordt
geleverd als u niet precies weet waar de IR-ontvanger
zich op het voorpaneel bevindt. U kunt ook met de
afstandsbediening experimenteren door deze heel dicht
bij het apparaat te houden totdat u de plaats hebt
gevonden waar de receiver op de
afstandsbedieningssignalen reageert.
Tip
• Deze recorder heeft een ‘doorlusfunctie’ zodat u een
TV-programma van de ingebouwde TV-tuner van deze
recorder kunt opnemen, terwijl u naar een videoband
kijkt die op de videorecorder wordt afgespeeld.
(Om deze functie te gebruiken terwijl de recorder in
de ruststand (standby) staat, moet Power Save zijn
ingesteld op Off—zie Power Save op pagina 100).

Hopelijk helpt dit, suc6 iig

Avalan
10-01-2007, 12:28
• Sluit de decoder niet rechtstreeks op deze recorder aan.


Ik zie niet in wat dat er mee te maken zou kunnen hebben. Trouwens, wat is 'rechtstreeks' ? Trouwens in die tekst staat letterlijk dat je een scart-kabel moet hebben tussen decoder en recorder, als dat niet rechtstreeks is, weet ik het ook niet meer :p.
Volgens mij is gewoon G-Link niet goed ingesteld, en weet de recorder dan ook niet hoe hij van kanaal moet veranderen.
@Adri: heb je in je Guide+ menu's wel degelijk G-Link correct ingesteld ? Je moet daar o.a. opgeven van welk merk je decoder is, zodat de recorder de jusite IR-codes kan doorsturen.
Trouwens, je zegt zelf al dat je recorder L1 kiest ipv kanaal 12. Het is echter niet de recorder die moet verspringen naar kanaal 12 maar de decoder! Als dat niet gebeurt, dan werkt je G-Link niet. Dus ik zou toch maar eens die instelling herbekijken, kijken of je G-Link kabeltje goed in zit, e.d. tot die test erin slaagt van de decoder naar kanaal 12 te laten zappen.
(Heb dit vanmorgen zelf pas gedaan met mijn Pioneer 540 en een Telenet Digibox en werkte zonder probleem, de test deed mooi de Digibox naar kanaal 12 schakelen - Nu nog uitzoeken hoe ik in Guide+ de extra kanalen kan ingeven want ik kreeg allesbehalve alle kanalen in Guide+).

Avalan
10-01-2007, 12:35
Ik heb de Glink al op diverse platsen voor de decoder geplakt, voor, boven, onder......
Ik neem aan dat het bolletje het oog is!?

Het bolleke is idd de IR-zender, en ik heb de indruk dat hij mooi in alle richtingen uitstuurt. Toen ik vanmorgen die G-Link installeerde, moest ik het bolleke zelfs niet eens vóór het frontpanel houden. Gewoon dat staafje naast de decoder gelegd maar zodanig dat het bolleke iets voor de voorkant uitkomt en dat bolleke zijwaarts richting frontpanel richten. Eigenlijk gewoon zoals in het boekje getoond wordt :


_
| |
| |)
| | _____________________voorkant_______________
| | |
| | | DECODER
|


(dit is dus een bovenaanzicht).

Psych
10-01-2007, 12:50
• Sluit de decoder niet rechtstreeks op deze recorder aan.


Ik zie niet in wat dat er mee te maken zou kunnen hebben. Trouwens, wat is 'rechtstreeks' ? Trouwens in die tekst staat letterlijk dat je een scart-kabel moet hebben tussen decoder en recorder, als dat niet rechtstreeks is, weet ik het ook niet meer :p.
Volgens mij is gewoon G-Link niet goed ingesteld, en weet de recorder dan ook niet hoe hij van kanaal moet veranderen.
@Adri: heb je in je Guide+ menu's wel degelijk G-Link correct ingesteld ? Je moet daar o.a. opgeven van welk merk je decoder is, zodat de recorder de jusite IR-codes kan doorsturen.
Trouwens, je zegt zelf al dat je recorder L1 kiest ipv kanaal 12. Het is echter niet de recorder die moet verspringen naar kanaal 12 maar de decoder! Als dat niet gebeurt, dan werkt je G-Link niet. Dus ik zou toch maar eens die instelling herbekijken, kijken of je G-Link kabeltje goed in zit, e.d. tot die test erin slaagt van de decoder naar kanaal 12 te laten zappen.
(Heb dit vanmorgen zelf pas gedaan met mijn Pioneer 540 en een Telenet Digibox en werkte zonder probleem, de test deed mooi de Digibox naar kanaal 12 schakelen - Nu nog uitzoeken hoe ik in Guide+ de extra kanalen kan ingeven want ik kreeg allesbehalve alle kanalen in Guide+).
De zin zegt het al, niet rechtstreeks! Dus de decoder mag niet via een scart rechtstreeks aan de recorder worden aangesloten. Doe je dat wel dan zal de recorder inderdaad naar L1 verwijzen aangezien je daar de decoder op aansluit. :p
Ach weet je je hoeft mij niet te geloven :? kijk in het volgende document op pagina 20 (tenminste als het goed is praten we hier over een dergelijke configuratie)
Klik hier (http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/instrmanuals.nsf/0/6BD9BF1F19450B8DC12571FB003047BA/$File/VRC1369_DVR-645H-S.pdf)

p.s. de G-link heb je prima aangesloten lijkt me zo!

