PDA

Bekijk de volledige versie : SVS Subs luisterimpressie



daxie
22-01-2007, 15:21
Hieronder volgt even een kort verslagje van de indrukken die ik had en mening die ik heb gevormd bij het beluisteren van het subwoofergamma van SVS.

Ik was voor mezelf op zoek naar een sub die drukvol en strak laag kon weergeven, waarbij laag bij mij ook het voel-aspect dient in te vullen. Hij wordt voor 90% gebruikt voor de filmbeleving, waardoor dit dus op de eerste plaats kwam, en ik mijn indrukken dus ook vanuit die optiek zal beschrijven. Qua muziekondersteuning heb ik slechts kort een indruk gehad, dus ik zal dit slechts kort bespreken.

Het geheel is uiteraard subjectief, maar kan anderen wel een idee geven.

De luisterruimte was de demoruimte van SVS in Mechelen, een ruimte van ongeveer 6x5 schat ik.

De beluisterde subwoofers zijn:

SB12+
PB10NSD
PB12NSD
PB12+

Kortom het volledige mainstream gamma van SVS.

De luistersessie is op 2 dagen gebeurd, met verschillend materiaal. Zie onderstaand lijstje.

Gebruikte testscene's:

- Lord of the Rings: Return of the King, Extended Edition, Disc 2, "The Battle of the Pelennor Fields" (SB12+,PB10,PB12+)
- The Incredibles, (vul ik later aan, het Chapter waar Mr. Incredible de eerste maal geconfronteerd wordt op het eiland met de Omnidroid) (SB12+,PB10,PB12+)
- Star Wars Episode 1: The Phantom Menace, Podrace (SB12+,PB10NSD,PB12NSD,PB12+)
- U-571, "Dive" (PB10NSD, PB12NSD, PB12+)
- War of the Worlds: "The Machine Emerges" (PB10NSD, PB12NSD, PB12+)

Luisterverslag:

Na vriendelijk ontvangen te zijn door Mario kregen mijn vriendin en ik een kopje koffie en wat fris aangeboden. Na een korte introductie aan het kijken geslagen. Ik kwam oorspronkelijk om de PB12NSD te beluisteren tegenover de SB12+. Door een misverstand was deze echter niet aanwezig. Enkel de SB12+, de PB10NSD en de PB12+ waren beschikbaar.

De eerste testscene was "Battle at Pelennor Fields" vanuit ROTK. Deze scene vind ikzelf nog steeds een prachtige subwoofertester, alhoewel hij in weinig lijstjes voorkomt. Vanaf het blazen van de hoorn begint de stormloop van de "elefaunts", waarbij elke stap die ze zetten een test is voor de subwoofer. Interessant hierbij is dat het volume van de stappen heel verschillend is, naargelang ze meer benadrukt worden of niet. Verder is er op de achtergrond steeds het stampen hoorbaar, zelf als ze niet "in the picture" zijn. Vooral bij hogere luisterniveau's is deze scene niet zo eenvoudig weer te geven.

Volgende scene is het gevecht van Mr. Incredible met de Omnidroid. Daarin zitten een paar mooie impactscene's in, en als de omnidroid over de grond rolt dient de drukopbouw mee te werken om het plaatje compleet te maken. Een iets "makkelijkere" scene dan de vorige bleek uiteindelijk.

De laatste was een kandidaat die Mario zelf aanbracht. De door iedereen bekende "Podrace" uit Star Wars Ep. 1. Deze film, volgens mij een gedrocht, heeft gelukkig deze prachtige testscene voortgebracht. Ik kende ze zelf niet zo goed, aangezien deze in mijn collectie ontbreekt (ik wacht nog steeds op een mooie box collectie), maar dat duurde niet lang. Een aanrader voor iedereen die de mogelijkheden van zijn systeem wil demonstreren, testen of op de knieën brengen.

