PDA

Bekijk de volledige versie : Idiot's HT



Rob G.
06-02-2007, 18:59
Een leuk ooderdeel dit, ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen wat betreft mijn set. Ik zal in deze eerste posting de ontwikkelingen een beetje proberen samen te vatten zodat hier een mooie overzicht ontstaat.

Eigenlijk heb ik pas sindsbegin 2007 mijn HT-set compleet. Het heeft allemaal wat lang geduurd, maar ik dit is nou eenmaal niet mijn enige dure hobby... Het begon voor mij pas echt met de komst van de jamo E350 speakers. Een kado'tje, zowel van mijn ouders als van de verkoper die beide speakers voor de prijs van 1 min 15% korting aan mijn ouders verkocht. Hierop aangesloten had ik een Sharp XL-1000 stereo-setje, gekocht om het mooie uiterlijk. Deze kon maar iets van 20 watt leveren, en dus voelde ik me genoodzaakt hier een oplossing voor te vinden. De sharp had geen analoge, maar een optische uitgang en dus besloot ik hier een mooie surround receiver voor te kopen; Een pioneer vsx-d511-s. Hierna kwam er een pioneer dvd-speler bij en gebruikte ik een van de orginele sharp-speakers als center. Daarna heeft alles een jaar of twee stil gestaan. Nadat ik een jaartje op mezelf woonde was het toch wel tijd om de set te compleet te maken. Eerst heb ik gezicht naar een HDD/dvd-recorder, en dat werd de pioneer DVR 433H. Daarna kwamen er een jamo e310.ppd speakerset, wat samen met mijn e350 de e350.ppd surround set maakte.

Het zicht vanaf de kijk en luisterpositie:
http://home.wanadoo.nl/rob.grift/HT_1.jpg

Na ik ook de bedrading grotendeels heb weg gewerkt achter de plinten vindt zelfs mijn vriendin het allemaal prima. Alleen de stoel voor de sub-woofer, die moet van mijn vriendin toch meer voor de speakers gedraaid worden... En ach, zo zet ik hem regelmatig weer wat rechter.

Zelf was ik er ook goed tevreden mee, zeker de manier waarop het geheel in mijn huiskamer staat. De eerste upgrade staond overigens al vast: een ladenkastje voor de cd's en dvd's, als vervanging van de twee standaards in de hoek. Tja, daar stoorde ik me nu nog vaker aan dan het beeld/geluid.

Inmiddels is er ook alweer het een en ander aangepast

17-3-2007
De jamo E350's ruimen het veld voor B&W 603s2. Deze klinken echt een stuk helderder en gecontroleerder. Er zijn minder truckjes meer nodig (loudness etc.) om een prettige sound te krijgen. Dit was wel even wennen aan het geluid maar uiteindelijk was het een grote verbetering. Eigenlijk klinkt het gewoon op alle fronten beter.
Het verschil werd trouwens pijnlijk duidelijk toen ik mijn pioneer na drie maanden voor een verkoop weer eens aansloot...

29-3-2007
Ik was zo tevreden over de B&W's dat ik ook de center (B&W cc6s2) uit deze serie heb gekocht. Dit was een hele duidelijke upgrade t.o.v. mijn Jamo center. Véél helderder, en de enkele muziek dvd's die ik heb komen een stuk beter tot zijn recht; ik wist niet wat ik hoorde toen ik mijn Coldplay dvd draaide, schitterend....
Helaas wijkt de sound wel iets af t.o.v. mijn fronts. Oplossing is de aanschaf van de grotere broer (B&W lcr60s2), maar het formaat vind ik op dit moment nog een te groot struikelblok.

28-5-2007
Na wat zoek- en luisterwerk heb ik besloten een Marantz SR7400 aan te schaffen. Deze heeft duidelijk meer controle over de B&W's. Veel vollere maar heldere bassen, en minder scherpte in de hoge tonen. De middentonen klonken ook een stuk helderder dan uit de pioneer.

20-7-2007
Inmiddels heeft de sharp het veld moeten ruimen voor een Marantz cd5001. Het was even wennen, maar uiteindelijk klinkt de analoge aansluiting toch prettiger dan dan de digitale aansluiting. In eerste instantie leek alles digitaal voller en dynamischer te klinken, maar inmmiddels lijkt de geluidsweergave het eerder rommelig en enigszins verstoord.

Johan van den D.
06-02-2007, 20:10
De stoel moet voor de speaker staan.... :shock: (hoog tijd om eens grondig met je vriendin te praten)

Ziet er allemaal netjes uit hoor en je geeft zelf het belangrijkste al aan, je bent tevreden en geniet er ook van. :wink:

Alexander D
06-02-2007, 20:13
Ziet er leuk uit. 8)

Misschien een tip: ik zou die cdspeler niet op een speaker zetten. Die trillingen van de speaker komen het geluid niet ten goede. :wink:

Rob G.
06-02-2007, 20:19
De stoel moet voor de speaker staan
tja, niet zozeer voor de speaker, maar eerder gespiegeld aan de andere stoel (zie foto 3)

Hebben die trillingen van de speaker echt invloed, of zit je me hier in de maling te nemen?
De cd-speler gaat daar trouwens wel weg, die komt bovenop het ladenkastje.

