PDA

Bekijk de volledige versie : JBL Balboa 5.1



Stievie911
10-01-2007, 15:15
Ik ben van plan om JBL Balboa 5.1 te kopen en op een
Pioneer VSX-1016V-S aan te sluiten.

mijn vraag is

zitten er eiglijk kabels bij zoon set ?

zijn deze kabels wel goed of moet ik andere kopen zo ja welke?

wat zijn dan de beste prijs/kwaliteit verhouding?

Gerco Stuivenberg
10-01-2007, 21:45
Luidsprekerkabels worden in de regel alleen bij luidsprekersystemen geleverd zoals bv een SCS systeem van JBL. De kabels zijn dan van (wat wij noemen) dropveter dikte. Te dun dus eigenlijk voor een goede weergave.

Zelf kiezen is eigenlijk meestal niet zo moeilijk. Het gaat meestal meer om de samenstelling en de kerndoorsnede van de aders. De kerndoorsnede wordt altijd opgegeven in mm2 (vierkante millimeters). Voor de Balboa luidsprekers zou ik minimaal 2,5mm2 nemen.
Neem in ieder geval geen tweelingsnoer, omdat je daarvan moeilijk de polen kan onderscheiden. :wink:

Seth__Gekko
10-01-2007, 21:56
Hoeveel meter heb je nodig, en wat is je budget?

DVDProfilersFilmgek
10-01-2007, 21:58
Ik ben van plan om JBL Balboa 5.1 te kopen en op een
Pioneer VSX-1016V-S aan te sluiten.

mijn vraag is

zitten er eiglijk kabels bij zoon set ?

zijn deze kabels wel goed of moet ik andere kopen zo ja welke?

wat zijn dan de beste prijs/kwaliteit verhouding?

Ook een vraagje:

Heb je deze speakerset beluisterd of koop je hem op de specs en de looks :?:

Ga er vanuit dat er geen kabels bij worden geleverd, dat is makkelijker :wink: In dat geval zou ik er bijvoorbeeld deze kabel bijkopen:

http://www.allekabels.nl/Luidspreker-Kabel-Los/92/1159/Ofc-Luidsprekerkabel-Professio.html

en voor je sub:

http://www.allekabels.nl/na/0/6461/Professional-Audio-Cable.html

Mijninziens heb je dan voor je geld in combinatie met je speakers de beste waar voor je geld. Zelf zou ik er in jouw geval geen stuiver meer aan uitgeven, ga niet voor dure merkkabels, het zal deze speakerset niet helpen om beter te gaan presteren. BTW, voor je sub zijn ook nog kortere kabels te koop :wink:

Stievie911
11-01-2007, 11:35
Ik ben van plan om JBL Balboa 5.1 te kopen en op een
Pioneer VSX-1016V-S aan te sluiten.

mijn vraag is

zitten er eiglijk kabels bij zoon set ?

zijn deze kabels wel goed of moet ik andere kopen zo ja welke?

wat zijn dan de beste prijs/kwaliteit verhouding?

Ook een vraagje:

Heb je deze speakerset beluisterd of koop je hem op de specs en de
looks :?:

Ga er vanuit dat er geen kabels bij worden geleverd, dat is makkelijker :wink: In dat geval zou ik er bijvoorbeeld deze kabel bijkopen:

http://www.allekabels.nl/Luidspreker-Kabel-Los/92/1159/Ofc-Luidsprekerkabel-Professio.html

en voor je sub:

http://www.allekabels.nl/na/0/6461/Professional-Audio-Cable.html

Mijninziens heb je dan voor je geld in combinatie met je speakers de beste waar voor je geld. Zelf zou ik er in jouw geval geen stuiver meer aan uitgeven, ga niet voor dure merkkabels, het zal deze speakerset niet helpen om beter te gaan presteren. BTW, voor je sub zijn ook nog kortere kabels te koop :wink:


ik heb deze set niet beluisterd maar dat is ook niet mogelijk aangezien niemand in mijn buurt deze kan leveren of in de showroom heeft staan

maaar het lijkt mij dat jbl geen prut dingen verkoopt en inderdaat ik koop hem omdat ik wel mooi vind qua uiterlijk en pricies op mijn budget zit voor een een completete 5.1 systeem.

voor mijn 2 voor speakers heb ik ongeveer 5m en 9m

voor de center 8m

voor de achter speakers heb ik 3m en 6m

en de sub 4m

budget niet boven de 100 euro

wat voor aansluiting zitten er eigelijk achter op zoon speaker?

zelf hou ik wel van wat bass en ik heb begrepen dat jbl daar wel goed in is

of er moeten mensen hier zijn dat de jbl geen goede keuze is voor dit geld

bij Rebelio staat hij voor€ 569

Rob Eric Blank
11-01-2007, 12:33
De kabels zijn dan van (wat wij noemen) dropveter dikte. Te dun dus eigenlijk voor een goede weergave.

