PDA

Bekijk de volledige versie : Speaker-speurtocht van Jasper



Jasper_K
19-02-2007, 10:24
Hallo allemaal.

Medio 2007 gaan we (mijn vriendin, onze twee katten en ik) verhuizen en ik wilde dan meteen nieuwe speakers in ons nieuwe huisje neer zetten. Ik ben dus op zoek naar een mooie set speakers en ik dacht dat het misschien leuk was om daarover hier iets te posten en wie weet heeft er iemand nog zinnige tips.

:arrow: Ik heb eerst een lijst gemaakt van speakers die ik interessant zou kunnen vinden (geloof me, dat waren er aardig wat).
:arrow: Vervolgens een geprobeerd om wat prijzen op te zoeken. Ik richt me op een prijsklasse van ongeveer € 1.500,-. Iets duurder mag, goedkoper zou natuurlijk lekker zijn (exit Mordaunt Short Performance 6, exit Quadral Aurum Titan, exit Xanadu HRS 20).
:arrow: Vervolgens heb ik een berg plaatjes van internet geplukt om mijn vriendin te laten kijken of er exemplaren tussen zitten die ze echt niet in de woonkamer zou willen hebben (exit B&W en Canton Karat).
:arrow: Daarna heb ik gecontroleerd of er van hetzelfde merk wel een centerspeaker en speakers voor achter te verkrijgen zijn (exit Marten).

Wat er dan overblijft is nog steeds een gigantische lijst. Ik probeer hiervan af en toe wat modellen te beluisteren. Hiervoor probeer ik zaken uit te zoeken die minimaal twee modellen die op mijn lijst staan in huis hebben. Zo kan ik makkelijk een vergelijking doen om de eerste modellen van de lijst af te kunnen laten vallen. Ik maak op dit moment echter nog geen afspraken dus soms rijd ik ‘voor niks’ naar een zaak toe omdat ze geen modellen klaar hebben staan die ik wil horen.

De eerste luistersessies heb ik reeds achter de rug en de resultaten daarvan zal ik in aparte posts vermelden.

Jasper_K
19-02-2007, 10:25
Op deze plek zal ik de speakers waar ik met bovengemiddelde interesse naar kijk posten. Deze lijst zal dus wijzigen.

Inmiddels heb ik de speakers besteld. Om jullie nog even in spanning te laten ... dit waren de 3 modellen waaruit ik heb gekozen:

Audio Physic Tempo
Revel Performa M22
Sonus Faber Cremona Auditor

Binnenkort meer nieuws ... :-)

Alexander D
19-02-2007, 10:30
Mag ik je adviseren de Audiovector Mi3 Super op te nemen. Past met € 2600 per paar goed in je budget en zou je zomaar aangenaam kunnen verrassen.

Heel veel van je lijst heb ik ook gehoord. :wink:

Jasper_K
19-02-2007, 11:03
@ Alexander D

De Audiovectors heb ik al een keer beluisterd. Ik vond ze mooi klinken maar vond ze niet helemaal overtuigen. Ik vond de andere speakers (Revel M22) die ik bij dezelfde zaak luisterde een mooier stereobeeld weergeven.

Nu wil ik dat niet op de speaker afschuiven want de twee stonden in een andere ruimte en met andere apparatuur te spelen. Ik zal hem dus ook zeker nog een keer gaan beluisteren.

Bedankt voor je tip :wink:

Jasper_K
19-02-2007, 11:50
Luistersessie 1.

Langs geweest bij een audiozaak waar ze veel Dynaudio spul hadden staan. Eerst geluisterd naar de Dynaudio Audience 62. Meteen daarna geluisterd naar de Audience 82. Deze speakers waren het niet helemaal voor mij. Het leek alsof ik iets miste in het hoog. Dit viel me vooral op bij vrouwenstemmen.

Daarna geluisterd naar de Dynaudio Focus 140. Het hoog dat ik miste in de Audience was hier wel aanwezig. Omdat de Focus 140 een kleine speakers is mis je natuurlijk wel iets in het laag. Maar dat kan altijd opgelost worden door mijn Strata5. Uiteindelijk vind ik strak laag belangrijker dan veel laag.

Conclusie: de complete Audience-serie viel eigenlijk af. De Focus blijft interessant.

Johan van den D.
19-02-2007, 16:00
Dat is een mooie lijst met speakers, probeer ook eens de Monitor Audio GS serie te beluisteren.

Jasper_K
20-02-2007, 06:12
Luistersessie 2.

Zonder afspraak langs gegaan bij een audiozaak in Amsterdam. Een van de prettigere bezoeken aan een hifi-zaak. De verkoper wilde eerst een hoop informatie van mij hebben voordat hij iets kon zeggen. Hij vroeg me onder andere naar de vorm van mijn woonkamer, waar de set dan zou komen te staan, wat er voor het raam komt te hangen, wat er op de vloer komt te liggen, de verdere inrichting van de kamer, naar wat voor muziek ik meestal luister, wat voor versterker ik heb enz. enz. Als allerlaatste wilde hij pas weten of ik al ongeveer een budget in gedachten had. Ik maak het wel anders mee. (Waar bent u naar op zoek? hoeveel mag het kosten? Oh, dan heb ik de perfecte voor u staan … :cry: )

Als eerste geluisterd naar een Audiovector MI3 Super. Een mooie speaker met een mooi geluid. Hij speelde op een set van Rega, een merk dat ik wat betreft klank niet goed ken dus het was moeilijk om de speaker op zich te beoordelen.

Vervolgens geluisterd naar een speaker van Revel, de M22. Deze vond ik beter klinken maar het is dan natuurlijk ook moeilijk om te vergelijken. Hij speelde in een andere ruimte met een andere CD-speler en met een andere versterker. Vooral de plaatsing en ruimtelijkheid van deze speaker bevielen me.

Als deze twee speakers op mijn lijst blijven staan zal ik hier zeker nog eens terug komen maar dan met een afspraak en dan vraag ik of ze de speakers vast in een ruimte voor me willen opstellen met apparatuur die ik beter ken. :P [/b]

Alexander D
20-02-2007, 08:45
Audiovector moet je op Arcam luisteren, Nad (Master series) of Primare. :wink:

Jasper_K
20-02-2007, 12:24
Audiovector moet je op Arcam luisteren, Nad (Master series) of Primare. :wink:

Ah, ik weet dat ze in de zaak waar ik ze geluisterd had zowel Arcam als Primare verkopen, dus dat moet dan wel goed komen. :D NAD hebben ze ook maar ik weet niet of ze de Master series hebben staan.

Jasper_K
20-02-2007, 12:27
Dat is een mooie lijst met speakers, probeer ook eens de Monitor Audio GS serie te beluisteren.

Ik zal hem in mijn achterhoofd houden ... ik heb ze nog nooit gehoord.

kippekop
22-02-2007, 21:07
Mag ik vragen welke zaak in amsterdam dit was trouwens (wil ook wel eens de audiovectors beluisteren). Ik heb zelf trouwens de 140's, voor mijn woonkamer van 30m2 zijn ze net te klein, maar dat is bij te vullen met sub inderdaad. Een enorm mooie speaker die rustig en warm is, en zoals vrijwel alle top speakers echt laat horen wat er speelt.

Ikzelf ben toch nog zoekende, ik mis weer iets maar weet nog niet wat. Ik heb de revel m22 ook gehoord, echt een supermooie speaker... ik zit wellicht aan zijn grote broer de f32 te denken :-) Ook interessant wellicht de nieuwe dali mentor serie??

Jasper_K
23-02-2007, 06:10
Mag ik vragen welke zaak in amsterdam dit was trouwens (wil ook wel eens de audiovectors beluisteren). Ik heb zelf trouwens de 140's, voor mijn woonkamer van 30m2 zijn ze net te klein, maar dat is bij te vullen met sub inderdaad. Een enorm mooie speaker die rustig en warm is, en zoals vrijwel alle top speakers echt laat horen wat er speelt.

Ikzelf ben toch nog zoekende, ik mis weer iets maar weet nog niet wat. Ik heb de revel m22 ook gehoord, echt een supermooie speaker... ik zit wellicht aan zijn grote broer de f32 te denken :-) Ook interessant wellicht de nieuwe dali mentor serie??

