PDA

Bekijk de volledige versie : Yamaha RX-V659 met iPod dock: geluidskwaliteit ?



Avalan
09-02-2007, 13:09
Heb hier destijds aan een aantal foto's gezien dat er nog iemand een Yamaha RX-V659 met YDS-10 iPod dock heeft. Jammer genoeg vind ik het niet meer terug, dus dan maar een nieuwe topic (en hopen dat die persoon dit ook leest).
Ik heb dus pas ook deze combinatie. Bij het afspelen van de iPod hoor ik echter hoog-frequente storingen doorheen de speakers. Het lijkt alsof het data-verkeer de audio stoort want je hoort de storingen/tonen van zodra de versterker de informatie van de iPod begint te laden, dus nog vóór het afspelen, maar even zeer daarna tijdens het afspelen. Vraag me af of dit 'normaal' is...

Mastermano
09-02-2007, 15:58
Beste Avalan,

het zou best kunnen zijn dat ik dat was. Ik heb namelijk ook deze combinatie en heb een keer foto's gepost van die aanschaf.

Ik heb bij het afspelen van mp3 files geen last van een storingen of vervelende hoge tonen.
Als ik de v-aux aansluiting selecteer, dan hoor ik helemaal niks, geen hoge toon o.i.d. En tijdens het afspelen heb ik verder ook geen last van bijgeluiden.

Het lijkt mij dus niet normaal. Met name omdat het voordat je muziek afspeelt al hoorbaar is.

Is het alleen bij de ipod aansluiting of ook bij andere aansluitingen? cd, dvd etc.
Kijk of de kabel goed zit aangesloten.

Anders zou ik even teruggaan naar de zaak waar je het dock gekocht hebt. Misschien dat je 'm daar op een yamaha receiver aan mag sluiten om het dock te testen.

Verder een beetje tevreden over die combinatie? Wat voor speakers heb je erop aangesloten?

mvg,

mastermano

Avalan
09-02-2007, 16:45
Het is alleen met de iPod dock dat ik dat probleem heb. Alle andere bronnen zijn prima. Jammergenoeg online gekocht dus teruggaan naar een winkel om uit te proberen zit er niet in.
Ik verdenk overigens eigenlijk de iPod zelf, dus misschien moet ik iemand zien vast te krijgen met een iPod die hem even voor een avond wil uitlenen. Moet wel te doen zijn, genoeg Apple freaks op het werk :).

Voor de rest ben ik zeer tevreden van mijn nieuwe aankoop. Ik gebruik de versterker met mijn oude B&W speakers (DM305 fronts, CC#3 center en DM302 surround). Het geluid is merkbaar beter dan van mijn oude DSP-A5 en het ruisniveau is enorm laag.
Moet eerst nog wel een paar andere problemen oplossen voor ik optimaal ervan kan genieten. Om te beginnen zit ik in mijn HT-kamer met een enorm resonantie-probleem rond de 150Hz. Dit werd met de nieuwe versterker bevestigd: een auto-setup zorgt voor een equalizer-instelling waarbij op 160Hz een correctie van -10dB (het maximum) gedaan wordt, en dan nog komen deze frequenties te sterk door (zeer goed te merken met sommige muziek).
Eens dat bas-probleem opgelost, zou ik nog een subwoofer willen plaatsen.

FastFolkert
09-02-2007, 20:19
Dit werd met de nieuwe versterker bevestigd: een auto-setup zorgt voor een equalizer-instelling waarbij op 160Hz een correctie van -10dB (het maximum) gedaan wordt, en dan nog komen deze frequenties te sterk door (zeer goed te merken met sommige muziek).


Hallo,

ik heb een 659 besteld (komt volgende week :D ) en heb vermoedelijk een vergelijkbaar bas-boost probleem in mijn kamer als jij.

Heb je de auto-setup gedraaid? En hoe ging dat?
Kun je eigenlijk je bij ALLE speakers de equalizer daarna handmatig instellen of alleen bij de center speaker?
Als ik de manual lees is dat nogal onduidelijk.....

bedankt, Folkert

Avalan
09-02-2007, 21:48
Heb je de auto-setup gedraaid? En hoe ging dat?
Kun je eigenlijk je bij ALLE speakers de equalizer daarna handmatig instellen of alleen bij de center speaker?


Die EQ is nogal bizar, vind ik. Bij de auto-setup (YPAO) krijg je netjes EQ-instellingen voor elk van de speakers afzonderlijk. Van zodra je echter naar manuele setup gaat, kun je eigenlijk alleen maar kiezen tussen : a) de auto-setup instellingen behouden, b) enkel een zelf in te stellen EQ voor de center-speaker, c) helemaal geen EQ. Het is dus inderdaad zoals je zelf al afgeleid had uit de manual.
Voorlopig heb ik dan maar EQ uitgezet, maar moet nog eens de tijd nemen om deftig te calibreren (heb een dB-meter). Dan zal ik ook zien of die auto-setup EQ al dan niet beter klinkt.
Voor de rest leken de afstanden goed ingeschat door de auto-setup. Ook koos hij alle speakers als large, wat ok is, gezien ze allemaal van hetzelfde kaliber zijn en ik nog geen sub heb.

