PDA

Bekijk de volledige versie : De extra's op de DVDs



Joyrider
24-02-2007, 22:24
Hoi,

Ik had zin om een topic ergens over te openen dus doe ik dat :). Het onderwerp betreft de extra's op de DVDs (R2/NL) van de laatste tijd. Ikzelf vind de extra's erg tegenvallen de komende tijd. Een paar jaar geleden stonden er nog mooie extra's op zoals bijv: behind the scenes, Deleted scenes, Making of..., Muziekvideo's en nog meer . Tegenwoordig mogen we blij zijn met slechts de trailers. Ondanks de gigantische mindering van extra's op de DVDs blijven maatschappijen wel dezelfde prijs vragen. Om een voorbeeld te noemen: de DVD Firewall heeft slechts een paar extra's. Voor de genoemde DVD vroegen ze, toen deze uitkwam, € 20,-. Voor die prijs, zou ik als consument, toch meer extra's verwachten dan slechts een trailer & een making of. Uiteraard is het aan de consument of deze hem dan koopt.
Wat ik een beetje duidelijk probeer te maken is dat het net lijkt alsof men meer wilt vangen voor minder op de DVD. Een DVD krijgt al gauw een titel als Spec. Edition of Edtended Edition. OVer de laatste las ik een review; de "vernieuwde" DVD heette voorheen Spec. Editon, nu Extend. Edition. Je zou nu verwachten dat de DVD meer te bieden heeft. Integendeel! De extra's die op de Spec. Edition stond waren eraf gelaten en slecht 6 min film, dat overigens niks toevoegd aan de hoofdfilm, was erop gezet.
Waar zijn toch de goede DVDtijden gebleven dat er lekker veel extra's op stond waarmee je uren zoet was??

Graag verneem ik je reactie cq visie hierop.

Gr. Peter

Patrick van den Hul
24-02-2007, 22:45
Tjah, de filmindustrie is een van de commercieelste branches ter wereld en dit geld ook zeker voor de DVDverkoop. Titels als Special Edition en Extended Edition worden nu als marketinginstrumenten gebruikt, waardoor ze hun waarde steeds meer verliezen voor de filmliefhebber.

De beprijzing, schijnbaar zijn er genoeg mensen die 20 euro willen betalen voor een 1disker. Ik denk dat de gemiddelde prijs van een DVD uit mijn collectie maximaal op 10 euro ligt, waarschijnlijk nog wel wat lager. Simpelweg omdat een paar maandjes geduld een prijshalvering oplevert.

Inhoudelijk worden er bij extra's vaak marketingsspotjes van televisiezender op de DVD gedropt, in plaats van dat er een echte making of wordt gemaakt. Voor het elkaar oneindig de hemel in prijzen is een steeds terugkerend en echt verschrikkelijk irritant fenomeen in de filmwereld. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen, zoals de geweldige extra van de EE's van LOTR, die de titels Special Extended DVD Edition wel zonder meer verdienen. Helaas bevestigen deze uitzonderingen alleen maar de regel.

Hugo R
25-02-2007, 13:57
Ik kijk sowieso al bijna amper naar extra's, heb toch al een hele grote kijkachterstand. En als ik een SE heel graag wil wacht ik wel een tijdje, meestal ligt hij na een maand of 2-3 al voor de helft te koop.

Yoeri
25-02-2007, 14:06
Ik ben het volledig met de OP eens.Ikzelf vind extra's op een dvd heel belangrijk, en ben dan ook erg snel geneigt een dvd te kopen als ik ook maar iets van extra film of deleted scenes of zo zie staan.Jammergenoeg valt dit bij 1 disc versies vaak heel erg tegen.

Maar het is eigenlijk allemaal wel verneukeratief.
Kijk maar eens naar de 1 disc special editions van James bond die in 2002 op de markt kwamen, deze waren over het algemeen matig in extras, wat videoclips, 2 ervan hadden 1 deleted scene, een behind the scenes en een docu en een kleine fotoreportage.

Toen kwamen eind 06 de ultimate editions op de markt,die nu 2 dvds groot zijn, en bovenop de special edition extras ook nog eens een heel nieuwe bonusdisc hebben boordenvol extras zoals nog meer docus, interviews, meer fotos etc, deleted scenes, hadden ze dit dan niet meteen kunnen uitgeven?

Jawel dit hadden ze, maar waarom zouden ze,als ze zo meer geld kunnen verdienen, en wij kopers trappen er uitgebreid in.

Gonzales
25-02-2007, 15:24
Maar het is eigenlijk allemaal wel verneukeratief.
Kijk maar eens naar de 1 disc special editions van James bond die in 2002 op de markt kwamen, deze waren over het algemeen matig in extras, wat videoclips, 2 ervan hadden 1 deleted scene, een behind the scenes en een docu en een kleine fotoreportage.

Toen kwamen eind 06 de ultimate editions op de markt,die nu 2 dvds groot zijn, en bovenop de special edition extras ook nog eens een heel nieuwe bonusdisc hebben boordenvol extras zoals nog meer docus, interviews, meer fotos etc, deleted scenes, hadden ze dit dan niet meteen kunnen uitgeven?

Jawel dit hadden ze, maar waarom zouden ze,als ze zo meer geld kunnen verdienen, en wij kopers trappen er uitgebreid in.

Dat het vaak geldklopperij is ben ik het wel met je eens, de inmiddels zoveel verschillende uitgaven van de L.o.t.R. titels
kan ik niet eens meer tellen.

Over de James Bond dvd's ben ik het echter niet met je eens.
Het uitbrengen van een nieuwe reeks dvd's als james bond heeft uiteraard te maken met vraag en aanbod in de markt.
Op dat moment was het gewoon zo dat je na 20 officiële films kon zeggen; we brengen een nieuwe dvd reeks uit.
Wat het verschil hierin waarschijnlijk maakt is dat jij de 1 disc S.E.'s hebt en ik de koffer met alle U.E.'s erin.
Als je de 1 disc S.E.'s hebt en je kijkt naar de U.E.'s dan kan ik me voorstellen dat je het verneukeratief noemt omdat je ze net een paar jaar hebt en dan ineens brengen ze weer een nieuwe reeks uit.
Als je zoals ik de U.E.'s hebt dan zal je waarschijnlijk vinden dat het de moeite waard was om hierop te wachten.
Dan zie je ook dat het qua beeld zo enorm veel beter eruit ziet
( bij sommige films denk je als je niet beter weet dat je naar een bond anno 2007 zit te kijken die zich 30 jaar geleden afspeelt)
en dat je op het gebied van geluid ook niet echt veel te klagen hebt.

Ik denk dat het in deze meer een kwestie is van welke versies heb je zelf om het verneukeratief te noemen. :wink: