PDA

Bekijk de volledige versie : Opstelling met Dubbele subwoofers



Marcel Severein
09-01-2007, 11:24
Hallo Allemaal.

Ik heb sinds kort een opstelling met 2 subwoofers. Voorheen had ik een REL Q50 die ik in een hoek plaatste en snel tevreden was met het resultaat.

Nu heb ik Twee TL's kasten met de speakers uit een REL STUDIO III. Dit is echt magistraal. Maar waar ik mee zit is dit.

- De speakers zitten aan de voorkant en zo is de kast ook ontworpen, mag ik de subs schuin richten naar de luister positie of moet ik ze gewoon recht in de kamer laten spelen zodat ze de maximale lucht verplaatsing krijgen? Nu heb ik de iets schuin naar de luister positie midden in de kamer maar heb daar achter minder bas omdat ze elkaar waarschijnlijk kruizen in het midden. Zou het handig zijn het kruis punt van de subs achter in de kamer de creeeren? Zodat in de denkbeeldige driehoek de meeste sub geluid onstaat? Graag jullie ideeen hier over.

- Als full-range speakers heb ik Tannoy Sensys DC2 die een bereik hebben van 35HZ tot 56.000HZ (supertweeter). Wat is de beste richtlijn om mijn sub af te stemmen op mijn full-range speakers, overlapping van een paar HZ met de crossover? Boven de 100 HZ cancelled de sub mijn bass van de speakers en daar onder hoor ik weinig verschil? Wat is de beste methode, aanvullen op de full-range of verdeling maken tussen sub en speakers?

- Ik heb ze aangesloten op een Hypex HS200 subversterker, daar zit een bass-boost knop op voor de frequentie 20-50 HZ met een level knop. Waar is dat in vredesnaam voor? Neem aan dat we in dit segment niet meer met Loudness achtige manieren gaan werken, power genoeg? Heb ooit gehoord dat dit kan zijn voor bassbulten te elimineren, maar hoe?

Hoor graag van jullie,

Groetjes,

Marcel Severein

Gerco Stuivenberg
09-01-2007, 21:41
Ik denk dat het anders richten niet veel uit zal maken. Het probleem wat jij hebt, heeft volgens mij meer te maken met de verschillen in vermogen en belastbaarheid tussen de Tannoys en de TL's.

Bij de Q50 had je er minder last van omdat het geluid van deze minder krachtig was dan dat van de Tannoys.

Ik zou in dit geval er voor kiezen om maar 1 subwoofer te gebruik voor weergave van de Laag Frekwentie Effekten en om het laag van de Tannoys evt. aan te dikken.

De knop van de Hypex HS200 is waarschijnlijk om de laagweergave aan te passen aan de akoestiek van de ruimte. :wink:

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 22:10
Hallo Allemaal.

Ik heb sinds kort een opstelling met 2 subwoofers. Voorheen had ik een REL Q50 die ik in een hoek plaatste en snel tevreden was met het resultaat.

Nu heb ik Twee TL's kasten met de speakers uit een REL STUDIO III. Dit is echt magistraal. Maar waar ik mee zit is dit.

- De speakers zitten aan de voorkant en zo is de kast ook ontworpen, mag ik de subs schuin richten naar de luister positie of moet ik ze gewoon recht in de kamer laten spelen zodat ze de maximale lucht verplaatsing krijgen? Nu heb ik de iets schuin naar de luister positie midden in de kamer maar heb daar achter minder bas omdat ze elkaar waarschijnlijk kruizen in het midden. Zou het handig zijn het kruis punt van de subs achter in de kamer de creeeren? Zodat in de denkbeeldige driehoek de meeste sub geluid onstaat? Graag jullie ideeen hier over.

- Als full-range speakers heb ik Tannoy Sensys DC2 die een bereik hebben van 35HZ tot 56.000HZ (supertweeter). Wat is de beste richtlijn om mijn sub af te stemmen op mijn full-range speakers, overlapping van een paar HZ met de crossover? Boven de 100 HZ cancelled de sub mijn bass van de speakers en daar onder hoor ik weinig verschil? Wat is de beste methode, aanvullen op de full-range of verdeling maken tussen sub en speakers?

- Ik heb ze aangesloten op een Hypex HS200 subversterker, daar zit een bass-boost knop op voor de frequentie 20-50 HZ met een level knop. Waar is dat in vredesnaam voor? Neem aan dat we in dit segment niet meer met Loudness achtige manieren gaan werken, power genoeg? Heb ooit gehoord dat dit kan zijn voor bassbulten te elimineren, maar hoe?

Hoor graag van jullie,

Groetjes,

Marcel Severein

Minder bas omdat zij elkaar kruizen :?: :?:

Minder bas ontstaat heel vaak doordat mensen hun speakers uit fase hebben aangesloten :!: Het is dus wel zaak om goed op te letten of alle plussen op de plussen en de minnen op de minnen zitten :wink:

Een bas geluid is niet richtingsgevoelig(in ieder geval niet zo erg als hoge toon :wink: ) je kunt ze dus gewoon recht naar voren laten stralen.

