PDA

Bekijk de volledige versie : Griffith (Nieuwe Database voor DVD collectie)



Smooth-J
09-02-2007, 14:28
http://www.zdnet.nl/images/dlweek0705/070205_griffith.jpg


Veel dvd's bezitten is leuk, en veel vrienden hebben ook. Maar als die laatsten vaak met het eerste gaan lopen, is het tijd voor een uitleenprogramma als Griffith. Een mooie interface laat u toe om met minimale moeite uw filmcollectie in te voeren én aan te geven wie welke dvd-film heeft geleend.

Programma's om dvd-collecties te beheren, sukkelen vaak met een probleem: het invoeren van uw filmbibliotheek vraagt veel werk. Bij Griffith is die taak echter geen zware opgave. Er is een sterke koppeling met de databank van Internet Movie Database (IMDb), en u hoeft alleen de titel van de film in te voeren. Griffith zal op basis hiervan alle verdere informatie opvragen bij IMDb.

Weinig invoerwerk en een druk op de knop levert zo moeiteloos een volledig ingevuld fiche op. Bij elke film verschijnt ook een miniatuurweergave van de dvd-doos. Desgewenst kunt u deze vervangen door een afbeelding van een passende filmposter uit de IMDb-databank. Er zijn ook tools om films samen te voegen in minicollecties - handig als u een dvd-box met een terugblik van een regisseur kocht.

Het optionele uitleengedeelte van Griffith is simpel, maar effectief. U hoeft slechts contactpersonen aan te maken. Eventueel kunt u aan elke persoon een e-mailadres hangen, zodat u met één druk op de knop per mail de uitgeleende dvd-film kunt terugvragen. Griffith is ook beschikbaar voor Linux, maar door de vele varianten voor de verschillende distributies is het interessanter als u meteen de juiste versie via deze pagina afhaalt.

De nieuwe versie bevat heel wat bugfixes en enkele andere nuttige updates. Ze hier opsommen zou onbegonnen werk zijn. Griffith is immers openbronsoftware en fans hebben sinds de vorige versie heel wat liggen sleutelen.
Windows 2000/XP; Mac OS X; GNU Linux
Griffith is een goede manier om grote filmcollecties overzichtelijk te maken. De link met IMDb spaart veel werk uit, maar er is één nadeel: van niet-Amerikaanse films zal vaak een vertaalde filmposter uit de VS verschijnen.


Bron: ZDnet.nl

Download link (freeware, dus gratis)): http://www.zdnet.nl/inter.cfm?id=65151&dir_dl=http://download.minoc.com/zdnet/dlweek0705/griffith-0.9.exe&fil_dl=griffith-0.9.exe 11239 KB&signature=C41FEA73FCAAE2F69C145EC3D52C29C8

F.v.Eenbergen
09-02-2007, 14:35
Ziet er leuk en velebelovend uit. Vooral het open-source spreekt me aan. Ik zal het binnenkort eens testen. :D (y)

[EDIT]
De bovenstaande link doet het niet. Deze (http://www.zdnet.nl/downloads.cfm?id=65151) wel, of download (http://www.zdnet.nl/inter.cfm?id=65151&dir_dl=http://download.minoc.com/zdnet/dlweek0705/griffith-0.9.exe&fil_dl=griffith-0.9.exe%2011239%20KB&signature=C41FEA73FCAAE2F69C145EC3D52C29C8) direct. :wink:

Smooth-J
09-02-2007, 14:39
Ben hem ook al aan het testen, wat ik al meteen mis is dat je je collectie niet online kan zetten

F.v.Eenbergen
09-02-2007, 14:41
Ben hem ook al aan het testen, wat ik al meteen mis is dat je je collectie niet online kan zettenDat vind ik niet intressant. Daarnaast; het is opensource. Ik zal vast wel iets kunnen vinden om een database te exporteren en hiervoor een script te kunnen schijven. :D Misschien zijn de makers of fans hier al mee bezig! :)

Avalan
09-02-2007, 17:21
werk. Bij Griffith is die taak echter geen zware opgave. Er is een sterke koppeling met de databank van Internet Movie Database (IMDb), en u hoeft alleen de titel van de film in te voeren. Griffith zal op basis hiervan alle verdere informatie opvragen bij IMDb.


Die review is duidelijk geschreven door iemand die DVD-Profiler nog nooit gezien heeft. Want die barcodes ingeven werkt toch nog wel ontzettend veel sneller dan de titels te moeten ingeven.
Als ik me niet vergis heeft DVD-Profiler trouwens ook uitleen-functionaliteit, dus ik vrees dat die Griffith eigenlijk niet kan tippen aan DVD-Profiler (toch nog steeds het DVD-database-programma bij uitstek).

Smooth-J
09-02-2007, 18:20
werk. Bij Griffith is die taak echter geen zware opgave. Er is een sterke koppeling met de databank van Internet Movie Database (IMDb), en u hoeft alleen de titel van de film in te voeren. Griffith zal op basis hiervan alle verdere informatie opvragen bij IMDb.


Die review is duidelijk geschreven door iemand die DVD-Profiler nog nooit gezien heeft. Want die barcodes ingeven werkt toch nog wel ontzettend veel sneller dan de titels te moeten ingeven.
Als ik me niet vergis heeft DVD-Profiler trouwens ook uitleen-functionaliteit, dus ik vrees dat die Griffith eigenlijk niet kan tippen aan DVD-Profiler (toch nog steeds het DVD-database-programma bij uitstek).


Jaaa, daar ben ik het ook helemaal mee eens.

Marc Raps
09-02-2007, 18:25
Overbodig programma, lijkt me.

Hoera voor DVD Profiler!

Hugo R
09-02-2007, 19:03
Ziet er op zich wel goed uit, maar hou het wel bij Dvd Profiler. Ben ik erg tevreden mee.

Peter Rietveld
09-02-2007, 20:39
Ziet er leuk uit, maar ben bang dat ze het niet tegen DVD Profiler kunnen opnemen. :idea:

F.v.Eenbergen
09-02-2007, 22:10
Klopt, maar dvd profiler is voor zover ik weet niet open source. Deze wel :mrgreen: Dit kan wel eens een enorm voordeel opleveren. Toch vind ik het invoeren van barcodes ook makkelijker... Wellicht wordt dit (door de open source functie) toch wel ooit door iemand toegevoegd. Voorlopig houd ik het toch liever bij dvd-profiler.

nmbs
10-02-2007, 10:41
Ik ga dit zeker gebruiken omdat het Open-Source is, gewoon ook omdat er aan DVD Profiler bitter weinig veranderd (de laatste programma update is van juni 2005).

TheLegacy
15-02-2007, 13:05
Deze ga ik vanavond is proberen.
Heb zelf nog geen dvd profiler :?

Avalan
15-02-2007, 15:45
Ik ga dit zeker gebruiken omdat het Open-Source is, gewoon ook omdat er aan DVD Profiler bitter weinig veranderd (de laatste programma update is van juni 2005).

Ik vind beide nogal rare argumenten.
Als ik moet kiezen tussen een gratis closed-source of een open-source programma, dan neem ik gewoon de beste van de twee. En dat een programma al jaren niet meer veranderd is, wil daarom niet zeggen dat het ineens niet meer goed zou zijn.

Avalan
15-02-2007, 15:45
Deze ga ik vanavond is proberen.
Heb zelf nog geen dvd profiler :?

Wat weerhoud je dan om ook DVD Profiler eens te proberen ? Kan je immers ook gratis downloaden. Of nog beter: download de beide en vergelijk ze...

Patrick van den Hul
15-02-2007, 16:50
Profiler kan wat mij betreft visueel zeker beter, maar is verder gewoon top. Ik voeg liever een DVD toe dan een FILM het gaat immers om de DVDcollectie.

slindenau
16-02-2007, 21:57
Ik zie inderdaad geen reden waarom het intypen van een barcode meer of minder werk zou zijn dan het intypen van de filmtitel...dus veel makkelijker zal dit programma niet zijn.

Verder heb ik geen klachten over DVDProfiler...dus dan blijf ik daar gewoon bij :).

Het enige voordeel van opensource is het ontbreken van reclame, maar die is bij DVDProfiler niet eens zo irritant (al is het wel stom om reclame te maken voor een dvd/film die al in je 'owned' collectie staat :D ).

nmbs
16-02-2007, 23:43
Ik ga dit zeker gebruiken omdat het Open-Source is, gewoon ook omdat er aan DVD Profiler bitter weinig veranderd (de laatste programma update is van juni 2005).

Ik vind beide nogal rare argumenten.
Als ik moet kiezen tussen een gratis closed-source of een open-source programma, dan neem ik gewoon de beste van de twee. En dat een programma al jaren niet meer veranderd is, wil daarom niet zeggen dat het ineens niet meer goed zou zijn.

Ik bedoel hier dus mee dat tijden veranderen en dus programma's mee (moeten) evolueren zoals andere platforms (Vista, Mac). Ook zijn er een aantal functies die ik nog mis (extra's duidelijk/handiger ingeven, ondertitels doven/slechthorenden/commentaar). Verpakkingen veranderen, ook is de manier van boxsets ingeven niet optimaal, op je profiler webpage wordt dit rommelig (mijn mening) weergegeven en haal je snel alles door elkaar.

Ik zag niet dat DVD Profiler niet goed meer is, smaken verschillen en het programma ligt me niet 100% (da's persoonlijk - daarom dat ik graag een open-source programma zie komen).