Dat was bij HiFi Solutions op de Muiderstraat. Als ik het me goed herinner hadden ze de F32 ook staan toen ik er was. Ik weet natuurlijk niet of ze er nog steeds staan ...

Jasper_K
23-02-2007, 06:16
Zonder afspraak langs gegaan bij een audiozaak in Haarlem. Het was even zoeken want hij zat goed verstopt maar toen ik er eenmaal was, was het ook wel de moeite waard. Bij binnenkomst was ik meteen blij verrast omdat ze een groot assortiment van Sonus Faber hadden staan. Maar ook de Cabasse Altura Bahia, een andere speaker die ik op mijn lijstje had staan, stond in de zaak. Het was overigens ook leuk om te zien dat ze het Nederlandse merk Daluso hadden staan. Er stonden verder ook nog speakers van o.a. Kharma (kwijl!) en Audio Note.

Als eerst geluisterd naar de Sonus Faber Cremona Auditor. Het enige wat ik hier eigenlijk op aan te merken had was dat je vanwege het kleine formaat van de speaker natuurlijk geen afgrond-diep laag hebt. Maar zoals ik al eerder aangaf, ik heb liever goede bas, dan veel bas. Het laag wordt toch aangevuld door mijn Rel Strata 5 sub. Deze speaker klonk echt erg mooi.

Vervolgens geluisterd naar de Sonus Faber Grand Piano uit de Domus serie. Wat dan onmiddellijk opviel was dat er natuurlijk wel meer bas is, de speaker is een groot drieweg vloerstaander met twee 18 cm woofers, waar de Cremona Auditor een tweeweg is met een 15 cm mid/woofer is. Toch vond ik de bas van de Cremona strakker klinken.

Als derde geluisterd naar de Cabasse Altura Bahia. Een grote vloerstaander. Al vrij snel hoorde ik echter dat dit niet mijn speaker is. Het geluid is wel mooi maar veel meer ingetogen en ‘laid-back’ dan het geluid van de Sonus Fabers.

Conclusie: de Cabasse valt waarschijnlijk af maar de Sonus Faber modellen blijven op mijn lijstje staan. Ook de Grand Piano want hoewel ik bij deze luistersessie de Cremona Auditor mooier vond klinken, wil ik beide speakers ook eens met wat andere muzieksoorten beluisteren. En natuurlijk wil ik ook de Concerto en de Concertino eens horen om ze te vergelijken.

Johan van den D.
23-02-2007, 18:41
Leuk om te lezen dat Sonus Faber toch weer goed naar voren komt tijdens het beluisteren/vergelijken.

Jasper_K
06-03-2007, 20:18
Luistersessie 4.

Zonder afspraak langs gegaan bij een zaak in Purmerend. Ze hadden er onder andere de Chario Constellation Pegasus staan. Er stond ook een speaker waarvan ik dacht dat het de Focal Electra 1007 be was. Het bleek echter om een jubileum model te gaan waarvan er nog slechts enkele exemplaren te verkrijgen waren. Voor mij dus helaas niet interessant omdat ik mijn speakers pas over een aantal maanden wil kopen.

Geluisterd naar de Chario Constellation Pegasus die stonden te spelen op een set van Musical Fidelity. De Chario speakers gaven de bas erg krachtig weer. Dit komt denk ik door een tweede (17 centimeter) woofer die naar de grond gericht is. De bas blijft mooi strak en is goed te volgen. Het midden en hoog klinkt mooi maar wel wat ingetogen. Op zich een mooie speaker (zowel wat betreft klank als afwerking) die in deze luisterruimte naar mijn mening helaas niet optimaal geplaatst was. Hij zou denk ik iets verder van de achterwand moeten staan. Ook stond er nu een set andere speakers direct naast wat volgens mij niet optimaal is voor het stereobeeld.

Al met al wel mooie speakers. Ze hebben wel een goede indruk achter gelaten maar ze hebben me niet overdonderd. Voorlopig haal ik deze speakers dus maar van mijn lijstje af.

peter26
06-03-2007, 20:47
Hallo allemaal.

:arrow: Vervolgens heb ik een berg plaatjes van internet geplukt om mijn vriendin te laten kijken of er exemplaren tussen zitten die ze echt niet in de woonkamer zou willen hebben (exit B&W en Canton Karat).
:arrow: Daarna heb ik gecontroleerd of er van hetzelfde merk wel een centerspeaker en speakers voor achter te verkrijgen zijn (exit Martin).


Voorop gesteld; ja ik ben een B&W liefhebber.

Maar mijn vraag is waarom B&W afvalt qua uiterlijk :?: Ik weet niet welke speaker je hebt laten zien maar B&W is toch gewoon mooi?! De CM serie of 703 en 800-serie zijn, vind ik, plaatjes om te zien. Ze zijn ontzettend sjiek, vooral in een notenkleur o.i.d.

Smaak blijft natuurlijk persoonlijk maar om nou te zeggen dat B&W onderdoet voor de genoemde merken: nee.

Succes bij je zoektocht, jammer dat je dit merk overslaat want het geluid kan je zeker wel overdonderen ;)

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
http://www.diyzone.net/images2/HF0726-15.jpg

Alexander D
07-03-2007, 08:17
Smaak is toch gewoon heel persoonlijk. :?

Ieder zijn keuze. :wink:

Jasper_K
07-03-2007, 19:53
Voorop gesteld; ja ik ben een B&W liefhebber.

Maar mijn vraag is waarom B&W afvalt qua uiterlijk :?: Ik weet niet welke speaker je hebt laten zien maar B&W is toch gewoon mooi?! De CM serie of 703 en 800-serie zijn, vind ik, plaatjes om te zien. Ze zijn ontzettend sjiek, vooral in een notenkleur o.i.d.

Ik heb mijn vriendin de 704, de 703 en de 805 en de 804 laten zien. Zij vind de 700-serie en de 800-serie echter de lelijkste speakers ooit. Zij noemt het (ik citeer) 'boxen met een gezwel erop'. Zelf vindt ik de 800-serie wel mooi maar ik woon nu eenmaal niet alleen hier. :wink: De CM-serie vindt ik er eerlijk gezegd minder mooi uitzien. Ik heb ze wel eens beluisterd. In vergelijking met een Dynaudio Contour S1.4. Ik vond de laatste zelf beter klinken maar dat is mijn mening en kan ook nog beinvloed zijn door het front-end of de ruimte waarin ze stonden.


Smaak blijft natuurlijk persoonlijk maar om nou te zeggen dat B&W onderdoet voor de genoemde merken: nee.

Ook dit is een kwestie van smaak. Wat de ene persoon geweldig vindt is het voor de ander net niet. Het is maar waar je naar op zoek bent. Wil je een neutraal geluid, of juist een beetje warmer door wat toegevoegde bas. Wil je speakers die je bij de muziek betrekken of houdt je juist van een wat meer 'laid-back' geluid. Je kunt vind ik dus moeilijk zeggen dat de ene speaker beter is dan de andere of dat de andere speaker niet voor de ene onder doet (zolang het om speakers gaat die min of meer in dezelfde prijsklasse liggen). Het is maar waar je naar op zoek bent.


Succes bij je zoektocht, jammer dat je dit merk overslaat want het geluid kan je zeker wel overdonderen ;)

Ik ken het geluid van B&W echt wel hoor. Een vriend van mij heeft 803's en ik weet hoe ze kunnen klinken.

Jasper_K
20-03-2007, 09:27
Zonder afspraak langs gegaan bij een zaak in Hoorn. Een prettige zaak om te komen en ook zonder een afspraak gemaakt te hebben werd er toch ruimschoots tijd genomen om me op mijn gemak te laten luisteren.

Geluisterd naar de Dynaudio Contour S1.4. De speaker klonk erg goed, vooral in het midden en hoog. De speaker klinkt weer een stuk beter dan de Focus 140, wat makkelijk verklaard kan worden doordat deze uit een hogere serie komt. Ook bij wat drukkere passages uit de door mij meegenomen muziekstukken raakt de speaker nergens in de knoop en blijven de individuele instrumenten goed te volgen.

Vervolgens geluisterd naar de Revel M22. Ook deze speaker vond ik erg goed klinken. Dit is al de tweede keer dat deze speaker een zeer goede indruk weet achter te laten. Na een aantal keer heen en weer schakelen tussen de Revel en de Dynaudio besloten dat beide speakers voorlopig maar op mijn lijstje blijven staan.

Alexander D
20-03-2007, 10:47
Ook hele mooie exemplaren.

Het blijft natuurlijk wel moeilijk vergelijken als je iedere keer speakers hoort met andere versterking. :wink:

Jasper_K
27-03-2007, 20:21
Ook hele mooie exemplaren.

Het blijft natuurlijk wel moeilijk vergelijken als je iedere keer speakers hoort met andere versterking. :wink:

Klopt, maar meestal luister ik met dezelfde versterking. Als het dan een keer een cd-speler of versterker van een ander merk is kun je echter nog steeds wel iets opmaken over het geluid van de speakers. :wink:

Jasper_K
27-03-2007, 20:22
Luistersessie 6.

Zonder afspraak langs gegaan bij een zaak in Arnhem.

Geluisterd naar de Elac FS 208A. Een mooi afgewerkte speaker met een levendig hoog en een diep doorlopend laag. Hoewel ik het wel een lekker geluid vond hebben is dit toch niet helemaal waar ik naar op zoek ben.
Ter vergelijking ook geluisterd naar een model van Klipsch en een set tweedehands vloerstaande speakers van Dynaudio uit de Contour serie. Nu is deze vergelijking niet helemaal eerlijk omdat de Dynaudio’s, hoewel 10 jaar oud, uit een heel andere prijsklasse komen. De Klipsch speakers zijn juist weer veel goedkoper dan de Elac’s. De Klipsch speakers doen me wat betreft het geluid denken aan een PA-systeem. Heel erg direct. De Dynaudio’s geven het geluid naar mening veel eerlijker weer. Van de drie vond ik deze, vooral op een wat hoger volume, het mooist klinken.

Jasper_K
27-03-2007, 20:24
Luistersessie 7.

Zonder afspraak langs gegaan bij een zaak in Arnhem.

Geluisterd naar de Dynaudio Focus 220. Ik vond deze speaker mooi klinken. Ik heb het idee dat de speaker erg weinig kleurt. Deze speaker zou ik graag eens vergelijken met de Contour C1.4 van hetzelfde merk.

Geluisterd naar de Audio Physic New Tempo. Wat mij in eerste instantie opviel was dat het leek alsof er door de speaker nadruk op het middengebied werd gelegd. De speaker klinkt ontzettend ruimtelijk en geeft een heel breed stereobeeld. De speaker is vrij smal maar door de woofers aan de zijkanten van de kast gaat hij toch vrij diep door in het laag.

Geluisterd naar de Dali Mentor 6. Deze speaker klinkt een stuk ingetogener dan de Audio Physic of de Dali. Ik zoek toch speakers die me iets meer bij de muziek betrekken.

Ter vergelijking ook nog geluisterd naar de B&W 703 en de B&W 805. De speakers zal ik niet kopen omdat mijn vriendin deze niet in de woonkamer wil hebben maar ik vond het toch leuk om ze nog even te horen (ze stonden er toch ;) ). De 805 stond met zijn rug bijna tegen de muur dus de capaciteiten van deze speaker kwamen niet volledig tot zijn recht. De 703 klonk mooi maar naar mijn idee wat warmer dan de Dynaudio en wat ingetogener dan de Audio Physic.

Mariusz
31-03-2007, 09:33
Jasper, net onder deze klasse kun je eens kijken naar de Heco Celan 700 (te krijgen voor 540 euro/stuk), deze speakers presteren zeker voor het geld waanzinnig goed. Een zeer neutraal en compleet beeld, met mogelijkheid tot aanpassing van het hoog (0 of +2dB voor het hoog) in de aansluitingen achterop. Daarbij is de afwerking ook nog eens top. Zeker in het zilver ook nog eens een plaatje (dit is de celan 500, de 700 is ietsje hoger en heeft een extra woofer):
http://www.hifi4you.dk/ELAN_500_silber_oG.jpg

Jasper_K
02-04-2007, 11:48
Jasper, net onder deze klasse kun je eens kijken naar de Heco Celan 700 (te krijgen voor 540 euro/stuk), deze speakers presteren zeker voor het geld waanzinnig goed. Een zeer neutraal en compleet beeld, met mogelijkheid tot aanpassing van het hoog (0 of +2dB voor het hoog) in de aansluitingen achterop. Daarbij is de afwerking ook nog eens top. Zeker in het zilver ook nog eens een plaatje (dit is de celan 500, de 700 is ietsje hoger en heeft een extra woofer):


Ik ken de speakers niet, maar hij moet wel erg goed presteren voor het geld want de speakers die ik op het oog heb kosten bijna drie keer zo veel. Maar als ik ze tegenkom zal ik er eens naar luisteren. (y)

Jasper_K
03-04-2007, 19:16
Luistersessie 8.

Zonder afspraak langs gegaan bij een zaak in Purmerend omdat er een show was aangekondigd met onder andere Focal.

Geluisterd naar de Focal Profile 918. Een mooie speaker die er in een glanzend zwarte uitvoering stond. De speaker klonk erg mooi. Een detailrijk hoog en een strakke bas. Helaas stonden er (vanwege de show) op dat moment geen andere speakers uit dezelfde prijsklasse om hem mee te vergelijken. :neutral:

Jasper_K
03-04-2007, 19:26
Luistersessie 9.

Zonder afspraak langs gegaan bij de jongste audiozaak in Amsterdam. Iemand van Focal (zijn naam is mij ontschoten) bij de Focal-show in Purmerend had mij namelijk verteld dat bij deze zaak zowel de Focal Electra 1007be als de Sonus Faber Cremona Auditor aanwezig waren. Hij had zelfs gebeld dat ik langs zou komen dus toen ik binnenkwam stonden de twee speakers klaar in een luisterkamer.:-D

Eerst geluisterd naar de Focal. Een erg mooie speaker, zowel wat betreft afwerking als geluid. Ik hoorde echter bij een nummer een beetje hard randje in de stem van de zangeres dat ik niet kende (het harde randje dan, de zangeres kende ik wel). Vervolgens dus geluisterd naar de Sonus Faber Cremona Auditor, zo mogelijk nog mooier wat betreft afwerking. Het harde randje aan de stem van de zangeres dat ik hoorde bij de Focal, ontbrak hier. Verder ook nu weer een mooi detailrijk geluid met een strakke bas.

Waar de onvolkomenheid in het geluid van de Focal nu vandaan kwam ben ik niet helemaal achter gekomen. Wellicht was dit juist de eerste speaker die me kon laten horen dat ze zo hoort te klinken. Of misschien was de match met de apparatuur net iets minder goed dan met de Sonus Faber, of was de combinatie van deze speaker in deze kamer niet optimaal. Ik zal deze speaker echter nog niet afschrijven.

In ieder geval een zaak om nog eens langs te gaan, al is het alleen maar omdat ze hier ook merken verkopen die in de pers hoog aangeschreven worden maar die je in winkels toch maar weinig tegen komt. :mrgreen:

Markvb
03-04-2007, 20:52
Luistersessie 6.

Zonder afspraak langs gegaan bij een zaak in Arnhem.

Geluisterd naar de Elac FS 208A. Een mooi afgewerkte speaker met een levendig hoog en een diep doorlopend laag. Hoewel ik het wel een lekker geluid vond hebben is dit toch niet helemaal waar ik naar op zoek ben.
Ter vergelijking ook geluisterd naar een model van Klipsch en een set tweedehands vloerstaande speakers van Dynaudio uit de Contour serie. Nu is deze vergelijking niet helemaal eerlijk omdat de Dynaudio’s, hoewel 10 jaar oud, uit een heel andere prijsklasse komen. De Klipsch speakers zijn juist weer veel goedkoper dan de Elac’s. De Klipsch speakers doen me wat betreft het geluid denken aan een PA-systeem. Heel erg direct. De Dynaudio’s geven het geluid naar mening veel eerlijker weer. Van de drie vond ik deze, vooral op een wat hoger volume, het mooist klinken.