Johan van den D.
06-02-2007, 20:23
Een object (stoel in dit geval) voor je speaker is serieus een foute opstelling.
Maar ik denk nu dat je meer bedoelde dat de stoel voor de subwoofer staat als ik die foto zo bekijkt.
Hier kan je inderdaad nog mee uit de voeten als het moet maar als het echt voor de speaker zelf staat is het van grote invloed.

Rob G.
06-02-2007, 20:35
Een object (stoel in dit geval) voor je speaker is serieus een foute opstelling.
Volgens mijn vriendin geldt dat ook voor een a-symmetrische plaatsing van de stoelen :)
Zoals als hij op de foto staat zet ik hem neer (meestal nog wat verder), als ik niet thuis ben draait mijn vriendin hem lekker voor de speaker, het verschil in geluid hoort ze toch niet, maar 'het interieur ziet er een stuk beter uit'. Lekker laten gaan zeg ik, als ik wat wil kijken/luisteren draai ik hem wel weer terug.

Alexander D
06-02-2007, 20:36
De stoel moet voor de speaker staan
tja, niet zozeer voor de speaker, maar eerder gespiegeld aan de andere stoel (zie foto 3)

Hebben die trillingen van de speaker echt invloed, of zit je me hier in de maling te nemen?
De cd-speler gaat daar trouwens wel weg, die komt bovenop het ladenkastje.

Die trillingen hebben zeker invloed!

Herjan
07-02-2007, 09:20
Ik zou die stoel gewoon neerzetten zoals hij 't mooiste staat. Blijft tenslotte toch je woonkamer. Op het moment dat je een film gaat kijken of er echt even voor gaat zitten om muziek te luisteren, schuif je 'm even aan de kant. Simpel.

Verder: keurige set. Mooi geintegreerd in je woonsituatie. Niet overdreven aanwezig en toch een mooie opstelling om films te kijken.

Rotwang
07-02-2007, 09:40
Ziet er leuk en praktisch uit, trouwens die cd speler op de box heb ik wel een vraagje over, zit je niet met magnetische straling? zoals ze vroeger al zeiden dat ze een diskette niet voor een magneet moet houden, laat staan een geluidsbox. Lijden de dvd's en cd's daar niet van?

Als dat geen kwaad kan etc, vind ik het juist wel creatief gevonden om hem juist op de box te plaatsen.. Dat tv meubel komt ook precies en perfect uit met die uitsparingen..

Seth__Gekko
07-02-2007, 10:05
Ziet er leuk uit!

Wel de cd speler verplaatsen!

Rob G.
07-02-2007, 10:31
De speakers zijn magnetisch afgeschermt, zolang er geen gevoelige apparatuur voor staat maak ik me niet zo'n zorgen over de magnetische straling (correct me if i'm wrong..) Het tv-meubel heb ik wel zelf wat mogen verbouwen trouwens, dat plankje hangt natuurlijk nooit direct op de juiste hoogte...
Die cd-speler gaan daar dus definitief weg, hij stond voorheen naast de tv, maar nu met die gekke vaas is daar geen plek meer voor. Mooie reden om wat meer haast te maken met het kopen van een ladenkastje, daar kan hij mooi bovenop.
Mochten er nog meer tips zijn hoor ik het graag.

Johan van den D.
07-02-2007, 16:52
Een object (stoel in dit geval) voor je speaker is serieus een foute opstelling.
Volgens mijn vriendin geldt dat ook voor een a-symmetrische plaatsing van de stoelen :) Zeker maar wel veel minder, heel veel minder.

als ik wat wil kijken/luisteren draai ik hem wel weer terug.Is inderdaad ook een oplossing al zou het niet mijn keuze zijn (maar dat maakt hier niet uit uiteraard).

Rob G.
11-04-2007, 20:24
Er is inmiddels het een en ander veranderd en het lijkt mij tijd voor een update.
Wat is er nu allemaal veranderd:

Mijn Jamo E350 staan nu werkeloos in de gang. Ze hebben plaats moeten maken voor B&W's 603 s2, in de kleur cherry. Vaak verafschuwd, maar ik vindt de kleur mooier dan de zwarte versie. Het is even wennen aan de donkere kleuren rond de TV, maar ik vind de speakers wel mooier (zeker zonder front) dan de jamo's. Belangrijkste is natuurlijk dat ze een stuk beter klinken.

In navolging van de E350 is ook de E3sur verbannen naar de gang. Hiervoor staat nu een B&W CC6 s2. deze was zwart, maar met wat plakplastic heb ik hem een houtlook gegeven zodat hij beter bij de fronts past.

