PDA

Bekijk de volledige versie : 2.1 op 5.1 receiver?



TreZor
14-02-2007, 08:59
Ben van plan om de JVC receiver rx5062 te kopen in combinatie met 2 speakers en een sub.

men vraag is nu, receiver is normaal bedoeld voor een 5.1 set, maar ik wil enkel 2.1 of is het dan beter om een stereo receiver te nemen, zoja de welke dan?

Rob G.
14-02-2007, 09:23
Dat ligt aan jouw toekomstplannen, en het gebruik van de set.
Wil je dit voor Home-cinema gebruiken, of voornamelijk voor muziek?
Waarom wil je een sub-woofer gebruiken?

Normaal gesproken is een a/v-receiver minder sterk op het vlak van stereo dan een stereo-receiver in dezelfde prijsklasse.

TreZor
14-02-2007, 09:27
grotendeels is toch om de film ervaring wat op te krikken. toekomst gericht zal ik niet overgaan naar 5.1.

A3aan
14-02-2007, 09:37
Ja, het kan. Redelijk probleemloos met bijna elke AV-receiver. Je kunt bij die receivers namelijk aangeven welke boxen je wel of niet hebt.
Ik vind jouw plan helemaal niet zo verkeerd.

TreZor
14-02-2007, 09:53
dus de volgend opstelling zal in principe gaan:

receiver jvc RX-5062

subwoofer JVC SP-DWF31

speakers: 2x Bower&Wilkins M-1

Rob G.
14-02-2007, 09:56
Velen (en ik ook) vinden dat een subwoofer een sterke toegevoegde waarde heeft aan de film-beleving. Als bij jou daar de nadruk op moet liggen is een AV-receiver een goede keuze. Deze zijn eigenlijk op alle speaker-combinaties af te stellen.

Avalan
14-02-2007, 10:36
toekomst gericht zal ik niet overgaan naar 5.1.

Dan is het m.i. toch wel zonde om een HT-receiver te kopen. Je zal om te beginnen het gros van de features niet gebruiken omdat die typisch gericht zijn op 5.1 (ProLogic decoding, DSP-programma's, DD/DTS support, digitale inputs,auto-setup,...).
Voor hetzelfde geld zul je dan ook veel betere stereo-versterkers hebben. Of omgekeerd, voor een pak minder geld zul je een stereo-versterker vinden die even goed klinkt als de AV-receiver die je op het oog hebt.
Ik zie eigenlijk nog maar 2 redenen om eventueel toch naar een AV-receiver te gaan : a) als je meerdere videobronnen hebt en de receiver wil laten schakelen (bvb te weinig inputs op TV), b) als de receiver een soort virtuele surround ondersteunt à la Bose 321. Beide ga je nooit vinden in een stereo-versterker.

Edgar Smit
14-02-2007, 11:00
Ik denk dat Avalan een zeer goed punt heeft.
Indien je een receiver wilt gaan gebruiken voor stereo EN als schakeldoos voor allerlei apparatuur (middels HDMI) dan is een HT receiver geschikt.
Wil je echt puur het stereogeluid opkrikken voor de film beleving, schaf dan voor het zelfde geld een stereoversterker aan, die is bedoeld voor stereo en zal vele malen beter klinken dan een HT receiver in stereo.

TreZor
14-02-2007, 11:11
die jvc receiver kost +- 160euro....welke stereo receiver is er beschikbaar in die prijsklasse?

Rob Eric Blank
14-02-2007, 11:19
die jvc receiver kost +- 160euro....welke stereo receiver is er beschikbaar in die prijsklasse?2de hands zijn er aangename Marantz, NAD en nog meer stereo versterkers te koop die vele malen beter zijn in stereo weergave.
Moet wel een goeie decoder aanboord van je DVD speler hebben.

Edgar Smit
14-02-2007, 11:48
die jvc receiver kost +- 160euro....welke stereo receiver is er beschikbaar in die prijsklasse?Wandel gewoon eens een audiowinkel of dozenschuiver binnen en kijk rond :wink:

Seth__Gekko
14-02-2007, 12:22
die jvc receiver kost +- 160euro....welke stereo receiver is er beschikbaar in die prijsklasse?Wandel gewoon eens een audiowinkel of dozenschuiver binnen en kijk rond :wink:En vergeet niet te luisteren!