De eerste kandidaat was de PB10NSD. Omdat ik al veel goeds had gehoord van deze sub waren de verwachtingen hoog gespannen. Vol spanning wachtte ik op de eerst dreun van de elefaunt, die al de meningen zou bevestigen. Maar niks... Een vage bass, in de verte, zonder druk, zonder diepte. Daar klopte iets niet... De switcher die tussen de subs stond bleek ontregeld, waardoor de sub de adem werd afgesneden. Kabel gewisseld en rechtstreeks met de receiver verbonden. Dit klonk al heel wat beter. Mooi drukvol laag dat vrij strak overkwam, en mooi diep ging. Bij de hogere luisterniveau's wel enige tekenen van distortie bij de moeilijkste passage's vond ik. Hierbij moet ik wel zeggen dat dit een luisterniveau was dat ik zelf nooit zou aanhouden. Maar het was duidelijk dat er een grens was.

Dan overgeschakeld op de mini-sub. Onze kleine SB12+. Een kleine gesloten kist, maar met een grotere driver en wat meer vermogen. Omdat mijn ervaring met kleinere subs niet echt positief is, was ik benieuwd wat deze nieuwe telg in de familie kon brengen.
Nou, wat was ik verbaasd. Hij mist de echte diepgang, die laatste paar Herzen die de andere modellen wel ten berde brengen, maar hij levert wel een zeer strakke en toch drukvolle basweergave. Gezien zijn grootte was ik ook verbaasd over de diepgang die hij kon brengen. Je merkte ook dat hij bij dergelijke luisterniveau's hard moest werken, maar ik herhaal, op een gewoner luisterniveau deed hij dit met alle plezier. Ik heb nog weinig andere modellen in deze formaten gehoord die pretenderen van drukopbouw te kunnen leveren, maar als iemand op zoek is naar een compacte sub die toch voldoende druk kan leveren bij film, dan is dit zeker een kandidaat die bovenaan het lijstje moet staan.

Ik was oorspronkelijk niet van plan om naar de PB12+ te luisteren, aangezien deze boven mijn vastgestelde budget uitging. Ik kon mijn nieuwsgierigheid echter niet bedwingen, en na een goedkeurende blik van mijn vriendin dan toch dit beest in mijn testpubliek opgenomen.
Dat had ik beter niet gedaan. De PB12+ maakte direct duidelijk waarom hij in een ander prijsklasse thuishoort. Waar de 2 vorige subs bij de zwaarste stukken op hun tandvlees leken (leken, dit is subjectief en in het kader van deze laatste te bekijken, waarschijnlijk valt dit in een niet-vergelijkende situatie niet eens op), leek het voor de PB12+ een makkie. Dit leverde een in mijn oren prachtig gedefinieerde basweergave op, die een stuk extra informatie weergaf die bij de andere 2 niet te horen was. Het grappige hierbij was dat dit vanaf de eerste second duidelijk was, en niet alleen bij mij. Eén blik naar mijn vriendin was duidelijk dat zij hetzelfde dacht. Daar zat ik dan, met een ongelooflijke smile op mijn gezicht.
De podrace scene maakte dit verschil nog des te duidelijker. Het leek soms alsof er bij de PB12+ een motor aangezet werd die ze voorheen waren vergeten aanzetten. Op geen enkel moment leek hij moeite te hebben met de weergave.

Na nog wat napraten over prijzen en mogelijkheden heb ik toch besloten om nog even terug te keren, om de PB12NSD ook nog eens te beluisteren. Dit voornamelijk in de hoop mijn vrees niet bevestigd te zien, en dat de kloof met de PB12+ klein genoeg zou worden.

Afgelopen weekend was het zover.
Wat nieuw materiaal meegebracht, waaronder de veelbesproken War of the Worlds scene. Dit zou samen met de dieptebommen van U-571 uitsluitsel moeten geven.

Aangezien de grootte geen issue was, heb ik de SB12+ hier niet meer beluisterd. Maar ik blijf het een prachtige prestatie vinden. 80-90% van de performance voor 50% van de grootte...

