PDA

Bekijk de volledige versie : SACD



HobWie
10-02-2007, 18:41
heb onlangs een DVD speler die SACD's kan lezen. Echter, om de muziek goed te kunnen beluisteren moet de volumeknop met 10 of 20 eenheden omhoog. Vraag: is dit normaal? Installatie: Denon DVD speler en een Sony Receiver met een separate 5.1 ingang. Heb zelfs monsterkables aangeschaft

Gerco Stuivenberg
11-02-2007, 20:05
Ik heb dit ook.

Ik moet zelfs een andere equaliser-instelling ("digital" i.p.v. "classsic") op de DVD speler kiezen om er voor te kunnen zorgen dat de sub op het juiste niveau staat. Het verschil tussen de niveaus van de luidsprekers en die van de sub in mijn DVD speler is anders te groot.

Rezonator
25-02-2007, 11:08
Ik heb ook problemen met de sub. Heb de SACD van Dire Straits (Brothers in Arms), en vrijwel geen basgeluid, zowel in Multichannel als stereo.
Andere SACD's klinken veel beter...

Arnold van Oostrum
25-02-2007, 11:43
Het is vrij normaal dat het geluid via de 5.1 analoge uitgang zachter klinkt dan het geluid via de digitale uitgang. In de meeste spelers is dit tenminste het geval.

Het geluidsniveau van de sub is wat lastiger. Via de digitale uitgang krijgt het .1 geluid van een DD of DTS spoor een 10 dB boost (versterking). De 10dB boost vindt plaats bij de decodering in de AV-receiver. Omdat de boost van 10dB voor SACD niet nodig is, ligt het analoge LFE uitgangsniveau bij veel (maar niet alle) spelers 10 dB lager om te voorkomen dat het laag te luid wordt.

Als het LFE kanaal via de .1 analoge uitgang te zacht is, moet je even checken wat je instellingen in de AV receiver zijn. Vaak staat er iets van LFE 0 dB of LFE -10 dB of LFE +10dB. Voor DD en DTS materiaal moet je in ieder geval hier altijd de hoogste waarde kiezen. Als je speler het analoge .1 LFE kanaal niet 10 dB verzwakt (en je dus een veel te sterk laag hebt), moet je in je AV receiver voor de analoge input de laagste LFE waarde kiezen.

Gerco Stuivenberg
26-02-2007, 21:50
Bedankt voor de info Arnold. Ik heb de instellingen van mijn installatie daarom gewijzigd. Iedereen die dit ook wil doen kan kiezen uit 1 van de volgende 3 mogelijkheden:

1. Het verlagen van LFE level van de digitale of verhogen van het LFE niveau van de meerkanaals ingang en het niveau op de subwoofer zelf hier op aanpassen.

2.Het niveau van subwoofer in de receiver te verlagen met 10dB, het niveau van de subwoofer zelf hierop aanpassen. Bij gebruik van de SACD deze naar 0 db zetten

3. De niveaus in de speler zo instellen dat de subwoofer 10dB luider is dan die van de ander kanalen.

Je moet in ieder geval een compromis zien te vinden tussen stereo, meerkanaals(DD/DTS) gedecodeerd door de receiver en meerkanaals(DSD) gedecodeerd door de speler.

De mogelijkheid waar ik zelf voor gekozen heb is de tweede. De eerste mogelijkheid heeft bij mij het nadeel dat de lage tonen bij stereo en DSP gebruik dan veel luider worden. De derde mogelijkheid gaat ten koste van de weergave van SACD. Daarnaast is het bij mijn receiver niet mogelijk om het niveau van de analoge LFE(subwoofer) ingang te wijzigen.

Henk Heideveld
17-04-2007, 07:35
Ik schakel simpel over op multichannel en dan is het geluid zelfs sterker. Ik moet dan dus qua volume iets terug.:razz: