PDA

Bekijk de volledige versie : Ironie in de soundtrack van films (politiek gezien)



Sultan
29-01-2007, 11:50
Hee mensen, ik heb een vraag en wellicht kunnen enkele mensen me helpen.

Ik ben op zoek naar politieke films waar beelden in zitten waar de muziek eigenlijk niet past. Ik bedoel hiermee: oorlogen en vervolgens Wonderfull world eronder als muziek. De muziek moet dan een statement maken in dit geval.

Enkele voorbelden zijn:

Apocalypse Now, warain je atoombommen ziet en eronder Wonderfull world
Lord of war, waar je een relaxed nummer hoort terwijl er kogels worden gemakt en een kind wordt neergeschoten
Good morning Vietnam heeft een stuk van Louis Armstrong
Forrest Gump heeft volgens mij een scène met All Along The Watchtower
Team America zit er vol van

Als jullie nog meer voorbeelden weten, dan hoor ik deze graag. Het is namelijk een opdarcht voor school..

Alvast bedankt voor jullie reacties

Blackthorne
29-01-2007, 12:45
Full Metal Jacket eindigt met een shot van mariniers die door de vernielde stad marcheren onder het zingen van de Mickey Mouse Club Theme.

Who's the leader of the club
That's made for you and me
M-I-C-K-E-Y M-O-U-S-E
Hey! there, Hi! there, Ho! there
You're as welcome as can be
M-I-C-K-E-Y M-O-U-S-E

Mickey Mouse!
Mickey Mouse!

Overigens had je wel een betere titel voor je topic kunnen bedenken, iets van "ironie in de soundtrack van oorlogsfilms" ofzo.

Sultan
29-01-2007, 12:55
Titel van de topic is veranderd.
Bedankt voor je reactie, zal eens kijken of ik aan die scene kan komen!

Blackthorne
29-01-2007, 13:15
Ik las net je openingspost nog eens na, en ik denk dat je ook je gegevens eens moet nakijken. In Apocalypse Now komen geen atoombommen voor (zou moeilijk zijn: een atoombom droppen en het halve land was weggeweest -> einde film), wel een aanval met napalm. Daar staat geen muziek van Armstrong onder maar klassieke muziek van Wagner (De Walkure). In hoeverre dat ironisch is, weet ik niet, het is namelijk een instrumentaal stuk. Een opvallende scene is het in elk geval wel.

Bogart-Fan
29-01-2007, 15:21
Ik denk dat je twee films door elkaar haalt. In Good Morning Vietnam komt Wonderful World van Louis Armstrong voor.

Timothy
29-01-2007, 15:38
De klassieke muziek onder Requiem For A Dream is ook redelijk tegenstrijdig (hoewel het perfect aanvoelt).

JJB
29-01-2007, 16:44
De klassieke muziek onder Requiem For A Dream is ook redelijk tegenstrijdig (hoewel het perfect aanvoelt).

Ik vind die muziek verre van vrolijk/opbeurend eigenlijk...

Lex v/d Moolen
29-01-2007, 17:03
Leuk topic. Het eerste wat me gelijk binnenschiet:

De eindscène in Dr. Strangelove van Stanley Kubrick, ontploffende atoombommen begeleid door "We'll Meet Again" van Vera Lynn.

Tim k
29-01-2007, 17:04
Cross of Iron: aan 't begin en aan 't eind kindergezang

Sultan
29-01-2007, 17:22
Bedankt bedankt voor alle reacties al.

Dat ik het mis heb geloof ik direct, aangezien ik die film nog nooit heb gezien. Heb het immers van een vriend van me gehoord.

Weet iemand toevallig of in de films Rules of engagement, We were soldiers, Black Hawk Down (die geloof ik wel) enz ook iets met muziek wordt gedaan. Heb de films bij mijn ouders liggen helaas..

Qzyn
29-01-2007, 17:55
Ik las net je openingspost nog eens na, en ik denk dat je ook je gegevens eens moet nakijken. In Apocalypse Now komen geen atoombommen voor (zou moeilijk zijn: een atoombom droppen en het halve land was weggeweest -> einde film), wel een aanval met napalm. Daar staat geen muziek van Armstrong onder maar klassieke muziek van Wagner (De Walkure). In hoeverre dat ironisch is, weet ik niet, het is namelijk een instrumentaal stuk. Een opvallende scene is het in elk geval wel.
"Die Walküre" van Wagner wordt gespeeld tijdens de helikopteraanval op een Vietnamees dorpje.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=zLRj5erjhP8

Richard B.
29-01-2007, 19:02
Leuk topic. Het eerste wat me gelijk binnenschiet:

De eindscène in Dr. Strangelove van Stanley Kubrick, ontploffende atoombommen begeleid door "We'll Meet Again" van Vera Lynn.
Nog eentje van Kubrick: de scene in 2001: A Space Odyssey waarin het ruimtestation en het ruimteschip 'dansen' op 'An der schönen blauen Donau' van Johann Strauss.

Ok, da's natuurlijk niet echt 'politiek ironisch' maar wel 'gewoon ironisch'. :wink:

Lex v/d Moolen
29-01-2007, 19:04
Leuk topic. Het eerste wat me gelijk binnenschiet:

De eindscène in Dr. Strangelove van Stanley Kubrick, ontploffende atoombommen begeleid door "We'll Meet Again" van Vera Lynn.
Nog eentje van Kubrick: de scene in 2001: A Space Odyssey waarin het ruimtestation en het ruimteschip 'dansen' op 'An der schönen blauen Donau' van Johann Strauss.Die muziek past er juist wel bij en dat wordt niet gevraagd. :wink:

Blackthorne
29-01-2007, 20:13
Born on the 4th of July: Vietnamveteraan Kovic kotst, breekt botten en wordt gek in een soort gruwelziekenhuis (à la Jacobs Ladder) op de muziek van onder meer My Girl en andere vriendelijke Motown-classics.

Wie doet beter? :P

Aloys
29-01-2007, 20:18
'Don't Worry Be Happy' in Jarhead :lol:

Dennis Oosterhuis
29-01-2007, 20:35
'Always Look on the Bright Side of Life' in "Monty Python's Life of Brian". :wink: :lol:

Richard B.
29-01-2007, 20:35
Leuk topic. Het eerste wat me gelijk binnenschiet:

De eindscène in Dr. Strangelove van Stanley Kubrick, ontploffende atoombommen begeleid door "We'll Meet Again" van Vera Lynn.
Nog eentje van Kubrick: de scene in 2001: A Space Odyssey waarin het ruimtestation en het ruimteschip 'dansen' op 'An der schönen blauen Donau' van Johann Strauss.Die muziek past er juist wel bij en dat wordt niet gevraagd. :wink:
Nou, bij het koude vacuum van de ruimte en de kilheid van grote metalen ruimteschepen verwacht ik nou niet direct vrolijke walsmuziek. :wink:

Maar goed: dit voorbeeld had hoe dan ook niet gepast bij de opdracht van de vragensteller want het gaat natuurlijk niet over politiek.

christo||
29-01-2007, 21:36
Die van Jarhead is idd zéér briljant :lol:

Brakhage
30-01-2007, 00:07
Het liedje 'Suicide is Painless' tijdens de begingeneriek van Altman's 'MASH'.

Marc Raps
30-01-2007, 09:16
"What a Wonderful World" speelt in Bowling for Columbine over een montage van de VS's grootste conflicten uit de late 20e eeuw. Als ik het me goed herinner.

Henk Heideveld
30-01-2007, 14:04
Ik doe graag een duit in het zakje. De meest opmerkelijk is voor mij wel Tarantino. Bijvoorbeeld Kill Bill. 't Is toch geweldig dat lossige fluitdeuntje terwijl je iemand gaat koud maken. Maar alle Tarantino films zitten er vol mee. Denk ook maar eens aan dat vlotte nummer in Reservoir Dogs waarbij die sadist uiteindelijk iemand z'n oren gruwelijk afsnijdt.
Dusse: Tarantino is de nr. 1 op dit gebied voor mij. :P

T. van Keeken
30-01-2007, 14:37
'Somewhere over the rainbow' op de walkman van t zoontje van Caster Troy tijdens een mega shoot out. Erg John Woo. Mooi effect ook.

(edit: ow politieke films.... stond zelfs al in de titel... sorry)

Fafa
30-01-2007, 14:43
Misschien nog even een toevoeging over het nut van beeldcontrastrerende (?) muziek. Dit wordt vaak toegepast omdat dit de beelden en de boodschap van de beelden versterkt. Dus rustige klassieke muziek onder een harde en explosieve schietscene zetten geeft soms een sterkere beleving bij de kijker dan als er wat hardere muziek muziek onder staat. Dit geldt ook andersom.

Ik geloof dat Kurosawa hier ook vaak mee werkte.