De dieptebommen van U-571 waren de eerste slachtoffers. De PB10NSD bevestigde wat ik al gehoord had, maar nu zonder problemen. Dit is een zeer mooie sub, en voor zijn prijs qua drukopbouw een super alternatief. Qua grootte is hij ook nog vrij schappelijk (misschien wat onhandig qua afmetingen, dat wel). Het gemis van een high level aansluiting vind ik toch wel een gemiste kans van SVS. Uiteraard kan je via het bassmanagement de scheiding wel maken, maar mensen die speakers hebben die al vrij diep gaan, enkel bij de onderste octaaf of octaven ondersteuning hebben in stereo zullen hierover wel vallen. Maar inderdaad, de vraag is of dit het doelpubliek is van deze sub?

Dezelfde scene dan op de PB12NSD beluisterd. Naar mijn mening voegde deze toch wel wat toe. Net iets meer druk en misschien iets dieper, maar geen hemelsbreed verschil, ondanks de grotere driver en beduidend groter kastvolume. Deze heeft echter wel high-level aansluitingen en een eigen LPF.

De Podrace bevestigde deze indruk. De PB12NSD ging net iets dieper vond ik, maar echt een hemelsgroot verschil met de PB10NSD is er niet, meer een uitbreiding van de kwaliteiten. Dit kwam ook terug in War of the Worlds, waarin de PB12NSD een heel drukvol plaatje neerzette, dat zeker en vast voldoende was, getuige de trillende muur. (Mijn vriendin geniet nog na van de trillingen ;-) (grapje)).

De PB12+ dan bij dezelfde scene's. Ik had het al een beetje verwacht, maar ook bij deze nieuwe scene's toonde de PB12+ opnieuw zijn kwaliteiten. Strak, drukvol, laag, meer informatie, gemakkelijker. Een klasse hoger simpelweg.

Zoals de geduldige lezer al kunnen merken heeft, ben ik met de PB12+ naar huis gegaan. Ondanks het feit dat deze sterk boven mijn budget uitging (maar waarover gepraat kan worden...) vond ik hem het extra geld toch waard. Alhoewel hij misschien maar 5-10% performance toevoegt, vond ik dat verschil net genoeg om mij een wow-gevoel te geven. Iets dat ik bij de andere ook had, maar wat minder uitgesproken.

Een algehele conclusie over het gamma van SVS:
Ik denk dat SVS een vrij mooie line-up heeft, met een vrij goeie segmentering. Ik was zeer aangenaam verrast door de kleine SB12+, die heel wat uit zijn mouw wist te schudden. Een topprestatie van SVS vind ik dit. Het zou me niet verbazen als SVS volgend jaar een iets groter model, de SB12/Ultra, op basis van de nieuwe 13" ultra-driver uit zijn mouw schudt. Ik ben er alleszins benieuwd naar.

Tussen de PB10NSD en de PB12NSD vond ik het verschil wel aanwezig, maar niet gigantisch. De grotere poort en driver doen mij wel afvragen hoe de PB12NSD zich als muzikale ondersteuning zou gedragen, maar daar kan ik dus niks over vertellen. Ik denk dat bij deze ieder voor zich moet uitmaken hoe zij het verschil ervaren en of het voor hen de moeite is.

De PB12+ dan. Simpelweg een klasse apart. Met een ongelooflijk gemak levert hij een diep en drukvol laag, ook bij grotere luistervolume's. Helaas betaal je er ook wel wat voor.

Hopelijk vonden jullie het een interessant leesstukje. Bedankt aan Mario en Marcel van SVS voor de ontvangst!

Groeten,

Wouter

Alexander D
22-01-2007, 15:51
Mooie review Daxie en gefeliciteerd met je aankoop.