Met je andere apparatuur heb ik geen ervaring, werk gewoon met een 5.1 receiver :wink:

Marcel Severein
11-01-2007, 10:38
Bedankt voor jullie antwoorden.
Helaas vraag ik altijd naar de bekende weg en heb door veel testen zelf de oplossing gevonden.

Eerst een goede interlink van Chord gekocht, goed begin is halve werk. Wel weer flink moeten lappen, maar ach, ook nix aan kerst gedaan..

- Subs redelijk in de hoek maar er niet ingedrukt, ze hebben zo'n grote lucht verplaatsing dat ze echt moeten ademen. Verder maakt de plaatsing met deze Big Boys weinig uit. Heb wel de opstelling geprobeert van mijn eerste antwoord op deze topic, 1 sub gebruiken. Maar met twee klinkt stukken beter. Mijn subs hebben door de TL kast en woofer zo'n opbrengst dat ze niet echt hard hoeven te werken. Met twee subs kun je beter inblenden met de speakers.

- Heb mijn Full-range speakers toch gefiltert op +/- 65 HZ en de sub op ongeveer de zelfde Freq via de Subwoofer module, deze bezit een aktieve filter met een 4e Orde Linkwitz-Riley-Filter en garandeerd een heel glad frequentieverloop tussen de subwoofer en de stallieten/full-range , zonder pieken of bulten rondom de crossover frequentie. Als het sub en luidspreker niet filter krijg ik gerommel (bultjes&pieken) in de overlappende frequenties, en dat wil ik niet.
Tevens ontlast je de full-range speakers met de zware lasten en dat is te horen.

Nu lopen de frequenties naadloos in elkaar over, heb geen meter gebruikt maar mijn gehoor is redelijk ontwikkeld de laatste jaren.

Tevens heb ik vernomen dat de Bass-Boost ervoor kan zorgen dat als er pieken of dalen zijn in het te vroeg afvallen van de laagweergave, dat je deze hier mee kunt corrigeren. Ga hier nog mee bezig want denk toch dat je dit echt moet na meten.

Al met al mijn geluid is nu strak, zuiver, geen gerommel, krachtige ingetogen zeer diepe (TL's zijn getuned tot 20 HZ!) en zeer strakke bassen zonder gerommel wat je vaak hoort in zogenaamde subwoofers.

Met vriendelijke groet,

Marcel Severein

Albert Kostwinder
11-01-2007, 10:55
Ben in ieder geval blij dat ik niet je buurman ben... :D

Rob Eric Blank
11-01-2007, 10:59
Ben je met 35Hz fullrange? Ik denk het nog niet, want daar zit doorgaans het 6dB punt van een speaker. Ik zou je crossover zo houden, je Tannoy's presteren beter als ze niet teveel laag te verstouwen krijgen. Je subs laten samen komen voor meer bass, klint niet echt audiofiel. Oja is er geen fase switch, zodat je problemen met uitdoving kan voorkomen (wat de Rel wel had)?

Marcel Severein
11-01-2007, 11:59
Volgens het boekje gaan de tannoy's tot 35 HZ. Maar dat gebeurt echt niet, kost te veel kracht of wat dan ook. Zoals ik het nu heb, krijgen de tannoys 65 HZ en hoger en pakken de subs 65 HZ en lager. Heb verder nog geen andere instellingen gedaan met Bass-Boost, Bass-Boost klinkt als Opel Kadett rijders met mega Sub installaties, die extra willen ( No Offence), maar gaat bij Hypex om de bulten en pieken in een acoustieke ruimte op te heffen. Echt een Audiophiel instelling. Maar inderdaad klinkt als Loudness. Geen foefjes of truckjes voor mij, ik wel echt natuurlijke sound zonder verkleuring.

Fase schakelaar is wel degelijk aanwezig, maar dat is de eerste stap die je maakt in de sub opstelling. :lol: Way beyond that point.... Ging mij meer om het naadloos inblenden van de combinatie.

p.s: Echt een aanbeveling de Chord Interlinks, klinken eerst wat Mechanisch en hard, maar na verloop van tijd krijgt alles zijn plaats en een ongelooflijk stereo beeld zoals ik nog nooit eerder heb gehoord. En vooral rust..

poebe
12-02-2007, 22:52
al eens in de kasten gekeken of de hobbiebob wel de plus en de min op de goede plek heeft? dan krijg je echt geen lfe :?
heel onneuzel maar het zou je maar gebeuren...

Edgar Smit
13-02-2007, 08:33
Ik zou de croos over van je subs wat hoger instellen op rond de 75-80Hz, zodat je sub/speakers daar nog samenwerken en dat de subs het pas echt overnemen zonder de 65Hz. Op deze manier integreer je het geluid volledig in elkaar. Echter, dit is de "normale" manier met 1 sub, of het ook met 2 subs werkt weet ik niet zeker.

je zou het eens kunnen proberen.