Dikte heeft niets met kwaliteit te maken, Crystal Cable is bijvoorbeeld erg dun maar van zeer goeie kwaliteit. Dikte is dus geen issue, worden overigens geen goeie kabels bij veel setjes geleverd.

JBL leverd doorgaans veel bas, kan soms eerder richting boemerig geplaatst worden. Of je hiervan houd.......voor films kan het spactaculair zijn, maar is niet geheel MIJN smaak (muziek is zeer persoonlijk).
Zelf zou ik graag speakers eerst beluisteren icm. de receiver, kost je misschien iets meer maar dan weet je wel wat je zal krijgen en wat er meer is. Misschien is er voor een vergelijkbare prijs een set die fijner klinkt en beter bij jouw smaak past, kun je aan speacs niet zien. En JBL en prut.......vroeger maakte JBL zeer gerenommeerde produceten, helaas is die tijd wel een beetje voorbij.

Achter op de speakers zitten schroefterminals, heb je soort schroeven en daar kun je het uiteinde van de kabel instoppen en de schroeven dichtdraaien (erg simpel).

Voor de kabel, kun je wat betere koperkabel aanschaffen. Veel te koop bij diverse audiodealers. Je sub kabel is een mono interlink en die zou wel aardig van het budget kunnen snoepen (met de 4 meter lengte die je nodig hebt).
Monster heeft ook goeie en betaalbare kabel, evenals Oehlbach. Je hebt ook nog een digitale interlink nodig tussen je receiver en DVD-speler.

Rob Eric Blank
11-01-2007, 14:08
Dikte heeft niets met kwaliteit te maken
Voor luidsprekerkabel zul je toch ook wel een bepaalde dikte nodig hebben (afhankelijk van materiaal en lengte) om de weerstand beperkt te houden. Ik bedoel: "the laws of physics still apply". Een 2mm2 kabel heeft nu eenmaal meer weerstand dan een 4mm2 kabel van hetzelfde materiaal.

Er zijn natuurlijk meer factoren die de kwaliteit van een kabel bepalen, maar om de dikte af te doen als volledig onzinnig vind ik wat al te kort door de bocht.Ik zeg dat dit niet onzinnig is die dikte, maar dikker betekent niet beter.
Heeft te maken met het materiaal, hoe is de kabel opgebouwd. Gescheiden kernen, gevlochten, solid-core, etc. etc. Voor de reguliere koperkabel kun je idd beter een dikkere nemen, dan een standaard "flos"draadje.
Maar dikte zegt niet direct iets over de kwaliteit, de bouw van een kabel juist veel meer. Een dunne crystal cable kun je makkelijk vergelijken met een vele malen dikkere Siltech. Of Crystal Cable kabels maakt die aan jouw wensen voldoen is dan weer vers 2.

DVDProfilersFilmgek
11-01-2007, 16:22
Ik ben van plan om JBL Balboa 5.1 te kopen en op een
Pioneer VSX-1016V-S aan te sluiten.

mijn vraag is

zitten er eiglijk kabels bij zoon set ?

zijn deze kabels wel goed of moet ik andere kopen zo ja welke?

wat zijn dan de beste prijs/kwaliteit verhouding?

Ook een vraagje:

Heb je deze speakerset beluisterd of koop je hem op de specs en de
looks :?:

Ga er vanuit dat er geen kabels bij worden geleverd, dat is makkelijker :wink: In dat geval zou ik er bijvoorbeeld deze kabel bijkopen:

http://www.allekabels.nl/Luidspreker-Kabel-Los/92/1159/Ofc-Luidsprekerkabel-Professio.html

en voor je sub:

http://www.allekabels.nl/na/0/6461/Professional-Audio-Cable.html

Mijninziens heb je dan voor je geld in combinatie met je speakers de beste waar voor je geld. Zelf zou ik er in jouw geval geen stuiver meer aan uitgeven, ga niet voor dure merkkabels, het zal deze speakerset niet helpen om beter te gaan presteren. BTW, voor je sub zijn ook nog kortere kabels te koop :wink:


ik heb deze set niet beluisterd maar dat is ook niet mogelijk aangezien niemand in mijn buurt deze kan leveren of in de showroom heeft staan

maaar het lijkt mij dat jbl geen prut dingen verkoopt en inderdaat ik koop hem omdat ik wel mooi vind qua uiterlijk en pricies op mijn budget zit voor een een completete 5.1 systeem.