En volgens mij zouden heel veel mensen interesse hebben in een SB13/Ultra. :wink:

Zeker een directe concurrent voor een Velo DD. :wink:

Rob Eric Blank
22-01-2007, 16:43
Erg vette test! Zelf de DVD's gekozen of waren die aanwezig als test materiaal?
Ik hoor veel positieve geluiden over de SB serie, ook op muzikaal gebied. Concurent vand e Velodyne en zou die wel eens naast elkaar willen horen
Geniet van jouw PB12+, maar dat zal wel goedkomen!

joostpolletje
22-01-2007, 16:47
wat een leuke review... Dankje!
Ik heb het aandachtig gelezen.
De SB12+ is toch echt een alom geprezen sub zeg..
Deze ga ik dan ook maar eens beluisteren binnenkort.
Het wordt steeds meer duidelijk zo!

Toch mis ik nog wel een paar test-DVD(scene's) Saving Private Ryan, Gladiator..

darkraver
22-01-2007, 21:56
Daxie,

Enjoy your SVS sub :D

Jos A.
22-01-2007, 22:51
Toch mis ik nog wel een paar test-DVD(scene's) Saving Private Ryan, Gladiator..

Ik denk dat ook met toevoeging van die films de rangschikking niet gek veel zou veranderen, en Daxie zou nog immer met de PB12+ naar huis zijn gegaan. Neemt niet weg dat jij bij jouw luistersessie (en ik heb zo het vermoeden dat je niet veel langer kunt wachten :P) de films mee moet nemen die voor jou het verschil duidelijk kunnen maken.

joostpolletje
23-01-2007, 07:21
Toch mis ik nog wel een paar test-DVD(scene's) Saving Private Ryan, Gladiator..

Ik denk dat ook met toevoeging van die films de rangschikking niet gek veel zou veranderen, en Daxie zou nog immer met de PB12+ naar huis zijn gegaan. Neemt niet weg dat jij bij jouw luistersessie (en ik heb zo het vermoeden dat je niet veel langer kunt wachten :P) de films mee moet nemen die voor jou het verschil duidelijk kunnen maken.

Dat is zo, maar het is ook mooi referentie materiaal :)
naja ik ga binnenkort eens een afspraakje maken ja!

daxie
23-01-2007, 07:22
Toch mis ik nog wel een paar test-DVD(scene's) Saving Private Ryan, Gladiator..

Ik denk dat ook met toevoeging van die films de rangschikking niet gek veel zou veranderen, en Daxie zou nog immer met de PB12+ naar huis zijn gegaan. Neemt niet weg dat jij bij jouw luistersessie (en ik heb zo het vermoeden dat je niet veel langer kunt wachten :P) de films mee moet nemen die voor jou het verschil duidelijk kunnen maken.

Inderdaad.

Gladiator had ik ook mee. Maar zoals ik in mijn tweede luistersessie al besefte zou dit mijn idee of mening niet meer veranderen...
(Ik had ook nog mee: Gladiator, Der Untergang, Toy Story 2, Finding Nemo)

Seth__Gekko
23-01-2007, 07:53
Mooie review hoor!

Ik ben puur wegens gebrek aan ruimte en veeleisende WAF factoren bij de SB12-Plus gebleven. Voor mijn ruimte dan ook echt een supersub, de 12" vented sus waren voor mij gewoonweg niet te plaatsen. Niet gehoord jammer genoeg. :cry:

Jasper_K
23-01-2007, 08:37
Goede review Daxie,

Gefeliciteerd met je nieuwe sub.
(ik ben blij dat ik niet naast je woon :wink: )

daxie
23-01-2007, 08:46
Mooie review hoor!

Ik ben puur wegens gebrek aan ruimte en veeleisende WAF factoren bij de SB12-Plus gebleven. Voor mijn ruimte dan ook echt een supersub, de 12" vented sus waren voor mij gewoonweg niet te plaatsen. Niet gehoord jammer genoeg. :cry:

Gebrek aan ruimte heb ik ook, kan de sub maar langs 1 zijde van de kamer plaatsen met ongeveer 2m speelruimte naar voor en achter, that's it.
WAF factor, mja, ik heb echt geluk met mijn vriendin daarin. Die vond de PB12+ het beste geluid, en wil dat ik gelukkig ben en als ze de smile op mijn gezicht ziet smelt ze :-). Neen, ik leen ze niet uit.

