PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluiten videorecorder op decoder (voor opnemen)



erik_van_meer
09-02-2007, 17:48
Is het mogelijk dat een videorecorder opnames kan maken van een digitale decoder (schotel). Ik kom er echt niet uit, tot mijn grote frustratie wegens gebrek aan kennis op gebied van opname-apparatuur en in het bijzonder videorecorders. Misschien dat het helemaal niet mogelijk is, maar ik kan nergens bevestiging vinden :evil: Misschien dat hier iemand mij iets wijzer kan maken.

Avalan
09-02-2007, 18:02
Wat is juist het probleem ? Wat heb je al wel en niet geprobeerd ?
De enige reden waarom een opname vanaf decoder zou kunnen mislukken, is als er Macrovision beveiliging op de uitzending zit. Heb zelf geen sat.decoder dus weet niet of dat daar een issue is. Maar bij bvb Telenet digitale TV (via set-top box) kan je bvb geen Video On Demand uitzendingen opnemen om deze reden. Je kan dit gemakkelijk eens uitproberen.
Wat echter vrijwel zeker NIET zal lukken, is om geprogrammeerde opnames te doen, tenzij je op voorhand de decoder op het juiste kanaal zet. Een videorecorder is typisch nog gemaakt voor het oude analoge kabel-tijdperk waarbij een geprogrammeerde opname gebeurt via de ingebouwde tuner. Recente harddisk-recorders lossen dit op via G-Link (onderdeel van GuidePlus) : een Infra-rood zendertje dat op het moment dat de opname moet beginnen de juiste IR codes naar de decoder stuurt zodat deze laatste op dat moment naar het juiste kanaal springt. Ik betwijfel het echter of er videorecorders zijn die zoiets hebben... (laat staan dat die van jou dat zou hebben).

erik_van_meer
09-02-2007, 18:15
Precies; Ik kan wel gewoon opnames via de videorecorder bekijken, logisch vanwege de scartverbinding. Wat mij niet lukt is, zoals vanouds, via de viderecorder te switchen naar legio voorkeuzezenders alvorens een opname te starten. Volgens mij is het wellicht gewoonweg niet mogelijk. Geen man overboord, maar ik mis de bevestiging hiervan. Ik kan dus wel opnemen als ik de TV schijnbaar aan laat staan. Ik heb alle mogelijkheden al uitgeprobeerd middels een tweetal scartkabels. Daar dit niet lukte richt ik me nu tot reacties op dit forum.

Avalan
09-02-2007, 21:38
Wat mij niet lukt is, zoals vanouds, via de viderecorder te switchen naar legio voorkeuzezenders alvorens een opname te starten. Volgens mij is het wellicht gewoonweg niet mogelijk.

Wel, 'zoals vanouds' klopt dus eigenlijk niet, want de videorecorder ging vroeger ook niet effen het kanaal van je TV verzetten. Een videorecorder heeft gewoon zijn eigen analoge tuner en hij ging dus zelf zijn juiste kanaal kiezen. Daarom dat het ook belangrijk was dat je de voorkeuzezenders van video en TV gelijk instelde.
Een videorecorder heeft echter geen ingebouwde digitale tuner en kan dus zelf het sateliet-signaal niet decoderen. De enige manier om dus de juiste zender op te nemen is aan de aparte decoder vertellen welk kanaal hij moet kiezen. De enige mogelijkheid om zoiets te bekomen is dus via die G-Link waarover ik het had, maar dat heb je dus alleen op moderne HDD/DVD-recorders.
De enige manier om iets op te nemen is dus idd van ervoor te zorgen dat de decoder al op het juiste kanaal staat. Je TV hoeft hierbij overigens niet op te staan (je moet wel zorgen dat er een rechtstreekse SCART-verbinding is tussen decoder en recorder, normaal heeft elke decoder hiervoor wel een tweede SCART-uitgang). Maar van zodra je dus tijdens je afwezigheid van meerdere verschillende kanalen wil opnemen, ben je dus gezien. Dat zal dus niet lukken.