FastFolkert
10-02-2007, 15:56
Voorlopig heb ik dan maar EQ uitgezet, maar moet nog eens de tijd nemen om deftig te calibreren (heb een dB-meter). Dan zal ik ook zien of die auto-setup EQ al dan niet beter klinkt.


hmmm, dat lijkt mij ook verstandig, zonder EQ.
Ik ga ook 5.0 draaien (Tannoy R2 front, JBL Balboa center, en Mission 731i als surround. Als het goed is gaan de fronts op Large, en de rest op Small.
Je kunt de YPAO dus wel gebruiken om de afstand in te stellen en daarna alle EQ weer op nul? Of moet de de afstanden even opschrijven en daarna een nieuwe handmatige setup doen? Dan moet je zeker ook de levels weer opnieuw instellen....

Hoe klinkt de 659 trouwens op stereo? (CD) Ik ben van plan de CD speler alleen digitaal aan te sluiten. Kun je dan zowel STRAIGHT als PURE DIRECT gebruiken?


Groet, Folkert

Avalan
10-02-2007, 16:18
Je kunt de YPAO dus wel gebruiken om de afstand in te stellen en daarna alle EQ weer op nul? Of moet de de afstanden even opschrijven en daarna een nieuwe handmatige setup doen? Dan moet je zeker ook de levels weer opnieuw instellen....


De afstanden en speaker sizes kun je zowel automatisch als manueel instellen. En je kan dus ook het resultaat van de auto-setup achteraf gaan wijzigen.



Kun je dan zowel STRAIGHT als PURE DIRECT gebruiken?


Yep dat kan, het is zelfs wellicht zo dat Pure Direct de facto ook Straight is. Helemaal geen processing van het ingangssignaal dus.

xander32
10-02-2007, 19:21
Hoe klinkt de 659 trouwens op stereo?

Heb net ff een cd van Sting en eentje van Buckshot Lefonque geluisterd; klonk geheel niet verkeerd! Kan niet tippen aan mijn stereo-install., maar ik vond het niet tegenvallen. I.c.m. Beta HCS - set klinkt het zeer natuurlijk(niet scherp), helder en strak. En een stereo cd over 5 of 7 kanalen uitgemixt is een lekkere optie van de Yami, maar voor de stereo-fielen denk ik een gruwel(ik vond het wel lekker klinken 8) ).


Sander.

xander32
11-02-2007, 12:09
De afstanden en speaker sizes kun je zowel automatisch als manueel instellen. En je kan dus ook het resultaat van de auto-setup achteraf gaan wijzigen.

Gisteren heb ik mijn set opgebouwd, en wezen instellen. Ik was niet geheel tevreden met het eindresultaat van de autom.set-up(Rx 659). Deze zette mijn front op small, en de center en surrounds op large(Infinity Beta HCS). Terwijl de fronts en surround dezelfde speakers zijn ... De crossover voor de sub zette die op 60 Hz, terwijl mijn speakers maar tot z òn 63 Hz gaan... Leek mij niet ideaal.

Heb net dus ff alles weer op `` 0`` gezet(gereset), vervolgens de autom. set-up laten werken, en daarna de speakers handmatig op small gezet(incl. center), en de crossover op 80 Hz.

Resultaat is goed ! Ik ben zeer content zo.


Greetz,

Sander.

Avalan
11-02-2007, 18:52
Bij het afspelen van de iPod hoor ik echter hoog-frequente storingen doorheen de speakers.

Ik heb de dock-kabel eens opnieuw aangesloten, maar dan de uiteinden omgewisseld, en het probleem is opgelost !
Bij deze was ik dan overigens helemaal onder de indruk van het zeer laag ruis-niveau van deze versterker. Ik hoorde nu namelijk helemaal niets zodat ik eigenlijk dacht dat er ergens iets verkeerd was (mute, verkeerde input,...) totdat het geselecteerde iPod nummer begon te spelen op toch wel redelijk luid volume (-10dB).

FastFolkert
14-02-2007, 21:29
Ik heb vanmiddag net mijn 659 binnengekregen en natuurlijk meteen (digitaal) even snel op mijn DVD speler aangesloten.
2 fronts (Tannoy R2), 2 surround (Mission 731i) en 1 centerspeaker (JBL Balboa) eraan en even kort (1 uur) getest.
Fronts op LARGE, de rest op SMALL, crossover op 80Hz en LFE naar de FRONTs. (geen Sub dus).

DVD: klinkt geweldig, ik heb vooral "straight" gespeeld en dat klinkt erg goed. Vooral DTS (muziek-) DVD's klinken ruimtelijk met goed laag, zelfs zonder sub.

CD: voornamelijk op "pure direct" en "straight" gehad. Klinkt erg strak en helder. Zeer gedetailleerd. Wel heb ik het idee dat ik wat minder laag heb dan met mijn stereoversterker (op dezelfde speakers). Die klinkt wat wolliger en iets minder analytisch dan de 659.
Herkent iemand dat?

Heb nog niets met toonregeling of analoge inputs geprobeerd. In het weekend de zaak eens rustig neerzetten en goed beluisteren.

Grt, Folkert