PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is een klassieker?



Patrick van den Hul
11-02-2007, 13:07
Op ervoor te zorgen dat het topic 'tegenvallende klassiekers' niet overmatig vol raakt met offtopic discussies, open ik maar even een apart topic voor deze zeer interessante stelling:


Wanneer kan een film een klassieker genoemd worden?

Definitie volgens Woordenboek der Nederlandsche taal:


2. (Kunst) Creatief product van een kunstenaar of uitvoerend kunstenaar (resp. een groep van derg. personen) dat vanwege zijn (vermeende) kwaliteit ook in lateren tijd door een relatief groot publiek gewaardeerd wordt; succesnummer; inz.: lied dat telkens weer ten gehoore wordt gebracht, boek dat telkens weer gelezen wordt, tooneelstuk dat repertoire houdt, film die telkens weer vertoond wordt.

Bron: http://wnt.inl.nl/

Enkele elementen uit de definitie:
1. (Kunst) Creatief product
2. Van een kunstenaar of uitvoerend kunstenaar
3. (vermeende) kwaliteit
4. Latere tijden nog gewaardeerd
5. Relatief groot publiek
6. Wordt telkens weer vertoond

Een zo objectief mogelijk openingspost dus, laat de discussie maar losbarsten! :P

BigLebowski
11-02-2007, 14:41
Hier hoeft weinig meer aan toegevoegd te worden lijkt me. Ik denk dat de meeste mensen op het forum ook wel een zelfde definitie van 'klassieker' hanteren. De enkelingen die dat niet doen en een film alleen als klassieker beschouwen als ze hem zelf goed vinden, maken de discussie nodeloos ingewikkeld.

Reinbo
11-02-2007, 15:11
Zou willen toevoegen minimaal 15 - 20 jaar oud. Om zo later uit punt 4 iets meer te definiëren. Al heb je natuurlijk ook instant klassiekers zoals bv. Lord of The Rings waarvan het overduidelijk is dat die over 20 jaar ook nog een groot publiek zullen aanspreken.

Melzz
11-02-2007, 17:09
En dan hebben we ook nog de term cultklassieker... 8)

Sjeisbroochem
11-02-2007, 20:05
Op ervoor te zorgen dat het topic 'tegenvallende klassiekers' niet overmatig vol raakt met offtopic discussies, open ik maar even een apart topic voor deze zeer interessante stelling:


Wanneer kan een film een klassieker genoemd worden?

Definitie volgens Woordenboek der Nederlandsche taal:


2. (Kunst) Creatief product van een kunstenaar of uitvoerend kunstenaar (resp. een groep van derg. personen) dat vanwege zijn (vermeende) kwaliteit ook in lateren tijd door een relatief groot publiek gewaardeerd wordt; succesnummer; inz.: lied dat telkens weer ten gehoore wordt gebracht, boek dat telkens weer gelezen wordt, tooneelstuk dat repertoire houdt, film die telkens weer vertoond wordt.

Bron: http://wnt.inl.nl/

Enkele elementen uit de definitie:
1. (Kunst) Creatief product
2. Van een kunstenaar of uitvoerend kunstenaar
3. (vermeende) kwaliteit
4. Latere tijden nog gewaardeerd
5. Relatief groot publiek
6. Wordt telkens weer vertoond

Een zo objectief mogelijk openingspost dus, laat de discussie maar losbarsten! :P

hier valt weinig aan toe te voegen, klopt helemaal denk ik

Patrick van den Hul
11-02-2007, 20:21
Haha, so much voor de losbarstende discussie :lol:

Wat ik me nog afvroeg: Is elke film kunst of een creatief werk?

Wat is de tijd die verstreken moet zijn?

Deze dingen worden niet duidelijk uit de definitie.

Neem bijvoorbeeld Lord of the Rings, kun je die nu alleen nog niet als klassieker bestellen omdat de films nog te 'jong' zijn, terwijl het vrij aannemelijk is dat ze over 20 jaar nog vrij populair zullen zijn?

Peter Rietveld
11-02-2007, 20:23
Volgens Wikipedia:
Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie.

Het gebruik van de term klassieker kan een subjectief waardeoordeel vormen, wat voor de één een klassieker is, is voor iemand anders een nieuwe ervaring of productkwaliteit. In andere domeinen is een klassieker wèl een vastomlijnd begrip.

In bijna alle vormen van kunst zijn klassiekers te vinden. Met name in films en muziek, worden werken klassiekers genoemd. Soms wordt ook in de literatuur deze aanduiding gebruikt, maar dan vooral in aanprijzende teksten of in populaire context; de literaire kritiek spreekt van klassieken.

Reinbo
11-02-2007, 22:01
Haha, so much voor de losbarstende discussie :lol:

Wat ik me nog afvroeg: Is elke film kunst of een creatief werk?

Wat is de tijd die verstreken moet zijn?

Deze dingen worden niet duidelijk uit de definitie.

Neem bijvoorbeeld Lord of the Rings, kun je die nu alleen nog niet als klassieker bestellen omdat de films nog te 'jong' zijn, terwijl het vrij aannemelijk is dat ze over 20 jaar nog vrij populair zullen zijn?

A: In ieder geval een creatief werk

B: 15-20 jaar (Zou ik zeggen)

C: vanwege B is LOTR nog geen kalssieker, al kunnen we er wel vanuit gaan dat het er eentje wordt.

Sjeisbroochem
12-02-2007, 08:53
Ik denk dat dit de belangrijkste criteria zijn:

3. (vermeende) kwaliteit
4. Latere tijden nog gewaardeerd
5. Relatief groot publiek

Een film is immers altijd een creatief werk of het nu een klassieker is of niet.
Tijd vind ik ook niet een belangrijke factor. Iedereen die Lord of the rings heeft gezien wist al tijdens het kijken dat dit een bijzondere productie was in de vorm van een 3 delig epos.

Het belangrijkste van een klassieker is dat zon film na 20 jaar nog steeds de moeite waard is om te kijken, das wat anders dan dat een film 20 jaar oud moet zijn om het een klassieker te noemen.