PDA

Bekijk de volledige versie : speciale aansluiting op Sub



Appie H
13-01-2007, 14:44
ik heb een speciale aansluiting op mijn REL Q50. Het is rond met een ronde in het midden, daar zit ook een speciale snoer bij.
Mijn vraag is waarvoor dient deze kabel ?

DVDProfilersFilmgek
13-01-2007, 14:53
ik heb een speciale aansluiting op mijn REL Q50. Het is rond met een ronde in het midden, daar zit ook een speciale snoer bij.
Mijn vraag is waarvoor dient deze kabel ?

Zat er geen gebruiksaanwijzing bij die Rel :?:

Zoniet dan kun je er hier 1 vinden, daar staan ook plaatjes bij met de verschillende soorten aansuitingen:

http://www.rel.net

Seth__Gekko
13-01-2007, 15:56
Neem de handleiding eens door, en let vooral even op het hoofdtuk aansluiten van de sub met de high level neutrik speakon connetor.

Appie H
14-01-2007, 09:38
die neutrik zal het zijn maar waar dient die precies voor ?

Alexander D
14-01-2007, 11:53
die neutrik zal het zijn maar waar dient die precies voor ?

RTFM! :?

DVDProfilersFilmgek
14-01-2007, 12:01
die neutrik zal het zijn maar waar dient die precies voor ?

Kom Kom,

Er stond een link, een beetje surfen en dan had je dit gevonden:

>>>>>>>>>>>>>>>.Method 1 - To Connect to the Power Amplifier Using the Neutrik High Level Input:
(See Fig. 1)
HIGH LEVEL INPUT POWER AMPLIFIER SPEAKER OUTPUTS
R/H L/H
VOLUME (Volume control RED BLACK RED BLACK
may not be adjacent
to the input - shown
this way for clarity) BLACK
RED
MIN MAX Yellow
NEUTRIK SPEAKON INTERCONNECT
FIG. 1
Fig 1, shows pictorially how to connect to the high level input. Using the supplied
Neutrik lead, connect the REL to your existing speaker plugs or to a spare set of
speaker terminals. In effect the REL is bi-wired from your power amplifier. However,
note that there are only three connections to your power amp. This is deliberate and
helps preserve the star earthing of your system (assuming that it has a star earth
arrangement). Connect the RED wire to the RED terminal of the RIGHT hand channel
speaker terminal of your power amplifier. Connect the YELLOW wire to the RED
terminal of the LEFT hand channel speaker terminal of your power amplifier. The
BLACK wire is connected to either one of the BLACK speaker terminals of your power
amplifier. Do not connect this black wire to both black terminals - this is important as
some amplifiers may be damaged by joining the black terminals. Connect the Neutrik
plug to the high level input on the REL.<<<<<<<<<<<<<,

Er stond ook nog een mooi schema bij :roll:

Gerco Stuivenberg
14-01-2007, 22:52
Dit lijkt volgens mij meer op een Speakon connector. Ook een mogelijkheid om een subwoofer "high level" aan te sluiten.

DVDProfilersFilmgek
14-01-2007, 23:30
Dit lijkt volgens mij meer op een Speakon connector. Ook een mogelijkheid om een subwoofer "high level" aan te sluiten.

Yep,

stond duidelijk aangegeven in de gebruiksaanwijzing en in de link, begrijp de opmerking van Alexander D....., maak deze opmerking zelf ook wel eens :wink:

Appie H
15-01-2007, 19:15
Ja owkee maar wat brengt mij dit dus vertel het eens in gewoon Nederlands :wink:

Alexander D
15-01-2007, 19:25
Ja owkee maar wat brengt mij dit dus vertel het eens in gewoon Nederlands :wink:

Met de highlevel aansluiting ontvangt je sub hetzelfde signaal als je gewone speakers.

Aangezien de meeste speakers niet full-range zijn (dus niet goed laag kunnen weergeven) wordt over het algemeen voor home theater de speaker ingesteld op small met bijvoorbeeld een crossover op 80hz. In dat geval gaan alle tonen onder de 80hz naar de subwoofer.

Met de highlever (neutrik) aansluiting stel de speaker gewoon in op large. Alle signalen gaan dus naar de speaker. De speaker kan bijvoorbeeld maar weergeven tot 45hz en alles daaronder geeft de speaker gewoon niet door. De sub kan wel overweg met dit signaal en zal dus bijvoorbeeld weergeven tot 25hz.

Het moeilijke met deze afstelling is het goed afstellen van het volume. De sub moet immers niet te hard staan. Feitelijk wil je helemaal niet horen dat er een sub is aangesloten; het moet klinken als 1 geheel.

DVDProfilersFilmgek
15-01-2007, 21:32
Ja owkee maar wat brengt mij dit dus vertel het eens in gewoon Nederlands :wink:

High level aansluiting is de aansluiting waarop ook je frontspeakers zijn aangesloten, deze aansluitingen worden afgetakt en op de high level aansluiting van de sub aangesloten. Bij de meeste subs gaat dat met eenzelfde soort speakeraansluiting als op "gewone" speakers. Rel gebruikt een aparte soort aansluiting en noemt dat >>NEUTRIK SPEAKON INTERCONNECT << De versterker krijgt het in deze opstelling wat zwaarder, hij voorziet dan ook de sub van signaal.

Bij een low level aansluiting wordt de .1 sub aansluiting van de receiver gebruikt, dit is een signaal met een laag niveau, de naam zegt het eigenlijk al. Achter de low level aansluiting van de sub zit een versterker, deze versterkt zelf het binnenkomende signaal.

Een sub met een ingebouwde versterker wordt ook wel een actieve sub genoemd, een sub zonder versterker wordt ook wel een passieve sub genoemd.

In mijn ogen verdient in dit geval de .1 lowlevel aansluiting de voorkeur, je kunt alles zo wat beter op elkaar afstemmen.

Zat er geen nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij de sub :?:

Seth__Gekko
15-01-2007, 21:48
Neem de tijd zet de mode goed en sluit je REL zowel low en hight level aan voor het beste resultaat. Beetje pielen met de knoppen, mooiste wat er is.