voor mijn 2 voor speakers heb ik ongeveer 5m en 9m

voor de center 8m

voor de achter speakers heb ik 3m en 6m

en de sub 4m

budget niet boven de 100 euro

wat voor aansluiting zitten er eigelijk achter op zoon speaker?

zelf hou ik wel van wat bass en ik heb begrepen dat jbl daar wel goed in is

of er moeten mensen hier zijn dat de jbl geen goede keuze is voor dit geld

bij Rebelio staat hij voor€ 569

Het is niet de manier waarop ik een speakerset zou kopen :wink:

Niemand kan je echt zeggen of hij wel of niet goed is, uiterlijk laten we natuurlijk buiten beschouwing, het gaat om de klank :!: Wat de 1 als prettig ervaart kan een ander weer niet waarderen, klank is gewoon heel persoonlijk, ik zou via de importeur toch proberen een adresje bij je in de buurt te krijgen zodat je ze kunt beluisteren.

Hier wat meer informatie over je speakers:

https://www.hci-services.com//tech_doc/documents/JBL/Home/Speakers/BALBOA/BALBOA%2010/Owner%27s%20Manual/Balboa10_30_CEN_HOL.pdf

Hier wat meer informatie over je sub:

https://www.hci-services.com//tech_doc/documents/JBL/Home/Speakers/BALBOA/BALBOA%20SUB/Owner%27s%20Manual/BALBOA_SUB_HOL.pdf

Speakerkabel zoals door mij voorgesteld komt inderdaad een heel eind met je budget, €91,66 incl. In totaal ben je dan €660,66 kwijt, een beetje duivels aandoend getal :wink:

Kwalitatief lijkt het mij best wel een goede set, en als je ze met respect behandeld zullen ze je heel lang kunnen dienen.... heel lang :roll: :idea:

BTW, als Rebelio een internetwinkel is, en ze bevallen niet op het gebied van klank, misschien kun je ze dan terugsturen.

Stievie911
12-01-2007, 11:37
Inderdaat Rebelio is een internet winkel dus het is het probeere waard ik ga zoiezo dan ff via de inporteur vragen waar deze te verkrijgen zijn en dan daar maar heen

zoals in je link staat over de sub moet deze echt voor staan of kan hij gewoon ook achter je staan anders moet ik een kabel hebben die 6 meter is.

maar ik ben nu volop bezig met mijn bios te bouwen dus dit is eiglijk van latere zorg.

Stievie911
12-01-2007, 12:50
Inderdaat Rebelio is een internet winkel dus het is het probeere waard ik ga zoiezo dan ff via de inporteur vragen waar deze te verkrijgen zijn en dan daar maar heen

zoals in je link staat over de sub moet deze echt voor staan of kan hij gewoon ook achter je staan anders moet ik een kabel hebben die 6 meter is.

heeft de sub ook eigelijk voeding nodig?

maar ik ben nu volop bezig met mijn bios te bouwen dus dit is eiglijk van latere zorg.

DVDProfilersFilmgek
12-01-2007, 14:09
Inderdaat Rebelio is een internet winkel dus het is het probeere waard ik ga zoiezo dan ff via de inporteur vragen waar deze te verkrijgen zijn en dan daar maar heen

zoals in je link staat over de sub moet deze echt voor staan of kan hij gewoon ook achter je staan anders moet ik een kabel hebben die 6 meter is.

heeft de sub ook eigelijk voeding nodig?

maar ik ben nu volop bezig met mijn bios te bouwen dus dit is eiglijk van latere zorg.

Moeten is dwang, maar tussen je frontspeakers zul je waarschijnlijk het mooiste resultaat krijgen, daar rept de gebruiksaanwijzing dan ook over, doch zij zeggen wel dat je best wel wat verschillende opstellingen mag proberen om tot een optimaal resultaat te komen.

Je sub is een active sub, dit houd in dat er een eigen versterker is ingebouwd, de versterker heeft netvoeding nodig, de gebruiksaanwijzing laat hier inderdaad een steekje vallen :wink:

Gerco Stuivenberg
17-01-2007, 22:31
voor mijn 2 voor speakers heb ik ongeveer 5m en 9m

voor de center 8m

voor de achter speakers heb ik 3m en 6m

en de sub 4m

Dit is volgens mij vragen om problemen.