De standaard speakerkabel is vervangen door een Oehlbach streamline waar ik goedkoop tegenaan liep. En de cd-speler is natuurlijk verhuist ;)

En dan natuurlijk de foto's:

Het nieuwe uitzicht:
http://home.wanadoo.nl/rob.grift/HT_v2_17.gif

Vanaf de linkerflank:
http://home.wanadoo.nl/rob.grift/HT_v2_18.gif



Wat de volgende stappen zijn hangt een beetje af van de verkoop van de jamo speakers. Ik probeer deze zonder subwoofer en evt. met receiver te verkopen en hiervoor in de plaats een andere receiver in te voegen. De subwoofer blijft dan gewoon lekker staan, en als surround hou ik nog een set jamo E310 over (gelijk aan wat er nu hangt). Mocht ik de subwoofer toch moeten verkopen dan zal ik hier eerst een vervanger voor zoeken. Dat ladenkastje wat mijn eerstvolgende upgrade zou worden zit er overigens ook (ooit :roll: )nog aan te komen, wordt vervolgd :bier:

Rob Eric Blank
12-04-2007, 09:03
Zeer mooie speakers, denk dat alles wel een stuk beter tot zijn recht komt! Geniet ze!

Alexander D
12-04-2007, 11:15
Mooi hoor!

Wat me wel opviel is dat je dressoir behoorlijk doorgezakt lijkt aan de onderkant, geen problemen met de deurtjes?

Rob G.
12-04-2007, 12:24
De muziek maar ook zeker de films komen een stuk beter tot zijn recht. Het is stukken plezieriger om gewoon op de bank te hangen en wat muziek te luisteren. En ook op lagere volumes blijft het geluid zijn details beter behouden.

Het dressoir is inderdaad nogal doorgezakt, maar zakt nu niet meer verder. Het blijft handwerk.. Gelukkig geeft het geen probleem met de deurtjes, misschien dat ik in de toekomst eens ga kijken of ik hem weer recht krijg.

Seth__Gekko
12-04-2007, 19:39
Gets, allemaal rode kruisjes..waar zijn de plaatjes gebleven.

Rob G.
12-04-2007, 20:36
Lang leve het datalimiet. Morgen een frisse start. Ik heb de fo'to's wat gecomprimeerd, en wat oude verwijderd. Hoop dat het dataverker nu wat binnen de perken blijft.

Seth__Gekko
13-04-2007, 13:12
Ziet er inderdaad mooi uit. Ik zou alleen niet zonder de stofkappen gaan draaien, maar als jij dat persé wilt :wink:

Ik heb deze speakers ook met mijn luistertest meegenomen zijn zeker lekkere speakers.

ReRichard
01-05-2007, 12:12
De Jamo's zijn inmiddels verhuist naar mijn huiskamer. En ik ben er erg blij mee :)
Nog bedankt !

Edgar Smit
01-05-2007, 15:44
Ziet er idd erg mooit uit zo. Allee dat dorozakken van je dressoir, pas daar mee op hoor. Het lijkt of het nu niet meer doorzakt, maar binnen het hout zal er aardig wat spanning op staan waardoor het misschien ineens knapt en dan ben je verder van huis. Ik zou daar niet te lang mee wachten om er 1 of 2 extra pootjes onder te zetten oid.

Rob G.
20-07-2007, 20:39
Inmiddels is er weer wat veranderd in mijn setup. Zodra ik mijn usb-cardreader heb gevonden zal ik eens wat foto's maken, voorlopig alleen wat tekst.

Als eerste heb ik mijn tv-meubel onder handen genomen. De regel onder het bovenblad is door uitzetting gaan wijken en losgekomen van waardoor het geheel wat is doorgezakt. Hier en daar heb ik wat hout verwijders en vervolgens regel heb ik met lijmtangen terug geduwt en goed gelijmd/geschroefd. Deze zit 2 maanden later nog goed op zijn plek. Ik heb het meubel ook nog twee weken ondersteboven gezet en belast, maar doordat deze geen milimeter terug zakte heb ik hier verder niks aan gedaan. Wel zitten en extra wig-blokken onder om verdere doorzakking te voorkomen.

Ook is mijn pioneer receiver verkocht, en hiervoor in de plaats is een Marantz gekomen. Dit klinkt minder scherp, en voller in het laag.

Sinds vandaag staat er ook een marantz cd5001 te spelen i.p.v. de sharp. Een directe vergelijking heb ik nog niet gemaakt, maar nu hij zo speelt heb ik het idee dat de marantz een breder stereobeeld neerzet, klinkt erg prettig moet ik zeggen.

Rob G.
10-08-2007, 21:19
HIerbij dan eindelijk wat nieuwe foto's.

http://home.wanadoo.nl/rob.grift/HT_V3_pano2.jpg
s
http://home.wanadoo.nl/rob.grift/HT_V3_view1.JPG
s
http://home.wanadoo.nl/rob.grift/HT_V3_set.JPG
s