PDA

Bekijk de volledige versie : Yamaha RX-V659: auto setup



FastFolkert
19-02-2007, 08:32
Hallo,

Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met de installatie van mijn Yamaha RX-V659, en heb 3 vragen daarover:

1 - Worden bij auto setup ook de frontspeakers ge-EQ'd, of alleen de surrounds en center? (ik kan het nu niet checken :( )

2 - Worden de EQ instellingen die door de auto setup worden ingesteld, ook actief in de STRAIGHT en PURE DIRECT mode?
Ik wil voor multikanaals DVD best die EQ gebruiken; maar stereo CD's wil ik zonder EQ luisteren, op STRAIGHT of PURE DIRECT.

3 - De auto setup zet mijn center en surround speakers automatisch op LARGE. De freq. response van deze 3 speakers begint echter ongeveer bij 60Hz. Is SMALL niet beter dan?

Mijn setup is 5.0: Tannoy R2 front (LARGE), Mission 731i surround en JBL Balboa center. LFE output naar front, X-over 80Hz. Geen sub.

Thx, Folkert

xander32
19-02-2007, 15:12
Ik wil voor multikanaals DVD best die EQ gebruiken; maar stereo CD's wil ik zonder EQ luisteren, op STRAIGHT of PURE DIRECT.

Het heet niet voor niets straight / pure direct ; deze gaan buiten de EQ om, het signaal wordt niet bewerkt...



De auto setup zet mijn center en surround speakers automatisch op LARGE. De freq. response van deze 3 speakers begint echter ongeveer bij 60Hz. Is SMALL niet beter dan?

Ik heb vorige weekend mijn ht-set in gebruik genomen, ook de RX 659 receiver. Bij mij dezelfde autom. set-up; center en rears op Large. Ik heb de autom. set-up z`n werk laten doen, en vervolgens met de hand alles op Small gezet, het laag op de sub gezet(bij jouw moet ie dan op `` front`` gezet worden) en de crossover voor de subwoofer op 80 Hz.

Klinkt bij mij lekker.

Suc6, enne, laat ff weten welke set-up het nou is geworden / jouw bevindingen.


Sander.

DVDProfilersFilmgek
19-02-2007, 16:05
Hallo,

Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met de installatie van mijn Yamaha RX-V659, en heb 3 vragen daarover:

1 - Worden bij auto setup ook de frontspeakers ge-EQ'd, of alleen de surrounds en center? (ik kan het nu niet checken :( )

2 - Worden de EQ instellingen die door de auto setup worden ingesteld, ook actief in de STRAIGHT en PURE DIRECT mode?
Ik wil voor multikanaals DVD best die EQ gebruiken; maar stereo CD's wil ik zonder EQ luisteren, op STRAIGHT of PURE DIRECT.

3 - De auto setup zet mijn center en surround speakers automatisch op LARGE. De freq. response van deze 3 speakers begint echter ongeveer bij 60Hz. Is SMALL niet beter dan?

Mijn setup is 5.0: Tannoy R2 front (LARGE), Mission 731i surround en JBL Balboa center. LFE output naar front, X-over 80Hz. Geen sub.

Thx, Folkert

3

Bij Denon in de gebruiksaanwijzing adviseren ze je de surround speakers op large te zetten als ze beneden de 80hz een duidelijke bas geven.

Maar dat terzijde, wat beter is dat wat je zelf beter vindt klinken :!:

Je kunt een beetje experimenteren met je settings en al doende ervaren wat je zelf het mooiste vind klinken. En wat je zelf het mooiste vind klinken, dat is het beste :wink:

Avalan
19-02-2007, 16:57
Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met de installatie van mijn Yamaha RX-V659, en heb 3 vragen daarover:


Die receiver wordt hier hoe langer hoe populairder ;).



1 - Worden bij auto setup ook de frontspeakers ge-EQ'd, of alleen de surrounds en center? (ik kan het nu niet checken :( )


Ook de front speakers. Het vervelende/bizarre is overigens dat je het resultaat van die auto-setup niet verder kunt verfijnen. Wil je manueel ingrijpen dan ben je ineens beperkt tot de EQ van de center speaker, die dan overigens ineens grafisch is (dus vaste frequenties) ipv parametrisch.



2 - Worden de EQ instellingen die door de auto setup worden ingesteld, ook actief in de STRAIGHT en PURE DIRECT mode?
Ik wil voor multikanaals DVD best die EQ gebruiken; maar stereo CD's wil ik zonder EQ luisteren, op STRAIGHT of PURE DIRECT.


Ik ben bijlange zo zeker niet als xander32 in mijn antwoord. Ik vermoed:
* straight = geen DSP processing, maar wel EQ.
* pure direct = geen DSP, geen EQ, zelfs geen display op het toestel (blijkbaar denken ze dat zelfs dat een negatieve rol op de geluidskwaliteit kan hebben :)).



3 - De auto setup zet mijn center en surround speakers automatisch op LARGE. De freq. response van deze 3 speakers begint echter ongeveer bij 60Hz. Is SMALL niet beter dan?
Mijn setup is 5.0: Tannoy R2 front (LARGE), Mission 731i surround en JBL Balboa center. LFE output naar front, X-over 80Hz. Geen sub.


Gewoon uitproberen en luisteren wat het best klinkt. In theorie heb je gelijk dat je bij kleinere surrounds en centers die beter op small zet, zodat de fronts de lage tonen krijgen die normaal voor surround/center bedoeld zijn.


BTW: gebeurt me niet vaak, maar ik heb dus serieus last om die DSP settings deftig te begrijpen en ik vind nauwelijks logica in het kiezen ervan.
Bvb: bij het kiezen van Sur.Standard als DSP-programma krijg je uiteindelijk bij DTS of Dolby Digital ook te zien dat het DTS of DD is. Dus ik neem aan dat dat zonder verdere processing is. Wat is dan het verschil met Straight ?!
Bvb: met de SELECT knop kun je verschillende PLII en PLIIx programma's selecteren. Ik heb PLII bronnen (bvb) games, maar het is me niet duidelijk of zoiets automatisch gedetecteerd wordt, of dat je zelf moet zeggen dat het PLII is. En bovendien bestaat er geen selectie PLII Std of zoiets om gewoon PLII as-is te laten horen. Je moet direct kiezen tussen Movie, Music of Game.

FastFolkert
19-02-2007, 18:52
Ook de front speakers. Het vervelende/bizarre is overigens dat je het resultaat van die auto-setup niet verder kunt verfijnen. Wil je manueel ingrijpen dan ben je ineens beperkt tot de EQ van de center speaker, die dan overigens ineens grafisch is (dus vaste frequenties) ipv parametrisch.


Ik heb vanmiddag serieus de zaak bekeken en de auto-setup EQ'd volgens mij alleen de center en surrounds, dus niet de fronts. :idea:
Als je de results van de auto-setup bekijkt, zie je de EQ resultaten van de center en surrounds. Bij de fronts zie je alleen de levels.
Als je na een factory defaults reset in auto-setup de results bekijkt, zie de de EQ voor de center en surrounds weer op 0 staan. De fronts komen er niet in voor.

Ik heb het idee dat in de auto-setup de fronts als een soort referentie worden gezien, en de klankleur van de surrounds en center wordt ge-EQ'd om er goed bij te kunnen passen.



---------------huidige instelling-------------------------

1 - reset in de auto-setup naar de factory instelling
2 - auto-setup gedaan (alles large, 40Hz x-over)
3 - resultaten opgeschreven
4 - alles weer gereset (vergeet niet op SET te drukken!).
5 - manual setup gedaan en de levels en de distances overgenomen uit de resultaten van de auto-setup, no EQ voor de center geset. Surrounds en center op small, X-over op 60Hz.

Ik laat dit zo een tijdje staan en kijk hoe het bevalt.

Groet, Folkert (wat was het vroegah toch simpel :lol: )

Avalan
20-02-2007, 08:19
Ik heb het idee dat in de auto-setup de fronts als een soort referentie worden gezien, en de klankleur van de surrounds en center wordt ge-EQ'd om er goed bij te kunnen passen.


Je hebt wellicht gelijk dan dat de fronts niet ge-EQ'd worden. Is al een tijdje geleden dat ik auto-setup deed en herinner het me niet meer goed.
Dat van klankkleur op elkaar afstellen is echter zeker niet het geval. Ik heb in mijn kamer serieus last van basresonantie (staande golven) dat bij sommige liedjes heel erg opvalt (sommige basnoten dreunen enorm door).
De auto-setup gaf een EQ waarbij op 160Hz er een correctie was van -10dB, het maximum dat hij kan corrigeren. Hij probeert dus echt een vlakke respons te bekomen en niet gewoon de speakers dezelfde respons te geven (want dan had hij gewoon die resonantie niet proberen te corrigeren).
Nu, als de fronts idd geen EQ krijgen verklaart dat direct waarom ik achteraf bij dezelfde muziek eigenlijk nog steeds evenveel resonantie hoorde.

FastFolkert
20-02-2007, 09:20
Dat van klankkleur op elkaar afstellen is echter zeker niet het geval. Ik heb in mijn kamer serieus last van basresonantie (staande golven) dat bij sommige liedjes heel erg opvalt (sommige basnoten dreunen enorm door).
De auto-setup gaf een EQ waarbij op 160Hz er een correctie was van -10dB, het maximum dat hij kan corrigeren. Hij probeert dus echt een vlakke respons te bekomen en niet gewoon de speakers dezelfde respons te geven (want dan had hij gewoon die resonantie niet proberen te corrigeren).


Je hebt denk ik gelijk voor wat betreft de term "klankkleur". Op pag 83 van de manual staat dat de "toonkwaliteit" van de center mbv. de EQ kan worden ingesteld. De terminologie is hier een beetje misleidend, cq. slecht vertaald.
De receiver zal idd. dmv equalizen van de center en surrounds die 3 speakers "recht" proberen te laten klinken.