Kabels zorgen voor vertraging en verlies. Dit geldt ook voor de dikste en best geleidende kabels. Wanneer de kabel van de linker luidspreker korter is dan de rechter, krijg je problemen met het stereobeeld. Je zou dan meer naar links of naar rechts moeten gaan zitten om dit weer te corrigeren. Dit heeft te maken met de faseverschillen tussen de kanalen. Het beste kun je daarom voor links en rechts dezelfde lengte gebruiken.

Dus in jouw geval: 9 Meter voor de "front" en 6 Meter voor de "rear" luidsprekers.

Stievie911
18-01-2007, 10:47
dan doen we dus gewoon even lange kabels :wink:

Jos A.
18-01-2007, 14:06
dan doen we dus gewoon even lange kabels :wink:

Geen slecht idee, maar als je straks achter één van je speakers nog even drie meter kabel (of vier zelfs voor je fronts) moet wegwerken dan is het dus niet erg om er een stuk af te hakken.

Gerco Stuivenberg
21-01-2007, 18:48
Wat betreft vertraging: dat is een hardnekkige fabel. De vertraging die je oploopt in die paar meter luidsprekerkabel is absoluut verwaarloosbaar. Stel dat de propagatiesnelheid maar 10% van de lichtsnelheid zou zijn (extreem onrealistisch geval), zelfs dan praat je nog over 30.000 kilometer per seconde. Zelf heb ik wel eens geexperimenteerd met kabels van verschillende lengtes. Het verschil was zelfs al bij 1 meter lengteverschil merkbaar.

Je kunt het meestal ook merken wanneer je een ruimte loopt met overal zgn. 100 volt luidsprekers in het plafond. :wink:


Geen slecht idee, maar als je straks achter één van je speakers nog even drie meter kabel (of vier zelfs voor je fronts) moet wegwerken dan is het dus niet erg om er een stuk af te hakken.

Het wegwerken van die overlengte is meestal geen probleem. Je legt eerst beide kabels naar de luidspreker waarvoor je de langste nodig zou hebben, dan sleep je het andere uiteinde van de kabel naar de andere luidspreker. Je hebt dan geen opgerolde of gevouwen. :wink:

Gerco Stuivenberg
21-01-2007, 19:24
Het gaat zelfs om microseconden.

Een ander soort kabel kan dit ook niet voorkomen, want het een natuurkundig verschijnsel.

Probeer het zelf eens. :wink:

Jos A.
21-01-2007, 22:36
Het gaat zelfs om microseconden.

Een ander soort kabel kan dit ook niet voorkomen, want het een natuurkundig verschijnsel.

Probeer het zelf eens. :wink:

Ik heb er ooit eens stuk van een meter of tien tussen gehangen, en heb nooit iets gemerkt van vertraging. Niet om jou te kort te doen hoor, misschien hoor jij het wél, maar dit valt voor mij in de categorie "Meetbaar, niet hoorbaar".

Alexander D
22-01-2007, 09:03
Ik heb er ooit eens stuk van een meter of tien tussen gehangen, en heb nooit iets gemerkt van vertraging. Niet om jou te kort te doen hoor, misschien hoor jij het wél, maar dit valt voor mij in de categorie "Meetbaar, niet hoorbaar".
Het is pertinente onzin. De snelheid van licht is 299.792.458 meter per seconde. Wat de propagatiesnelheid van stroom in een gemiddelde kabel is weet ik niet, maar Nordost geeft op hun website gemiddeld zo rond de 90% van de lichtsnelheid aan.

Laat ik van een ongunstige 80% uitgaan: dat is nog altijd een kleine 240.000 kilometer per seconde. Voor een vertraging van 1 microseconde (= 1 miljoenste :!: seconde), betekent dat dus een afstandsverschil van 240 meter. Een meter kabel in ditzelfde voorbeeld levert dus een vertraging van 4 nanoseconden (1 nanoseconde = 1/1000ste microseconde). Knap als je dat hoort.

Misschien hiervoor maar een keer een blinde test.... 8) :wink:

Alexander D
22-01-2007, 13:54
Misschien hiervoor maar een keer een blinde test.... 8) :wink:
Daar heb ik geen blinde test voor nodig. Ter vergelijk: de snelheid van geluidsgolven door de lucht is 340 meter per seconde. Als je 1 centimeter dichter bij de ene speaker staat dan de andere dan levert dat al grofweg 7.000 keer zoveel timingverschil op als 1 meter kabel :!:.

Maar in één ding geef ik Gerco gelijk: het is een natuurkundig verschijnsel.

Dat wordt dan dus héél stil zitten tijdens het luisteren. :wink:

Edgar Smit
22-01-2007, 14:07
Het resultaat is in ieder geval dat je bij een verhouding van kabels van ongeveer 1 op 4 verschillen kunt gaan horen.