PDA

Bekijk de volledige versie : opstelling luidsprekers



Awakener
12-01-2007, 15:11
Hallo ik heb een vraagje aan de kenners van jullie :wink: Ik ben verhuisd en heb een 5.1 luidpsprekerset gekocht. Mijn bank staat helemaal tegen de muur aan en de tv staat recht voor de bank op zo'n 5 meter afstand. Mijn vraag is waar ik de surround luidsprekers nu moet plaatsen. De opties zijn om ze boven in elke hoek van de kamer te hangen op zo'n 2 meter hoogte of ze te plaatsen op een statief naast de bank. Liever heb ik ze in elke hoek van de kamer ipv op een statief maar kunnen jullie mij vertellen wat het beste surround geluid geeft?

Johan van den D.
13-01-2007, 10:54
of ze te plaatsen op een statief naast de bank.Dit is de beste optie in jouw geval maar hoever staan ze dan vanaf je "oren".

Awakener
14-01-2007, 18:47
Als ik ze naast de bank plaats dan staan ze een halver meter vanaf me oren (tweezitsbank) en als ik hoog in de muur hang dan staan ze 1,5 m en 1 m van me vandaan. Het lijkt mij als ik ze verder van me oren plaats dat ik een mooier effect krijg of zie ik het verkeerd?

Johan van den D.
14-01-2007, 19:03
Opzich zie je dat goed alleen dan hangen ze te hoog wat het voordeel van de grotere afstand dubbel teniet doet helaas.

Johan van den D.
14-01-2007, 19:39
De TS-er zit vrijwel onder zijn speaker als deze in zijn bovenhoek komen te hangen, dit is verre van ideaal.
Andere optie zal dan zijn om zijn bank naar voren te verplaatsen maarja, hoever wilt hij gaan en hoe hoog zijn zijn verwachtingen en wensen.

Kortom, de hoogte is niet zozeer het probleem maar wel dat ie ten alle tijden te dicht bij zijn speakers zit en er zelfs bijna recht onder als ze in de hoeken hangen voor zover ik begrijp uit zijn info.
Niet goed dus maarja, als je geen andere keuze heb.

Gerco Stuivenberg
14-01-2007, 22:40
Niet helemaal in de hoek, maar wel boven oor-hoogte en op voldoende afstand van de oren.

Luidsprekers -zowel voor "front" als voor "surround"- die in een hoek staan zijn meestal veel makkelijker akoestisch te lokaliseren. Daarnaast kan het stereobeeld van de "front" luidsprekers kan dan ook te breed zijn. :wink:

Awakener
15-01-2007, 08:52
De TS-er zit vrijwel onder zijn speaker als deze in zijn bovenhoek komen te hangen, dit is verre van ideaal.
Andere optie zal dan zijn om zijn bank naar voren te verplaatsen maarja, hoever wilt hij gaan en hoe hoog zijn zijn verwachtingen en wensen.

Als ik op de tweezitsbank zit, dan zit ik inderdaad helemaal tegen de muur aan. Maar ik heb ondertussen een aparte stoel gekocht zodat ik ongeveer in het midden van de huiskamer zit ;) Dus dan lijkt me het toch geen probleem als ik ze boven in de hoek heb hangen op ong. 2 meter ver en 2,5 meter hoog?

A3aan
15-01-2007, 15:40
Als ik op de tweezitsbank zit, dan zit ik inderdaad helemaal tegen de muur aan. Maar ik heb ondertussen een aparte stoel gekocht zodat ik ongeveer in het midden van de huiskamer zit ;) Dus dan lijkt me het toch geen probleem als ik ze boven in de hoek heb hangen op ong. 2 meter ver en 2,5 meter hoog?Prachtige oplossing!

enne 'geen probleem', nee geen probleem, maar minder dan super. Maar goed super hoeft ook niet persé en het oog wil ook wat [spoiler:8c98a5b53f]je snapt dat de meeste forumleden deze belangen anders afwegen dan jij, maar da's verder ook weer geen probleem[/spoiler:8c98a5b53f].

Dat gezegd hebbende: als je er voor gaat om 'midden in de kamer' te zitten met de boxen in de hoek bij het plafond, richt de boxen dan in elk geval op de plaats waar je hoofd zich bevindt als de film speelt.


Op je eerdere vraag: ik ben groot voorstander van oor-hoogte. Bij een muur direct achter de bank zoek ik een compromis:
- de boxen indirect richten (d.w.z. via de (achter)muur) voor difusere 'plaatsing'
- iets achter de bank zetten (op een vorig adres had ik daar een paar emmers voor) om te zorgen dat de bank wel optisch tegen de muur staat, maar practisch toch zo'n 30 à 40 cm ervóór. Die tientallen centimeters doen veel!

Johan van den D.
15-01-2007, 17:31
Probleem in principe opgelost ivm andere zit positie.

xander32
15-01-2007, 18:09
Ff geshopt bij de buren 8) ;
De 4 G`s m.b.t. opstelling Ht-set:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14147.0

De opstelling van een Ht-set hield mij ook bezig. Heb na het lezen van deze wijsheden( 4G`s) maar besloten om 4 identieke stands aan te schaffen voor de speakers(fronts & surrounds).
En voor het geval dat; heb ik nog twee muurbeugels(zaten bij de speakers...).

Sander.

Johan van den D.
15-01-2007, 20:49
Goede oplossing zoals ik het persoonlijk graag ziet oftwel zoals ik het ook zal doen, ook ik heb baat gehad bij het 4G principe. (toen ik nog een HT had)

Gerco Stuivenberg
16-01-2007, 21:07
Door de "surround" luidsprekers boven oorhoogte te plaatsen, verklein je ook de kans dat, wanneer je met meerderen bent, deze het geluidsbeeld kunnen verstoren. Iemand anders kan dan nl. geen "obstakel" meer vormen tussen oor en luidspreker. :wink:

Awakener
17-01-2007, 15:48
Bedankt voor alle reacties!!! Ik heb ze boven in de hoek gehangen en het klinkt erg goed! Nu nog een goede versterker met hdmi 1.3 en ik ben helemaal blij ;)

Johan van den D.
17-01-2007, 16:20
En daar gaat het om, dat jij blij bent.