Weet jij trouwens het verschil tussen LARGE en SMALL voor de center en surrounds? Als je alle EQ op 0 zet, en de X-over op bijv. 60Hz; behandelt de receiver dan LARGE speakers anders dan SMALL speakers?
In beide gevallen wordt alles onder de X-over freq. naar het LFE kanaal (sub of fronts) geleid....toch? :shock:


Groet, Folkert

Avalan
20-02-2007, 10:49
Weet jij trouwens het verschil tussen LARGE en SMALL voor de center en surrounds? Als je alle EQ op 0 zet, en de X-over op bijv. 60Hz; behandelt de receiver dan LARGE speakers anders dan SMALL speakers?


Dit zou bij alle amps/receivers hetzelfde moeten zijn : van speakers die op Small staan wordt alles onder een bepaalde frequentie naar de sub gestuurd. Wanneer er geen sub is, worden ze naar de Large speakers gestuurd.
De EQ heeft hier helemaal geen invloed op.



In beide gevallen wordt alles onder de X-over freq. naar het LFE kanaal (sub of fronts) geleid....toch? :shock:


Neen. Van een Large speaker zal het signaal dat voor die speaker bedoeld is, enkel uit die speaker komen. Stel bvb dat je fronts Large ingesteld staan en er in de filmmuziek (in front-links en -rechts) zware bassen komen, dan komen die zware bassen uit de front speakers. Zet je de fronts op Small, dan gaat alles onder de cutoff frequentie van de fronts naar de sub gestuurd worden en zouden dus de bassen in de filmmuziek uit je sub komen ipv uit de fronts.
Heb je geen sub, dan worden die lage tonen van de Smalls niet naar de sub gestuurd, maar naar de Large speakers.

Avalan
20-02-2007, 11:59
Bvb: met de SELECT knop kun je verschillende PLII en PLIIx programma's selecteren. Ik heb PLII bronnen (bvb) games, maar het is me niet duidelijk of zoiets automatisch gedetecteerd wordt, of dat je zelf moet zeggen dat het PLII is. En bovendien bestaat er geen selectie PLII Std of zoiets om gewoon PLII as-is te laten horen. Je moet direct kiezen tussen Movie, Music of Game.

Heb nog wat zitten zoeken en nog wat info over PL/PLII/PLIIx gevonden. Wat je met die SELECT knop kiest zijn dus blijkbaar standaard decoders (al vind ik niets terug over PLII Game) en hebben niets met Yamaha's eigen DSP programma's te maken.
Bedoeling is dat je dus idd zelf manueel instelt welke decoder moet gebruikt worden op basis van hoe de bron gecodeerd is. Heb je een gewone PL-bron dan kies je ProLogic, is je bron expliciet voor PLII gecodeerd dan kies je PLII Movie. PLII Music is een alternatieve decoder die als doel heeft om ook muziek goed te laten klinken op een 5.1 systeem. PLIIx is analoog aan PLII maar decodeert over 7 kanalen ipv over 5.
Overigens weet je niet altijd hoe een bron opgenomen is (bvb ik heb wel games waarop expliciet PLII aangegeven staat maar bij bvb een tv-uitzending weet je helemaal niets), dus is het dan een beetje nattevingerwerk. Omdat PLII echter decodeert naar 5.1 kanalen en PL slechts naar 4 (center surround ipv L/R surround, geen sub) is PLII altijd te verkiezen al valt het dan dus af te wachten hoe een PL-coded film zal klinken met PLII decoding. Idem overigens voor stereo-muziek: PLII Music kan goed klinken maar het kan even goed serieus tegenvallen afhankelijk van de muziek, tenzij een nummer expliciet voor PLII Music gecodeerd is.

FastFolkert
20-02-2007, 12:45
Neen. Van een Large speaker zal het signaal dat voor die speaker bedoeld is, enkel uit die speaker komen. Stel bvb dat je fronts Large ingesteld staan en er in de filmmuziek (in front-links en -rechts) zware bassen komen, dan komen die zware bassen uit de front speakers. Zet je de fronts op Small, dan gaat alles onder de cutoff frequentie van de fronts naar de sub gestuurd worden en zouden dus de bassen in de filmmuziek uit je sub komen ipv uit de fronts.


Dat zou dus betekenen dat wanneer alles op LARGE staat (doet de auto-setup bij mij) je GEEN X-over kan instellen omdat toch alle frequenties naar de LARGE speakers gaan.
Ik ben nu niet thuis, dus kan het niet testen....

Mijn center en surrounds hebben een freq. range vanaf ongeveer 60Hz, dus die moet ik dan wel op SMALL zetten omdat ze niet lager kunnen weergeven (en misschien zelfs stuk gaan bij een stevige multichannel film :cry: )


Grt, Folkert

Edgar Smit
20-02-2007, 12:54
Neen. Van een Large speaker zal het signaal dat voor die speaker bedoeld is, enkel uit die speaker komen. Stel bvb dat je fronts Large ingesteld staan en er in de filmmuziek (in front-links en -rechts) zware bassen komen, dan komen die zware bassen uit de front speakers. Zet je de fronts op Small, dan gaat alles onder de cutoff frequentie van de fronts naar de sub gestuurd worden en zouden dus de bassen in de filmmuziek uit je sub komen ipv uit de fronts.


Dat zou dus betekenen dat wanneer alles op LARGE staat (doet de auto-setup bij mij) je GEEN X-over kan instellen omdat toch alle frequenties naar de LARGE speakers gaan.
Ik ben nu niet thuis, dus kan het niet testen....

Mijn center en surrounds hebben een freq. range vanaf ongeveer 60Hz, dus die moet ik dan wel op SMALL zetten omdat ze niet lager kunnen weergeven (en misschien zelfs stuk gaan bij een stevige multichannel film :cry: )


Grt, FolkertNee, LARGE/small heeft te maken met het LFE signaal. ASls je je speakers op Large zet, zou dat inhouden dat al je speakers LFE signalen aankunnen. Sluit je ook een sub aan en geef je dat uiteraard ook in je setup, zal de LFE naar de sub gaan en alle bas die NIET op het LFE is afgemixed naar de speakers die op large staan. Sluit je geen sub aan en zet je alles op large, gaat ook het LFE naar alle speakers die op large staan.
Waarom dan toch beter alles op small zetten? omdat je dan middels je x-over bepaalt welke frequenties je speakers weergeven en welke je sub. Aangezien een sub bedoelt is om laag weer te geven, kun je hem daar ook goed voor gebruiken. Speakers zijn gemaakt om een totaalbeeld van geluid te geven, als je hier teveel laag in laat verwerken kan dat het totaalbeeld van je geluid nadelig beinvloeden. Ook hoeven je speakers op deze manier minder te zwoegen, wat de levensduur ten goede komt en het klankbeeld.

A3aan
20-02-2007, 13:02
Hee, ik ben het ONeens met Edgar. Terwijl ik toch ook een Yamaha heb.

Het is zo: [spoiler:2bdec76a0a]volgens mij dan :wink: [/spoiler:2bdec76a0a]

bij 'small':
LFE - naar sub
lage tonen van fronts of surrounds - naar sub

bij 'large':
LFE - naar sub
lage tonen van fronts of surrounds - naar fronts of surrounds

daarnaast heeft Yamaha nog een optie voor de LFE: "SUB/Fronts/Both'
dat zorgt ervoor dat de LFE's naar je sub gaan (zoals het hoort), naar je fronts (handig als je geen sub hebt) of naar fronts én sub (als je een zwakke sub hebt of voor vloeiender overgang en klankkleurverschillen)

en als ik dan toch in dit draadje post:
als je 'pure direct' kiest ben je inderdaad EQ kwijt en ook de DSP (met name de effecten (concertHall en dat soort ongein) en ook de vertraging (afstand tot de speakers).

FastFolkert
20-02-2007, 13:06
Nee, LARGE/small heeft te maken met het LFE signaal. ASls je je speakers op Large zet, zou dat inhouden dat al je speakers LFE signalen aankunnen. Sluit je ook een sub aan en geef je dat uiteraard ook in je setup, zal de LFE naar de sub gaan en alle bas die NIET op het LFE is afgemixed naar de speakers die op large staan. Sluit je geen sub aan en zet je alles op large, gaat ook het LFE naar alle speakers die op large staan.


Snap ik, maar ik heb geen sub, en wel LARGE fronts. De center en surrounds heb ik juist daarom handmatig op SMALL gezet, met 60Hz als X-over freq. LFE gaat dus bij mij naar de fronts only.


Mijn probleem is juist dat ik niet begrijp waarom de auto-setup mijn center en surrounds dan zo graag op LARGE wil hebben..."hij" weet dat ik geen sub heb, en die kleine Mission kastjes van mijn surrounds gaan echt niet lager dan zo'n 60Hz....... :wink:




Mvg, Folkert

A3aan
20-02-2007, 13:20
Nee, LARGE/small heeft te maken met het LFE signaal. ASls je je speakers op Large zet, zou dat inhouden dat al je speakers LFE signalen aankunnen. Sluit je ook een sub aan en geef je dat uiteraard ook in je setup, zal de LFE naar de sub gaan en alle bas die NIET op het LFE is afgemixed naar de speakers die op large staan. Sluit je geen sub aan en zet je alles op large, gaat ook het LFE naar alle speakers die op large staan.


Snap ik, maar ik heb geen sub, en wel LARGE fronts. De center en surrounds heb ik juist daarom handmatig op SMALL gezet, met 60Hz als X-over freq. LFE gaat dus bij mij naar de fronts only.


Mijn probleem is juist dat ik niet begrijp waarom de auto-setup mijn center en surrounds dan zo graag op LARGE wil hebben..."hij" weet dat ik geen sub heb, en die kleine Mission kastjes van mijn surrounds gaan echt niet lager dan zo'n 60Hz....... :wink:

Mvg, FolkertTsja Folkert, waarom wil die setup dat?

nou, mogelijk hoort hij naar zijn idee genoeg laag om 'm large te noemen. En wat is genoeg en wat is laag? reken maar dat zo'n auto-setup niet een heel duur en gecompliceerd apparaat is en dat de mic ook geen senheisser is.
Ik vind de autosetup van mijn yamaha prettig voor de instelling van de afstand, maar de rest doe ik allemaal met de hand.

Het op LARGE zetten van je surrounds zal er NIET voor zorgen dat er LFE-signalen naar je surrounds gaan. Het zal er wel voor zorgen dat eventuele lage tonen van het surround-geluid (b.v. muziek of het dichtklappen van een deur, of de altijdeneeuwige helicopter) naar je surroud gaan en niet naar je fronts. En bij dát laag zullen er zelden tonen lager dan 60Hz tussenzitten. In muziek/geluid is 60Hz best wel laag (al kan het beter). Voor LFE niet.

Edgar Smit
20-02-2007, 13:21
Hee, ik ben het ONeens met Edgar. Terwijl ik toch ook een Yamaha heb.

Het is zo: [spoiler:636ad0c520]volgens mij dan :wink: [/spoiler:636ad0c520]

bij 'small':
LFE - naar sub
lage tonen van fronts of surrounds - naar sub

bij 'large':
LFE - naar sub
lage tonen van fronts of surrounds - naar fronts of surrounds

daarnaast heeft Yamaha nog een optie voor de LFE: "SUB/Fronts/Both'
dat zorgt ervoor dat de LFE's naar je sub gaan (zoals het hoort), naar je fronts (handig als je geen sub hebt) of naar fronts én sub (als je een zwakke sub hebt of voor vloeiender overgang en klankkleurverschillen)

en als ik dan toch in dit draadje post:
als je 'pure direct' kiest ben je inderdaad EQ kwijt en ook de DSP (met name de effecten (concertHall en dat soort ongein) en ook de vertraging (afstand tot de speakers).A3aan,
de grote vergissing is dat LFE en bas hetzelfde is.
Bij SMALL:
LFE naar sub,
BASS midfdels crossover verdelen

Bij LARGE:
LFE naar sub,
BASS naar LARGE speakers

De LFE optie voor de yamaha zit iets amnders in elkaar trouwens:

Bass out 1D BASS
Use this feature to select the speakers that output the LFE
(low-frequency effect) and the low-frequency signals.
Choices: SWFR (subwoofer), FRNT (front), BOTH
• Select “SWFR” if you connected a subwoofer. The
LFE signals as well as the low-frequency signals of
other speakers set to “SML” or to “NON” are directed
to the subwoofer.
• Select “FRNT” if you did not connect a subwoofer.
The LFE signals, the low-frequency signals of the front
left and right channels, and the low-frequency signals
of other speakers set to “SML” or to “NON” are all
directed to the front left and right speakers regardless
of the “1B FRONT” setting.
• Select “BOTH” if you connected a subwoofer. The
low-frequency signals of any source are output from
the subwoofer. The LFE signals as well as the lowfrequency
signals of other speakers set to “SML” or to
“NON” are directed to the subwoofer. The lowfrequency
signals of the front left and right channels
are directed to the front left and right speakers and the
subwoofer regardless of the “1B FRONT” setting.
Met andere woorden:
->SWFR zorgt ervoor dat de LFE en alles bas (low frequency signals, dus niet Effects)naar de sub gaan
-> FRNT zorgt ervoor dat zowel de LFE als de LFS naar de fronts gaan
-> BOTH zorgt ervoor dat de LFE naar de sub gaat en de LFS van de fronts gaan naar de fronts.

Voor wat betreft de SML/LRGE settings:

Surround left/right speakers 1C SURR
Choices: LRG (large), SML (small), NON (none)
• Select “LRG” if you have large surround left and right
speakers. The entire range of the surround channel
signals is directed to the surround left and right
speakers.
• Select “SML” if you have small surround left and right
speakers. The low-frequency signals of the surround
channel are directed to the speakers selected with “1D
BASS”.hier staat het essientiele verschil tussen LRG en SML duidelijk: het gaat om het complete frequentiegebied van de surroundkanalen. Dit geld ook voor de fronts en de centre. Als je speaker het complete frequentiegebied kan weergeven kun je hem in principe op LRG zetten. Probleem blijft dat vooral in films er soms erg laag signaal ook buiten het LFE is gemixed. Dat is de reden waarom je beter small kunt instellen en middels je bassmanagement de rest regelt.

A3aan
20-02-2007, 13:29
Hee, ik ben het ONeens met Edgar. Terwijl ik toch ook een Yamaha heb.

Het is zo: [spoiler:69fdfeafa6]volgens mij dan :wink: [/spoiler:69fdfeafa6]

bij 'small':
LFE - naar sub
lage tonen van fronts of surrounds - naar sub

bij 'large':
LFE - naar sub
lage tonen van fronts of surrounds - naar fronts of surrounds

daarnaast heeft Yamaha nog een optie voor de LFE: "SUB/Fronts/Both'
dat zorgt ervoor dat de LFE's naar je sub gaan (zoals het hoort), naar je fronts (handig als je geen sub hebt) of naar fronts én sub (als je een zwakke sub hebt of voor vloeiender overgang en klankkleurverschillen)

en als ik dan toch in dit draadje post:
als je 'pure direct' kiest ben je inderdaad EQ kwijt en ook de DSP (met name de effecten (concertHall en dat soort ongein) en ook de vertraging (afstand tot de speakers).A3aan,
de grote vergissing is dat LFE en bas hetzelfde is.
Bij SMALL:
LFE naar sub,
BASS midfdels crossover verdelen

Bij LARGE:
LFE naar sub,
BASS naar LARGE speakers

De LFE optie voor de yamaha zit iets amnders in elkaar trouwens:
Nee, LFE en BASS zijn juist NIET hetzelfde.

Maar het lijkt nu alsof we ruziënd hetzelfde tegen elkaar roepen.

- Nietes
- Nietes
- Nietes!
- NIETES want jouw opsomming is volgens mij (afgezien van woordkeus 'BASS' versus 'lage tonen van ...') gelijk aan de mijne. Je citaten zijn erg helder.
Wat mij betreft begraven we de strijdbijl.

Edgar Smit
20-02-2007, 13:32
Hee, ik ben het ONeens met Edgar. Terwijl ik toch ook een Yamaha heb.

Het is zo: [spoiler:b5a9471023]volgens mij dan :wink: [/spoiler:b5a9471023]

bij 'small':
LFE - naar sub
lage tonen van fronts of surrounds - naar sub

bij 'large':
LFE - naar sub
lage tonen van fronts of surrounds - naar fronts of surrounds

daarnaast heeft Yamaha nog een optie voor de LFE: "SUB/Fronts/Both'
dat zorgt ervoor dat de LFE's naar je sub gaan (zoals het hoort), naar je fronts (handig als je geen sub hebt) of naar fronts én sub (als je een zwakke sub hebt of voor vloeiender overgang en klankkleurverschillen)

en als ik dan toch in dit draadje post:
als je 'pure direct' kiest ben je inderdaad EQ kwijt en ook de DSP (met name de effecten (concertHall en dat soort ongein) en ook de vertraging (afstand tot de speakers).A3aan,
de grote vergissing is dat LFE en bas hetzelfde is.
Bij SMALL:
LFE naar sub,
BASS midfdels crossover verdelen

Bij LARGE:
LFE naar sub,
BASS naar LARGE speakers

De LFE optie voor de yamaha zit iets amnders in elkaar trouwens:
Nee, LFE en BASS zijn juist NIET hetzelfde.

Maar het lijkt nu alsof we ruziënd hetzelfde tegen elkaar roepen.

- Nietes
- Nietes
- Nietes!
- NIETES want jouw opsomming is volgens mij (afgezien van woordkeus 'BASS' versus 'lage tonen van ...') gelijk aan de mijne. Je citaten zijn erg helder.
Wat mij betreft begraven we de strijdbijl.nietus!Nou ok vooruit dan maar.
Maar nog belangrijker, is het voor de twee heren nu ook duidelijker of alleen maar onduidelijker?

FastFolkert
20-02-2007, 15:55
nietus!Nou ok vooruit dan maar.
Maar nog belangrijker, is het voor de twee heren nu ook duidelijker of alleen maar onduidelijker?

Ik denk het wel: ik had me niet gerealiseerd dat het LFE kanaal een werkelijk apart kanaal was, een aparte track op een DVD.

Ik heb nu het volgende ingesteld staan:
Tannoy R2 front (LARGE), Mission 731i surround (SMALL) en JBL Balboa center (SMALL).
LFE output naar front, X-over 60Hz. Geen sub.
Dus als ik het goed begrijp werkt het bij mij dan als volgt::
- LFE gaat naar de frontspeakers only
- frontkanalen gaan ongefilterd naar de frontspeakers
- lage tonen <60Hz in de center- of surround kanalen gaan naar de frontspeakers


Mvg, Folkert

Avalan
20-02-2007, 16:49
Dus als ik het goed begrijp werkt het bij mij dan als volgt::
- LFE gaat naar de frontspeakers only
- frontkanalen gaan ongefilterd naar de frontspeakers
- lage tonen <60Hz in de center- of surround kanalen gaan naar de frontspeakers


Perfect samengevat :).

FastFolkert
20-02-2007, 18:16
Het risico met dit soort apparaten is dat je alleen maar aan het tweaken bent, zodat je niet meer gewoon relaxed kunt luisteren :shock: :
Om nog maar te zwijgen van de gedachte dat je zelf of je gezinsleden "per ongeluk" op de MENU toets drukken en de, met hulp van dit forum zorgvuldig gekozen, setup in de war schoppen :roll:


Groet, Folkert (draait nu een CD van Suzanne Vega in STRAIGHT mode op de LARGE frontspeakers :wink: )

A3aan
21-02-2007, 08:52
Het risico met dit soort apparaten is dat je alleen maar aan het tweaken bent, zodat je niet meer gewoon relaxed kunt luisteren :shock: :Nou en of!
eh ... dat is voor tweeërlei uitleg vatbaar:
- je hebt gelijk, je blijft tweaken.
- je kunt best wél relaxed luisteren/genieten

Beiden zijn waar.

Om nog maar te zwijgen van de gedachte dat je zelf of je gezinsleden "per ongeluk" op de MENU toets drukken en de, met hulp van dit forum zorgvuldig gekozen, setup in de war schoppen :roll: Hmm, zou kunnen. Maar dan moeten ze eerst ook het knopje 'AMP' hebben gedrukt.
Anyway, is bij mij (ons) nog nooit gebeurd, ook niet bijna

Edgar Smit
21-02-2007, 08:59
Ik snap je tweak wel, maar soms kan een tweak ook weer meer luistegenot opleveren :wink: .

Avalan
21-02-2007, 22:11
Ik heb vanmiddag serieus de zaak bekeken en de auto-setup EQ'd volgens mij alleen de center en surrounds, dus niet de fronts. :idea:


Net ook nog eens auto-setup gedraaid en je hebt gelijk. Hij stelt alleen EQ voor de front en surrounds in. Zoals ik eerder al aanhaalde denk ik bovendien niet dat hij probeert te matchen met de fronts, maar dat hij gewoon een vlakke respons nastreeft. Wat daar het nut van is, ontgaat me helemaal, gezien je de fronts niet kunt EQ'en. :roll:
Je kan dan ook best die EQ helemaal uit laten, vind ik. Ik kreeg deze keer ook redelijk inconsistente resultaten. Zo schatte hij mijn linker surround 50cm verder in, terwijl ze op eenzelfde afstand staan...

Edgar Smit
22-02-2007, 09:37
Zo'n microfoon is uiteraard wel handig, maar het is niet meer dan dat. Ik heb al meerdere malen gehoord van mensen die 2 maal de autosetup laten draaien zonder enige wijziging in iets, zelfs de mic gewoon laten staan op dezelfde plek en toch 2 verschillende resultaten krijgen :roll: .

Daarom wordt er ook meestal geadviseerd de setup handmatig te doen, stel de afstanden in, en gebruik de testtoon of een test DVD om de speakers op identiek volume te krijgen.Wellicht is dit linkje (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=37725&postdays=0&postorder=asc&highlight=resultaat&start=70) handig voor jullie?.

Avalan
22-02-2007, 10:45
Wellicht is dit linkje (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=37725&postdays=0&postorder=asc&highlight=resultaat&start=70) handig voor jullie?.

Heb al vrij lang zowel Digital Video Essentials als een SPL meter, dus die auto-setup draaien was niet meer als eens kijken om alle features uit te proberen ;).

Edgar Smit
22-02-2007, 12:09
Wellicht is dit linkje (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=37725&postdays=0&postorder=asc&highlight=resultaat&start=70) handig voor jullie?.

Heb al vrij lang zowel Digital Video Essentials als een SPL meter, dus die auto-setup draaien was niet meer als eens kijken om alle features uit te proberen ;).Kijk, dan merk je nu dus ook of je auto-setup eigenlijk wel of niet goed werkt :wink: .

FastFolkert
22-02-2007, 22:05
Daarom wordt er ook meestal geadviseerd de setup handmatig te doen, stel de afstanden in, en gebruik de testtoon of een test DVD om de speakers op identiek volume te krijgen.Wellicht is dit linkje handig voor jullie?.

Ja, interessante link. Ik heb de beschikking over een gecalibreerde Bruel en Kjaer dB-meter zodat ik i.i.g. de levels kan nakijken.
Zoals ik eerder al zei heb ik de auto-setup alleen gebruikt om de afstanden in te stellen (die waren behoorlijk consistent) en de rest met de hand en de testtonen ingesteld.
Nu nog de ins en outs van "wanneer welke decoder selecteren" bestuderen :wink:

@659 bezitters: ik heb het idee dat de RX-V659 toch niet helemaal "recht" weergeeft bij 2 kanaals CD (PURE DIRECT of STRAIGHT).
Ik moet, geheel tegen mijn gewoonte in, BASS op +2dB en TREBLE op -1dB zetten om dezelfde weergave te krijgen als op mijn NAD C320 stereoamp met dezelde speakers.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik door mijn NAD versterker gewend ben geraakt aan een wat wolliger geluidsbeeld.... :shock:
Wordt dit herkend door andere Yamaha bezitters?

Folkert

Avalan
22-02-2007, 22:35
@659 bezitters: ik heb het idee dat de RX-V659 toch niet helemaal "recht" weergeeft bij 2 kanaals CD (PURE DIRECT of STRAIGHT).


Pure Direct wil natuurlijk geenszins zeggen dat je een absoluut vlakke frequentierespons zou krijgen. Zoals je zelf al ondervindt geeft elke versterker (en dan niet in het minst in combinatie met de luidsprekers) ietwat andere karakteristieken. Gelukkig maar zou ik zeggen, zo heeft elk apparaat zijn karakter en hebben wij meer keuze.
Maar de Yamaha's zijn idd over het algemeen nogal aan de heldere kant.