Alexander D
23-01-2007, 08:49
WAF factor, mja, ik heb echt geluk met mijn vriendin daarin. Die vond de PB12+ het beste geluid, en wil dat ik gelukkig ben en als ze de smile op mijn gezicht ziet smelt ze :-). Neen, ik leen ze niet uit.


Weet je dat zeker? :lol:

Misschien kan ze voor SVS gaan werken, gewoon tijdens kantooruren. Dat ze potentiële kopers gaat overtuigen, dat zo'n grote sub echt mooi is en dat andere vrouwen daar ook zo over denken. :wink:

SVS blij en je vriendin een topsalaris. 8)

Edgar Smit
23-01-2007, 08:49
Hey Daxie, leuke en uitgebreidde review. Ook lekker geschreven, goed te lezen ern ik denk voor de liefhebbers ook goed duidelijk omschreven. En gefeliciteerd met je aankoop natuurlijk (y) .

A3aan
23-01-2007, 08:57
opnieuw bewezen dat voor een verhoging van WAF het heeeel prima is haar mee te nemen naar minstens één luistersessie (ik weet niet of ze zin heeft mee te gaan met 5 middagen luisteren).

Verder gefeliciteerd en ... ik wor een beetje jaloers.

Seth__Gekko
23-01-2007, 09:40
Neen, ik leen ze niet uit.Wat je SVS of je vriendin :wink:

deejay1970
23-01-2007, 19:00
Misschien kan ze voor SVS gaan werken, gewoon tijdens kantooruren. Dat ze potentiële kopers gaat overtuigen, dat zo'n grote sub echt mooi is en dat andere vrouwen daar ook zo over denken. :wink:

SVS blij en je vriendin een topsalaris. 8)

Topsalaris, het gaat me weer een hoop geld kosten, ik zie het al aankomen... :lol:

Proficiat met je aankoop Daxie, goede beslissing en veel plezier (let wel op met je muren en buren :roll:

Vr.gr.
Mario

daxie
24-01-2007, 07:36
Misschien kan ze voor SVS gaan werken, gewoon tijdens kantooruren. Dat ze potentiële kopers gaat overtuigen, dat zo'n grote sub echt mooi is en dat andere vrouwen daar ook zo over denken. :wink:

SVS blij en je vriendin een topsalaris. 8)

Topsalaris, het gaat me weer een hoop geld kosten, ik zie het al aankomen... :lol:

Proficiat met je aankoop Daxie, goede beslissing en veel plezier (let wel op met je muren en buren :roll:

Vr.gr.
Mario

Bedankt, nou, ze is elke cent waard, niet dan Mario? (nu moet je wel ja zeggen, uit beleefdheid :-)).

Hoe lang is de inspeeltijd trouwens ongeveer?

Momenteel ben ik aan het spelen met de plaatsing en zo, want het klinkt momenteel nog niet zo naar wens, maar tijd tijd tijd he...

deejay1970
24-01-2007, 07:44
Bedankt, nou, ze is elke cent waard, niet dan Mario? (nu moet je wel ja zeggen, uit beleefdheid :-)).

Hoe lang is de inspeeltijd trouwens ongeveer?


Ja Daxie! :wink: Dus iedereen z'n vrouwtje meebrengen als je komt luisteren naar een 'SVS-je'. Drietalig NFE, goede kennis van Office, noties van boekhouden, vlot voorkomen...en wie weet, hahahaha :lol:

Inspelen? Wij horen hier het verschil niet, want ze blijven nooit lang genoeg staan vrees ik...voorraad er bijna door, en wachten op de volgende levering.

Vr.Gr.
Mario

Johan van den D.
24-01-2007, 21:27
En wederom een tevreden svs bezitter.

minimoke
24-01-2007, 21:37
Ik heb hier ook al een half jaartje de PB12Plus staan. Een echt beest, letterlijk dan.