De dynaudios zijn echte klassebakken (ik heb een setje Audience 8 van 14 jaar oud), maar ze komen pas echt tot hun recht als je de volumeknop opendraaid, dan komt ook het hoog beter tot zijn recht, zonder dat het aan de oren gaat pijn doen:p
Succes met je zoektocht (y)

fastlex
04-04-2007, 09:39
Ken je deze site al? http://www.hetbesteproduct.nl/nl/Staande_Speakers.html
Ik vind zelf B&W erg mooi, maar die viel al af zeker?
DynAudio is ook super, en tweedehands aanschaffen?

robert1325
05-04-2007, 10:01
Kijk anders ook even op de site van AV123, je kan misschien niet luisteren maar de prijzen zijn wel super ! www.av123.com (http://www.av123.com)

Alexander D
05-04-2007, 10:21
Kijk anders ook even op de site van AV123, je kan misschien niet luisteren maar de prijzen zijn wel super ! www.av123.com (http://www.av123.com)

Die maken zeker mooie speakers.

Er is ook een importeur inmiddels, kijk maar op www.av123.nl (http://www.av123.nl).

Jasper_K
05-04-2007, 19:29
Ken je deze site al? http://www.hetbesteproduct.nl/nl/Staande_Speakers.html
Ik vind zelf B&W erg mooi, maar die viel al af zeker?
DynAudio is ook super, en tweedehands aanschaffen?

Op zich een leuke site maar niet alle informatie daar is even correct. Tweedehands zou een optie kunnen zijn maar dan moet ik net de speakers vinden die ik zoek. En dan ook nog met een center en rear-speakers ...

Jasper_K
05-04-2007, 19:32
Die maken zeker mooie speakers.

Er is ook een importeur inmiddels, kijk maar op www.av123.nl. (http://www.av123.nl.)

Tja ... de plaatjes op de site zien er leuk uit. Maar ik zal ze toch echt eerst eens moeten horen. Wie weet bel ik de importeur wel een keer om te kijken of er ergens een dealer zit die ze heeft staan. Bedankt voor de tip. (... en dat geldt natuurlijk ook voor robert1325) :-D

Jasper_K
05-04-2007, 19:37
Luistersessie 10.

Zonder afspraak langs gegaan bij een audiozaak in Amsterdam (y) . Het lijkt wel alsof ze wisten wat ik wilde horen want er stonden veel speakers die ik ook op mijn lijstje heb (of had) staan. Dus met een lekkere kop koffie de luisterruimte ingedoken nadat bleek dat de ruimte niet voor een demo was gereserveerd.

Geluisterd naar de Elac FS 208A. Hoewel het geluid op het eerste gehoor wel lekker klinkt overleeft de speaker een vergelijking met veel anderen in deze groep niet. Het geluid is naar mijn mening te gekleurd.

Geluisterd naar de Focal Profile 918. De speaker klinkt erg neutraal maar in vergelijking met de Audio Physic klinkt hij wel wat ingetogener. Alle details zijn aanwezig maar de speaker legt zelf nergens de nadruk op. Al met al wel een mooie speaker.

Geluisterd naar de Audio Physic Tempo. Net als de vorige keer dat ik deze speakers hoorde valt direct op dat de speaker een heel breed stereobeeld neer zet. Stemmen zijn erg goed verstaanbaar en de muziek klinkt sprankelend en levendig. Ik zal eens een keer een lange sessie naar deze speaker moeten gaan luisteren om te kijken of hij door zijn levendigheid niet gaat vermoeien.

Geluisterd naar de Dynaudio Focus 220. Deze speaker klinkt ook erg neutraal maar wat minder levendig dan de Audio Physic. Zoals ik al eerder heb opgemerkt wil ik deze speaker een keer vergelijken met de Contour C1.4 van hetzelfde merk.

De Elac valt af want hij is naar mijn mening minder dan de andere speakers. De Audio Physic valt op door zijn levendigheid. Zoals al eerder gezegd zal ik dus eens wat langer naar deze speaker gaan luisteren om te kijken of het geluid niet gaat vermoeien. De Focal en de Dynaudio klinken erg lekker en blijven ook nog op mijn lijstje staan.

Alexander D
05-04-2007, 20:39
Tja ... de plaatjes op de site zien er leuk uit. Maar ik zal ze toch echt eerst eens moeten horen. Wie weet bel ik de importeur wel een keer om te kijken of er ergens een dealer zit die ze heeft staan. Bedankt voor de tip. (... en dat geldt natuurlijk ook voor robert1325) :-D


Ik weet niet of je ook actief bent op het htforum maar daar is de importeur in ieder geval te vinden: Rodey ;)

av123 Benelux
06-04-2007, 11:47
t

Alexander D
06-04-2007, 11:51
Rody ;) :)

Voor vragen kun je contact opnemen via rsav123@mac.com

't idee was toch goed...... ;)

Seth__Gekko
06-04-2007, 11:59
't idee was toch goed...... ;)
Uitvoering liet te wensen over!

av123 Benelux
06-04-2007, 12:31
't idee was toch goed...... ;)

En dat is waar het om draait (y)

robert1325
06-04-2007, 18:40
NEEE, het geluid!

Mijn speakers (Hawthorne SI open baffle):

http://home.kabelfoon.nl/~ellruss/mods/P1010104.JPG

Alexander D
06-04-2007, 19:00
Dus jij laat de kasten zo?

robert1325
06-04-2007, 19:41
Zijn geen kasten, het zijn planken.... Dat is de hele bedoeling van deze speaker. Dan krijg je geen trillingen en vervormingen ( kleuringen) van de speakerkast. Een goedkope manier om goed geluid te krijgen, er gaan heel wat kosten in het ontwerpen van een goede speakerkast.

Ik ga ze nog aanpassen ( misschien kortere bovenkant ) totdat ik helemaal tevreden ben.

erreper
17-04-2007, 07:13
probeer de speakers eerst ter beluisteren in je nieuwe huis voor je ze aanschaft. Thuis klinkt de boel weer heel anders.

Rob Eric Blank
17-04-2007, 14:58
Geluisterd naar de Elac FS 208A. Hoewel het geluid op het eerste gehoor wel lekker klinkt overleeft de speaker een vergelijking met veel anderen in deze groep niet. Het geluid is naar mijn mening te gekleurd.[/quote]
Klopt, daarom is de match met de versterker belangrijk. Zijn kritieke speakers en een warmere versterker is zeker aan te raden.


[quote=Jasper_K;1142646]
Geluisterd naar de Audio Physic Tempo. Net als de vorige keer dat ik deze speakers hoorde valt direct op dat de speaker een heel breed stereobeeld neer zet. Stemmen zijn erg goed verstaanbaar en de muziek klinkt sprankelend en levendig. Ik zal eens een keer een lange sessie naar deze speaker moeten gaan luisteren om te kijken of hij door zijn levendigheid niet gaat vermoeien. Is zeer levendig en daardoor erg aangenaam met een wat neutralere (minder speactaculaire) versterker, vind deze icm. Primare zeer aangenaam. Details kunnen je wel een beetje overweldigen.

Jasper_K
17-04-2007, 15:36
probeer de speakers eerst ter beluisteren in je nieuwe huis voor je ze aanschaft. Thuis klinkt de boel weer heel anders.

Uiteraard. Ik wil ze eerst in mijn nieuwe huis luisteren. Of ik wil de garantie hebben dat ik ze terug kan brengen (= geld terug) als ze in mijn woonkamer niet lekker klinken.

Het gaat m.i. namelijk altijd om de combinatie van bron, versterking, speakers en de ruimte waarin ze staan (en eventueel voor de fine-tuning: kabels). (y)

Jasper_K
17-04-2007, 15:39
Geluisterd naar de Elac FS 208A. Hoewel het geluid op het eerste gehoor wel lekker klinkt overleeft de speaker een vergelijking met veel anderen in deze groep niet. Het geluid is naar mijn mening te gekleurd.
Klopt, daarom is de match met de versterker belangrijk. Zijn kritieke speakers en een warmere versterker is zeker aan te raden.

Is zeer levendig en daardoor erg aangenaam met een wat neutralere (minder speactaculaire) versterker, vind deze icm. Primare zeer aangenaam. Details kunnen je wel een beetje overweldigen.

Ik zal de tip over de Elac's in mijn achterhoofd houden. Als ik ze nog eens tegenkom bij een luistersessie zal ik er rekening mee houden, en ze nog een kans geven. (Ik heb tenslotte nog tijd genoeg om te zoeken en te luisteren. :-D )

Rob Eric Blank
17-04-2007, 15:55
Zelf denk ik wel dat de Audio Physics mooier zijn, althans ik vind ze mooier klinken (maar heb het budget er niet voor).