Edgar Smit
23-02-2007, 09:02
@659 bezitters: ik heb het idee dat de RX-V659 toch niet helemaal "recht" weergeeft bij 2 kanaals CD (PURE DIRECT of STRAIGHT).


Pure Direct wil natuurlijk geenszins zeggen dat je een absoluut vlakke frequentierespons zou krijgen. Zoals je zelf al ondervindt geeft elke versterker (en dan niet in het minst in combinatie met de luidsprekers) ietwat andere karakteristieken. Gelukkig maar zou ik zeggen, zo heeft elk apparaat zijn karakter en hebben wij meer keuze.
Maar de Yamaha's zijn idd over het algemeen nogal aan de heldere kant.Klopt helemaal Yamaha staat bekend om zijn heldere en voor sommige zelfs scherpe sound. Je kunt hier ook finetunen door een wat warmere speakerkabel te gebruiken (bijv vandenHul) echter lang niet iedereen hoort de verschillen tussen speakerkabels.

FastFolkert
23-02-2007, 15:46
Klopt helemaal Yamaha staat bekend om zijn heldere en voor sommige zelfs scherpe sound. Je kunt hier ook finetunen door een wat warmere speakerkabel te gebruiken (bijv vandenHul) echter lang niet iedereen hoort de verschillen tussen speakerkabels.

Het is niet zozeer de helderheid, als wel het verminderde laag.

En de speakerkabels hebben in dit geval geen invloed want ik heb getest met dezelfde speakers en speakerkabels. Alleen de versterkers zijn gewisseld.


warmere speakerkabel
Excuseer me :wink: , maar daar geloof ik niet in. Een speakerkabel moet niet warm of koud of wat dan ook zijn. Het enige doel is het lineair overbrengen van electrische energie naar de speakers.
Ik heb trouwens voor de fronts gewoon 2x3meter 6mm2 soepel snoer. De zelfinducties en capaciteiten spelen IMHO bij de audiofrequenties en deze kabellengte en de lage speaker-impedanties nauwelijks een rol.


Mvg, Folkert

Edgar Smit
24-02-2007, 22:48
Klopt helemaal Yamaha staat bekend om zijn heldere en voor sommige zelfs scherpe sound. Je kunt hier ook finetunen door een wat warmere speakerkabel te gebruiken (bijv vandenHul) echter lang niet iedereen hoort de verschillen tussen speakerkabels.

Het is niet zozeer de helderheid, als wel het verminderde laag.

En de speakerkabels hebben in dit geval geen invloed want ik heb getest met dezelfde speakers en speakerkabels. Alleen de versterkers zijn gewisseld.


warmere speakerkabel
Excuseer me :wink: , maar daar geloof ik niet in. Een speakerkabel moet niet warm of koud of wat dan ook zijn. Het enige doel is het lineair overbrengen van electrische energie naar de speakers.
Ik heb trouwens voor de fronts gewoon 2x3meter 6mm2 soepel snoer. De zelfinducties en capaciteiten spelen IMHO bij de audiofrequenties en deze kabellengte en de lage speaker-impedanties nauwelijks een rol.


Mvg, FolkertOver de invloed van speakerkabel zijn reeds ellenlange discussies gevoerd, dus gaan we het dan verder niet over hebben :wink: .

Wat je kunt overwegen is je sub wat meer mee te laten spelen, waardoor het laag wat duidelijker wordt, even in je bass management klieren dus.

FastFolkert
25-02-2007, 08:43
Wat je kunt overwegen is je sub wat meer mee te laten spelen, waardoor het laag wat duidelijker wordt, even in je bass management klieren dus.

Hmmm, dat zal moeilijk gaan want ik heb geen sub.....ik speel 5.0 :wink:

Ik vergeleek alleen de 659 op stereo (CD) met mijn vorige stereo-amp. In dat geval is de 659 wat helderder en iets bas-armer dan mijn stereo amp.



Mvg, Folkert

Edgar Smit
26-02-2007, 07:59
Wat je kunt overwegen is je sub wat meer mee te laten spelen, waardoor het laag wat duidelijker wordt, even in je bass management klieren dus.

Hmmm, dat zal moeilijk gaan want ik heb geen sub.....ik speel 5.0 :wink:

Ik vergeleek alleen de 659 op stereo (CD) met mijn vorige stereo-amp. In dat geval is de 659 wat helderder en iets bas-armer dan mijn stereo amp.



Mvg, FolkertAh, even over het hoofd gezien. Dat hoor je overigens vaker van HT receivers, volgens mij komt dat omdat deze gebouwd worden met een sub in het achterhoofd. In stereo klinkt een HT reciever overigens vaak wat minder dan een echte stereo amp. Mijn 15jaar oude Sansui klonk in stereo ook stukken beter dan de yammie 350.
Min huidige 6.1 amp is echter voor beide onverslaanbaar :wink: .

FastFolkert
26-02-2007, 19:05
Min huidige 6.1 amp is echter voor beide onverslaanbaar .

...maar die speelt dan ook in een heel andere league :wink:

Grt, Folkert