Ik heb me echter niet de moeite getroost om verschillende subs uit te proberen. Ik had ervaring met B&W sub, maar de SVS is toch een heel andere klasse.
Puur uit reviews op het net (ik weet het, dat is wat gewaagd) heb ik mijn aankoop laten afhangen.

Tot nu toe nog geen minuut spijt gehad. De sub wordt voornamelijk gebruikt bij het kijken van films. Maar ook op muzikaal vlak kan hij aardig mee, hoewel hij dan wat zachter moet gezet worden.

Tot nu toe slechts 1 angstig moment gehad. Tijdens het "beluisteren" van een Maximum BOOM cd'tje hield de sub er ineens mee op. :cry:
Gelukkig bleek het enkel een zekering te zijn die was doorgebrand.

Ik wou eigenlijk een cylinder van svs, maar helaas was die niet meer te importeren omdat svs belgië net was opgericht. En zij verkopen enkel CUBES.

Johan van den D.
28-01-2007, 10:16
Momenteel ben ik aan het spelen met de plaatsing en zo, want het klinkt momenteel nog niet zo naar wens, maar tijd tijd tijd he...Hoe staat het hier inmiddels mee, al een juist plaatsje gevonden ?

De plaatsing van een subwoofer wordt helaas te vaak onderschat omdat men vaak denkt dit overal zo neer te kunnen zetten, helaas is dit niet het geval en dus iets om rekening mee te houden en al helemaal als je voor een groter model van bijvoorbeeld svs gaat.

Welke sub-kabel heb je nu in gebruik en wat miste je nog aan je svs ten opzichte van de luister test.

darkraver
28-01-2007, 14:21
maximum BOOM :lol:

Je was goed en wreed bezig, vriend :D

daxie
29-01-2007, 07:13
Momenteel ben ik aan het spelen met de plaatsing en zo, want het klinkt momenteel nog niet zo naar wens, maar tijd tijd tijd he...Hoe staat het hier inmiddels mee, al een juist plaatsje gevonden ?

De plaatsing van een subwoofer wordt helaas te vaak onderschat omdat men vaak denkt dit overal zo neer te kunnen zetten, helaas is dit niet het geval en dus iets om rekening mee te houden en al helemaal als je voor een groter model van bijvoorbeeld svs gaat.

Welke sub-kabel heb je nu in gebruik en wat miste je nog aan je svs ten opzichte van de luister test.

Vorige week op een avond dan toch de tijd gehad even wat metingen te doen...

Wat miste ik? Nou, heel wat laag, er ontbrak een stuk zo leek het, ik had wel sublaag, dat voelde ik, maar verder bijna niks.

Toen stond hij in de hoek achteraan.

Even REW erbij gehaald en meting gedaan, bleek dat er een gigantische dip was tussen 20 en 60 Hz, een dip van ongeveer 35dB.
Geen wonder dat er niks uitkwam.

De sub dan beginnen verschuiven, en uiteindelijk bijna helemaal naar voor gebracht, net tot waar mogelijk was.

Op die manier heb ik een recht oplopende curve van 45 tot 16 Hz van 75 tot 88 dB gemeten. Een ietwat extreme housecurve, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Vlakke curves geven naar mijn mening een te weinig aanwezig laag. Rond 52 Hz heb ik een klein dipje van een dB of 6, rond 55 een piek van 3dB, en rond 68 een dip van 10dB. Ik ga nog even met de crossoverspelen en kijken wat ik nog kan verbeteren zonder equaliser dingen, maar voorlopig laat ik het even zo. Waarschijnlijk kan ik door mijn crossover nog wat hoger te zetten dat nog wat verbeteren.

Ben nu al wat meer tevreden, maar nog geen tijd gehad om eens te genieten van een filmpje. Alleen hier en daar eens 5 minuten testscene's kritisch beluisterd.

Hopelijk volgend weekend wat tijd om een filmpje mee te pikken.[/img]

Johan van den D.
29-01-2007, 15:55
Hiermee is weer eens duidelijk geworden dat een subwoofer niet zomaar op iedere plaats gezet kan worden.