Avalan
10-01-2007, 13:42
Dus de decoder mag niet via een scart rechtstreeks aan de recorder worden aangesloten. Doe je dat wel dan zal de recorder inderdaad naar L1 verwijzen aangezien je daar de decoder op aansluit. :p


Je moet manuals niet altijd zo hard geloven... Het is nogal evident dat je de decoder WEL via Scart aan je recorder hangt, hoe kun je anders het beeld van de decoder gaan opnemen ?! :roll:
En het is dan ook normaal dat als je opneemt, de recorder L1 (of iets gelijkaardigs) aangeeft, en dat de decoder op het juiste kanaal staat.
De essentie is juist dat je wil hebben dat de recorder aan de decoder doorgeeft op welk kanaal de decoder moet tunen, aangezien de recorder dat zelf niet kan omdat hij geen digitale tuner heeft. Dat is juist de bedoeling van G-Link. Zonder G-Link zou je bvb nooit tijdens je afwezigheid 2 programma's van 2 verschillende digitale kanalen kunnen opnemen. G-Link laat de recorder toe om aan de decoder te zeggen dat hij van kanaal moet veranderen. Dat gebeurt simpelweg via IR-codes die dezelfde zijn als van de afstandsbediening van je decoder. Voor de decoder lijkt het gewoon alsof je op je remote een ander kanaal kiest, die weet dus helemaal niets van de recorder af.

Avalan
10-01-2007, 13:47
Ach weet je je hoeft mij niet te geloven :? kijk in het volgende document op pagina 20 (tenminste als het goed is praten we hier over een dergelijke configuratie)
Klik hier (http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/instrmanuals.nsf/0/6BD9BF1F19450B8DC12571FB003047BA/$File/VRC1369_DVR-645H-S.pdf)


PS: jij komt hier af met een setup met Video-recorder én HDD-recorder, terwijl in deze thread eigenlijk helemaal geen sprake is van een video-recorder ! De reden waarom ze op p.20 zeggen dat je hem niet rechtstreeks aan de decoder mag hangen, is omdat je dan niet meer kunt opnemen op je video-recorder.
In deze thread is enkel de tekening op p.18 relevant : decoder naar hdd-recorder naar tv.

Psych
10-01-2007, 13:52
Zoals ik al zei... dan heb ik jouw situatie verkeerd begrepen :oops:
My mistake!!!

Avalan
10-01-2007, 13:53
PS: de letterkes waren daarnet te klein, blijkbaar staat op p.20 een setup voor zowel videorecorder als receiver met afzonderlijke decoder.
Dus we hebben allebei gelijk ;).
Alleen denk ik dat Adri met 'Samsung decoder' gewoon een kabel/satteliet-ontvanger bedoelt, dus de toestand op p.18.

Adri van de Velde
10-01-2007, 17:03
Iedereen hartelijk dank , het werkt!!! :lol: :lol:
Ik heb ook sterke wijfels over dat direct of indirect aansluiten maar de decoder zit nu op de videorecorder en die met een lus naar de dvdrecorder.
Het zou wel eens kunnen liggen aan de aansluiting van de Glink zelf want dat zit niet erg stevig heb ik gemerkt.

Ik wil ook nog kanalen bijvoegen of veranderen van naam b.v in de EPG
kan dat?
en hoe programmeer je een kanaal waar geen programma van wordt weergegeven?

Avalan
10-01-2007, 17:46
Psych is echt wel psychic als hij wist dat jij met een video-recorder én een dvd-recorder werkt :).
Ivm die extra kanalen in de Guide+. Dat zoek ik dus ook, vooral voor de digitale kanalen, want zoals ik het nu heb, kan via die G-Link alleen gezapt worden naar kanalen die in Guide+ zitten, en niet naar alle andere kanalen :(. Vanavond eens verder zoeken.

Psych
10-01-2007, 17:55
Psych is echt wel psychic als hij wist dat jij met een video-recorder én een dvd-recorder werkt :).
Ivm die extra kanalen in de Guide+. Dat zoek ik dus ook, vooral voor de digitale kanalen, want zoals ik het nu heb, kan via die G-Link alleen gezapt worden naar kanalen die in Guide+ zitten, en niet naar alle andere kanalen :(. Vanavond eens verder zoeken.

Ach het mag geen naam hebben :oops: :wink:
Goed te horen dat het werkt nu!

btw dat andere probleem waar jullie het over hebben, volgens mij gaat de volgende thread (klik hier) (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=48968)daar ook over!

Avalan
10-01-2007, 18:19
btw dat andere probleem waar jullie het over hebben, volgens mij gaat deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=48968)daar ook over!

Is dat zoiets als : "om verder te gaan, lees deze zin opnieuw" ? ;)

Psych
10-01-2007, 18:24
btw dat andere probleem waar jullie het over hebben, volgens mij gaat deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=48968)daar ook over!

Is dat zoiets als : "om verder te gaan, lees deze zin opnieuw" ? ;)

Hehehe, speciaal even aangepast :wink: