PDA

Bekijk de volledige versie : Dimensioneren subwoofer



Avalan
15-01-2007, 16:47
Ik luister nu al jaren zonder subwoofer. Pas recent met een calibratie-DVD merkte ik dat de heel lage tonen eigenlijk helemaal niet hoor- of voel-baar zijn, dus kan het wellicht nog veel beter. Dit vooral ook omdat mijn speakers nu ook weer niet van het zwaarste caliber zijn: B&W DM305 als fronts, en DM302 als surround. Nadat ik echter die speakers gecalibreerd had, een DVD afspeelde, bleek het geheel wel enorm hard te gaan, en ik vreesde eigenlijk een beetje voor schade aan de muren/plafond! Wat gaat er dan niet gebeuren als ik een subwoofer erbij zet...
Anyway, zit dus een beetje met een aantal vragen :

Is schade aan muren/plafond een risico met het gebruik van een sub ?
Kunnen speakers/sub te groot gedimensioneerd zijn voor een kleine ruimte ? In mijn geval slechts 18m² (4.6m breed, 3.9m diep)
Wat zou een goede sub zijn in combinatie met mijn speakers en kamergrootte ? Budget ligt rond de €500.

Seth__Gekko
15-01-2007, 17:51
Voor die grootte kan je natuurlijk wel een Quake II gebruiken....ik heb er 1 te koop. Voor een iets kleinere ruimte is dit echt een super sub, voor mijn ruimte net te klein.

Veel B&W gebruikers hebben een REL staan, en zijn er tervreden mee.

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=49110

Zal niet de ramen eruit blazen of je muren omver maar zal zeer zeker een heel lekker snel droog laag produceren


(maar wees er wel snel bij....weg=pech)

Johan van den D.
15-01-2007, 20:58
Is schade aan muren/plafond een risico met het gebruik van een sub ?Nee hier hoef je in principe niet bang voor te zijn of je moet in een bouwval wonen.


Kunnen speakers/sub te groot gedimensioneerd zijn voor een kleine ruimte ? In mijn geval slechts 18m² (4.6m breed, 3.9m diep)In theorie kan dat maar tja, wie bepaal wat te groot is.

Wat zou een goede sub zijn in combinatie met mijn speakers en kamergrootte ? Budget ligt rond de €500.
Met dat budget zal ik wel de 2de hands zoeken voor een betere kwaliteit.

Seth__Gekko
15-01-2007, 21:50
Ik denk dat hij met een aantal frequency sweeps/ test frequentie generator soms gewoon niks hoorde?

DVDProfilersFilmgek
16-01-2007, 00:50
Ik luister nu al jaren zonder subwoofer. Pas recent met een calibratie-DVD merkte ik dat de heel lage tonen eigenlijk helemaal niet hoor- of voel-baar zijn, dus kan het wellicht nog veel beter. Dit vooral ook omdat mijn speakers nu ook weer niet van het zwaarste caliber zijn: B&W DM305 als fronts, en DM302 als surround. Nadat ik echter die speakers gecalibreerd had, een DVD afspeelde, bleek het geheel wel enorm hard te gaan, en ik vreesde eigenlijk een beetje voor schade aan de muren/plafond! Wat gaat er dan niet gebeuren als ik een subwoofer erbij zet...
Anyway, zit dus een beetje met een aantal vragen :

Is schade aan muren/plafond een risico met het gebruik van een sub ?
Kunnen speakers/sub te groot gedimensioneerd zijn voor een kleine ruimte ? In mijn geval slechts 18m² (4.6m breed, 3.9m diep)
Wat zou een goede sub zijn in combinatie met mijn speakers en kamergrootte ? Budget ligt rond de €500.


>> Nadat ik echter die speakers gecalibreerd had, een DVD afspeelde, bleek het geheel wel enorm hard te gaan, en ik vreesde eigenlijk een beetje voor schade aan de muren/plafond! Wat gaat er dan niet gebeuren als ik een subwoofer erbij zet...<<

Als je er een sub bijzet, en je gaat asociaal hard, dan heb je inderdaad kans dat er een verbouwing bij je komt :wink: :roll: , maar die kan dan veroorzaakt worden door buren die het niet kunnen waarderen als er een sub mee staat te denderen. :!:

Een sub van een bepaald merk is niet nodig, een sub is niet altijd even makkelijk in te regelen op een set, maar met een beetje geduld kun je de sub naar jouw smaak altijd met je speakers laten samenwerken. Het ligt maar net aan je smaak, ook in subs heb je hele sterke verschillen in hoe het laag overkomt, van strak tot warm en wollig, van dreunend tot krachtig, echt in woorden laat het zich niet vatten, luisteren is de beste optie. Bedenk wel dat een echte sub in staat is bij de buren ernstige overlast te veroorzaken als het wat te hard gaat :!:

Een sub, mits goed afgeregeld, is een aanwinst voor je belevenis, als je hem hebt, dan besef je pas wat je al die jaren hebt gemist, zeker als je nu speakers hebt die niet sterk zijn in het laag :wink:

Avalan
16-01-2007, 08:20
Met calibreren bedoelde ik idd zowel referentieniveau van 75dB als de speakers op mekaar afstellen. Op dat referentie-niveau gaat het boeltje wel ongelooflijk hard bij momenten, en dat dus zonder sub.
De reden waarom ik uiteindelijk een sub overweeg is omdat op de test-DVD idd ook een aantal sweeps staan en het daarmee pijnlijk duidelijk wordt dat de lage frequenties eigenlijk helemaal niet uitkomen. Bovendien had ik al ergens gelezen dat een extra voordeel is dat de andere speakers vervolgens geen laag moeten weergeven en daardoor ook beter de rest van het spectrum kunnen weergeven.
Nu, gisteren met Ray Of Light van Madonna als test-CD (main speakers stonden nog niet op spikes en wou dus eens het verschil horen zonder en met spikes) bleek dat sommige basfrequenties serieus resoneren. Dus misschien moet ik daar eerst een oplossing voor zoeken... (Tips?)

PS: van buren ook geen last gezien we in een losstaand huis wonen (al vraag ik me soms wel af of ze op hun slaapkamer tgo onze HT toch niet iets zouden horen)

Seth__Gekko
16-01-2007, 08:58
Sja ik denk toch echt het aansluiten van een sub, speakers op small en de sub alles onder de 80 Hz laten afspelen. Overigens hoef je je receiver niet altijd op het standje 75Db te zetten tijdens het afspelen van je dvd's hoor...mag soms ook wel eens harder of zachter, is puur voor het afstellen :wink: