PDA

Bekijk de volledige versie : 'Plopje' in speakers



Hotsparky
29-01-2007, 21:07
Als ik stereo luister en de vriezer in de kamer hiernaarst slaat aan dan hoor ik een soort plopje door mijn speakers. Het is niet heel hard maar wel hoorbaar. Ik heb de vriezer op een stopcantact gezet en het is weg.

De vriezer stond dus op een andere groep maar hemelsbreed ongeveer 2 meter van de versterker. Iemand een idee hoe dit kan? Ik heb het met mijn vorrige versterker nooit gehad. De oude was een Denon PMA-700 en de nieuwe is een Denon PMA-1500

Arnold van Oostrum
29-01-2007, 21:29
Ik heb de vriezer op een stopcantact gezet en het is weg.Je zinnen zijn niet geheel duidelijk ;-)

Maar dit probleem komt veel voor. Bepaalde apparatuur is gevoelig voor storingen op het lichtnet. Je diepvriezer veroorzaakt duidelijk een storing die je Denon oppakt. Wat je kunt proberen is om de stekker van de Denon andersom in het stopcontact te doen. En anders zijn er netfilters die dit soort zaken eruit filteren.

Hotsparky
29-01-2007, 21:47
Ja sorry, was een zinsbouw van een 4 jarige. Ik heb er op dit moment een monster power centre tussen zitten de HTS-1000. Toch had ik last van die plopjes, ik verwacht ook geen wonderen van die Monster hoor.

He gekke was dus dat de vriezer 2 meter verder staan in een stopcontact ook 2 meter verder. Daar tussen staat een houten wand en staat de ht set. Mijn ht set stond op een andere groep in de andere ruimte 2 meter verder.

Het gekke as dus dat ik last had van plopje terwijl ik de stroom uit een andere groep haalde. Nu de vriezer alleen van stopcontact gewisseld maar zelfde groep en geen last meer. Ik vond dit raar en wilde is weten of dit een vaker voorkomend verschijnsel is. De Denon 700 heeft hier geen last van en de 1500 wel. Misschien toch gevoeliger?

Kan dit ook komen door een goedkope netkabel. De standaard zwarte kabel die bij de Denon zat zit er nog aan namelijk.

Arnold van Oostrum
29-01-2007, 21:52
Komt vaker voor. Gevoeligheid verschilt per apparaat en per situatie.
Ik heb zelf een keer het probleem gehad dat mijn AV receiver begon te brommen, op het moment dat we een halogeenlamp gingen dimmen. Na nog wat andere stroomperikelen, heb ik uiteindelijk besloten mijn gehele setup op een volledig apart aangelegde groep te zetten. Dat was een hele verbetering.

Zorg er ook voor dat je set niet op een geaard stopcontact zit. Via de aarde komt ook wat 'ellende' binnen.
Een goede stroomkabel kan zeker helpen. Maar je hele setup juist op het net aansluiten ook. Zorg ervoor dat van alle apparaten de nul en fase juist zijn aangesloten op het stopcontact. Dit maakt een groot verschil.

Hotsparky
29-01-2007, 21:56
Die apparaten op de juiste fase aansluiten, hoe doe je dat precies? Je kunt een stopcontact nameten als ik het goed heb. Hoe kun je dan aan de stekker zien hie hij er in moet. Hie heb ik nog geen kaas van gegeten, uitleg zou gewldig zijn.

Frank K.
29-01-2007, 22:33
ik kan me wel diverse dingen herrineren waarmee ik ooit storingen gehad heb. bijv een versterker en als tv aan ging kreeg ik ruis. ook met 80 meter zender, als hoge frequentie halogeen lamp aan ging stoorde het signaal.

Arnold van Oostrum
29-01-2007, 22:33
Die apparaten op de juiste fase aansluiten, hoe doe je dat precies? Je kunt een stopcontact nameten als ik het goed heb. Hoe kun je dan aan de stekker zien hie hij er in moet. Hie heb ik nog geen kaas van gegeten, uitleg zou gewldig zijn.Je kunt met behulp van een spanningszoeker bepalen op welk contactpunt van het stopcontact de spanning staat. Markeer dat punt, bv. met een rode stip.
Als je een verdeeldoos gebruikt, markeer dan van elk aansluitpunt de fase zijde met een rode punt.

Om te bepalen of een apparaat juist is aangesloten op de fase-nul van het stopcontact, is het belangrijk dat het apparaat NIET gekoppeld is aan een ander apparaat. Dus als je gaat meten, moeten alle apparaten volledig losgekoppeld zijn van elkaar (anders beïnvloeden ze elkaar en kun je nog niets goed meten).

Je kunt een zgn. polechecker (of polarity checker) gebruiken (even googlen) of een gewone multimeter.
Soms kun je het ook op gevoel doen, maar de meters zijn betrouwbaarder.

Wanneer je apparaat aangesloten is op het stopcontact en ingeschakeld is, ontstaat er een soort electrisch spanningsveld rond de (metalen) behuizing van het apparaat. As je heel zacht met een licht vochtige vinger over de metalen kast van een apparaat 'streelt', kun je een soort zwakke spanning 'voelen'.
De bedoeling is dat deze spanning op de kast zo laag mogelijk is, voor alle apparaten.
De spanning kun je beter meten met een multimeter (of polechecker), waarbij één meetstekker aan de aarde ligt en je de andere tegen de behuizing (of een schroef waarmee de behuizing is vastgeschroefd) houdt.
Je leest de waarde af, je draait de stekker andersom in het stopcontact en leest opnieuw de waarde af. De stand met de laagste meetwaarde is de juiste (als je het op gevoel doet, dan dus wanneer je de zwakste stroom 'voelt').
Markeer de stekker ook met een rode stip zodat je later altijd weet wat de juiste stand is (bij een verdeeldoos is die dus afhankelijk van hoe de stekker van de verdeeldoos in het stopcontact zit).
Doe dit voor alle (losgekoppelde) apparaten. Als je daarna alles weer aangesloten hebt, zul je een verbetering van je geluid bemerken.

Hotsparky
29-01-2007, 22:49
Bedankt voor de informatie. Ik ga het morgen is een keer proberen
Bij die fase steek je zeker de fase 0 in de fase 0, als ik het goed heb. Als je gaat meten moet je er dan ook voor zorgen dat de speakerdraden er uit zijn bij een versterker?

A3aan
31-01-2007, 10:48
Alle reacties gaan uit van dezelfde groep of niet.

Houdt ook rekening met het volgende:
* of je nou op een aparte groep zit of niet, je zit wel op dezelfde draad (v.a. je meterkast). Daardoor ook kan een boormachine of föhn bij de buren (of meer waarschijnlijk: de buren daar weer naast) toch bij jou storen. 3-fasen stroom (aanvragen bij electriciteitsbedrijf) zou hier behulpzaam kunnen zijn.
* naast spanningspieken en -dalen die 'ploppen' kunnen veroorzaken moet je ook denken aan inductie. Een motor die draait, een spanning die aan- of uitschakelt, dezen genereren een magnetisch veld. Kort maar hevig soms. Die kan opgepikt worden door je versterker, bijvoorbeeld op de massa van een tulp-verbinding. Afscherming (en soms aarding) kan helpen.

Omdat de afstand een rol speelde en omdat je slechts een houten wandje ertussen had staan, denk ik dat inductie jouw probleem was.

Hotsparky
31-01-2007, 10:51
Ik heb de stekker van de vriezer nu in een stopcontact gestoken ongeveer 3 meter verder. Het probleem is een stuk minder. Het is nog wel zo dat als bijvoorbeeld de cv aan slaat of de vriezer en misschien nog wel anderen apparaten, dan hoor je een heel zacht plopje.

Bij muziek is het amper te horen alleen als het volume wat verder open staat en er is geen muziek is het te horen.

A3aan
31-01-2007, 10:56
Tsja, wat er via de 220-kabels komt of gaat en wat direct ... De cv-ketel zal toch niet heel dichtbij staan!?

Probeer eens of het helpt een metalen plaat tegen die houten wand te zetten, of bekleed hem met alu-folie (maakt niet echt uit of je dat aan de HT-kant of aan de keuken-kant doet).
Mocht dat helpen kun je in later stadium een mooiere oplossing zoeken.

Hotsparky
31-01-2007, 12:22
Ik zit hier op een zolder, ik woon nog thuis bij paps en mams (scheelt weer een studentenkamer) :D

Mijn kamer is op de zolder en daarnaast is een werkkamer van me moeder. In die kamer staat de beruchte vriezer, verder staat ongeveer hemelsbreed 4 meter verder de cv installatie. De optie met alu folie kan ik wel is een keertje proberen, als er even niemand thuis is bijvoorbeeld. 8)

A3aan
31-01-2007, 13:19
A, kijk, dat verklaart wel wat. Extra groepen of 3 fasen stroom zijn dan ook niet zozeer opties lijkt me.

die folie kan je ook aan de andere kant van het wandje monteren.

Edgar Smit
31-01-2007, 14:26
Je kunt een zgn. polechecker (of polarity checker) gebruiken (even googlen) of een gewone multimeter.
Soms kun je het ook op gevoel doen, maar de meters zijn betrouwbaarder.
Op gevoel is ook best betrouwbaar hoor :wink: .

Hotsparky
31-01-2007, 20:33
Ik ben nog is even verder gegaan met mijn plopjes onderzoek :P Ik ben er achter gekomen dat als ik bijvoorbeeld een lampje aan doe of eigelijk welk apparaat hier in de buurt in een tikje uit mijn speakers krijg. IS dit wel normaal? Er zit een Monster powerfilter voor en een lampje ofzo trekt toch niet veel energie.

Edgar Smit
01-02-2007, 07:54
Ik ben nog is even verder gegaan met mijn plopjes onderzoek :P Ik ben er achter gekomen dat als ik bijvoorbeeld een lampje aan doe of eigelijk welk apparaat hier in de buurt in een tikje uit mijn speakers krijg. IS dit wel normaal? Er zit een Monster powerfilter voor en een lampje ofzo trekt toch niet veel energie.Dat ligt eraan wat voor lampje en hoeveel er op de betreffende groep zit aangesloten. Op een zolder is meestal maar 1 groep omdat daar normaal gesproken niet zoveel aanhangt, de CV en eventueel wat verlichting/centrale afzuiging. In jouw geval zit er nogal wat meer aan, dus dat is waarschijnlijk de reden dat er bij elke schakeling op die groep een plopje hoorbaar is. Het monsterfilter filtert de stroom wel, maar kan dit soort dingen niet voorkomen, meestal zijn dit namelijk dalletjes (verlaginen) in de toegeleverde stroom. Het monsterfilter kan alleen pieken afvlakken, maar geen stroom bijmaken indien er een dalletje ontstaat :wink: .

Je kunt 2 dingen doen:
1) een extra groep aanleggen voor je installatie.
2) vanuit een andere kamer die op een andere groep is aangesloten en waar niet veel aanhangt een verlenging maken naar jouw kamer.

Veel andere "normale"opties zijn er niet vrees ik.

Hotsparky
01-02-2007, 15:23
Ik ben net weer even bezig geweest met zoeken. Ik heb mijn 'oude' PMA-700AE er weer even aan gehangen en die geeft dezelfde plopjes. Warschijnlijk dus niks mis met de Denon PMA-1500.

Het gekke is alleen dat de 1500 er meer last ven heeft dan de 700. Kan dit komen dpprdat de 1500 toch gevoeliger is? Verder ben ik er achter gekomen dat hoe dichter je bij de speakers of versterker komt hoe harder het plopje is.

DVDProfilersFilmgek
03-02-2007, 23:44
Ik ben net weer even bezig geweest met zoeken. Ik heb mijn 'oude' PMA-700AE er weer even aan gehangen en die geeft dezelfde plopjes. Warschijnlijk dus niks mis met de Denon PMA-1500.

Het gekke is alleen dat de 1500 er meer last ven heeft dan de 700. Kan dit komen dpprdat de 1500 toch gevoeliger is? Verder ben ik er achter gekomen dat hoe dichter je bij de speakers of versterker komt hoe harder het plopje is.

De 5500 PC set van Logitech stond ook berucht om zijn schakelploffen, het lag aan de set zelf, Logitech heeft het eufel verholpen en klanten met een plopper mogen hem ruilen.

Misschien kun je aan Denon vragen hoe ze het probleem denken te kunnen gaan oplossen, zeg hen dat het net lijkt alsof je de PC set van logitech hebt :wink:

hstadman
04-02-2007, 00:29
Ik ben net weer even bezig geweest met zoeken. Ik heb mijn 'oude' PMA-700AE er weer even aan gehangen en die geeft dezelfde plopjes. Warschijnlijk dus niks mis met de Denon PMA-1500.

Het gekke is alleen dat de 1500 er meer last ven heeft dan de 700. Kan dit komen dpprdat de 1500 toch gevoeliger is? Verder ben ik er achter gekomen dat hoe dichter je bij de speakers of versterker komt hoe harder het plopje is.

De 5500 PC set van Logitech stond ook berucht om zijn schakelploffen, het lag aan de set zelf, Logitech heeft het eufel verholpen en klanten met een plopper mogen hem ruilen.

Misschien kun je aan Denon vragen hoe ze het probleem denken te kunnen gaan oplossen, zeg hen dat het net lijkt alsof je de PC set van logitech hebt :wink:

Volgens mij was het een aardingsprobleem....

Gebruik goede powerkabels zonder aarde en je bent er van af...Ook zal het geluid flink omhoog gaan. :wink:

Hotsparky
04-02-2007, 13:57
Ik zat ook al te denken aan een andere powercable. Nu zit gewoon de standaard kabel er aan. Deze is trouwens niet geaard. Wat zijn goede powercables. Hier heb ik geen ervaring mee aangezien dit het eerste apparaat is waar een losse powercable aan zit.

Edgar Smit
05-02-2007, 16:02
Ik zat ook al te denken aan een andere powercable. Nu zit gewoon de standaard kabel er aan. Deze is trouwens niet geaard. Wat zijn goede powercables. Hier heb ik geen ervaring mee aangezien dit het eerste apparaat is waar een losse powercable aan zit.Probeer het eerst met een geaarde PCstekker, die zij wel geaard en anders ga je misschien onnodig geld utigeven.

Hotsparky
05-02-2007, 16:58
In de versterker zit ook geen aardpin, dan heeft het toch geen zin? Vanuit de versterker lopen maar 2 pinnen.

hstadman
06-02-2007, 07:48
In de versterker zit ook geen aardpin, dan heeft het toch geen zin? Vanuit de versterker lopen maar 2 pinnen. Sterker nog, als je een half geaarde stekker neemt, dus aan een kant, wordt het geluid zelfs een stuk minder...gewoon een stekker zonder aarde gebruiken....Deze methode wordt vaak gebruikt voor IC's(interconnects/interlinks) Vandaar dat vaak wordt gesproken over een directionele kabel, wat dus alleen maar slaat op de aarding, dus niet of de kabel nu wel of niet van beide kanten stroom door kan laten. :wink:

Rosco
18-02-2007, 12:47
Ik heb niet alle replies gelezen dus het kan wat dubbel zijn. Afgelopen week heb ik mijn hometheater set uitbreid en een demo gekregen van dit product: http://www.monstercable.com/europe/english/productPage.asp?nv=HomeEnt&pin=2301

Dat zorgt ervoor, mits al je stopcontacten geaard zijn, je een zuivere stroomtoevoer krijgt. Hij prikte een meter in een normaal stopcontact, daar zit enorm veel ruis op (48 als getal, weet niet welke meeteenheid), en met zo'n powerfilter ertussen was de ruis 0,0-0,01. Oftewel: de voeding krijgt een zuivere stroomtoevoer en kan beter presteren, wellicht dat dit ook helpt bij jouw probleem.

hstadman
18-02-2007, 13:04
Ik heb niet alle replies gelezen dus het kan wat dubbel zijn. Afgelopen week heb ik mijn hometheater set uitbreid en een demo gekregen van dit product: http://www.monstercable.com/europe/english/productPage.asp?nv=HomeEnt&pin=2301

Dat zorgt ervoor, mits al je stopcontacten geaard zijn, je een zuivere stroomtoevoer krijgt. Hij prikte een meter in een normaal stopcontact, daar zit enorm veel ruis op (48 als getal, weet niet welke meeteenheid), en met zo'n powerfilter ertussen was de ruis 0,0-0,01. Oftewel: de voeding krijgt een zuivere stroomtoevoer en kan beter presteren, wellicht dat dit ook helpt bij jouw probleem.

Het effect van powerfilters op stroom is bekend, echter is er ook een keerzijde van powerconditioning. Hier behoort ook rekening mee gehouden te worden. :wink:

Rosco
18-02-2007, 13:41
echter is er ook een keerzijde van powerconditioning. Hier behoort ook rekening mee gehouden te worden. :wink:

En dat is? Heb dat ding afgelopen week pas voor de eerste keer gezien namelijk ;)

Hotsparky
18-02-2007, 16:31
In mijn set heb een Monster HTS-1000 zitten. Het zorgt er voor dat je geluid wat rustiger wordt. Bij mijn set was het zeker een verbetering.

De plopjes worden daarentegen niet verholpen hierdoor. Plopjes worden meestal veroorzaakt door dipjes in je stroomnetwerk heb ik mij laten vertellen. De filters zijn bedoeld om juist de piek(en) er uit te halen. Duurdere filters zullen hier wel een oplossing tegen kunnen bieden. Dan zit je wel gelijk gelijk een paar prijsklasses hoger.

Gerco Stuivenberg
18-02-2007, 20:29
De HTS 1000 en andere soorten stekkerblokken met netfilters, zijn niet ontworpen om de pieken en dalen in stroom op te vangen die veroorzaakt worden door het in- en uitschakelen van bepaalde toestellen.

Deze zijn ontworpen om andere frekwenties in de netspanning zoals die worden gegenereerd door bv. HF voorschakelapparaten van TL buizen er uit te filteren. Frekwenties anders dan 50Hz zorgen er voor dat de wisselspanning niet mooi omgezet kan worden naar een zuivere gelijkspanning.

"Schone stroom" heeft dus niets te maken met de manier waarop die opgewekt wordt, maar met de frekwentie(s) daarvan. :wink:

joostpolletje
18-02-2007, 20:40
Ik heb niet alle replies gelezen dus het kan wat dubbel zijn. Afgelopen week heb ik mijn hometheater set uitbreid en een demo gekregen van dit product: http://www.monstercable.com/europe/english/productPage.asp?nv=HomeEnt&pin=2301

Dat zorgt ervoor, mits al je stopcontacten geaard zijn, je een zuivere stroomtoevoer krijgt. Hij prikte een meter in een normaal stopcontact, daar zit enorm veel ruis op (48 als getal, weet niet welke meeteenheid), en met zo'n powerfilter ertussen was de ruis 0,0-0,01. Oftewel: de voeding krijgt een zuivere stroomtoevoer en kan beter presteren, wellicht dat dit ook helpt bij jouw probleem.

Deze heb ik van de week aangeschaft..