Rob Eric Blank
17-04-2007, 16:02
Misschien heb je die al eens beluisterd; Totem Hawk?

Trouwens die SF's zijn werkelijk om te smullen!

Jasper_K
17-04-2007, 18:33
Misschien heb je die al eens beluisterd; Totem Hawk?

Trouwens die SF's zijn werkelijk om te smullen!

De Totem Hawk heb ik al wel eens gezien maar nog niet echt beluisterd. Wie weet komt ook dat er nog wel een keer van. Tot nu toe hebben vooral de Audio Physic, de Sonus Fabers, de Revel en de Dynaudio mijn 'speciale aandacht'.

erreper
18-04-2007, 07:20
totem en rega kan erg mooi zijn... rega en rega trouwens ook..

Rob Eric Blank
18-04-2007, 09:00
De Totem Hawk heb ik al wel eens gezien maar nog niet echt beluisterd. Wie weet komt ook dat er nog wel een keer van. Tot nu toe hebben vooral de Audio Physic, de Sonus Fabers, de Revel en de Dynaudio mijn 'speciale aandacht'.
Ik gooide maar even een balletje op. Is de versterking al bekend?

Jasper_K
18-04-2007, 15:58
Ik gooide maar even een balletje op. Is de versterking al bekend?

Ik heb nu een Sony receiver uit de ES serie. De volgende upgrade zal waarschijnlijk de versterking zijn. Dan denk ik aan merken als Arcam of Primare.

Rob Eric Blank
18-04-2007, 18:00
Zeker met Primare zou ik voor Audio Physic gaan, geweldige combinatie

Kingpin112
17-05-2007, 23:30
Ik ben ook naar een speaker op zoek in dezelfde prijsklasse en kom ook tot ongeveer dezelfde conclusies.
Morgen ga ik de Audio Physics beluisteren.

Wat ik wel heb gehoort is dat de PMC Speakers (GB1 of misschien voor jou de FB1+) speakers geweldig moeten zijn.
In jou buurt meer te beluisteren dan bij mij (oosten).
Misschien dat je deze eens in overweging kunt meenemen en een conclusie kunt trekken.

PMC GB1
PMC FB1

Mijn andere opties zijn

Revel F12
Paradigm Reference Studio 60

Kingpin112
18-05-2007, 18:59
Zeker met Primare zou ik voor Audio Physic gaan, geweldige combinatie
Deze heb ik vandaag gehoord !
De hele dag ben ik op zoek geweest en beluisteren naar speakers in m'n prijsklasse.
In de buurt zat ook een dealer van Audio Physics die ik als laatste had bewaard omdat ik daar toch op de terugweg langs kwam.

Vandaag heb ik o.a. B&W's (703/704/804/805) beluisterd maar kan mij niet warm maken.
JMLabs chorus 816 en 826
Infinity (diverse, maar werkelijk, dit merk is niet meer wat het ooit eens is geweest)
Dali's (klonken voor de prijs gewoon goed, maar ik wilde een stap hoger en die hadden ze niet staan)
Etc ... en nog een paar merken die me niet konden boeien.

Dus bij de laatste zaak diverse Audio Physics beluisterd ... tja werkelijk wat een andere sound in vergelijking met bovenstaande.
Ik heb de 'kleine' SPARKS en de SCORPIO beluisterd.
Wat een detailering en soundstage ... de snaren klonken ineens 'met' de ribbeltjes van de snaar en een sax hoorde je diverse bijgeluiden die bij een sax horen (als muzikant hoor ik dat he) ... en wat een soundstage van de kleine Sparks.
We hebben de Spark in een grote ruimte neergezet, gewoon om te kijken wat ie nog zou presteren ... niet te geloven ... je moet het horen.

Ja dit is zeker een optie voor mij die ik in mijn lijst houd.

Jasper_K
25-05-2007, 09:05
Deze heb ik vandaag gehoord !
De hele dag ben ik op zoek geweest en beluisteren naar speakers in m'n prijsklasse.
In de buurt zat ook een dealer van Audio Physics die ik als laatste had bewaard omdat ik daar toch op de terugweg langs kwam.

Vandaag heb ik o.a. B&W's (703/704/804/805) beluisterd maar kan mij niet warm maken.
JMLabs chorus 816 en 826
Infinity (diverse, maar werkelijk, dit merk is niet meer wat het ooit eens is geweest)
Dali's (klonken voor de prijs gewoon goed, maar ik wilde een stap hoger en die hadden ze niet staan)
Etc ... en nog een paar merken die me niet konden boeien.

Dus bij de laatste zaak diverse Audio Physics beluisterd ... tja werkelijk wat een andere sound in vergelijking met bovenstaande.
Ik heb de 'kleine' SPARKS en de SCORPIO beluisterd.
Wat een detailering en soundstage ... de snaren klonken ineens 'met' de ribbeltjes van de snaar en een sax hoorde je diverse bijgeluiden die bij een sax horen (als muzikant hoor ik dat he) ... en wat een soundstage van de kleine Sparks.
We hebben de Spark in een grote ruimte neergezet, gewoon om te kijken wat ie nog zou presteren ... niet te geloven ... je moet het horen.

Ja dit is zeker een optie voor mij die ik in mijn lijst houd.

Leuk om te zien dat je met deze merken eigenlijk tot dezelfde conclusie komt :D

Ik denk alleen dat de Chorus-serie van Focal (JMLab) een andere prijsklasse is. Volgens mij moet je hem eerder vergelijken met de Profile 918.

Jasper_K
25-05-2007, 09:08
Op een zaterdagmiddag met mijn vriendin bij de MediaMarkt naar binnen gelopen. Niet met de bedoeling om speakers te luisteren. Het viel me echter op dat het vrij rustig was en er niemand in de luisterruimte aanwezig was. In de luisterruimte stonden meerdere sets maar er stond er slechts een te spelen. De speakers die stonden te spelen waren van het merk Quadral, op een versterker en cd-speler van Marantz. Omdat ik nieuwsgierig was naar het geluid van deze speakers eens samen gaan zitten om ze te beluisteren. De eerste indruk van deze speakers was dat ze mooi en gedetailleerd klonken. Na enkele minuten kwam er echter een verkoper de luisterruimte binnen die zonder aandacht aan mij te besteden alle andere aanwezige sets ook harder zette :confused: . Ik had ook beter moeten weten … serieus luisteren bij de MediaMarkt. :grin:

Kingpin112
28-05-2007, 11:55
Net als Jasper ben ik ook op zoek naar luidsprekers.
Omdat de Tempo en Scorpio mij te duur zijn (waarschijnlijk in tegenstelling tot jasper moet ik wel een 5.0 set aanschaffen ipv 2 stereo vloerstaanders :cry: ) heb ik nu al 2 dagen de AP Spark thuis staan draaien.
Wat ik gehoord heb is dat de Spark ietsie 'warmer' klinkt dan de Tempo, waarschijnlijk omdat de spark (2005 model) andere units heeft dan de Tempo.

1e indruk, hele goede soundstage en een heel erg mooi fluweelzacht hoog met een zeer helder/warm middengebied, niets te scherp zodat het zeer doet aan je oren.
Wel is het verschil in goede en slechte opnames nog beter te horen.
De Spark geeft van laag (en deze gaat laag! voor zo'n speaker) tot hoog een zeer homogeen beeld neer.
Waarbij vooral de plaatsing van stemmen en instrumenten heel mooi wordt weergegeven.
Heb echt letterijk een paar keer naar de center gelopen om te horen of deze soms meedraaide http://www.htforum.nl/yabbse/Smileys//default/grin.gif
Kan bijna niet wachten hoe dit gaat klinken in DTS als 5.1 ...

Gisteravond 2e indruk gemaakt door dvd's af te spelen op 2.0, verrassend mooi weergegeven en vooral de bas geeft mij enorme indruk van deze kleine speaker.
Voor mijn huiskamer meer dan genoeg ... niet te veel en vooral niet bonkerig, maar mooi laag weergegeven.
Ook hier heb ik letterlijk nog aan de sub gevoeld of deze niet meedraaide :mrgreen: .

Ik weet niet hoe groot jouw woonkamer is Jasper anders zou je gewoon eens de Tempo's of de Sparks thuis eens moeten beluisteren. Je zult versteld staan hoe mooi alles op z'n plaats valt qua geluid van de Spark speakers (altans mijn mening).

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/temp/AP_Spark_demo.jpg

Qua geluid ben ik er wel uit, deze gaan voor mij het worden in een 5.0 opstelling tesamen met de AP Celsuis center.

Alexander D
28-05-2007, 12:13
Mooie set.

Ga je nog wel sparen voor een sub?

Kingpin112
28-05-2007, 14:12
Mooie set.

Ga je nog wel sparen voor een sub?
De sub behoud ik, deze voldoet prima.

Alexander D
28-05-2007, 14:12
De sub behoud ik, deze voldoet prima.

Dat had ik dan even gemist. Wat voor sub heb je?

Kingpin112
28-05-2007, 15:26
Dat had ik dan even gemist. Wat voor sub heb je?
Magnat Sub30 (http://www.magnat.de/download/1424334_PDF.pdf) voldoet ruim voldoende voor films en muziek dvd's.

Jasper_K
29-05-2007, 16:13
Net als Jasper ben ik ook op zoek naar luidsprekers.
Omdat de Tempo en Scorpio mij te duur zijn (waarschijnlijk in tegenstelling tot jasper moet ik wel een 5.0 set aanschaffen ipv 2 stereo vloerstaanders :cry: ) heb ik nu al 2 dagen de AP Spark thuis staan draaien. Wat ik gehoord heb is dat de Spark ietsie 'warmer' klinkt dan de Tempo, waarschijnlijk omdat de spark (2005 model) andere units heeft dan de Tempo.

Ik ga ook een 5.0 set aanschaffen hoor. Als het de Audio Physic Tempo als front wordt denk ik alleen dat ik de Step als achterspeaker ga gebruiken. Als center wil ik dan de Celsius gebruiken. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit omdat ik dan ook eerst deze speakers samen wil horen. Je hebt het zelf al over een verschil in klank tussen de Spark en de Tempo, en ik wil dat dat verschil in klank er niet is. (natuurlijk zal de Tempo verder doorlopen in het laag maar dat is iets wat door een sub opgevangen zal worden.) Daarom is voor mij de optie van Tempo voor en Spark achter ook afgevallen.

Maar daarnaast kijk ik dus ook nog steeds naar andere merken, en dan voornamelijk naar Sonus Faber en Revel. :mrgreen:

Kingpin112
29-05-2007, 21:26
Ik ga ook een 5.0 set aanschaffen hoor. Als het de Audio Physic Tempo als front wordt denk ik alleen dat ik de Step als achterspeaker ga gebruiken. Als center wil ik dan de Celsius gebruiken. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit omdat ik dan ook eerst deze speakers samen wil horen. Je hebt het zelf al over een verschil in klank tussen de Spark en de Tempo, en ik wil dat dat verschil in klank er niet is. (natuurlijk zal de Tempo verder doorlopen in het laag maar dat is iets wat door een sub opgevangen zal worden.) Daarom is voor mij de optie van Tempo voor en Spark achter ook afgevallen.

Maar daarnaast kijk ik dus ook nog steeds naar andere merken, en dan voornamelijk naar Sonus Faber en Revel. :mrgreen:
Revel F12 heb ik ook overwogen, maar persoonlijk vond ik de Spark mooier klinken (maar dat is persoonlijk).
Sonus Faber heb ik niet gehoord dus kan ik niet beoordelen.
Ik weet niet hoe groot je kamer is waar de set komt te staan, maar voor mij geeft de Spark meer dan voldoende bas, en in stereo wil ik geen sub draaien.
Maar goed, het is ook afhankelijk welke apparatuur je erachter hebt die de klank ook medebepaalt.
Veel suc6 we zullen je bevindingen horen.

Jasper_K
30-05-2007, 07:40
Revel F12 heb ik ook overwogen, maar persoonlijk vond ik de Spark mooier klinken (maar dat is persoonlijk).
Sonus Faber heb ik niet gehoord dus kan ik niet beoordelen.
Ik weet niet hoe groot je kamer is waar de set komt te staan, maar voor mij geeft de Spark meer dan voldoende bas, en in stereo wil ik geen sub draaien.
Maar goed, het is ook afhankelijk welke apparatuur je erachter hebt die de klank ook medebepaalt.
Veel suc6 we zullen je bevindingen horen.

De Revel F12 (uit de Concerta-serie) heb ik niet gehoord. Ik heb geluisterd naar de M22 een speaker op standaard uit de Performa-serie. Mijn sub speelt op dit moment nog wel mee met stereo maar doet dat via de hi-level ingang. Dat zal ik denk ik met mijn nieuwe speakers ook blijven doen. De low-level ingang van mijn sub wordt uitsluitend gebruikt bij meer-kanaals weergave.

Alexander D
30-05-2007, 08:17
Ik vond die F12 ook tegenvallen. De M22 is wel een hele mooie!

Kingpin112
02-06-2007, 15:01
De kogel door de kerk ...

2x Audio Physic Spark
1x Audio Physic Celsius (moet nog geleverd worden < 2weken)
2x Audio Physic Step

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/hometheater/DSC00564.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/hometheater/DSC00563.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/hometheater/DSC00566.jpg

Seth__Gekko
02-06-2007, 15:31
Dat ziet er puik uit! Klinkt zeker ook lekker :?: Heeft even geduurd, maar dan heb je ook een weloverwogen keuze.

Alexander D
02-06-2007, 19:42
Mooi hoor! (y)

Laat je de speaker zo staan of ga je nog een stevige steen onder je Sparks plaatsen?

Kingpin112
03-06-2007, 00:02
Mooi hoor! (y)

Laat je de speaker zo staan of ga je nog een stevige steen onder je Sparks plaatsen?

Ga ze eerst inspelen en dan even goed bezig met plaatsing.
Vandaag al een beetje bezig geweest met plaatsing ... en dat scheelt enorm, komt trouwens wel precies aan.
Ik weet nog niet of ik wel een steen ga gebruiken onder de speakers, ze staan nu ook al op spikes van de vloer.
Zou ik pas kunnen bekijken als ie goed is ingespeeld hoe het geluid zich dan houd.

Jasper_K
05-06-2007, 04:38
De kogel door de kerk ...

2x Audio Physic Spark
1x Audio Physic Celsius (moet nog geleverd worden < 2weken)
2x Audio Physic Step



Gefeliciteerd hoor, erg mooi!!! :-D
Op wat voor stands staan de Step's?

Kingpin112
05-06-2007, 08:21
Gefeliciteerd hoor, erg mooi!!! :-D
Op wat voor stands staan de Step's?
De Steps staan op Vogels stands, deze had ik nog van mijn vorige speakers en voldoen prima.
Mooie zware voet.


Wow, fraaie set hoor! :). Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen met deze set als totaal ..... AudioPhysic staat ook hoog op mijn shortlist namelijk 8).

Nou, ze hebben nu ongeveer 25 uur ingespeelt en ben zondag bezig geweest met plaatsing.
Wat me nu al opvalt is dat deze speakers ongelovelijk gedetaileerd klinken, en in combinatie met mijn versterker lekker warm.
Ook speel ik nu stereo zonder sub. De bas die de Sparks produceren klinkt niet overdreven hard maar zeer zeker niet zacht maar heel goed in balans met de rest.
De bas is zeer strak te noemen.
Wel moet je in het begin even wennen aan het geluid, waarbij je soms echt het gevoel hebt of de zanger/zangeres letterlijk voor je staat te zingen.

Plaatsing van deze speakers kun je het beste eerst in stereo doen om de sweetspot te bepalen en dan de rest.
Wat me wel opvalt is dat deze speakers een zeer breed uitstraalgedrag hebben.
Ze staan redelijk vrij ver van elkaar, maar ondanks dat staan ze maar minimaal ingedraaid om de juiste sweetspot weer te geven.

Gisteren wel even een grappig citaat ... onafhankelijk gisteravond een demo gegeven aan 2 kameraden waarbij ze alletwee dezelfde uitspraken deden:
- ik heb gewoon kippevel op m'n armen ! wat ook letterlijk te zien viel :mrgreen:
Wel grappig is dat 1 van m'n kameraden nu niet direct audiophile is en zich prima met een bouwradio kan vermaken.

Al met al ben ik meer dan tevreden over deze speakers.
Achter de juiste versterking geven deze speakers een geluid die zich goed onderscheid van de doorsnee merken en geven voor wat ik gehoord heb een geluid die alleen te vinden is in veel duurdere speakers.

Edgar Smit
05-06-2007, 08:47
dat zijn idd leuke dingen als je iemand je set laat horen, erg mooie complimenten.

Mooi set zo, geniet er van (en dat is geen problem lees ik)

Rob Eric Blank
06-06-2007, 11:01
@Kingpin, gefeliciteerd met je Audio Physics. Zelf ben ik ook best gecharmeerd van dit merk en het zijn zeker 1 van de merken die ik (als ik ooit weer eens flink ga upgraden) serieus in overweging zal nemen.

Kingpin112
07-06-2007, 13:06
Bedankt allemaal voor de reacties :-D

Maar waar ik wel even naar benieuwd ben is of Jasper_K al geslaagd is?
Het is verdacht stil ;)

Jasper_K
08-06-2007, 06:37
Bedankt allemaal voor de reacties :-D

Maar waar ik wel even naar benieuwd ben is of Jasper_K al geslaagd is?
Het is verdacht stil ;)

Nee hoor ... ik ga mijn speakers pas na mijn verhuizing kopen. En wanneer dat wordt is nog niet precies bekend. Zal naar verwachting minimaal nog wel een paar weken duren.

Als ik een keuze heb gemaakt of iets heb besteld laat ik het ongetwijfeld weten :wink:

Jasper_K
06-09-2007, 18:21
Bedankt allemaal voor de reacties :-D

Maar waar ik wel even naar benieuwd ben is of Jasper_K al geslaagd is?
Het is verdacht stil ;)

Ja hoor ... ik ben geslaagd. :-D

Binnenkort meer nieuws ...

Alexander D
06-09-2007, 19:17
Ja hoor ... ik ben geslaagd. :-D

Binnenkort meer nieuws ...

We zijn een uur verder, binnenkort is dan wel ongeveer nu....:lol: ;-)

Kingpin112
06-09-2007, 20:27
Ja ik wordt ook benieuwd ... met foto's graag !

Jasper_K
07-09-2007, 05:40
Hopelijk dit weekend ... met foto's. :wink:

Jasper_K
09-09-2007, 20:58
Goed, het is voor mij dus Audio Physic geworden. Ze staan inmiddels in de huiskamer :mrgreen: .
Maar ik had foto's beloofd dus hier komen ze:
http://img248.imageshack.us/img248/2791/cimg0019li1.jpg
Zo zijn ze al mooi om te zien :-D

http://img248.imageshack.us/img248/985/cimg0022an3.jpg
De frontspeakers: Audio Physic Tempo

http://img443.imageshack.us/img443/5917/cimg0025qr6.jpg
De center: Audio Physic Celsius

http://img248.imageshack.us/img248/2279/cimg0021vn0.jpg
De rearspeakers: Audio Physic Step op Atacama Nexus 7 standaards.

Kingpin112
09-09-2007, 21:53
Heel erg mooi, gefeliciteerd (y) zul je echt geen spijt van krijgen.
Kan je wel een tip geven voor wat betreft de plaatsing van AP.
Op hun site staat ook het een en ander uitgelegd.
Let op de verhouding: tussenafstand van de fronts = max 1,2x luisterafstand !!!
Dus bij 3m luisterafstand neem dan ongeveer max 3m60 speakerafstand. De mijne staan op 3m40, en in eerste instantie lijkt het een gek gezicht zo ver uit elkaar, maar geloof me, AP heeft een echt breed spreidingsspectrum waardoor de individuele instrumenten heel goed tot hun recht komen.
En niet teveel toe-in gebruiken.

Plaatsing is echt lastig bij AP, gaat echt per cm nauwkeurig, maar eenmaal goed geplaatst zijn het echte juweeltjes.
Heel veel plezier ermee :-D en nu nog minimaal een dikke 60 uur inspelen he :-D

Jasper_K
10-09-2007, 05:37
(y) Waanzinnig mooie set man, gefeliciteerd :bier:.

Thanks :-D

Jasper_K
10-09-2007, 05:38
... en nu nog minimaal een dikke 60 uur inspelen he :-D

Mijn vriendin vroeg al waarom ik steeds 'vergat' de radio uit te zetten ... :-D

Alexander D
10-09-2007, 08:12
Gefeliciteerd Jasper, supermooie speakers. :bier:

Waaruit bestaat de rest van je set?

Alexander D
10-09-2007, 08:39
Je hebt precies de combi die ook hoog op mijn shortlist staat ;) .... Lees wel dat veel mensen de Spark verkiezen boven de Tempo. Heb je deze zelf ook vergeleken? Wat is jouw ervaring?

En zonder wijsneuzerig te willen zijn ... Je rears zijn volgens mij Steps, geen Tempos ;)

Rob,

Je vraag was dan niet voor mij maar misschien mag ik toch m'n mening geven. Deze set was namelijk samen met de SF mijn 'top drie'.

Ik vind het verschil tussen de Sparks en de Tempo heel klein. Wellicht heeft de Spark iets meer balans dan zijn grotere broer. Als ik puur voor stereo zou gaan had de Tempo wel mijn voorkeur maar in combinatie met een goede sub zou ik voor de Sparks gaan en het prijsverschil in een betere sub stoppen.

Kingpin112
10-09-2007, 10:10
Rob,

Je vraag was dan niet voor mij maar misschien mag ik toch m'n mening geven. Deze set was namelijk samen met de SF mijn 'top drie'.

Ik vind het verschil tussen de Sparks en de Tempo heel klein. Wellicht heeft de Spark iets meer balans dan zijn grotere broer. Als ik puur voor stereo zou gaan had de Tempo wel mijn voorkeur maar in combinatie met een goede sub zou ik voor de Sparks gaan en het prijsverschil in een betere sub stoppen.

Daar denk ik echt anders over, want ik heb ze allebei uitgeprobeert.
Een sub voor de Sparks is echt niet nodig, wanneer deze zijn ingespeeld zul je echt verbaast staan te kijken hoeveel bass (en strak) deze produceren.
Als je alleen van House houdt heb je misschien gelijk.
De balans van de Sparks is inderdaad beter naar de Tempo's hebben wat meer "druk" in het laag.

Alexander D
10-09-2007, 10:25
Daar denk ik echt anders over, want ik heb ze allebei uitgeprobeert.
Een sub voor de Sparks is echt niet nodig, wanneer deze zijn ingespeeld zul je echt verbaast staan te kijken hoeveel bass (en strak) deze produceren.
Als je alleen van House houdt heb je misschien gelijk.
De balans van de Sparks is inderdaad beter naar de Tempo's hebben wat meer "druk" in het laag.

Dan zijn we het dus toch eens. :grin: :bier: De Tempo's hebben meer druk en dat is bij 2.0 wellicht heel prettig.
De Spark gaat tot 38hz, dat is verre van diep, niet dat de Tempo met zijn 35 veel dieper gaat maar het voelt inderdaad veel voller, daarom zou die voor stereo zonder sub mijn voorkeur hebben.

Aangezien de speakers in een 5.1 opstelling komen en je deze waarschijnlijk op small gaat zetten zie ik minder weerwaarde voor de Tempo.

Oftewel mijn keuze zou zijn:

2.0: Tempo
2.1: Spark
5.1: Spark

Kingpin112
10-09-2007, 10:44
Hm, ik meende juist te begrijpen dat de Spark wat meer bas heeft en wat warmer klinkt dan de Tempo. Mijn voorkeur gaat -voor stereo- sowieso uit naar een oplossing zonder sub.

Maar uiteindelijk zal een luistersessie toch de doorslag geven ;). AP staat op de lijst, maar zeker niet als enige 8). Voordeel van de Spark tov de Tempo is dat ik met de Spark rondom 4x dezelfde speaker uit het geplande budget kan halen. Vraag is wel nog even of dat ook verstandig is overigens gezien de plaatsing van de rears (vlak bij de muur). Volgens mij zijn het rear-ported bassreflex speakers?

Mijn voorkeur gaat ook uit om stereo zonder sub te beluisteren.
En de 35 of 38Hz zegt helemaal niets hoe een speaker in z'n totaliteit klinkt.
Waarschijnlijk heeft Alexander de Sparks nog nooit bij iemand thuis gehoord want dan zou hij toch echt verrast staan hoe diep deze gaan.
Maar waarschijnlijk kan het ook zo zijn dat hij van veel meer bass houd dan ik. Ik hoor liever een uitgewogen systeem in stereo dan een overmatige bass.
Daarbij speelt de aangesloten apparatuur natuurlijk ook een rol. Een HT versterker van pakweg 1000 euro zal in stereo nooit zo klinken als een echte stereo versterker.

Wbt de Sparks als rear? Gezien de prijs voor een Step met voet ben je denk ik net zoveel kwijt als een Spark.
De Step is een echt goede speaker die in surround z'n werk heel goed doet.

@Alexander D: Het gaat niet alleen om de "druk" in een 2.0 systeem, het gaat erom of het systeem totaal in evenwicht is ... dus van laag naar hoog.
Een Tempo op een "harde" ondergrond geeft werkelijk veels te veel bass en dit krijg je heel moeilijk weg.
Dit geld ook voor de Spark. Ik gebruik de mijne op een hoogpolig tapijt wat een zeer uitgewogen geluidsbeeld geeft.
In stereo luister ik fullrange en in surround op small.
Maar zo heeft ieder zijn voorkeur voor muziekbelevenis (gelukkig maar anders hadden we allemaal dezelfde speaker :-D ).

Alexander D
10-09-2007, 10:59
Mijn voorkeur gaat ook uit om stereo zonder sub te beluisteren.

Dat kan, ieder zijn voorkeur


En de 35 of 38Hz zegt helemaal niets hoe een speaker in z'n totaliteit klinkt.
Dat klopt, maar het zegt wel dat je een stuk niet gaat weergeven wat je met een sub wel kunt.


Waarschijnlijk heeft Alexander de Sparks nog nooit bij iemand thuis gehoord want dan zou hij toch echt verrast staan hoe diep deze gaan.

Ik heb ze zowel in een akoestisch uitstekende luisterruimte gehoord als in een thuissituatie maar dat doet niet ter zake. Je moet veel lage tonen weergeven niet verwarren met diep gaan. Zijn twee totaal verschillende dingen.


Maar waarschijnlijk kan het ook zo zijn dat hij van veel meer bass houd dan ik. Ik hoor liever een uitgewogen systeem in stereo dan een overmatige bass.
Dat hoor ik ook liever maar ik krijg uit je reacties het idee dat jij van menig bent dat je met een sub overmatige bas hoort. Als je de sub goed afstelt hoor je meer lagere tonen dus meer info. Je hoort dan niet een overmatige bas. Mijn vraag is dan: heb jij wel eens een goede 2.1 gehoord?


Daarbij speelt de aangesloten apparatuur natuurlijk ook een rol. Een HT versterker van pakweg 1000 euro zal in stereo nooit zo klinken als een echte stereo versterker.

Dat lijkt me in dit geval de issue niet. ;)



Wbt de Sparks als rear? Gezien de prijs voor een Step met voet ben je denk ik net zoveel kwijt als een Spark.
De Step is een echt goede speaker die in surround z'n werk heel goed doet.


De Step doet zijn werk zeker heel goed. Zou zelfs een goede front zijn. Maar gelijke speakers rondom wordt toch als het optimale gezien.



@Alexander D: Het gaat niet alleen om de "druk" in een 2.0 systeem, het gaat erom of het systeem totaal in evenwicht is ... dus van laag naar hoog.

Ben ik volledig met je eens, volgens mij heb ik ook niet gezegd dat het anders is. :grin:



Een Tempo op een "harde" ondergrond geeft werkelijk veels te veel bass en dit krijg je heel moeilijk weg.
Dit geld ook voor de Spark. Ik gebruik de mijne op een hoogpolig tapijt wat een zeer uitgewogen geluidsbeeld geeft.

De akoestiek is van zeer groot belang om een speaker optimaal te laten presteren. Enkel een harde ondergrond is nooit goed. Helaas wordt daar vaak te weinig aandacht aan besteed. Je kunt een set van 100.000 euro kopen maar als de akoestiek slecht is haal je er nooit het optimale uit.


Maar zo heeft ieder zijn voorkeur voor muziekbelevenis (gelukkig maar anders hadden we allemaal dezelfde speaker :-D ).

En weinig discussie! :p

Alexander D
10-09-2007, 11:06
Alexander heeft net als ik een Arcam AVR350, en die is uiterst capabel in stereo ;). Zijn set klinkt overigens prima gebalanceerd, en beslist niet bass-heavy 8).

Dank u! :-P

Ter info voor Kingpin: Overigens gebruik ik nu mijn sub in stereo om juist minder lage tonen te hebben! Doordat mijn luistergedeelte kort en breed is heb ik veel last van staande golven/een staande golf. Dan heb ik dus enorm veel 'laag'. Althans het is niet superlaag maar het klinkt volledig uit balans. Met mijn sub is dat weg. ;)

Kingpin112
10-09-2007, 11:34
Alexander heeft net als ik een Arcam AVR350, en die is uiterst capabel in stereo ;). Zijn set klinkt overigens prima gebalanceerd, en beslist niet bass-heavy 8).

Zolang jij tevreden bent over je bass in stereo weergave dan is het ja goed ja :wink:

Jasper_K
11-09-2007, 05:40
Gefeliciteerd Jasper, supermooie speakers. :bier:

Waaruit bestaat de rest van je set?

bronnen:
DVD-rec: Sony DVD-recorder
DVD-speler: Panasonic DVD-A7
CD-speler: Luxman D-105u

versterking:
Sony STR-VA333ES

bekabeling is van QED, Supra, PureSonic, Cable Talk en Van den Hul.

Jasper_K
11-09-2007, 05:45
Je hebt precies de combi die ook hoog op mijn shortlist staat ;) .... Lees wel dat veel mensen de Spark verkiezen boven de Tempo. Heb je deze zelf ook vergeleken? Wat is jouw ervaring?

En zonder wijsneuzerig te willen zijn ... Je rears zijn volgens mij Steps, geen Tempos ;)

Ik heb ze inderdaad vergeleken en heb voor de Tempo gekozen omdat ik deze een breder en gedetailleerder stereobeeld vond hebben.

De Spark heb ik nog overwogen als rear-speaker maar als je de Tempo en de Spark naast elkaar hoort merk je dat er meer verschil in zit dan alleen het laag. Wat betreft klankkleur vond ik de Step beter bij de Tempo passen dan de Spark. Waarschijnlijk een gevolg van het gebruik van dezelfde drivers.

Jasper_K
11-09-2007, 05:48
Rob,

Je vraag was dan niet voor mij maar misschien mag ik toch m'n mening geven. Deze set was namelijk samen met de SF mijn 'top drie'.

Grappig. De Sonus Faber stond uiteindelijk ook in mijn top 3. Om precies te zijn de Cremona Auditor. De top 3 werd gecompleteerd door de Revel M22.

Jasper_K
11-09-2007, 05:58
Ik luister overigens ook 2.1 hoor. Maar niet om meer bas te krijgen. Een strakke bas vind ik veel belangrijker dan veel bas.

Zo vond ik de Cremona Auditor (SF) vooral in het laag beter klinken dan de Grand Piano uit de Domus serie. Maar dat kan natuurlijk ook weer te maken hebben met de ruimte waar ik ze geluisterd heb en natuurlijk ... persoonlijke smaak :wink:

Met mijn vorige speakers speekde mijn sub (REL Strata 5) ook mee bij stereo. Dit moet ik met de Tempo's alleen weer helemaal opnieuw gaan testen. Eens een paar avondjes lekker met de instellingen klooien en kijken wat ik lekkerder vind klinken.

Alexander D
11-09-2007, 08:12
bronnen:
DVD-rec: Sony DVD-recorder
DVD-speler: Panasonic DVD-A7
CD-speler: Luxman D-105u

versterking:
Sony STR-VA333ES

bekabeling is van QED, Supra, PureSonic, Cable Talk en Van den Hul.

Nog plannen op dit vlak?

Jasper_K
11-09-2007, 09:55
Nog plannen op dit vlak?

Net aardig wat update's achter de rug (in een maand). Komt een berichtje over in een andere thread ... moet nog wat foto's maken.

Volgende stap zou denk ik versterking zijn ... maar dat zal nog wel even op zich laten wachten hoor. Voorlopig eerst genieten van de huidige set-up.

Het enige wat ik nog overweeg is nieuwe speakerkabel voor het front en center. En er is een Isol8 Cleanline2 besteld, die komt binnenkort.